Snelheid wordt niet gehaald in Leeuwarden + IP range uit Moldavie

Sinds de beruchte 28 maart over naar Freedom vanaf Tweak. Was eerst heilig overtuigt dat Freedom de juiste keuze zou zijn vanaf Tweak, maar nu een paar dagen verder toch bedenkingen.

1: Door gebruik van PPPoE met eigen server veel moeite moeten doen om online te komen. Ondanks dat Freedom een hele pagina heeft met uitleg waarom voor PPPoE heeft gekozen krijg ik mijn 6 uren eigen tijd er niet mee terug om alles werkend te krijgen. Door PPPoE en een “feature” op het OS van de server (FreeBSD) wordt gigabit bij lange na niet gehaald, slechts tussen de 250 mbit/s en 650 mbit/s. Waar het verschil vandaan komt is mij onduidelijk. Mogelijk moet de server opnieuw opgestart, maar dat gaat ten kostte van een aantal jaar uptime. Vandaag (2e paasdag) is de snelheid helemaal een drama en kom ik niet eens tot 100 mbit/s.

2: Het toegewezen IP adres zit in een range van Meganet (van Kim Dotcom?).

3: Bij Lastpass wordt ik erop gewezen dat het IP adres uit Moldavië komt, waardoor ik óf via een VPN moet uitkomen als Nederland (wat nog slechter is voor de snelheid), óf ik moet het land Moldavië toestaan als land waarop Lastpass mag inloggen. Dit is voor de toekomst weer lastig.

Als met al niet het kwaliteitsgevoel wat ik van Freedom na Tweak wel had verwacht, maar (nog) niet heb gekregen?

Wie heeft hier meer last?

Gewoon door gaan met IPv4, dat is het probleem.
Klachten over 2e hands IP adressen zag ik ook al bij KPN.
Dat het adres nu van Freedom is, duurt een tijdje voordat de rest van de wereld dat weet.

Exact de zelfde teleurstellende ervaringen ook vanuit Leeuwarden.

Tevens schijnt dit dus ook in De wolden te spelen.

Dus ja ik heb hier ook last van en heb inmiddels een ticket ingeschoten. Heb begrepen dat dit ook gedaan is door de gebruiker uit De wolden.

Dat het adres nog niet precies op de juiste locatie staat is mijn inziens een kwestie van tijd maar ik wil wel graag een goede stabiele verbinding hebben voor mijn geld.

Ik wacht dit even af want Freedom weet dus al enige weken dat het niet lekker loopt. Als dit zo blijft dan is het voor mij een reden om contract te ontbinden.

PPPoE support in FreeBSD is single threaded, afhankelijk van de CPU zou dat best de bottleneck kunnen zijn. Een overstap naar Linux zou dan aanzienlijke verbetering kunnen brengen. Als test zou je even een live image met Linux kunnen booten om te testen.

Voor het IP adres uit Moldavië en de uitdagingen die daarbij halen heb ik wel even geduld.

De snelheid is een ander issue. Op 2e paasdag leek het alsof er sprake was van oversold/bottleneck/netwerkissues, de hele middag rond de 80 - 100 mbit/s gezeten in speedtests…

Heeft Freedom wel het netwerk en backbone aangepast op de te verwachten toename in netwerktraffic na het omzetten van de klanten op bewuste 28 maart omzetdag? Freedom snapt dat er met het binnenhengelen van Tweak klanten powerusers worden binnengehaald?

Wat betreft de ervaringen met het omzetten op 28maart, die zijn bij mij juist wel weer erg positief. Ere wie ere toekomt.

Mijn router is mijn Lenovo netwerk server die hier in het rek hangt met Debian als OS. Ik had alles binnen 5 min. weer aan de praat en een 10min later had ik alle DNS records weer goed staan. Ook Freedom werkte hier zeer soepel aan mee door zeer snel te reageren op een verzoek om de PTR te wijzigen dus had ook totaal geen problemen met mijn emails etc. Op deze server draaien tevens enkele development platformen voor IoT (POS & OV tracking) en de aangesloten devices in het veld hebben eigenlijk geen hinder ondervonden.

Ik had wel van te voren in een VM droog geoefend of alles ging werken zoals ik dacht dat het zou moeten gaan werken want wat betreft PPPoE en linux, daar zijn nogal wat verschillende voorbeelden van te vinden. De 1 doet het nog ingewikkelder dan de ander terwijl het eigenlijk best straightforward is.

Maar ik had zelfde netwerk performance verwacht dan wat ik gewend was bij Tweak. Dat is (nog) niet waar gemaakt, ook al hebben ze me dat verkocht.

Probleem zit niet in de core. Ik haal hier op alle momenten van de dag in speedtests altijd +/- 950 Mbit up en down, ook gisterenmiddag.

@WoSp en @Grad : Zitten jullie in Leeuwarden?

Nee, maar de core is voor alle klanten gelijk.

Ja ik zit ook in leeuwarden.
Maar het lijkt me een noordelijk probleem omdat die andere klacht uit De Wolden komt.

Mocht je een ticket willen aanmaken dan mag je wel naar die van mij refereren Ticket#92260980.

In Haaksbergen en voorheen ook op Cambrium open internet zat ik op of boven 900mbit. Nu met pppoe komt mn d/l niet verder dan 500mbit, en is upload juist wel weer goed. (Yes, ik heb MTU1508 op de intf en 1500 op vlan in ppoe mode) Ze hebben misschien inderdaad wat tijd nodig

Ik ben benieuwd of je ook een whois op je IP-adres los gelaten hebt. Hierbij zie je precies waar wij al Freedom het IP-adres zouden hebben staan.

Op http://freedom.nl/geofeed.csv staat ook de lijst van IP-adressen die bij Freedom gebruikt worden en welke gekoppeld zouden moeten zijn aan Freedom (dus ook aan NL).

Dat Lastpass aangeeft dat het IP-adres in Moldavië zit heeft te maken met hun eigen Geo-IP database/cache. Dus het is dan goed om bij Lastpass zelf dit aan te geven. (met ook een verwijzing naar de Whois en naar het CSV-bestandje).

Het kan inderdaad zo zijn dat ondanks onze inspanning om de IP-adressen “schoon” te maken het niet is gelukt om dat bij alle databases is gelukt, aangezien deze er redelijk een eigen willetje op nahouden.

Daarnaast zijn snelheidsproblemen het beste op te lossen wanneer we dit per casus oplossen. Verwijzingen naar andere tickets zoals hier in het topic besproken wordt is mogelijk niet handig aangezien we zelf merken dat elke probleem weer een andere oorzaak zou kunnen hebben.

Dat de 1Gbit/s niet gehaald wordt in sommige gevallen is heel vaak bij gebruik van eigen hardware terug te brengen op een stukje configuratie of beperkingen van de hardware zelf. Zo weten we dat PPPoE wat meer vergt van de hardware dan DHCP, waardoor de snelheid hierin anders kan zijn dat wat bij Tweak gehaald werd. Ik denk dat de toevoeging van @WoSp hierin een goede is.

We zien voornamelijk problemen met de snelheid wanneer er gebruik gemaakt wordt van eigen hardware (voornamelijk de Ubiquiti UDM SE) of eigenbouw. Het kan dan helpen om eens te testen met een ander apparaat (bijvoorbeeld een FRITZ!Box).

Mocht je zelf er niet uit komen is het slim om hiervoor een mail naar Helpdesk te sturen. Mocht het voor jezelf haast hebben is het ook slim om hier nog achteraan te bellen, zodat we het ticket direct voor je kunnen oppakken.

Gisteren toch weer even terug op de Fritzbox, die haalt redelijk de snelheid. M.a.w., daarmee komt de aversie tegen PPPoE toch uit. Het is vrij demotiverend om mee te maken dat de HP Microserver met 2 core Xeon het aflegt tegen die Fritzbox 5490. Bovenop de hogere maandprijs bij Freedom dan nu ook nog de keuze wil ik blijven en heb ik daar extra uitgaven voor snellere hardware voor over, of ga ik van een thuisserver terug naar een Fritzbox…, of afstappen van FreeBSD . Keuzes, keuzes.

Ik mis m’n Tweak :cry: .

Probleem is voornamelijk de brakke PPPoE implementatie van FreeBSD. Had die niet single threaded geweest, was er waarschijnlijk niks aan de hand. Overstappen op Linux lijkt me het meest logisch, heb je geen nieuwe hardware nodig en kan je toch de vrijheden behouden die je had/hebt.

Ja… Helaas. Had nog wel dit gevonden: FreeBSD mpd5 . Daarvoor moet de server uit, dan liever zie ik eerst >1000 dagen uptime :slight_smile:

Wat maakt dat je daarvoor moet rebooten? Die daemon gebruikt netgraph dat specifiek bedoeld is om de dataflow in userland te kunnen verwerken.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de suggesties. Vanmiddag mpd5 aan de praat gekregen (zonder server herstart iig @arien :smiley: ) , en de het zit nu dicht genoeg bij gbit dat ik er tevreden mee ben. Met de speedtest van Freedom zelf haal ik +/- 900/900.

Mocht dus iemand meelezen met FreeBSD of FreeBSD-based snelheidsproblemen hebben na overgang op Freedom met PPPoE: In mijn geval was overgaan op mpd5 de oplossing. Zie de link op freebsd zelf: mpd5 op freebsd