Snelheidsverhoging

Wannabes kunnen met postcode op https://www.mijnaansluiting.nl opzoeken wie hun netwerkleveranciers zijn en dan wellicht meer zakelijk gericht; bv https://www.eurofiber.com; checken of een hogere capaciteit - voor/met kosten - beschikbaar is.

mijnaansluiting.nl/netbeheerders toont voor mijn adres Eurofiber als netbeheerder. Maar ik heb ODF. Gelukkig heeft mijnaansluiting meer verstand van kabels waar AmpĂšres door gaan.

Bijzonder want ODF is wel lid/deel van de https://www.mijnaansluiting.nl/netbeheerders. Mogelijk is hun registratie van jouw netwerk daar dan (nog) niet bekend (gemaakt).

NB: mijnaansluiting omvat allerhande infra.

En er staan lijtk het vooral ook potentiele beheerders tussen, ik heb zowel op mijn locatie met 2x glas (delta en glaspoort) als op mijn locatie met 1x glas (glaspoort, delta heeft expliciet aangegeven daar niet te willen leveren) drie glasbeheerder vermeld staan, dus echt logisch/handig is dat overzicht op dat punt niet echt.

Het samenwerkende overzicht is vooral bedoeld zodat iemand van een perceel weet wie er daar wat heeft liggen om alsdan te kunnen leveren.
Het zegt verder idd niet of die partij dan dat ook wil.

Wat je (ik, als consument) eigenlijk wil is een postcodecheck - zonder gebruik te maken van een verkopende vergelijkingssite - om te kijken welke providers allemaal dan op die aansluiting kan/wil/gaat leveren.

Er zijn ook Fritz!boxen die dat kunnen.

Waarom menen jullie dat jullie een router moeten meeleveren, waarom niet gewoon alleen een aansluiting en de router aan de klant zelf overlaten? De meterkast in mijn huis is toch ook mijn verantwoordelijkheid, die komt Enexis of Essent ook niet aanleggen.

Nou eh
 een router hoeft niet te komen van ons hoor.

Je kunt er voor kiezen om die zelf te kopen. Scheelt je iets van 2 of 3 euro per maand.

Veruit de meeste klanten verwachten dat wij zo’n ding mee verhuren. Ik denk niet dat die zelf een router willen dan wel kunnen uitkiezen.

Ik vermoed dat je bij een netbeheerder flink wat meer issues hebt omdat die pas de stroomaansluiting zal leveren wanneer jouw meterkast (en totale huisinstallatie) volgens hun gestelde normen is ingericht en jij als eigenaar gehouden bent daaraan (te blijven) voldoen.

Verder is je discussie wat zinloos omdat het gaat om voorkeur tot afkeur en je zelf kunt kiezen om iets dat aangeboden wordt, dan niet of minder te gebruiken.
Over smaak en bereiding daarvan valt verder niet te wisten.

Verder is je discussie wat zinloos omdat het gaat om voorkeur tot afkeur

Niet helemaal. Het feit dat ISP’s routers meeleveren is IMO een gevaarlijke praktijk.

Allemaal identieke routers, met identieke firmware versies, in voorspelbare IP ranges. Het zal niet de eerste keer zijn dat een hele reeks routers van 1 ISP gelijktijdig gecompromitteerd zijn. Je wilt echt een monocultuur van dit soort apparatuur voorkomen.

Als gezegd staat het je geheel vrij die of een andere passende router of desnoods de aansluiting via een platte PPPoE interface te gebruiken.

Of; en in welke mate er sprake is van een monocultuur omdat Freedom zo ja aangevraagd; alleen de Fritz aanbiedt, is vooral een eigen beleving.

Ik ga verder met je mee dat de keuze voor/van Fritz ook wmb een wat ongelukkige is omdat haar hard/software idd geen transparantie biedt en dan “moet” vertrouwen op de verder goed bekend staande leverancier.

@Aaargh
Je gaat helemaal uit van je eigen beleving.
Grootste deel van de mensen, vind een totaal pakket prettig.
Een paar standaard modellen maakt de service verlening ook makkelijker.

En dat met die voorspelbare IP ranges, vraag ik me af of dat wel werkelijk een extra risico is?
Dat de meeste mensen, de wifi op standaard ssid en wachtwoord laten staan is erger.

Freedom heeft zelf natuurlijk de cijfers over hoeveel mensen daadwerkelijk een modem afnemen bij hun internetverbinding. Al zegt het ook niet alles. Ik heb zelf ook bijvoorbeeld het modem gehuurd, maar hij ligt hier naast me op het bureau omdat ik mijn UniFi Cloud Gateway Fiber gebruik, maar het ID van de SFP van de Fritzbox gebruik, zodat ik die altijd terug kan plaatsen bij problemen.

Voor wat betreft die IP ranges, daar kan een provider niets aan veranderen, maar het geeft inderdaad een verhoogd risico. Als van een provider bekend is dat zij werken met modems/routers van merk X en daar wordt een kwetsbaarheid in gevonden, reken er dan maar op dat er (meer) scans zullen zijn van die ranges op die kwetsbaarheid. Maar daar kan een provider weer wel een rol in spelen natuurlijk om dat te voorkomen.

Je laatste punt voor wat betreft SSID en wachtwoord ontgaat met dan weer wel even. Het is al heel wat jaartjes geleden dat de fabrikanten begonnen zijn met het uitleveren van apparatuur met een unieke SSID en wachtwoord per apparaat. De oude praktijken van één SSID met een vast wachtwoord wereldwijd ligt al wel even achter ons, toch?

Dus, als ik mijn Fritzbox op een ander bereik zet, ben ik minder kwetsbaar?
Het APIPA adres blijft wel hetzelfde. (169.254.1.1)

Mogelijke IP Bereiken van de Fritzbox
A 10.0.0.0    - 10.255.255.255
B 172.16.0.0  - 172.31.255.255
C 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Ik neem aan dat je met de IP-ranges, die vanwege provider extern aangeboden ?
Zij wel degelijk kan kiezen om een schone of elders vervuilde ranges te kopen en/of die laten gebruiken.

Ik wil bv thuis kunnen kiezen of ik een vast of wisselend adres heb zodat ik als individu minder kwetsbaar wordt voor de boze buitenwereld. in 99% van mijn (hobby)tijd heb ik helemaal geen behoefte aan een (eigen) IP adres.
Een innoverende provider zou haar gebruikers vrijelijk moet kunnen laten kiezen tussen een vast of eentje uit een dynamisch pool verstrekt adres. Eventueel zou een gebruiker dan zijn/haar adres geheel naar keuze aan de pool kunnen doneren en later - als weer keuze - een andere daar uitpikken die dan weer vast wordt.

Deze naar keuze dynamische pool kan dan door de ISP met allerhande generieke (poort)beveiliging worden afgeschermd zodat de gebruiker effectief zelf (thuis) daarmee minder risico loopt.

Het gezegde: “Een mens kan niet alles hebben”.
Laten we eerst maar eens kijken hoe Freedom Internet de bestuurschaos doorstaat

Geen idee, serieus, wat die twee met elkaar te maken moeten hebben.

Techniek & design, Freedom heeft daarin nog eigen support, kan gewoon door gaan en het lijkt mij dat het SOMS pakket dat alle (deel)taken doet voor een aansluiting, daarin voorzien zal (moeten) hebben. Zo niet, dan heeft de “ontwerper” daar wat laten vallen door zichzelf in te snoeren dat veranderen niet kan.

Uit een ander recent draadje:

Ik denk dat Freedom Internet op dit moment voor andere uitdagingen staat dan het uitbreiden van dit soort technische services.

Leuk :face_savoring_food: dingen (in) te koppen maar die ‘uitpraak’ ging over poortfiltering (dat dan mogelijk andere routers, herinrichtig of om beleids/investering vraagt).
Ik niet goed zie wat adres(s)pooling of uitgifte daarvan met die personele resources te maken heeft. Met dat natuurlijk iemand ergens iets moet doen en mag hopen - voor ons - dat het ‘team’ dat zal blijven doen. Ongeacht wie daar de leiding over heeft.

Zeer waarschijnlijk worden de addressen nu ook op basis van een DHCP oid uitgegeven en het simpel is die opzet voor gebruikers - je zit wel of niet benoemd in die pool - te veranderen of dynamisch te maken.
Het kan toch niet zo zijn omdat er een kop is afgevallen, de kippen niet meer weten wat ze in het eigen stookhok moeten/kunnen ?

Sorry dat ik afdwaal van de technische discussie.

Een technisch verzoek inwilligen heeft ook organisatorische consequenties. Overleg, het beschikbaar stellen van informatie en documentatie kosten tijd. Tijd die er, gezien een telefonische helpdesk waar mensen een half uur of langer in de wacht staan, blijkbaar niet lijkt te zijn.

Ik zie alleen dat, terwijl sommige klanten meer willen, de organisatie van Freedom al moeite heeft om zelfs de oorspronkelijk geformuleerde doelstellingen (zoals het bieden van een waardige opvolger van XS4ALL) waar te maken.

Freedom Internet is echter uiteindelijk een reseller van ingekochte producten, met een sterke nadruk op privacy.

Nee, dat maakt echt niks uit, als ze voldoende rechten hebben kunnen verkrijgen om op het lokale netwerk kunnen, is het triviaal om een dhcp request te doen.

Voor je eigen gemak en voor het scheiden van netwerken zou je kunnen overwegen om een andere range te gebruiken.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld alle adressen van x.x.0.0 tot x.x.19.255 voor vaste toewijzingen, en van x.x.20.0 tot x.x.29.255 voor DHCP toewijzing, met een netmasker van 255.255.0.0

Ik heb overigens bijzonder weinig iot apparaten op m’n netwerk. Eigenlijk alleen de omvormer en stroommeter voor de zonnepanelen (van SMA, Duits fabrikaat).