Doet Freedom aan snelheidsverhogingen?
Ik betaal nu 67 euro voor 1Gbit/s, terwijl KPN voor een paar euro meer 4Git/s aanbiedt.
It zit al bij deze provider sinds XS4ALL werd opgeheven, en heb nog nooit een snelheidsverhoging meegemaakt.
Dank
Doet Freedom aan snelheidsverhogingen?
Ik betaal nu 67 euro voor 1Gbit/s, terwijl KPN voor een paar euro meer 4Git/s aanbiedt.
It zit al bij deze provider sinds XS4ALL werd opgeheven, en heb nog nooit een snelheidsverhoging meegemaakt.
Dank
tldr; gaat het je om geld (bits/euro) of dan in/voor welke toepassing (doorvoer en/of latency) ?
//ā//
Verder voor de zondag wel een leuk OpenDeur onderwerp met de volgende - elders besproken - discussies en allerhande variaties in antwoord:
NB: dat je nog nooit een snelheids verhoging hebt meegemaakt is dan jouw geluk dat je dan nooit lager hebt gezeten dan die 1Gbit. Bij xs4all betaalde je bmw destijds (2021) fors meer voor een 1Gbit. Ik betaalde toentertijd voor 50mbit ā¬48 en er staat mij iets bij dat een 1Gbit ā¬89 moest kosten.
Zelf zou ik het belangrijker vinden dat Freedom āinvesteertā in en het verbeteren van haar āeigenā diensten, toegankelijkheid (APIās) en beveiliging (als keuze 2FA e.d.).
Kreeg bij Freedom direct 1Gbit/s voor de prijs dat KPN voor 0,05Gbit/s vraagt.
Sneller is op dit moment voor mij nutteloos.
Zodra de hardware bij de belichter EOL is, komt de verhoging vanzelf.
Daar komen voor Freedom en klanten weer extra kosten bij.
Voor mij, andere hardware en er ā¬7 p/m bovenop.
Duidelijk. Wat nog sneller internet betreft zit ik dus bij de verkeerde provider is mijn conclusie.
Mijn conclusie is dat Freedom slecht is in het verkopen van internetaansluitingen met op dit moment onhaalbare en niet-schaalbare snelheden alleen om te voldoen aan onrealistische verwachtingen bij klanten, dus als het je daar om gaat kun je beter elders shoppen.
Ik zou verwachten dat een provider als Freedom, die zich juist richt op de meer veeleisende en technisch onderrichte gebruiker, juist voorop zou lopen met dingen als hogere snelheden. Raar om te zien dat providers die zich op het grote publiek richten zoals KPN en Odildo hier voorop lopen.
10/10 moet makkelijk haalbaar zijn, in Zwitserland heb je al een provider die 25/25Gbit aan consumenten levert.
Routers die 10/10 aankunnen zijn gewoon verkrijgbaar (b.v. Unifi Cloud Gateway Fiber) dus daar zit het probleem ook niet. Een ISP zou ook helemaal geen router moeten meeleveren en dat aan de klant zelf overlaten. (een monocultuur van routers bij 1 ISP in voorspelbare IP ranges is vragen om problemen).
Bij xs4all betaalde je bmw destijds (2021) fors meer voor een 1Gbit. Ik betaalde toentertijd voor 50mbit ā¬48 en er staat mij iets bij dat een 1Gbit ā¬89 moest kosten.
Ik betaalde destijds bij Tweak iets van ā¬125/ maand voor 200/200Mbit, toen zij de eerste waren die >100Mbit aanboden. Ik zou geen probleem mee hebben met dat soort bedragen voor een 10/10 of 25/25 aansluiting.
Dat technisch gedrevene zou je voor Freedom vanuit haar ooit oorsprong terecht verwachten. Helaas inmiddels niet meer van deze tijd in haar gegeven situatie.
Techniek is verder wmb niet alleen snel rijden maar ook faciliteiten met bijbehorende functies (nws/ftp/www/ā¦) bieden die dat dan zinnig maken.
Freedom moet het hebben met waarin dit door anderen mogelijk wordt gemaakt en kan zich qua onderscheid, niet veel meer dan zich laten voorstaan op haar wat uitgeholde āprivacyā slogans. Zonder allerhande functies heb je ook minder zorgen om/voor privacy.
Probleem met snelheid is dat dit oeoa manier E2E moet zijn ngericht en dit met een eigen BackBone netwerk (KPNÅ, ZiggoÅ, Odidoās) makkelijker qua schaal in is te richten. En dan moet die snelheid ook ergens toe dienen.
Wil mij zeker voorstellen dat je een bedrag van ā¬125 voor 10/10 of zelf 25/25 als kennelijke behoefte, āgeen probleemā zult vinden.
Omgerekend naar wat kan - uitgaande van 1Gbit - is een bedrag voor 10/10 van ā¬300-500/maand imo wat realistischer. De vraag is dan of dat dan wel een grens gaat vormen.
Hamvraag, puur interesse, is wat iemand - ik neem aan consument - überhaupt wil/moet met 10/10 of 25/25 ?
Techniek is verder wmb niet alleen snel rijden maar ook faciliteiten met bijbehorende functies (nws/ftp/www/ā¦) bieden die dat dan zinnig maken
Die faciliteiten zit ik als āpoweruserā nu net niet op te wachten. Als ik die nodig heb dan host ik het zelf wel, of thuis of ergens in de cloud. Het enige wat ik echt nodig heb is peering, het liefst koop ik een eigen IP reeks en advertise ik die via Freedom. Lever gewoon een datapijp van mijn huis naar een internet exchange en de rest regel ik zelf. Dingen als een e-mail adres zijn echt onzinnige diensten die alleen maar tot doel hebben het lastiger te maken om over te stappen naar een andere provider.
Ach en wij moeten het doen met pair-bonded VDSL 100/15 Mbit/s.
KPN heeft 7 jaar geleden al glasvezel aangekondigd hier, maar er gebeurt helemaal niets. Ze hebben de markt daarmee alleen voor anderen geblokkeerd.
En voor ons werkt het goed genoeg. Een hogere upload ivm backups zou wel mijn interesse hebben. Daarom wel geinteresseerd in glasvezel, maar zal nog wel een jaar of tien duren ben ik bang.
Leuk discussie met ieder zān zienswijze met benieuwd wat je met wie wil āpeerenā en een 1Gbit daarvoor thuis onvoldoende is ?
//ā//
Ik kan en wil zeker volgen dat er gebruikers zijn die alleen een liefst zo dik mogelijk aansluiting voor ogen hebben. Dat bestempelen als hoogwaardige techniek vind ik dan net een dikke brug te ver. Technologie die dan daarin vooral bestaat uit meer van hetzelfde.
Deels ook een oude āFreedom discussieā waar de ƩƩn alleen de platte aansluting wenst tot de andere gebruiker die daarop met allerhande functies wil worden gefaciliteerd.
Belangrijker lijkt mij de veiligheid, betrouwbaarheid (cq latency), de verwachte daarin voorspelbaarheid van de verbinding en daarmee geboden IP functies te gebruiken. In jouw geval zou ik kijken of je ergens vanuit een datacenter een aansluiting kan krijgen op de exchange die je dan vanaf huis kan managen.
Of je voorts functies dan afneemt of zelf biedt, is vooral een keuze die ook weer afhankelijk is van eigen (kennis & kunde) mogelijkheden.
Ik denk dat die weg belangrijker is dan ergens heel āselectiefā de infrastructuur voor huishoudens boven de 1Gbit op te gaan waarderen.
Ik zou zelfs overwegen dat elk aangewezen woongebied bij wet verplicht wordt om te worden voorzien van glasvezel. Kortom, de telecomwet effectueren waarbij sws de plicht tot leveren van koperaansluiting worden omgezet of aangevuld met die van glasvezel. Daarnaast zouden de verschillen in kosten/structuur van elke aansluiting, landelijk gelijk moeten worden getrokken en elke provider het recht heeft daar haar eigen diensten over/voor te bieden.
De infrastructuur moet/hoort geen beleidende taak te zijn van commerciƫle bedrijven die dan krenten uit de pap vissen.
Leuk discussie met ieder zān zienswijze met benieuwd wat je met wie wil āpeerenā en een 1Gbit daarvoor thuis onvoldoende is ?
Dit gaat niet over snelheid maar over de (onzinnige) diensten (zoals e-mail) die Freedom aanbied.
Heel simpel gezegd wordt met āpeeringā bedoelt dat Freedom helemaal niets aan diensten levert, zelfs geen IP adressen, anders dan het transporteren van data tussen mijn huis en b.v. AMS-IX. Ik wil het liefst zo veel mogelijk zelf in de hand hebben en alleen het absolute minimum door mijn ISP laten regelen.
Ik denk dat we vanuit verschillende denkwerelden onze verwachting in die veronderstelde aanname hebben.
Een ISP is voor mij een Internet Services Provider en geen databoer om die voorziet in de connectiviteit. Voor dat soort ādienstenā zul je je moeten vervoegen bij partijen die (o.a. fysiek) datalijnen aanleggen.
Freedom levert āconnectiviteitā via de aanwezige infrastructuur met o.a. routing naar het āInternetā i.c.m. met een door een aantal door haar gefaciliteerde diensten. Of die laatste in welke mate voor iemand (on)zinnig zijn, is dan een kwestie van smaak of keuze die te gebruiken.
Jij wil alleen de connectie tbv zelf in te richten datatransport en de inhoud daarvan t/m protocol zelf inregelen. Dat kan je t/m laag 0, thuis (virtueel) inregelen via allerhande encapsulatie technieken die je dan ergens al of niet via een VPN, laat termineren. Freedom zelf heeft daarin inhoudelijk geen zaak of taak.
Het daarin dienstbare IP adres van Freedom gebruik je dan; puur ƩƩn en alleen om het virtuele transport van jouw āpeeringā uit te voeren.
Ik kan me een paar groepen voorstellen⦠fotografen die een collectie moeten up/down loaden oid.
Voor mij is 1Gbps ruim voldoende. 100/100Mbps is dat eigenlijk ook al, alleen levert Freedom de ruwe snelheden ⦠Als je geknepen snelheden wil moet je bij KPN zijn.
De vroegere asymetrische snelheden werken duidelijk niet goed voor mij.
10G/10G kan geloof ik ook wel als je wat beperkingen voor lief neemt. Alle Uplinks van wijk kastjes naar backbone zijn 10Gbps. Daar is dus een limiet die niet snel verhoogd kan worden zonder dat alle wijkkastjes aangepast worden. (Die zijn van de belichter).
Als je besluit om die 10Gbps ook daadwerkelijk 24x7 te gaan gebruiken dan denk ik dat je (digitale) buren je niet aardig meer gaan vinden. Omdat die 10Gbps gedeel boet worden.
Je kan vast ook een 100Gbps pijp naar je huis krijgen, alleen moet je dan even kontact opnemen met een Glasvezelboer⦠en de tarieven daarvoor betalen. (Als je nog wat geld over hebt).
Het zal even duren voor de vergunningen voor het graven van het glas naar je huis geregeld is maar waar een wil isā¦
Ik heb net eigenlijk op het verkeerde bericht gereageerd..
Maar daar staat een onderdeel van het antwoord al.
ALS je een hoge snelheid bitpijp naar je huis wil kan dat. Je neemt kontact op met een lokale glasvezelboer en vraag om van de dichstbijzijnde POP naar je huis een glasvezel neer te leggen met bv.10 keer 100Gbps. Je krijgt een rekening voor de setup kosten (vergunning aanvraag voor het opentrekken van de straat over het traject, graafploeg, x kilometer glasvezel, project kosten, koppelng maken in POP) ..
Even wachten en presto. Daarna mag je afrekenen met AMSIX voor capaciteit. en natuurlijk de kabelhuur per maand, al of niet met apparatuur.
Dat ligt zover buiten het proces van een reguliere ISP dat Freedom (of de gemiddelde kabelboer) hier geen meerwaarde kan bieden en het dus ook niet aanbiedt. De gemiddelde ISP levert een connectie met internet voor vergelieken met jouw vraag āklein verbruikā.
De discussie wordt weer volledig uit zijn verband getrokken. Die begon ermee dat KPN over dezelfde infrastructuur hogere snelheden aanbiedt dan Freedom. Of die snelheden nuttig of noodzakelijk zijn, bepaalt de klant zelf.
Van de oud-XS-medewerkers (ben ik niet) heb ik begrepen dat XS4ALL zƩlf nooit meer dan 500Mb/s heeft aangeboden. Tijdens het testen met 1Gb/s kwam men dezelfde issues tegen die wij tot de dag van vandaag ook bij KPN ervaren met die snelheid. Al lijken die wel minder te worden.
Ja het netwerk van KPN ondersteunt in XGS-PON gebieden snelheden groter dan 1Gb/s. Wij zouden dat ook wel kunnen. Er zijn ook Fritz!boxen die dat kunnen.
Om āmultigigā verbindingen te leveren vinden wij dat de interconnects van een aantal 10Gb/s links naar twee 100Gb/s links moet. Want als je al iets van twee of meer datastromen van 4Gb/s op ƩƩn zoān 10Gb/s poort uitkomen dan zit een 10Gb/s poort praktisch al vol. Terwijl er dan nog best ruimte kan zijn op de andere poorten.
Wij hebben die 100Gb/s poorten aan onze kant beschikbaar. Technisch kunnen we het dus prima. Het probleem zijn de tarieven die KPN voor die 100Gb/s interconnects rekent. Die kunnen vooralsnog volstrekt niet uit. Hopelijk komt er iemand die goed de prijzen naar beneden kan onderhandelen.
Statistisch middelt het verkeer zich over het algemeen wel zodanig uit dat je best een paar 2 of 4Gb/s op een 10Gb/s poort kwijt kunt. Andere ISPs hebben daar daarom soms andere ideeƫn over. Wij hebben inmiddels geleerd: we doen het goed of we doen het (nog) niet.
Ja, je hebt gelijk. Mijn terugkijk geheugen is wat minder. Het destijds (2014) elitaire Internet-Pro abbo was idd 500mbit voor ā¬60/maand. Ik had het āsmartā (glas) abbo 50mbit van ā¬40.
En ja, de snelheidsdiscussies zijn van alle dag waarbij dat E2E tot haar recht moet kunnen komen. Probleem daarin is dan ergens stuivertje wisselen tussen de prijs van en investering tbv doorvoer, verwerking en opslag van data.