Tech change, NTU (KPN) -> ONT (Fibercrew)

Ik heb de spullen voor de tech change van KPN (NTU) naar Fibercrew (ONT) binnen en het aansluiten is simpel (zeker voor een netwerk man) Ik had verwacht dat er iets met de grondplaat gewijozigd zou worden, maar daar is een mooie oplossing voor geleverd. Ik heb dus de installatie service afbesteld (in de hoop dat dat kan)

Nu staat er in de handleiding dat de NTU uiterlijk middernacht voor de oplevering van de stroom af moet. Nu mis ik een klein detail… wanneer kan de nieuwe situatie aangesloten worden? Kan dat de volgende ochtend al zeg rond 8 uur, moet dat in overleg met de helpdesk,…

Ook heb ik 2 fibers het huis in. Ik neem aan dat de nu in gebruik zijnde fiber wordt aangepast. Is dat een correcte aanname?

Allemaal vragen die de helpdesk vast kan beantwoorden, maar waar binnen de community vasy ook kennis van is. (scheelt weer voor de helpdesk)

Punt is niet zo zeer kennis maar wie daar ervaring in heeft en wellicht weer (een zoveelste) tip dat de helpdesk dit soort verhalen op/in/hun jelpdesk paginaś verwerkt.

Raar, vind ik tenzij als to-be-sure, dat de NTU van de stroom moet en ik zou voorafgaand aan oplevering juist de ONT aansluiten zodat ze in de centrale ook gelijk zien dat er licht is in de duisternis.

Ik neem ook aan dat de bestaande, werkende, (OMNT–> GPON) fiber wordt gebruikt.
De installatie service is niet alleen wat jij heel goed of beter kunt doen maar dat de installateur deurtjes kan openen die voor jou gesloten zijn. Dat voor die, ik neem aan, €25 is dan het gedoe afkopen.

Dat is denk ik dan de enige toegevoegde waarde, als het niet werkt direct binnenlangs bij de helpdesk uitkomen.

Je verteld niet, wat voor systeem je nu hebt?
Had je een AON GoF met een Genexis NTU?
En weet je wat het gaat worden?

Als je van de AON af gaat naar GPON is het logisch dat het uit moet.
Dat het dan in overleg weer aan mag, is ook logisch.

Toen ik glasvezel kreeg, vertelde de monteur dat de 2e pigtail er officieel niet aan moest.
Toch hebben ze dat in de de hele straat gedaan en doorgemeten.

Ik ga van AON (ZTE ZXHN F3100) naar GPON (ZTE ZXHN F601). Ik heb toch de afspraak ingepland, de acties in de centrale zijn handiger te coordineren door iemand die de directe nummers heeft.

Overigens zie ik nu pas dat de oude NT ook al een ZTE is, dus of de nieuwe onveiliger is, is niet echt van toepassing. :sweat_smile:

1 like

Dat het logisch en dingen beter in overleg gaan wil ik volgen.
Maar waarom zou het technisch moeten ?
Er gaat bij mijn weten niets stuk als de oude NTU aanblijft.

Of is het puur (werk)protocol dat ‘men’ alleen zonder aangesloten fiber, verdere werkzaamheden mag doen ?

Theorie:
In principe wordt er bij het opstarten van de AON laser door een Fritz!Box een controle uitgevoerd dat het GPON of XGS-PON systeem niet beinvloed, maar wel kan detecteren dat het wel/geen AON is. Bij positief resultaat wordt vervolgens AON definitief opgestart.

Als je in de Exchange van AON naar GPON wordt overgeprikt, dan is het nog maar de vraag of zo’n controle wel goed plaatsvindt.
Of anders, als een operator vooraf weet dat er AON operationeel is bij de klant, dan is het natuurlijk heel raar om dat op een GPON systeem toe te laten. Mogelijk beinvloed het elkaar.

Het lijkt me logisch omdat je de glasvezel deelt met anderen.
Als je dan nieuwe verbindingen gaat testen, wil je niet dat er stoorzenders doorheen toeteren.

Bij mijn weten is het geen probleem om GPON apparatuur op een AON netwerk te zetten, maar andersom kan wel problemen geven. Een rechtstreeks op de fiber aangesloten FRITZ!Box (dus niet via NTU/ONT) luistert eerst op de lijn voordat het gaat zenden, dus dat zou ook geen probleem mogen zijn. Toen ik van mijn vorige provider (AON) overging naar Freedom via GPON heb ik voor alle zekerheid de FRITZ!Box met AON SFP uitgezet de avond van te voren. De volgende ochtend omstreeks 8u weer aangezet maar nu met GPON SFP. Toen kreeg ik in de logfile van de FB te zien dat het signaal nog AON was. Gewoon aan laten staan en ergens in de middag rond een uur of 2 ging de verbinding weer werken en was de lijn dus pas omgeprikt.

1 like

We hebben het over een lijn die al langer aan staat op AON.
De test is al geweest, bij het opstarten.

En wat doe de andere kant, als ze daar AON zien.
Gaat die dan ook uit en kunnen ze niemand aansluiten?

Het lijkt mij logisch dat als je een nieuwe SFP in de FB zet dat de FB ziet dat zijn verbinding is weggevallen en dat de “luisteren voor zenden” check elke keer gedaan wordt bij het starten van een nieuwe verbinding, niet bij een reboot van de FB. Dat zou niet logisch zijn en m.i. een ontwerpfout in de software. Maar, ook ik heb geen inzicht in de source van de FB firmware, dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Maar, belangrijker is hier volgens mij dat TS een NTU en straks ONT heeft. Zelfs al heeft hij een FB, op de WAN poort gaat die niet kunnen luisteren wat voor fiber signaal er binnenkomt. En die NTU en ONT zullen mogelijk niet eerst luisteren voordat ze zenden. Die NTU op AON moet dus wel uitstaan voordat de lijn omgeprikt wordt, anders kan de hele poort met 31 (?) andere gebruikers ernstige hinder ondervinden door TS. De GPON ONT zou echter wel probleemloos al aangesloten moeten kunnen worden voordat de lijn echt is omgezet, die zal op AON niks stuk moeten kunnen maken (je hebt alleen zelf nog even geen internet).

Is dat zo ?
Het lijkt mij foute boel dat iemand anders in de wijk kan zorgen voor een storing. De NTU zelf Gaat alleen “(uit)zenden” wanneer die daartoe wordt uitgenodigd en hier dus imo niet zal/kan gebeuren.

Dit is nuttog om te weten, NTU uit de avond ervoor, ONT aan de volgende morgen en wachten zou moeten werken.

Klinkt ergens logisch dat je kan storen, aangezien je een gedeelde lijn hebt, maar zit de single mode fiber niet in een ander licht frequentie gebied om niet te kunnen storen? Ik kan me voorstellen dat je voor het omschakelen in de wijkcentrale geen licht op de fiber wil hebben, maar als je om bent naar multi zou single geen issue mogen zijn. (anders dan dat je zelf geen connectie hebt)

Dat ik anderen in de weg zou zitten lijkt me in dit specifieke geval wel knap. GPON wordt per 1-5 aangeboden hier en ik heb waarschijnlijk de eerste GPON lijn die in Lelystad wordt opgeleverd. (al hoop ik dat er enkele test aansluitingen zijn geweest) De kans dat er 2 leveringen zijn komende maandag in dezelfde wijk centrale lijkt me minimaal.

Vooropgesteld: ik ben ook geen expert op dit gebied en haal mijn kennis over FttH technieken alleen uit “theorieboekjes”, maar dit gaat best diep de theorie in. Maar, volgens mij is het zo dat als je zeker weet dat de NTU een “eerst luisteren voor zenden” check doet kan het geen kwaad, weet je dat niet zeker en/of heb je apparatuur die dat niet doet, dan zou je volgens mij flinke problemen kunnen veroorzaken. Voor zover ik de theorie goed begrepen heb (ik heb het nooit in de praktijk uitgetest omdat ik natuurlijk geen verstoringen wil veroorzaken), heeft dat te maken met de manier van zenden. Bij een AON aansluiting heb je je eigen poort in de wijkcentrale (point-to-point verbinding). Je kan dus op die poort continue zenden en zit nooit iemand in de weg. Bij GPON deel je die poort met (ik meen) max. 31 andere aansluitingen (dus 32 aansluitingen op 1 poort; point-to-multipoint). Bij GPON krijgt iedere aansluiting een eigen tijdslot om te zenden en dat wisselt elkaar continue af. Hier merk je in de praktijk eigenlijk niks van (gaat heel snel). Als je dan AON apparatuur op die lijn zet die geen rekening houdt met het tijdslot waarin hij mag zenden, maar gewoon continue aan het zenden is, ga je dus problemen veroorzaken op die poort die je met 31 anderen deelt.

De type fiber is bij Freedom / NL netwerken volgens mij altijd SMF (Single Mode Fiber), ook bij GPON. MMF (Multi Mode Fiber) wordt hier volgens mij niet gebruikt, dat staat verder ook los van point-to-point en point-to-multipoint. :slight_smile: Nogmaals, dit gaat erg de theorie in en hoewel ik vanuit zakelijke ervaring wat weet van fiber netwerken, heb ik geen praktijk ervaring met FttH netwerken en technieken, behalve dan van mijn eigen thuis aansluiting en wat theorie die ik gelezen heb. Maar het uitzenden (TX) gaat zowel bij AON als GPON op dezelfde frequentie (1310 nm). De ontvangst (RX) heeft wel een andere frequentie, bij GPON zit dat op 1490 nm met, naar ik aanneem, verschillende kleuren licht (WDM?). Je zou dus kunnen zeggen dat jouw data over bijv. rood licht gestuurd wordt en die van je buurman bijv. over blauw licht, jouw apparatuur pakt alleen het rode licht op en die van je buurman alleen het blauwe licht. In theorie zou jouw buurman (als hij over de juiste apparatuur beschikt) ook het rode licht kunnen oppakken en dus jouw data kunnen “uitlezen”, daarom wordt dit bij mijn weten versleuteld. Voor het zenden op GPON wordt gebruik gemaakt van tijdslots.

Dat zou dan inderdaad een uitzondering kunnen zijn, maar meestal kom je natuurlijk in een bestaande situatie terecht. Je hebt ook kans dat als ze in de wijkcentrale zien dat er een AON signaal op de lijn zit vanuit jouw kant, dat ze je niet zullen omprikken om hinder voor anderen te voorkomen. Daarom lijkt het me wel beter om gewoon te zorgen dat er vanaf middernacht geen AON signaal meer op de lijn staat. :slight_smile:

Dat in elk geval, maar ik dacht er aan om evt de ONT 's ochtends vast aan te zetten. Compleet aansluiten kan natuurlijk al wel.

Best kans, dat ze kijken waar nog licht uit de vezel komt.
Waar ze nog wat zien, dat ze die niet aansluiten.
Probeer het uit, zet de nieuwe spullen aan en kijk met de telefoon in de vezel.
Met een i-phone is me dat nooit gelukt omdat die het licht filtert.

Dan laat ik alles lekker uit en monteer ik alleen maar. Ik kan de lijn niet al te lang missen.

tldr; de kans dat een ordentelijke werkende NTU/ONT storingen kan veroorzaken die anderen belemmeren in het gebruik van hun aansluiting. lijkt mij uitgesloten.

Het blijft (onder)zoeken, ik heb geen ervaring omtrent GPON maar heb wel de nodige andere draadjes versleten in labomgevingen.
Ik zou het zelfs willen/gaan uitproberen, als ik GPON zou hebben (wat ik niet zou willen omdat een gedeeld medium imo ook tweede keus is. Die keuze is een zienswijze omdat een gedeeld medium waarop alles mogelijk is, het qua voordeel zal winnen van ondergeschoven draadje waarmee je alleen kunt bellen (nadenkertje met hoe we worden meegenomen in “vernieuwing”)

Terug naar de werkwijze is het normaal dat bij halfduplex verbindingen maar één van de partijen - doorgaans de CO/centrale - het initiatief neemt tot starten. GPON heeft daarvoor een eigen protocolstack waarbij de clients daarin braaf wachten totdat er “signaal” komt en worden pas upstream (TDMA mode tijdslots) actief worden wanneer zij een “packet” krijgen die hen daartoe uitnodigt. Wat er aan data verdeling/versleuteling gebeurd is dan aan het gebezigde protocol.
In het geval dat een verbinding wegvalt gaat een NTU/ONT normaliter luisteren naar frames die dan vertellen of zij (upstream) mogen gaan zenden. dat allen kan op momenten dat er geen downstream verkeer is.

storingen veroorzaken

Natuurlijk kun je als gebruiker de boel vernaggelen door zelf een sfp/laser op de juiste golflengte te moduleren die daarmee het medium voor anderen platblaast, stoort of zelfs willekeurig onbruikbaar maakt. Iets dat we kennen van de kabeltv en ga dan maar 's uitzoeken wie de dwarsligger is. Denken dat dit niet zal gebeuren is leven in een mooiere wereld dan die er is.
Voor het opzoeken is ook testapparatuur voor die desnoods als permanente tracer/tracker in een wijkkastje kan worden geplaatst om bij aanhoudende storingen zeg alle 32 vezels langere tijd op frames te monitoren. Deze actie is natuurlijk kostbaar en tijdrovend.
Moraal hier is wanneer je storingen wilt veroorzaken doe het dan kort omdat bij continue storingen een provider ongetwijfeld op jacht gaat naar het fokschaap.

Storingen die ontstaan in het DataLink layer (deels laag 1 en hoger), dwz als het medium zelf - dwz golflengte & bit transport - goed functioneert, zijn eenvoudiger te onderzoeken dmv eliminatie op grond van aangesloten ONT’s die op afstand kunnen worden bevraagd voor diagnose. Storingen in het medium zelf kunnen een voor één worden gecheckt door vanuit de wijkkast in de vezel licht te sturen en dan kijken of en wat er aan terugslagdemping is.

@Erik een NTU/ONT zal niet zelf zomaar licht gaan geven richting CO. Omgekeerd kan je met een camera (zonder IR filter) of infraroodkaartje, kijken of er licht wordt uitgestraald.

Precies, bij het overzetten in de centrale checkt de monteur of er licht op de fiber staat. Zo ja, dan wordt de fiber niet op de spitter aangesloten.

GPON werkt met TDM (time division multiplexing). Elke aansluiting op een fiber-streng krijgt een tijdslot. AON houdt zich niet aan die tijdsloten en werkt upstream in dezelfde band als PON. De andere aansluitingen op dezelfde fiber-streng zullen daarom gestoord worden.

2 likes

Dank voor de verduidelijking en info. Maar begrijp ik dan dus goed dat AON op GPON in theorie inderdaad hinder kan opleveren op andere verbindingen, maar dat dat in de praktijk dus eigenlijk niet zal gebeuren omdat eigenlijk elke NTU/ONT pas gaat zenden als hij daarvoor “toestemming” heeft van de centrale? Die centrale zal geen toestemming geven als de apparatuur niet matcht met wat hij verwacht?