Toekomstvisie Freedom Internet

Zelf heb ik meer en meer het gevoel dat de afstand tussen mij en Freedom groter en groter wordt. Reden hiervoor zijn de vele officiele uitingen en acties van Freedom die mij van zeer tot redelijk tegen de haren instrijken.

Zelf ben ik (nog) trotse eigenaar van een paar appelpuntjes, mede omdat ik het oorspronkelijke geluid en gevoel van Freedom een warm hart toedroeg. Nu zie ik mijzelf vaker kijken naar alternatieven (zeker nu de glaskabel hier vandaag tot op de gevel is gelegd) voor een internet access provider. Ik voel mijzelf minder en minder bereid om meer te gaan betalen, “voor wat dan?”.

Ik weet niet precies hoe andere klanten van het eerste uur (de appelpunters?) hierover denken natuurlijk, maar zou het mogelijk zijn om eens een (digitale) bijeenkomst te kunnen hebben met mensen van Freedom, en geïnteresseerden om te praten over de toekomstvisie en hoe die ingevuld gaat worden? Noem het een klankbordsessie indien nodig, het zou voor mijzelf ook een duidelijke reflectie kunnen geven over waar ik sta tenopzichte van anderen.

Alvast dank voor het lezen en eventueel overwegen.

4 likes

Het heeft weinig zin om over het beleid te gaan praten als je het toch niet kunt veranderen. Ik neem aan dat je met appelpuntjes certificaten van aandelen zonder stemrecht bedoelt.

Kpn bied al eigen keuzen aan als het om modem gaat. Ook zijn er andere Providers die gewoon vrije keuzen geven in Hardware. Freedom is tot nu toe nog enige waar ik echt na toe kan maar zodra er een andere komt die geen Canal digitaal aanbied als IPtv ben ik weg, wat een meuk is dat zeg.

De onvrede over Canal Digital of is het de onvrede over de Amino settopbox of is het beide, blijkt uit alle commentaren. Ik ga er echter nog steeds van uit dat Freedom werkt aan een verdere opbouw van de portefeuille, om te evenaren of overtreffen wat XS4ALL ooit heeft geboden.
Dan denk ik aan

  • het ondersteunen van meerdere telefoonnummers op één aansluiting (liefst als SIP-trunc)
  • het aanbieden van een flat rate voor onbeperkt bellen binnen Nederland
  • het aanbieden van webdav space als onderdeel van het abonnement
  • het aanbieden van mobiele data middels een datasim kaart
  • het hebben van eigen subdomein(en) met eigen name servers onder een bij freedom beheerd domein.
  • het aanbieden van batched-SMTP voor inkomende mail
  • diverse server-based diensten die aan je abonnement gekoppeld kunnen worden, bijv. blogging, forums, wiki’s pages, fotowalls, etc (de meerwaarde zit in het professionele systeembeheer, dat kan een kleine gebruiker zelf niet beter)
  • het mogelijk maken van een aansluiting via de kabel, zodra Ziggo (al dan niet gedwongen) zich daarvoor open stelt
  • een SSH-toegang tot je account
  • een nog vrijere modemkeuze (bijv. een 5590 ipv een 5530 tegen een iets hogere huurprijs)
  • (en ja, ik kom er niet omheen) een vrije keuze van settop box al dan niet tegen meerprijs

Het zou denk ik al veel schelen wanneer voor elk van deze items een globale planning zou kunnen worden gegeven, of een uitspraak dat het er niet komt, en waarom niet. De “what is cooking” berichten zouden best wat vaker mogen verschijnen. Dat wil overigens niet zeggen dat alle bovenstaande punten op mijn persoonlijke wensenlijst staan (ongeveer driekwart wel).

Ik heb al sinds 2013 glasvezel en zit op het puntje van mijn stoel om KPN eruit te kunnen smijten, maar met de huidige portfolio van Freedom lukt dat nog niet.

Voor mij is de Amino settopbox niet meer van deze tijd, Te traag en de service zoals terugkijken en of onderbreken van een programma werkt meestal gewoon niet. 3+ seconden om van kanaal te veranderen. en zo is er nog een waslijst aan problemen die CD heeft. Het probleem is gewoon ze hebben geen competitie op het gebied van IPTV dus kunnen ze gewoon aan rommel.

Ik ken de Turris Omnia niet, maar heb behalve AVM ervaring met 5 andere router fabrikaten, en van deze 6 is wat mij betreft AVM met afstand de beste, hoewel er ook nog te wensen overblijft. Ik ga overigens ook experimenteren met pfsense.

De vraag blijft onbeantwoord of met een andere settopbox de problemen met CD kunnen worden opgelost of dat er nog (veel) meer nodig is.
In dat geval heeft het zin dat er concurrentie komt, bijvoorbeeld doordat het TV aanbod van KPN en/of Ziggo als wholesale whitelabel via andere providers, zoals Freedom kan worden afgenomen.
Ook is het nog steeds mogelijk bij Ziggo een TV-only abonnement te nemen (DVB-C) (misschien niet meer landelijk) of TV via Digitenne2

Ik gebruik Freedom alleen voor internet access, doe dat met een eigen modem+router (om ruwweg gelijke redenen als Kevin).
Al het andere, zoals email, IPTV, telefoon, voor een deel ook DNS, etc. gebruik ik van/via derden.
Heel tevreden met deze oplossing, of met andere woorden ik ben best tevreden met Freedom.
Mocht ik ooit willen overstappen, dan is koppelverkoop, alleen maar belemmerend is mijn ervaring, terwijl ik toch vaak suboptimale oplossingen krijg indien ik een alles in een pakket kies (bijvoorbeeld Canal Digitaal dat ik kort heb uitgeprobeerd).
Ik ben me ervan bewust dat zulke keuzes voor minder tech-savvy personen tot een andere afweging/uitkomst leidt.
Het enige dat ik zelf nog extra wens van Freedom, is toegang tot een remote SSH shell (omdat dat af en toe wel eens handig kan zijn).

2 likes

Ik gebruik Freedom ook alleen voor Internet access en ik ben naar omstandigheden tevreden. Het EU censuur verhaal was even slikken voor mij maar Freedom heeft tenminste iets gedaan.

  1. de verbinding is naar wens (overstap was vlekkeloos, ook eigen modem/router, reverse DNS (is een must voor mij))
  2. geen prijs verhoging dit jaar
  3. het is een cooperatie (toch? is voor mij ook iets waard)
  4. de subnet service is er uiteindelijk gekomen (ik gebruik het niet maar geeft wel aan dat Freedom daad bij woord doet)
  5. prijs “is redelijk” naar omstandigheden.

Er zijn natuurlijk ook dingen die beter kunnen en dingen die ik mis maar ik vind het wel wat waard dat Freedom stand weet te houden en gestaag voortgang boekt. Keulen en aken zijn ook niet op een dag gebouwd.

Het is niet perfect maar het gras is echt niet groener aan de overkant. Ik maakte me geen illusies toen ik overstapte dus ik het is voor mij allemaal meegevallen en ik heb goede hoop voor de toekomst maar het heeft denk ik ook tijd nodig (en het zijn ook turbulente tijden)

Maar ja ik weet niet hoe het met telefonie en televisie is (ik doe daar niet aan)

1 like

Oh en vergeten. Ik ben aangenaam verrast dat Freedom tot op zekere hoogte afstand neemt van “de industrie”. Dat kwam onlangs ter sprake hier toen iemand vroeg of thepiratebay.org ook gefiltered is. (niet dat ik iets met thepriatebay.org heb maar ik heb wel iets tegen “de industrie” dus fijn om te weten Freedom haar eigen ding doet.

Ok, hoewel je niet met concrete suggesties komt denk ik dat ik wel een idee heb wat je bedoelt (of niet). Dat hele cooperatie verhaal ik waarschijnlijk ook wennen voor Freedom (is niet alleen handig om fondsen te werven, maar gaat ook om leden betreken). Desalniettemin. Je vraagt “waar betaal ik meer voor” en ik vind dat reverse dns, eigen modem/router, “onafhankelijkheid”, een alternatief beiden, het idee van een cooperatie (hoewel dat inderdaad wel wat meer vorm zou kunnen krijgen) een aantal argumenten zijn. Het gaat dan misschien ietwat langzaam voor sommigen (zeker als je geinversteerd hebt) maar het glas is halfvol.

En ik ben ook niet de makkelijkste. Zeker als het gaat om reverse DNS. Ik begrijp nog steeds niet waarom Freedom niet gewoon delegeert. Ik begrijp wel dat ze dat gewoon niet wil. Dus agree to disagree there…

Ik ben al lang blij dat ze geen documenten tekent met Ziggo and KPN en dat ze als enige ISP in opstand komt tegen EU censuur.

Ik begrijp je punt maar ik begrijp wel waarom ze dat deed en het is niet relevant voor mij. Het gaat om het doel. Je wwilt geen afleiding uitlokken dus de tegenpartij kan niet van de kern afleiden en bijvoorbeeld stellen dat ze agent van Putin is. Ik zie dit puur als indekken en in die zin begrijp ik heel goed waarom ze dat doet.

Sja. Ik kreeg er ook een nare smaak van in mijn mond. Maar ik kan me niet voorstellen hoe het is om in zijn schoenen te staan (er zijn waarschijnlijk overwegingen, belangen), plus puntje bij paaltje ben ik gewoon niet echt geinteresseerd in zijn mening of die van Freedom. Ik wil gewoon niet dat EU censuur ons door de keel geduwd wordt (sterker nog ik wil gewoon kunnen gaan en staan waar ik wil).

Dat realiseer ik me en daarom waardeer ik het verzet te meer. Het was misschien niet de mooiste actie maar het toont wel karakter. Zeker als je de enige ISP bent.

Ook ik ben wel enigszins teleurgesteld in Freedom. Politiek activisme prima, maar moet geen hoofdzaak zijn. Het gaat er om dat ze technisch zaken bieden die de ISP voor de grote massa nou niet biedt. Innovatieve oplossingen voor de early adaptors van het innovatiemodel van Rogers.
En dan wil ik ook niet steeds horen, ja dat kan je daar en daar ook krijgen en dat dan weer daar en daar of ja dat kan je zelf maken met …
Ook die redactionele artikelen in de stijl van XS4ALL by KPN die helemaal niet gaan over wat Freedom aanbiedt, is wat mij betreft zonde van de tijd en geld, zeker zolang er nog veel technische innovatieve oplossingen te wensen zijn.
Ik verwachtte van Freedom een ISP die innovatieve oplossingen op het gebied van internet-connectiviteit aanbiedt, mijn persoonlijke wensenlijstje, in willekeurige volgorde:

  • Een goede handleiding, door Freedom zelf, voor de persoonlijke websites op de Freedom website
  • webDAV agenda’s (zowel persoonlijke op één emailadres als gezamenlijke op meerdere email adressen)
  • Cloudopslag backup, Nederlandse server, encrypted opgeslagen, SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang tot cloud opslag, tegen betaling € 1 / TB / maand
  • Cloudspace/file sharing 10 GB met SFTP toegang
  • Externe VPN dienst
  • Pi-hole achtige functionaliteit (persoonlijk) in een specifieke DNS server, instellingen zelf aan te passen via web interface.
  • Beter georganiseerde helpdesk pagina’s, al lang beloofd maar nog niets gezien.
  • rDNS editor
  • DNS API (bijvoorbeeld ten behoeve van remote automatisch aanpassen TLSA records als je Let’s Encrypt certificaat is gewijzigd)
1 like

Met dit stukje van je betoog ben ik het van harte eens. Wat mij betreft is/wordt Freedom (weer) een XS4ALL versie 2. Met bevlogen medewerkers die technisch onderlegd zijn en voor technische onderlegde gebruikers meerwaarde kunnen bieden. Voor wat betreft politiek activisme zou men zich moeten beperken tot digitale mensenrechten en wat daarvan afhangt. De rest van de wereld verbeteren is de taak van andere clubs.

2 likes

*** +1***:slightly_smiling_face:

5 likes

Ja graag! Dat wil ik ook wel, sommige zaken meer dan andere

Het zal wel aan mij liggen en het heeft misschien ook iets te maken met beschikbaarheid van glasvezel maar ik zit niet te wachten op web hosting, webdav en cloudopslag. Ik heb on-premise nextcloud met alle toeters en bellen. Dat maakt Freedom mogelijk met o.a. reverse DNS. Ik sla mijn spul toch liever niet ergens anders op dan gewoon “veilig” thuis.

Een shell server met wat ruimte (en bruikbare reverse DNS) is wel handig maar geen deal breaker voor mij. Dat wil niet zeggen dat ik zo’n initiatief niet steun of dat ik het onredelijke suggesties vind. Ik stel alleen dat het voor mij niet hoeft.

2 likes

Helemaal mee eens. Iets te kort door mij opgeschreven. Politiek activisme als het gaat om zaken die van invloed zijn op de ISP, zoals verplichte cesuur, prima, maar inderdaad zonder standpunt in te nemen over het onderwerp van de censuur zelf.

Maar waar het hier echt om gaat:

  • Freedom, vergeet in principe dat politiek activisme, het zou meer uitzondering dan regel moeten zijn. En dan alleen onder zeer strikte voorwaarden.
  • Freedom, vergeet de algemene redactionele artikelen, kost te veel tijd en geld en daarmee verlaag jezelf tot KPN gedrag voor de massa. Laat dat maar aan KPN over.
  • Freedom, lever innovatieve oplossing met betrekking tot internet die verder gaan dan alleen de verbinding. Besteed daar tijd, energie en geld aan:
    Enige tijd geleden zijn er ‘aandelen’ uitgegeven, maar wat er met dat geld is gebeurd weet ik niet, heb nog niet veel resultaat met innovatieve oplossingen gezien.
3 likes