Toekomstvisie Freedom Internet

Zelf heb ik meer en meer het gevoel dat de afstand tussen mij en Freedom groter en groter wordt. Reden hiervoor zijn de vele officiele uitingen en acties van Freedom die mij van zeer tot redelijk tegen de haren instrijken.

Zelf ben ik (nog) trotse eigenaar van een paar appelpuntjes, mede omdat ik het oorspronkelijke geluid en gevoel van Freedom een warm hart toedroeg. Nu zie ik mijzelf vaker kijken naar alternatieven (zeker nu de glaskabel hier vandaag tot op de gevel is gelegd) voor een internet access provider. Ik voel mijzelf minder en minder bereid om meer te gaan betalen, “voor wat dan?”.

Ik weet niet precies hoe andere klanten van het eerste uur (de appelpunters?) hierover denken natuurlijk, maar zou het mogelijk zijn om eens een (digitale) bijeenkomst te kunnen hebben met mensen van Freedom, en geïnteresseerden om te praten over de toekomstvisie en hoe die ingevuld gaat worden? Noem het een klankbordsessie indien nodig, het zou voor mijzelf ook een duidelijke reflectie kunnen geven over waar ik sta tenopzichte van anderen.

Alvast dank voor het lezen en eventueel overwegen.

4 likes

Het heeft weinig zin om over het beleid te gaan praten als je het toch niet kunt veranderen. Ik neem aan dat je met appelpuntjes certificaten van aandelen zonder stemrecht bedoelt.

Het gaat niet om dat ik iets kan veranderen, het gaat erom dat ik beter begrijp waar Freedom heen wil. Dan kan ik daarna besluiten of ik zelf iets ga veranderen. Overigens denk ik zeker niet dat het wel of niet hebben van appelpuntjes voor zo’n gesprek van enig belang is.

Ik merk ook wel dat het geluid van Freedom na 2020 behoorlijk veranderd is. En ik heb ook echt wel m’n best gedaan om aan te geven dat ik het niet de goede kant op vond gaan. Laten we zeggen dat het geen toeval is dat ik geen moderator meer ben hier, en veel minder actief ben geworden. En ik ben niet de enige voor wie die vlieger opgaat.

Als internet access provider blijft Freedom wat mij betreft de enige (en dus beste) optie, omdat je nergens anders een abonnement kunt afnemen zonder apparatuur in bruikleen te moeten hebben bij een provider die native IPv6 biedt (anders was Tweak nog een optie). En ik wil gewoon uit principe absoluut geen modemrouter met blob firmware in huis hebben; ook niet in een gesealde doos op zolder of in de schuur.

Zo lang geen enkele andere ISP die mogelijkheid aanbiedt, ga ik als klant nergens heen, want puur de dienstverlening als access provider is wat mij betreft prima. Maar als KPN uiteindelijk naast de keuze tussen een Experiabox of Fritzbox ook een optie “ik gebruik mijn eigen apparatuur” biedt, me in dat geval niets opstuurt, en een stuk goedkoper is, dan weet ik het zo net nog niet. En dat is wel een trieste gedachte wanneer ik dat vergelijk met mijn enthousiasme omtrent Freedom eind 2019 / begin 2020.

Maar goed, we kunnen nu eenmaal geen leuke dingen hebben.

Kpn bied al eigen keuzen aan als het om modem gaat. Ook zijn er andere Providers die gewoon vrije keuzen geven in Hardware. Freedom is tot nu toe nog enige waar ik echt na toe kan maar zodra er een andere komt die geen Canal digitaal aanbied als IPtv ben ik weg, wat een meuk is dat zeg.

De onvrede over Canal Digital of is het de onvrede over de Amino settopbox of is het beide, blijkt uit alle commentaren. Ik ga er echter nog steeds van uit dat Freedom werkt aan een verdere opbouw van de portefeuille, om te evenaren of overtreffen wat XS4ALL ooit heeft geboden.
Dan denk ik aan

• het ondersteunen van meerdere telefoonnummers op één aansluiting (liefst als SIP-trunc)
  • het aanbieden van een flat rate voor onbeperkt bellen binnen Nederland
  • het aanbieden van webdav space als onderdeel van het abonnement
  • het aanbieden van mobiele data middels een datasim kaart
  • het hebben van eigen subdomein(en) met eigen name servers onder een bij freedom beheerd domein.
  • het aanbieden van batched-SMTP voor inkomende mail
  • diverse server-based diensten die aan je abonnement gekoppeld kunnen worden, bijv. blogging, forums, wiki’s pages, fotowalls, etc (de meerwaarde zit in het professionele systeembeheer, dat kan een kleine gebruiker zelf niet beter)
  • het mogelijk maken van een aansluiting via de kabel, zodra Ziggo (al dan niet gedwongen) zich daarvoor open stelt
  • een SSH-toegang tot je account
  • een nog vrijere modemkeuze (bijv. een 5590 ipv een 5530 tegen een iets hogere huurprijs)
  • (en ja, ik kom er niet omheen) een vrije keuze van settop box al dan niet tegen meerprijs

Het zou denk ik al veel schelen wanneer voor elk van deze items een globale planning zou kunnen worden gegeven, of een uitspraak dat het er niet komt, en waarom niet. De “what is cooking” berichten zouden best wat vaker mogen verschijnen. Dat wil overigens niet zeggen dat alle bovenstaande punten op mijn persoonlijke wensenlijst staan (ongeveer driekwart wel).

Ik heb al sinds 2013 glasvezel en zit op het puntje van mijn stoel om KPN eruit te kunnen smijten, maar met de huidige portfolio van Freedom lukt dat nog niet.

Waarom toch alleen maar apparaten van AVM? Die dingen zijn zo proprietary als wat, en sluiten alleen daarom al totaal niet aan op de filosofie die Freedom beweert te hebben.

In het verleden heeft CZ.NIC (het Tsjechische equivalent van SIDN) aangeboden om hier support te leveren op hun 100% open source router, de Turris Omnia, die veel beter aansluit op de waarden die Freedom zegt na te streven, en dat werd toen van de hand gewezen omdat “Freedom alleen AVM-routers ondersteunt”.

Dat exclusieve partnerschap met closed source routerverkoper AVM, terwijl Freedom ook zegt “waar mogelijk open source te gebruiken”, is ook iets dat me echt niet lekker zit. Voor mij persoonlijk is het m’n grootste ongenoegen in ieder geval, gevolgd door reclame voor commerciële diensten van derden en allerlei politiek activisme omtrent zaken die niets met internettoegang of privacy te maken hebben.

3 likes

Voor mij is de Amino settopbox niet meer van deze tijd, Te traag en de service zoals terugkijken en of onderbreken van een programma werkt meestal gewoon niet. 3+ seconden om van kanaal te veranderen. en zo is er nog een waslijst aan problemen die CD heeft. Het probleem is gewoon ze hebben geen competitie op het gebied van IPTV dus kunnen ze gewoon aan rommel.

Ik ken de Turris Omnia niet, maar heb behalve AVM ervaring met 5 andere router fabrikaten, en van deze 6 is wat mij betreft AVM met afstand de beste, hoewel er ook nog te wensen overblijft. Ik ga overigens ook experimenteren met pfsense.

De vraag blijft onbeantwoord of met een andere settopbox de problemen met CD kunnen worden opgelost of dat er nog (veel) meer nodig is.
In dat geval heeft het zin dat er concurrentie komt, bijvoorbeeld doordat het TV aanbod van KPN en/of Ziggo als wholesale whitelabel via andere providers, zoals Freedom kan worden afgenomen.
Ook is het nog steeds mogelijk bij Ziggo een TV-only abonnement te nemen (DVB-C) (misschien niet meer landelijk) of TV via Digitenne2

Ik gebruik Freedom alleen voor internet access, doe dat met een eigen modem+router (om ruwweg gelijke redenen als Kevin).
Al het andere, zoals email, IPTV, telefoon, voor een deel ook DNS, etc. gebruik ik van/via derden.
Heel tevreden met deze oplossing, of met andere woorden ik ben best tevreden met Freedom.
Mocht ik ooit willen overstappen, dan is koppelverkoop, alleen maar belemmerend is mijn ervaring, terwijl ik toch vaak suboptimale oplossingen krijg indien ik een alles in een pakket kies (bijvoorbeeld Canal Digitaal dat ik kort heb uitgeprobeerd).
Ik ben me ervan bewust dat zulke keuzes voor minder tech-savvy personen tot een andere afweging/uitkomst leidt.
Het enige dat ik zelf nog extra wens van Freedom, is toegang tot een remote SSH shell (omdat dat af en toe wel eens handig kan zijn).

2 likes

Ik gebruik Freedom ook alleen voor Internet access en ik ben naar omstandigheden tevreden. Het EU censuur verhaal was even slikken voor mij maar Freedom heeft tenminste iets gedaan.

1. de verbinding is naar wens (overstap was vlekkeloos, ook eigen modem/router, reverse DNS (is een must voor mij))
  2. geen prijs verhoging dit jaar
  3. het is een cooperatie (toch? is voor mij ook iets waard)
  4. de subnet service is er uiteindelijk gekomen (ik gebruik het niet maar geeft wel aan dat Freedom daad bij woord doet)
  5. prijs “is redelijk” naar omstandigheden.

Er zijn natuurlijk ook dingen die beter kunnen en dingen die ik mis maar ik vind het wel wat waard dat Freedom stand weet te houden en gestaag voortgang boekt. Keulen en aken zijn ook niet op een dag gebouwd.

Het is niet perfect maar het gras is echt niet groener aan de overkant. Ik maakte me geen illusies toen ik overstapte dus ik het is voor mij allemaal meegevallen en ik heb goede hoop voor de toekomst maar het heeft denk ik ook tijd nodig (en het zijn ook turbulente tijden)

Maar ja ik weet niet hoe het met telefonie en televisie is (ik doe daar niet aan)

Oh en vergeten. Ik ben aangenaam verrast dat Freedom tot op zekere hoogte afstand neemt van “de industrie”. Dat kwam onlangs ter sprake hier toen iemand vroeg of thepiratebay.org ook gefiltered is. (niet dat ik iets met thepriatebay.org heb maar ik heb wel iets tegen “de industrie” dus fijn om te weten Freedom haar eigen ding doet.

Puur op technisch gebied denk ik dat niemand klachten heeft over de internetconnectiviteit. Dat is ook niet zo zeer het doel dat @mcfab had met dit topic vermoed ik zo.

Het gaat meer om de keuzes die Freedom maakt, de prioriteiten die Freedom stelt, en de zaken waarmee Freedom zich inlaat. Het gaat de laatste tijd bijna helemaal niet meer over de techniek, maar alleen nog maar over suffe nieuwsberichten waarin producten en diensten van bedrijven als NordVPN, Apple en Viaplay worden aangeprezen, en politiek activisme omtrent zaken die niets met internet of privacy te maken hebben, waardoor je het risico loopt om (potentiële) klanten met andere ideeën van je te vervreemden.

Als internet access provider is Freedom prima. Het niet opdringen van apparatuur in bruikleen is wat mij betreft nog altijd het unique selling point, maar daar blijft het eigenlijk ook wel bij. Ik heb zelf ook geen televisie en geen vaste telefonie, maar andermans ervaringen daarmee zijn niet best. Nu zijn dat zaken die Freedom heeft uitbesteed, dus heel veel kunnen ze daar wellicht niet aan doen. Maar er zijn genoeg dingen die Freedom wel zelf in de hand heeft.

In de tijd dat al die vage nieuwsberichten worden geschreven kan iemand bijvoorbeeld ook (worden aangenomen om te) werken aan een rDNS-editor die al bijna twee jaar beloofd wordt. Daar zijn gewoon off-the-shelf oplossingen voor, zoals NetBox. Er zal dan wellicht wat glue geschreven moeten worden om dat te integreren met het “Mijn Freedom”-portal en de DNS-servers (waarschijnlijk een Atomia-binding, wat effectief gewoon curl is), maar dat is echt geen hogere wiskunde. Reverse DNS-management zonder de helpdesk te hoeven mailen is iets wat ik echt nog mis bijvoorbeeld, eigenlijk als enige tekortkoming. En het is ook niet iets dat je ergens anders kunt uitbesteden, want rDNS-delegatie doet Freedom ook niet aan.

Ik had gehoopt dat Freedom vooral een techneutenclub zou zijn, die open source-oplossingen zou omarmen en met haar technische gebruikers zou samenwerken. Maar het opstapelen van technical debt, het niet nakomen van veel beloftes (zoals rDNS-management bijvoorbeeld), het afwijzen van enige vorm van support op de verreweg meest geschikte router voor Freedom’s bedrijfsfilosofie, en het steeds raarder wordende politieke activisme zorgt er toch wel voor dat ik steeds dieper teleurgesteld raak.

Natuurlijk zal het bij de concurrenten niet beter zijn, maar dat betekent niet dat we hiermee dan maar genoegen moeten nemen. We hebben vorig jaar met z’n allen vier miljoen geïnvesteerd, vergeet dat niet.

2 likes

Klopt. (discourse space fillers)

Ok, hoewel je niet met concrete suggesties komt denk ik dat ik wel een idee heb wat je bedoelt (of niet). Dat hele cooperatie verhaal ik waarschijnlijk ook wennen voor Freedom (is niet alleen handig om fondsen te werven, maar gaat ook om leden betreken). Desalniettemin. Je vraagt “waar betaal ik meer voor” en ik vind dat reverse dns, eigen modem/router, “onafhankelijkheid”, een alternatief beiden, het idee van een cooperatie (hoewel dat inderdaad wel wat meer vorm zou kunnen krijgen) een aantal argumenten zijn. Het gaat dan misschien ietwat langzaam voor sommigen (zeker als je geinversteerd hebt) maar het glas is halfvol.

En ik ben ook niet de makkelijkste. Zeker als het gaat om reverse DNS. Ik begrijp nog steeds niet waarom Freedom niet gewoon delegeert. Ik begrijp wel dat ze dat gewoon niet wil. Dus agree to disagree there…

Ik ben al lang blij dat ze geen documenten tekent met Ziggo and KPN en dat ze als enige ISP in opstand komt tegen EU censuur.

Nou ja, eigenlijk ook niet echt. Anco zegt in interviews bijvoorbeeld wel “dat het vaststaat dat RT en Sputnik propagandakanalen zijn”. Dat vind ik al teveel partij kiezen eerlijk gezegd. Want wat is CNN dan?

Het moet gewoon bij de kern blijven: het is niet aan de EU om te bepalen welke informatie burgers tot zich mogen nemen, en het is niet aan de EU om zich te bemoeien met de doorgeefluiken van die informatie. Dat zou het fundamentele bezwaar moeten zijn: puur de inmenging van een ongekozen bestuursorgaan met Freedom’s bedrijfsvoering, niet de inhoud van de media die zij geblokkeerd willen hebben.

Dus ja, ik vind het goed dat Freedom ermee naar de rechter stapt (hoe kansloos die missie ook is), maar dat oordeel over de kanalen in kwestie had wat mij betreft achterwege moeten blijven. Een ISP is een doorgeefluik van informatie en moet geen enkele politieke kleur bekennen. En dat laatste gebeurt de laatste tijd veel teveel.

Zoals ik in dat andere topic ook al schreef, het is prima dat werknemers op persoonlijke titel hun mening uiten, maar de B.V. Freedom Internet moet apolitiek zijn, tenzij het zaken betreft die de absolute core business raken, zoals netneutraliteit, dataretentiewetgeving, het openstellen van netwerken, het (niet) toepassen van censuur, vrije routerkeuze en het afstaan van NAW-gegevens aan Tim Kuik en vergelijkbare flapdrollen.

Ik begrijp je punt maar ik begrijp wel waarom ze dat deed en het is niet relevant voor mij. Het gaat om het doel. Je wwilt geen afleiding uitlokken dus de tegenpartij kan niet van de kern afleiden en bijvoorbeeld stellen dat ze agent van Putin is. Ik zie dit puur als indekken en in die zin begrijp ik heel goed waarom ze dat doet.

Sja. Ik kreeg er ook een nare smaak van in mijn mond. Maar ik kan me niet voorstellen hoe het is om in zijn schoenen te staan (er zijn waarschijnlijk overwegingen, belangen), plus puntje bij paaltje ben ik gewoon niet echt geinteresseerd in zijn mening of die van Freedom. Ik wil gewoon niet dat EU censuur ons door de keel geduwd wordt (sterker nog ik wil gewoon kunnen gaan en staan waar ik wil).

Dat heb ik dus ook. Freedom moet diensten verlenen aan klanten die daarvoor betalen, en verder niets.

Dan zal je terug in de tijd moeten, want sinds maart 2020 zal dat nooit meer langdurig aan de orde zijn in de “ontwikkelde” wereld. En als iemand de gevolgen daarvan heeft mogen ondervinden ben ik het wel.