Toekomstvisie Freedom Internet

Ja, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan en daarnaast blijven we allemaal mensen. In het geval van EU censuur moeten we ook niet vergeten dat Anco wellicht niet alleen sprak namens Freedom maar in plaats daarvan namens alle deelnemers van het initiatief. Er moest wellicht een balans gevonden worden. Je zal er maar aan staan.

Ik ben het dus wel met je eens en het was niet mooi maar ik ga ook geen gegeven paard in de bek kijken.

Na jarenlang de ontwikkeling bij XS te hebben gevolgd kwam de start van Freedom als geroepen. Bij de voorinschrijving voor aansluitingen was bekend dat niet alles vlekkeloos zou verlopen vanwege de opstart: geen enkel probleem en alle begrip voor. De wijze waarop de organisatie zichzelf profileerde was zeer aansprekend, even later gevolgd door een Corporate Charter waaruit nog extra hoop kon worden gehaald. Je zou zeggen de mensen die toen uit de XS organisatie zijn gestapt, samen met de personen die zij hebben aangetrokken weten hoe het niet moet en vooral wat de XS dak- en thuisloze klanten verwachten. Dit leek in eerste instantie de goede kant op te gaan. Vooral de beslissing om open source als uitgangspunt te maken zag ik als zeer onderscheidend van de rest van de markt.

Ondertussen groeide Freedom uit haar voegen, maar bleef zij zich concentreren op nieuwe aanwas. Dat lijkt zeer terecht vanuit het gezichtspunt dat je door de extra omzet meer inkoopkracht kan uitoefenen. Deze periode zal voor Freedom niet makkelijk zijn geweest en ook mede door de crowdfunding heeft kunnen settelen, maar ik denk dat in die periode er een rigide houding is geweest van de organisatie om vast te houden aan haar doelstelling om te groeien, waarbij er onvoldoende is geluisterd naar wat de bestaande klantenkring verwacht. Luisteren naar de leden die hun hoop hadden gevestigd de voornemens van Freedom: op ondersteuning van/met een eigen router, door de wisseling van Amino-kastje een goed product in handen te hebben, dat uitbesteding van diensten van tijdelijke aard zou zijn, dat de afhankelijkheid van derden bij het oplossen van problemen zou worden afgebouwd, dat de organisatie haar voordeel zou doen met de unieke uitgangspositie om klanten mee te nemen naar open source oplossingen.

De leden hebben heel veel signalen afgegeven op dit forum dat zij bereidwillig waren de organisatie te ontlasten en helpen de community op te bouwen; door te proberen de helpdesk te helpen door (aspirant) leden direct van antwoord te voorzien en te begeleiden, door zonder eigenbelang tutorials te plaatsen, door actief thema’s en technieken onder de aandacht te brengen en te proberen het forum dynamiek te geven door als community ook actueel nieuws te laten benaderen vanuit deze invalshoek, etc.

De verwachtingen die gewekt zijn, met name vanuit de Corporate Charter, lijkt niet in balans te zijn wat een groep leden probeert te verdedigen en verder uit te bouwen. Leden die zich hebben ingezet en met heel duidelijke kennis en meningen hebben geprobeerd als vliegwiel te dienen voor beleid op de langere termijn zijn gaan inzien dat Freedom zich vooral blijft richten op “de middenmoot” en daarbij geen duidelijke stellingen inneemt die de oorspronkelijke leden gerust heeft kunnen stellen in de visie van Freedom naar de toekomst toe. Meermaals is gevraagd om een soort van routekaart en meermaals heeft Freedom dit van de hand gewezen omdat zij geen valse verwachtingen wil wekken en pas dan diensten/producten aankondigen “wanneer zij klaar zijn”. Dit heeft ertoe geleid dat aspirant klanten bij XS in de wachtkamer zijn blijven zitten, leden van het eerste uur alleen internet-only klanten zijn gebleven of zelfs hun dienstenpakket hebben teruggebracht tot internet-only en hun eigen weg zijn gaan volgen. Met een beperkte afname van de diensten en daar ook bijgekomen dat zij zich minder actief, passief of zelfs helemaal niet meer begeven in de community zijn we al in een vergevorderd stadium waar de richting waarin Freedom zich beweegt leidt tot ongenoegen en de activiteiten van de organisatie onder een vergrootglas komen te liggen en in twijfel worden getrokken. Het hier door @anon49073608 gestarte topic zou Freedom dan ook echt als een noodkreet moeten beschouwen en daar passend op reageren; hij heeft verwoord wat een aantal leden hier tot nu toe niet heeft willen doen om de lieve vrede te bewaren.

Het is goed voor te stellen dat het lastiger is voor Freedom om nieuwe klanten te werven dan om de ‘oudgedienden’ te behouden. Daar gaat het volgens mij dan ook mis. In plaats van de directe communicatie met leden aan te gaan en daarnaar te handelen (en dan bedoel ik niet een .GIF afbeelding verzinnen), zodat de klantenkring als een olievlek zou gaan uitbreiden, lijkt de aandacht van Freedom meer gericht op het aanwezig zijn in wijken, terwijl de klanten nota bene in de community zitten de eigen organisatie. Zij had hier voordeel mee kunnen doen, maar het heeft er meer de schijn van dat de community naast de organisatie bestaat. De veelal door afwezigheid schitterende Freedom medewerkers hadden andere bezigheden dan de community te bevragen wat zij willen. Dat medewerkers zoals Frederique, Reinoud en Jesse, die in mijn ogen een sterke mening hadden over de richting waarin de oorspronkelijke klanten ook dachten, zijn weggevallen heeft daarin niet bijgedragen. Er is een enquete geweest, maar een rechtstreekse benadering door bijvoorbeeld actieve leden uit te nodigen in een (klankbord)groep zou meer duidelijk hebben kunnen maken en veel effectiever in het nastreven en opzetten van activiteiten en productgroepen met een gezamenlijk belang.

5 likes

Ik heb het idee dat er tamelijk veel consensus is tussen de schrijvers in deze draad, namelijk, kort door de bocht:

  • Freedom moet meer aandacht besteden aan innovatieve internet oplossingen
  • Freedom moet meer bevlogen medewerkers aantrekken om zijn ambitie meer en sneller gestalte te geven
  • Freedom moet zorgen voor een beter alternatief voor de Aminobox
  • Freedom mag CD nog wat tijd gunnen om het TV aanbod technisch te verbeteren (tenminste gelijkwaardig met KPN/Ziggo)
  • Freedom mag meer luisteren naar de community
  • Freedom moet zijn principes vasthouden maar die alleen uitdragen wanneer het gaat over digitale burgerrechten
1 like

Freedom heeft volgens haar GIT al sinds Date: Wed Jul 1 14:52:21 2020 +0200 Reverse DNS mogelijkheden in de backend, die zelfde week nog op mijn.freedom.nl gereleased
 ook nog eens met Netbox als IXFR provider, DNS op het PowerDNS platform
 met een plugin die Freedom (ik) onderhoud.

Tevens komt de volledige IP allocatie ook gerold uit Netbox met een paar foefjes en een Flask API als brug tussen de radius servers, netbox en ons order mgmt systeem. Vrij open, daar doen we wel aan.

Ik zie dit als een aanval, waar tevens niets van klopt. Niet nakomen van beloftes doet de groen/blauwe provider.

Groeten van degene die wel weet hoe het werkt. :slight_smile:

4 likes

We hebben het in het algemeen over een reverse dns editor, je spreekt niet over IPv6. Als je dat duidelijk had gemaakt, had ik mijn antwoord anders geformuleerd. Het afgelopen jaar is Freedom bezig geweest met het ontwikkelen van software voor het kunnen bedienen van ‘subscribers’ en daarmee dus ook het aansluiten van access netwerken. De prioriteit ligt daarom niet bij het ontwikkelen van een uitgebreide mijn.freedom.nl-omgeving, developers zijn dure gasten. Er is uiteraard veel vraag naar die editor en daarom is er daar zeker prioriteit gesteld
 maar niet genoeg om daar het budget naar te gooien.

Laten we niet starten over jong of oud, dat heeft niks te maken met wat ik vertel. Wat ik vertel komt uit frustratie omdat je het e.e.a. vertelt wat gewoon niet klopt, niet bevestigd is en daarbij de aanname maakt dat wij ons niet druk maken om het gebruik van open-source, al bestaande software en vooral de wens van de klant.

Ik probeer je duidelijk te maken dat de feiten anders zijn dan in je hoofd zitten, even als de zin ‘want rDNS-delegatie doet Freedom ook niet aan’. Als je je vraag duidelijk bij de helpdesk legt, kom je vaak in het juiste bakje terecht waardoor zoiets alsnog voorzien wordt. Dat doen we ook voor enkele klanten.

Tegen mij moet je ook niet beginnen over ‘deliverables’.

Ik vind het niet een aanval naar mij, maar naar mijn team.

Dat is ook weer zo’n zin die nergens vandaan komt, dat wordt nergens expliciet vermeld. Anyway, ik zie het als een compliment voor wat er staat.

Dit begrijp ik absoluut. Toch vind ik dat ik een eigen mening mag hebben over wat er op het forum gezegd wordt, ik wil dat er staat wat de waarheid is. En de waarheid is, is dat we hard bezig zijn met het verbeteren van de kwaliteit van het televisie product, aan de lopende band access netwerken opleveren, nieuwe helpdeskers opleiden tot gedreven vakmannen/vrouwen/whatever.

Je kan niet alles willen, dan zou het uitbesteed moeten worden aan India. Maar daar gaat de kwaliteit niet op vooruit, daar bedoel ik dan uiteraard ook weer niet mee dat ze daar slecht zijn
 voordat je de woorden verdraaid.

6 likes

Jij maakt het ervan, netzoals dat het “ik weet wel hoe het werkt” onhandig geschreven is en dus niet begrepen wordt
 daar hoort, om het voor jou wat minder moeilijk te maken, “ik weet hoe het bij Freedom in elkaar steekt in de techniek en ontwikkeling”. Daar houd ik me namelijk mee bezig, jij niet. Jij geniet van je internet verbinding die geleverd wordt door de harde werkers van Freedom.

1 like

@Yvan
De klant betaalt jouw boterham. Ik zou deze discussie dan ook niet voeden als ik jou was aangezien het in feite gaat om de toekomstvisie van Freedom. Ik zie het als de taak van Anco om die visie uit te dragen en in deze hier te reageren op de kritiekpunten die zijn geuit.

4 likes

Ik raad je aan als medewerker naar klanten toe een totaal andere houding aan te nemen.
De klant heeft altijd gelijk ook als hij ongelijk heeft. Het probleem ligt niet bij de klant (hij is niet verplicht uit zichzelf wat duidelijk te maken), maar bij de medewerker die zich in dienst moet stellen van de klant en er in principe van uit moet gaan dat hij zelf iets fout doet. Dat laatste is trouwens in alle sociale contacten een erg goede eigenschap als je verder wilt komen in het leven.

Eventueel stel je vragen om de vraag duidelijk te krijgen als die niet duidelijk is en neem je niet iets aan over de vraag die gesteld wordt.

Ga er ook van uit dat de klant geen idee heeft van wat er achter de schermen gebeurd. Daar communiceert Freedom namelijk helemaal niet over. En dat lijkt ook bewust zo te zijn.
Als er dan vanuit Freedom, in dit geval door jou, wel een kijkje achter de schermen wordt gegeven breng het dan positief als informatie die de klant niet heeft en ook niet kan hebben. Ga er niet van uit dat je wordt aangevallen, dat is volledig de verkeerde houding waardoor een burn-out of erger op den duur voor je op de loer ligt.

Ook wordt er nooit met budget gegooid. ‘Gooien’ is een agressieve actie terwijl het hier om iets totaal neutraals gaat: Budget wordt in bepaalde mate toegekend of niet en er worden prioriteiten mee gesteld. Budget wordt toegekend naar het belang dat het bedrijf er aan stelt.

In dit specifieke geval wil de klant een rDNS editor voor alle klanten. Die is er niet, terwijl er al lang om gevraagd wordt. Dan heeft dat blijkbaar geen prioriteit bij Freedom.
Zo geldt dat voor heel veel meer technische oplossingen buiten het zijn van een bedrijf dat een internet verbinding en TV levert. Er is door klanten die Freedom een warm hart toedragen, namelijk veel geĂŻnvesteerd daarvoor, maar we hebben er in die zin nog niet veel voor teruggezien.

Ja, redactionele artikelen die gaan over algemeenheden of over producten van anderen, op dezelfde wijze als XS4ALL by KPN dat doet. En er wordt tijd en dus ook geld aan politieke keuzes/standpunten besteed die op zich niets met de doelstellingen van Freedom te maken hebben. Beide niet waar de klant op zit te wachten en iets dat potentiele klanten tegen de haren instrijkt.
Tegen censuur opgelegd via ISPs zijn, is uitstekend, maar als ISP een mening hebben over het onderwerp van de censuur is verkeerd. Een controversieel (althans bij klanten) onderwerp, dat op zich niets met internet te maken heeft, brengen als goede reden om de helpdesk minder bereikbaar te laten zijn en daarbij aan te geven dat het doel van dat onderwerp zou passen binnen de doelstellingen van Freedom, is volledig verkeerd.

Nee, als medewerker van een bedrijf mag je op een forum geen eigen mening hebben, je vertegenwoordigt het bedrijf en moet dus ook handelen naar de richtlijnen van het bedrijf en communiceren wat en zeker zoals het bedrijf dat wenst. Dat geldt ook als je uit naam van een bedrijf, of herkenbaar als medewerker van een bedrijf, zelfs als men daar via social engineering achter kan komen, op een ander (sociaal) medium reageert op zaken die je werkgever aan gaan.
Een eigen mening over onderwerpen die je werkgever aan gaan mag je alleen intern hebben.
Daarbij dien je dan uitermate respectvol met de klant om te gaan, er vanuit gaan dat hij je niet aanvalt, in de zin van “De klant heeft altijd gelijk ook als hij ongelijk heeft.”
Als de klant ongelijk heeft dan is het jouw taak als helpdeskmedewerker een en ander goed uit te leggen en door te vragen, dan kan de klant zelf de conclusie te trekken dat hij ongelijk had. Dat hij ongelijk heeft mag je hem nooit vertellen.

Yvan, voordat je op mijn reactie reageert, adviseer ik je een en ander en ook mijn reactie met een interne coach of leidinggevende te bespreken. Anders is de kans groot dat je je werkgever en ons als investerende klanten meer schade berokkent.

6 likes

Hier zo’n leek die weet hoe die z’n computer/tablet/mobiel kan aanzetten en prima ervaring heeft met Freedom. Maar ook iemand die Freedom wil zien groeien en de juiste keuzes maakt voor z’n klanten. Heb niet voor niets een appel punt gekocht, zal ik maar zeggen. Beetje jammer van de Freedom medewerker om hier zo te uiten, dat had ik zelf niet gedaan! De reactie van @PeterB had ik niet beter kunnen schrijven, mooi omschreven allemaal.

Laten we hopen dat iemand van Freedom deze topic leest en wakker begint te worden en ons, de klanten, laat weten wat er nu allemaal gebeurd en waar ze mee bezig zijn. Overigens ben ik zeer tevreden over Freedom, zet mijn computer aan en heb internet en daar gaat het bij mij alleen maar om :slight_smile: - Die klanten zijn er ook en waarschijnlijk makkelijk te behouden zonder te informeren :wink:

5 likes

Mooi om te lezen dat er veel betrokkenheid is bij de toekomstvisie van Freedom. Tegelijk ook jammer dat de discussie wat dreigt te escaleren, dat is denk ik niet de bedoeling.

We herkennen een aantal opmerkingen die jullie maken. Vooral het punt over te weinig inzicht over wat we afgelopen jaar hebben gedaan was ook bij ons reeds erkend. Daarom zijn we begonnen met een verslag met een terugblik hierover gecombineerd met hoe we er voorstaan. We zijn van plan om dit deze maand naar de crowdfunders te sturen en zullen dit ook op onze website publiceren.

Natuurlijk organiseren we jaarlijks een ledendag om informatie te delen en om het gesprek aan te gaan over de wensen van onze klanten. Gezien de discussie hier en het feit dat deze dag pas in november is gepland, nodigen we de deelnemers aan deze discussie van harte uit om op kortere termijn langs te komen op ons kantoor en hierover de discussie te voeren en de discussie hier op het forum voor nu te staken. Wie mogen we op kantoor uitnodigen? Laat het in de comments weten, dan nemen we via het forum contact met jullie op om e.e.a. te plannen.

Ik wil best een keer langs komen om in kleine kring te discussiëren over wat goed gaat en wat beter kan. Maar gaat op heel korte termijn zeker niet lukken.

Zeker zou ik langs willen komen! Laat maar weten. Onze zomervakantie hebben we al achter de rug dus ik ben relatief flexibel.

En wat dreigt er hier dan precies te escaleren? Ik zie juist discussie en dat leden concluderen dat er consensus aan het ontstaan is.

Daarnaast is de discussie volledig on-topic en wordt daar ook steeds op teruggegrepen. De OP stelt de leden de vraag om duidelijkheid te geven, ik zie alleen maar bijdragen aan zijn zoektocht

2 likes

Sluit dan de hele Community! Het gaat er juist om dat mensen hier hun verhaal kunnen doen, leuk en minder leuk. Wat MCFAB al schrijft: “Of ik dan hier verdere discussie staak, ga ik niet beloven”.

En dat hoeft natuurlijk ook niet. Een discussie kan ook waardevol zijn hier op de Community. Respectvol met elkaar in gesprek gaan moet natuurlijk kunnen. Daarnaast is het goed dat Freedom mensen uitnodigt om langs te komen en hierover te praten. Ik zelf hoef daar niet bij te zijn, merk dat er veel meer mensen zijn die nog meer vertand hebben van internet en weten wat ze willen. Ik laat me dan, hier op de Community, graag op de hoogte houden :wink:

3 likes

Idem en heb geen indicaties gezien dat een derde keer ook maar zicht zou bieden op scheepsrecht.

2 likes

Lieve mensen,

Haal diep adem
 de discussie was wat verhit en inderdaad dreigde escalatie, laten we dat vooral voorkomen!
Ik denk dat de kern van het probleem hier inderdaad alleen maar communicatie is.
Zeer betrokken en deskundige medewerkers maar ook klanten raken wel eens verstrikt in dit soort discussies
 dat kun je negatief zien maar eigenlijk siert het jullie ook allemaal.
Blijkbaar wil iedereen gewoon het beste voor deze nieuwe jonge provider.
Maar echt, ik denk dat elke medewerker van Freedom ook het beste wil, dat Freedom groeit en toch een eigenzinnige en innovatieve provider blijft.
Het blijft natuurlijk ook moeilijk, nieuwe provider zijn in een volledig dichtgetimmerd landschap van grote saaie providers
 (die overigens echt niet allemaal slecht zijn of zo
)

Maar
 inderdaad, misschien is het nodig om meer te communiceren over wat er gebeurt, wat de plannen zijn, de resultaten tot nu toe

Ook een idee om naast een community platform een soort van nieuws-site te maken die alleen toegankelijk is voor crowdfunders en meest betrokken klanten?

En nog een tip, kom toch nog eens met wat opvallende acties naast gewone reclame op radio/tv en in de bladen. Herinner je de appeltaart van XS4ALL!! Verzin er een leuke variant op en gebruik dat bij nieuwe ludieke acties!

Succes allemaal!

3 likes

Het trieste van deze discussie is, dat het allang niet meer gaat over de toekomstvisie van Freedom Internet, maar over gevoelens van @anon49073608 en @anon97139585 en de verwijten die zij elkaar maken over wat de ander al dan niet bedoeld heeft. Kunnen we alsjeblieft het weer over de toekomstvisie van Freedom Internet hebben?

5 likes

De eerste zin in deze draad is: “Zelf heb ik meer en meer het gevoel dat de afstand tussen mij en Freedom groter en groter wordt. Reden hiervoor zijn de vele officiele uitingen en acties van Freedom die mij van zeer tot redelijk tegen de haren instrijken.”

De titel is niet leidend hier en zoals het een bekende spreekwijze aangeeft, “don’t judge a book by its cover”*.

Inderdaad wat mcfab aangeeft, Freedom is erg stil op het moment. Maar goed, ik neem aan dat er nu bij Freedom ook over gesproken gaat worden over hoe dit nu verder gaat.

*) Beoordeel een boek niet aan de hand van kaft.

2 likes

Heb ook het idee dat dat zeker zo zal zijn omdat Anco ook al in dit topic een eerste reactie heeft gezet en een uitnodiging heeft gedaan aan belangstellenden om bij hun op kantoor langs te komen.
Er is vast veel geleerd en er zal vast verstandig beleid op basis daarvan worden bepaald.
In basis ben ik techneut, weet veel van innovatie, met als definitie:

  • A new, previously unseen technical solution implemented in a product
  • or a more or less known technical solution applied and modified for its purpose, in a new way or new environment
  • that solves a recognized customer problem/challenge
  • in a way that the customer ultimately desires.

Daarbij heb ik ook ervaring hoe je dat in een consumentenwereld bestuurt. Dus misschien kan ik wat bijdragen. Investering hoeft niet alleen in geld te zijn, ook in een beperkte hoeveelheid tijd .

Ik denk dat het nu eerst even rustig afwachten is.

1 like

Ik ben ook voor dat Freedom zich zal beraden en tevens advies zal in inwinnen bij de Raad van Advies van Freedom.

Persoonlijk zal ik geen gebruik maken, indien er een uitnodiging komt, voor een gesprek. Naar mijn mening is het hier een perfect formaat om ook moeilijke dingen te bespreken in volledige openheid.

Ik ga er vanuit dat Freedom op niet al te lange termijn een conclusie, na gesprekken, ook hier zal communiceren en alsook op de Freedom site.

6 likes