Toekomstvisie Freedom Internet

Ik heb het idee dat er tamelijk veel consensus is tussen de schrijvers in deze draad, namelijk, kort door de bocht:

• Freedom moet meer aandacht besteden aan innovatieve internet oplossingen
  • Freedom moet meer bevlogen medewerkers aantrekken om zijn ambitie meer en sneller gestalte te geven
  • Freedom moet zorgen voor een beter alternatief voor de Aminobox
  • Freedom mag CD nog wat tijd gunnen om het TV aanbod technisch te verbeteren (tenminste gelijkwaardig met KPN/Ziggo)
  • Freedom mag meer luisteren naar de community
  • Freedom moet zijn principes vasthouden maar die alleen uitdragen wanneer het gaat over digitale burgerrechten
1 like

Freedom heeft volgens haar GIT al sinds Date: Wed Jul 1 14:52:21 2020 +0200 Reverse DNS mogelijkheden in de backend, die zelfde week nog op mijn.freedom.nl gereleased… ook nog eens met Netbox als IXFR provider, DNS op het PowerDNS platform… met een plugin die Freedom (ik) onderhoud.

Tevens komt de volledige IP allocatie ook gerold uit Netbox met een paar foefjes en een Flask API als brug tussen de radius servers, netbox en ons order mgmt systeem. Vrij open, daar doen we wel aan.

Ik zie dit als een aanval, waar tevens niets van klopt. Niet nakomen van beloftes doet de groen/blauwe provider.

Groeten van degene die wel weet hoe het werkt. :slight_smile:

4 likes

We hebben het in het algemeen over een reverse dns editor, je spreekt niet over IPv6. Als je dat duidelijk had gemaakt, had ik mijn antwoord anders geformuleerd. Het afgelopen jaar is Freedom bezig geweest met het ontwikkelen van software voor het kunnen bedienen van ā€˜subscribers’ en daarmee dus ook het aansluiten van access netwerken. De prioriteit ligt daarom niet bij het ontwikkelen van een uitgebreide mijn.freedom.nl-omgeving, developers zijn dure gasten. Er is uiteraard veel vraag naar die editor en daarom is er daar zeker prioriteit gesteld… maar niet genoeg om daar het budget naar te gooien.

Laten we niet starten over jong of oud, dat heeft niks te maken met wat ik vertel. Wat ik vertel komt uit frustratie omdat je het e.e.a. vertelt wat gewoon niet klopt, niet bevestigd is en daarbij de aanname maakt dat wij ons niet druk maken om het gebruik van open-source, al bestaande software en vooral de wens van de klant.

Ik probeer je duidelijk te maken dat de feiten anders zijn dan in je hoofd zitten, even als de zin ā€˜want rDNS-delegatie doet Freedom ook niet aan’. Als je je vraag duidelijk bij de helpdesk legt, kom je vaak in het juiste bakje terecht waardoor zoiets alsnog voorzien wordt. Dat doen we ook voor enkele klanten.

Tegen mij moet je ook niet beginnen over ā€˜deliverables’.

Ik vind het niet een aanval naar mij, maar naar mijn team.

Dat is ook weer zo’n zin die nergens vandaan komt, dat wordt nergens expliciet vermeld. Anyway, ik zie het als een compliment voor wat er staat.

Dit begrijp ik absoluut. Toch vind ik dat ik een eigen mening mag hebben over wat er op het forum gezegd wordt, ik wil dat er staat wat de waarheid is. En de waarheid is, is dat we hard bezig zijn met het verbeteren van de kwaliteit van het televisie product, aan de lopende band access netwerken opleveren, nieuwe helpdeskers opleiden tot gedreven vakmannen/vrouwen/whatever.

Je kan niet alles willen, dan zou het uitbesteed moeten worden aan India. Maar daar gaat de kwaliteit niet op vooruit, daar bedoel ik dan uiteraard ook weer niet mee dat ze daar slecht zijn… voordat je de woorden verdraaid.

6 likes

Jij maakt het ervan, netzoals dat het ā€œik weet wel hoe het werktā€ onhandig geschreven is en dus niet begrepen wordt… daar hoort, om het voor jou wat minder moeilijk te maken, ā€œik weet hoe het bij Freedom in elkaar steekt in de techniek en ontwikkelingā€. Daar houd ik me namelijk mee bezig, jij niet. Jij geniet van je internet verbinding die geleverd wordt door de harde werkers van Freedom.

1 like

@Yvan
De klant betaalt jouw boterham. Ik zou deze discussie dan ook niet voeden als ik jou was aangezien het in feite gaat om de toekomstvisie van Freedom. Ik zie het als de taak van Anco om die visie uit te dragen en in deze hier te reageren op de kritiekpunten die zijn geuit.

4 likes

Hier zo’n leek die weet hoe die z’n computer/tablet/mobiel kan aanzetten en prima ervaring heeft met Freedom. Maar ook iemand die Freedom wil zien groeien en de juiste keuzes maakt voor z’n klanten. Heb niet voor niets een appel punt gekocht, zal ik maar zeggen. Beetje jammer van de Freedom medewerker om hier zo te uiten, dat had ik zelf niet gedaan! De reactie van @PeterB had ik niet beter kunnen schrijven, mooi omschreven allemaal.

Laten we hopen dat iemand van Freedom deze topic leest en wakker begint te worden en ons, de klanten, laat weten wat er nu allemaal gebeurd en waar ze mee bezig zijn. Overigens ben ik zeer tevreden over Freedom, zet mijn computer aan en heb internet en daar gaat het bij mij alleen maar om :slight_smile: - Die klanten zijn er ook en waarschijnlijk makkelijk te behouden zonder te informeren :wink:

5 likes

Mooi om te lezen dat er veel betrokkenheid is bij de toekomstvisie van Freedom. Tegelijk ook jammer dat de discussie wat dreigt te escaleren, dat is denk ik niet de bedoeling.

We herkennen een aantal opmerkingen die jullie maken. Vooral het punt over te weinig inzicht over wat we afgelopen jaar hebben gedaan was ook bij ons reeds erkend. Daarom zijn we begonnen met een verslag met een terugblik hierover gecombineerd met hoe we er voorstaan. We zijn van plan om dit deze maand naar de crowdfunders te sturen en zullen dit ook op onze website publiceren.

Natuurlijk organiseren we jaarlijks een ledendag om informatie te delen en om het gesprek aan te gaan over de wensen van onze klanten. Gezien de discussie hier en het feit dat deze dag pas in november is gepland, nodigen we de deelnemers aan deze discussie van harte uit om op kortere termijn langs te komen op ons kantoor en hierover de discussie te voeren en de discussie hier op het forum voor nu te staken. Wie mogen we op kantoor uitnodigen? Laat het in de comments weten, dan nemen we via het forum contact met jullie op om e.e.a. te plannen.

Ik wil best een keer langs komen om in kleine kring te discussiƫren over wat goed gaat en wat beter kan. Maar gaat op heel korte termijn zeker niet lukken.

En wat dreigt er hier dan precies te escaleren? Ik zie juist discussie en dat leden concluderen dat er consensus aan het ontstaan is.

Daarnaast is de discussie volledig on-topic en wordt daar ook steeds op teruggegrepen. De OP stelt de leden de vraag om duidelijkheid te geven, ik zie alleen maar bijdragen aan zijn zoektocht

2 likes

Sluit dan de hele Community! Het gaat er juist om dat mensen hier hun verhaal kunnen doen, leuk en minder leuk. Wat MCFAB al schrijft: ā€œOf ik dan hier verdere discussie staak, ga ik niet belovenā€.

En dat hoeft natuurlijk ook niet. Een discussie kan ook waardevol zijn hier op de Community. Respectvol met elkaar in gesprek gaan moet natuurlijk kunnen. Daarnaast is het goed dat Freedom mensen uitnodigt om langs te komen en hierover te praten. Ik zelf hoef daar niet bij te zijn, merk dat er veel meer mensen zijn die nog meer vertand hebben van internet en weten wat ze willen. Ik laat me dan, hier op de Community, graag op de hoogte houden :wink:

3 likes

Idem en heb geen indicaties gezien dat een derde keer ook maar zicht zou bieden op scheepsrecht.

2 likes

Lieve mensen,

Haal diep adem… de discussie was wat verhit en inderdaad dreigde escalatie, laten we dat vooral voorkomen!
Ik denk dat de kern van het probleem hier inderdaad alleen maar communicatie is.
Zeer betrokken en deskundige medewerkers maar ook klanten raken wel eens verstrikt in dit soort discussies… dat kun je negatief zien maar eigenlijk siert het jullie ook allemaal.
Blijkbaar wil iedereen gewoon het beste voor deze nieuwe jonge provider.
Maar echt, ik denk dat elke medewerker van Freedom ook het beste wil, dat Freedom groeit en toch een eigenzinnige en innovatieve provider blijft.
Het blijft natuurlijk ook moeilijk, nieuwe provider zijn in een volledig dichtgetimmerd landschap van grote saaie providers… (die overigens echt niet allemaal slecht zijn of zo…)

Maar… inderdaad, misschien is het nodig om meer te communiceren over wat er gebeurt, wat de plannen zijn, de resultaten tot nu toe…
Ook een idee om naast een community platform een soort van nieuws-site te maken die alleen toegankelijk is voor crowdfunders en meest betrokken klanten?

En nog een tip, kom toch nog eens met wat opvallende acties naast gewone reclame op radio/tv en in de bladen. Herinner je de appeltaart van XS4ALL!! Verzin er een leuke variant op en gebruik dat bij nieuwe ludieke acties!

Succes allemaal!

3 likes

Het trieste van deze discussie is, dat het allang niet meer gaat over de toekomstvisie van Freedom Internet, maar over gevoelens van @anon49073608 en @anon97139585 en de verwijten die zij elkaar maken over wat de ander al dan niet bedoeld heeft. Kunnen we alsjeblieft het weer over de toekomstvisie van Freedom Internet hebben?

5 likes

De eerste zin in deze draad is: ā€œZelf heb ik meer en meer het gevoel dat de afstand tussen mij en Freedom groter en groter wordt. Reden hiervoor zijn de vele officiele uitingen en acties van Freedom die mij van zeer tot redelijk tegen de haren instrijken.ā€

De titel is niet leidend hier en zoals het een bekende spreekwijze aangeeft, ā€œdon’t judge a book by its coverā€*.

Inderdaad wat mcfab aangeeft, Freedom is erg stil op het moment. Maar goed, ik neem aan dat er nu bij Freedom ook over gesproken gaat worden over hoe dit nu verder gaat.

*) Beoordeel een boek niet aan de hand van kaft.

2 likes

Ik ben ook voor dat Freedom zich zal beraden en tevens advies zal in inwinnen bij de Raad van Advies van Freedom.

Persoonlijk zal ik geen gebruik maken, indien er een uitnodiging komt, voor een gesprek. Naar mijn mening is het hier een perfect formaat om ook moeilijke dingen te bespreken in volledige openheid.

Ik ga er vanuit dat Freedom op niet al te lange termijn een conclusie, na gesprekken, ook hier zal communiceren en alsook op de Freedom site.

6 likes

Tja, het is al eerder zijdelings ter sprake geweest op dit forum. Hoe onderscheid Freedom zich t.o.v. de rest.

Als armchair CEO denk en vind ik dat:
+Freedom met heel veel inzet onwaarschijnlijk veel voor elkaar heeft gekregen.
+Maatschappelijk sterk vertegenwoordigd is.
+De basis mooi is: eigen IP met eigen domeinnaam.
-Qua management/niet technisch team erg groot begint te worden (tenzij het onbezoldigd/parttime werk betreft)
-De techniek ondervertegenwoordigd is in hoger management en Raad van Advies (Een groep iPad gebruikers.?.)
-Ik vraag me ook af wat de ā€˜visie’ is als het gaat om de techniek en services m.b.t. internet. (Ben erg bang dat de nieuwe COO hier geen concrete visie heeft, but proof me wrong!)
-Ik gebruik zelf geen Canal Digitaal, en vraag me af hoe groot en structureel het probleem echt is. Maar de structurele problemen moeten natuurlijk worden verholpen. Ik weet zeker dat een professioneel bedrijf als Canal Digitaal er ook zo in staat. Dus meteen een prestatie boete afspreken :wink: als targets niet worden gehaald.

Ik snap echt wel dat Freedom probeert te werven onder de middenmoot, maar juist daar is het lastig je te onderscheiden. Freedom is als organisatie nog niet interessant genoeg.

Als er echt een keer een mogelijkheid/uitnodiging komt voor een gesprek ben ik ook/wel geĆÆnteresseerd.

Er zijn in het verleden verwachtingen gewekt… waarbij ook duidelijk is gesteld dat er grenzen zijn aan het ontwikkel vermogen.

Dat neemt niet weg dat bij verwachtingen ook een planning en gewenste oplever data horen.
In die planning kunnen ook zaken achter elkaar gezet worden. En er kan een proforma post in voor komen als aansluiten nieuwe connectie leverancier.

En er zullen afhankelijkheden met derden zijn, systemen bij anderen moeten aangepast etc. ook daar kan een tijdslijn bij geplaatst worden en ik kan me voorstellen dat de software voor STB’s niet dagelijks aangepast wordt… maar ook daar kunnen verwachtingen aan gekoppeld worden. Jullie verwachtingen zullen dan gebaseerd zijn op die van leveranciers oid.

Er nog altijd IETS gecommuniceerd worden. B.v. maak een dashboard (dat is ook modern) en laat zien waar de verschillende projecten staan. Al snap ik ook dat het nodige niet gedetailleerd openbaar kan zijn vanuit concurrentie etc overwegingen.

Ik heb geen idee of ik iets bij te dragen heb in een gesprek… Er is teveel onbekend.

2 likes

Dit vind ik een goed idee. Het hoeft niet openbaar, maar kan een rubriek worden in het gebruikers dashbord: de rubriek ā€œwhat is cookingā€. Daarin kan iedere individuele klant ook aan geven ( op een schaal van 1-5) hoe belangrijk het is, en hoeveel prioriteit hij eraan zou toekennen.

5 likes

Ik ben de afgelopen dagen bijgepraat door vele mensen over een groot aantal onderwerpen met betrekking tot deze community en o.a. deze discussie, de koers van Freedom, onze communicatie (en ook het gebrek daaraan) en het reilen en zeilen op de community, nu en in het verleden. Onder andere door enkele communityleden die deelnemen van deze discussie. Op 1 augustus hoop ik nog een aantal van jullie in levende lijve te spreken op kantoor, ook hoop ik binnenkort kennis te mogen maken de moderatoren van deze community (mochten andere leden ook langs willen komen dan kan dat, stuur me dan een berichtje).

Ik waardeer het feit dat er zoveel betrokken mensen zijn die ons gevraagd en ongevraagd van advies voorzien en ik begrijp - denk ik - nu ook veel beter de achtergrond van sommige discussies.

Ik ga graag samen met het team van Freedom en met de community in gesprek over al deze onderwerpen en ik wil bij deze ook excuses aanbieden voor de manier van uiten van mijn collega Yvan in deze discussie.

Zijn inbreng komt vanuit oprechte betrokkenheid. Betrokkenheid bij het team van Freedom, bij Freedom als provider en de diensten die we ontwikkelen en ook bij deze community. De manier waarop kan alleen anders en daarover gaan we in gesprek. Ik las volgens mij ergens in deze discussie de opmerking dat een pr medewerker hier actie op zou hebben ondernomen. Bij Freedom hebben we geen pr medewerker, maar als operationeel directeur hoop ik dat ik wat kan betekenen in deze.

Feedback welkom - jullie weten me te vinden.

9 likes

Dank je wel @PeterB voor je reactie en je aanbod, het zou super fijn zijn als je een aantal dingen op papier kan zetten, maar steek er ook niet teveel tijd in, want ik heb ook al de nodige input ontvangen van anderen op dit forum. Gisteren is een collega van Freedom ook al bezig geweest om een soort overzicht van de features/product wensen die op de community zijn genoemd te verzamelen. Die kunnen we leggen naast de huidige backlog. Ik laat begin volgende week weten hoe laat we het gesprek maandag op kantoor hebben en kijk er naar uit je te ontmoeten.