Toekomstvisie Freedom Internet

Tja, het is al eerder zijdelings ter sprake geweest op dit forum. Hoe onderscheid Freedom zich t.o.v. de rest.

Als armchair CEO denk en vind ik dat:
+Freedom met heel veel inzet onwaarschijnlijk veel voor elkaar heeft gekregen.
+Maatschappelijk sterk vertegenwoordigd is.
+De basis mooi is: eigen IP met eigen domeinnaam.
-Qua management/niet technisch team erg groot begint te worden (tenzij het onbezoldigd/parttime werk betreft)
-De techniek ondervertegenwoordigd is in hoger management en Raad van Advies (Een groep iPad gebruikers.?.)
-Ik vraag me ook af wat de ‘visie’ is als het gaat om de techniek en services m.b.t. internet. (Ben erg bang dat de nieuwe COO hier geen concrete visie heeft, but proof me wrong!)
-Ik gebruik zelf geen Canal Digitaal, en vraag me af hoe groot en structureel het probleem echt is. Maar de structurele problemen moeten natuurlijk worden verholpen. Ik weet zeker dat een professioneel bedrijf als Canal Digitaal er ook zo in staat. Dus meteen een prestatie boete afspreken :wink: als targets niet worden gehaald.

Ik snap echt wel dat Freedom probeert te werven onder de middenmoot, maar juist daar is het lastig je te onderscheiden. Freedom is als organisatie nog niet interessant genoeg.

Als er echt een keer een mogelijkheid/uitnodiging komt voor een gesprek ben ik ook/wel geĂŻnteresseerd.

Dat is volgens het innovatiemodel van Rogers ook onzinnig om dat na te streven. Men zou zich moeten bezig houden met de ‘Innovators’ en ‘Early adopters’ als klant.
Klanten in de categorie ‘Early Majority’ zou misschien nog kunnen, maar dat zal al veel moeite kosten voor een organisatie als Freedom. ‘Early Majority’ en zeker ‘Late majority’ klanten zijn voor de KPNs en Ziggo’s van deze wereld. De ‘laggards’ klanten voor T-mobile, Youfone e.d.

Dit is geen waarde oordeel over de type klanten maar een verwijzing naar de eigenschappen/belangen van de klanten en hoe je die als business kan benaderen en waar je je als business op wilt concentreren.

2 likes

Er zijn in het verleden verwachtingen gewekt
 waarbij ook duidelijk is gesteld dat er grenzen zijn aan het ontwikkel vermogen.

Dat neemt niet weg dat bij verwachtingen ook een planning en gewenste oplever data horen.
In die planning kunnen ook zaken achter elkaar gezet worden. En er kan een proforma post in voor komen als aansluiten nieuwe connectie leverancier.

En er zullen afhankelijkheden met derden zijn, systemen bij anderen moeten aangepast etc. ook daar kan een tijdslijn bij geplaatst worden en ik kan me voorstellen dat de software voor STB’s niet dagelijks aangepast wordt
 maar ook daar kunnen verwachtingen aan gekoppeld worden. Jullie verwachtingen zullen dan gebaseerd zijn op die van leveranciers oid.

Er nog altijd IETS gecommuniceerd worden. B.v. maak een dashboard (dat is ook modern) en laat zien waar de verschillende projecten staan. Al snap ik ook dat het nodige niet gedetailleerd openbaar kan zijn vanuit concurrentie etc overwegingen.

Ik heb geen idee of ik iets bij te dragen heb in een gesprek
 Er is teveel onbekend.

2 likes

Dit vind ik een goed idee. Het hoeft niet openbaar, maar kan een rubriek worden in het gebruikers dashbord: de rubriek “what is cooking”. Daarin kan iedere individuele klant ook aan geven ( op een schaal van 1-5) hoe belangrijk het is, en hoeveel prioriteit hij eraan zou toekennen.

5 likes

Ik ben de afgelopen dagen bijgepraat door vele mensen over een groot aantal onderwerpen met betrekking tot deze community en o.a. deze discussie, de koers van Freedom, onze communicatie (en ook het gebrek daaraan) en het reilen en zeilen op de community, nu en in het verleden. Onder andere door enkele communityleden die deelnemen van deze discussie. Op 1 augustus hoop ik nog een aantal van jullie in levende lijve te spreken op kantoor, ook hoop ik binnenkort kennis te mogen maken de moderatoren van deze community (mochten andere leden ook langs willen komen dan kan dat, stuur me dan een berichtje).

Ik waardeer het feit dat er zoveel betrokken mensen zijn die ons gevraagd en ongevraagd van advies voorzien en ik begrijp - denk ik - nu ook veel beter de achtergrond van sommige discussies.

Ik ga graag samen met het team van Freedom en met de community in gesprek over al deze onderwerpen en ik wil bij deze ook excuses aanbieden voor de manier van uiten van mijn collega Yvan in deze discussie.

Zijn inbreng komt vanuit oprechte betrokkenheid. Betrokkenheid bij het team van Freedom, bij Freedom als provider en de diensten die we ontwikkelen en ook bij deze community. De manier waarop kan alleen anders en daarover gaan we in gesprek. Ik las volgens mij ergens in deze discussie de opmerking dat een pr medewerker hier actie op zou hebben ondernomen. Bij Freedom hebben we geen pr medewerker, maar als operationeel directeur hoop ik dat ik wat kan betekenen in deze.

Feedback welkom - jullie weten me te vinden.

9 likes

Gerdien, echt een geweldige reactie! Zeer gewaardeerd.
Tot 1 augustus!
Ik beloof nog niets, maar ik zal proberen voor die tijd mijn ideeën over de toekomstvisie die hier en daar op deze community verspreid staan, aangevuld met mijn ideeën n.a.v. de inbreng van anderen in een document voor die tijd samen te vatten. Natuurlijk gewoon als discussiestuk, niet omdat ik het als klant een voorwaarde vind dat het zo zal moeten.

1 like

Dank je wel @PeterB voor je reactie en je aanbod, het zou super fijn zijn als je een aantal dingen op papier kan zetten, maar steek er ook niet teveel tijd in, want ik heb ook al de nodige input ontvangen van anderen op dit forum. Gisteren is een collega van Freedom ook al bezig geweest om een soort overzicht van de features/product wensen die op de community zijn genoemd te verzamelen. Die kunnen we leggen naast de huidige backlog. Ik laat begin volgende week weten hoe laat we het gesprek maandag op kantoor hebben en kijk er naar uit je te ontmoeten.

Dank ook aan jou @anon49073608 en goed idee om een agenda op te stellen, dat zal ik op me nemen. Agenda punten zijn welkom. Nu even een n00b community-post vraag van mij: is het handig om een apart topic te starten om agendapunten ook uit de community te verzamelen? Iets van een oproep? Of kan dat bij deze in deze post?

En bij deze jouw uitnodiging geaccepteerd - laten we de visie van Freedom in elk geval op de agenda zetten en dan ook kijken hoe we daar inbreng van de community actief in mee kunnen nemen.

Volgens mij is dat 16:00, heb ik van Anco begrepen.

Zal iets breder zijn dan features/product wensen, missie en visie als uitgangspunt, incl mijn mening over de marketing strategie (met mijn zeer beperkte kennis op dat gebied, maar wel een sterke algemene mening over marketing van technologie :slight_smile: )

Hallo Gerdien, dank voor je reactie. Wij hebben al in Leidschendam kennis gemaakt, en ik zal er ijs en weder dienende op 1 augustus ook bij zijn.
Dank ook voor de reacties van @PeterB en @anon49073608. Ik heb er vertrouwen in dat we na 1 augustus met nieuwe elan verder kunnen.

Hoi Gerdien,
Dat is misschien een goed idee ja, ik heb al een paar punten aan Anco gestuurd.
Ik kan er dit keer helaas niet bij zijn 1 augustus, sluit graag een volgende keer wel aan!
Fijn dat jullie dit zo serieus nemen.
Marco

:+1:

Ja, een topic over de ins- outs en voortgang met bijdrage daarin, lijkt mij wel gewenst zodat iedereen kan deelnemen en/of waanemen zonder koffie te hoeven drinken.

Dit brengt mij verder op een (technisch) aspect van communicatie. Hoe te zorgen dat die inhoudelijke discussie - die ik zie als constructieve brainstorm - niet op straat komt ?
Daar kunnen dan allerlei verwachtingen uit ontstaan die beter in het gesprek enigszins besloten binnen de Freedom community blijft.
Ik zou willen pleiten voor een afgesloten forumdeel waar (dit soort) subjectieve zaken kunnen worden besproken. Desnoods pas toegang tot een subfora als iemand de vrijheidswaarde daarin onderschrijft.
Niet om geheimzinnig te doen maar klip en klaar duidelijk maken dat het een interne “privĂ©â€ discussie is, zondar dat iemand daarin dan bepalend is. Freedom als bedrijf kan inhoudelijk dan zelf afwegen om daarmee een (aan)gepast beleid te overwegen en eventueel voor te stellen.

Het forum is nu volledig openbaar - wat mij soms niet echt zint - omdat uitspraken op persoonlijke titel dan door anderen gebruikt worden voor boude stellingen elders. Ik heb nu al een waslijst aan concullega’s die (mij hier en elders) tracken om te trace(re)n. Vervolgens allerlei gezegden zien als waarde, oordeel en zelfs behoefte hebben om het te bewaren om later te gebruiken.

EĂ©n mogelijkheid zou zijn om bepaalde onderwerpen alleen via het dashboard (login) toegankelijk te maken.

1 like

Wanneer bij Freedom gesproken gaat worden over toekomstvisieie die het gebruik van diensten betreft, is dat wmb niet aan de deelnemers ter plekke. Verder denk ik dat het sws fijner is om een besloten forumdeel te hebben dat alleen toegankelijk is voor leden. Niet als plicht maar als mogelijkheid, Niet heel moeilijk om dit in -en met deze forumsoftware in te stellen (waar je sws alleen mag spreken als je lid bent).

Aangaande “vuile was” (is dat er dan?) en mensen die dat willen (ver)gallen, doen dat toch wel. Het is wel zinnig verstandig om daarin respectvol zaken van emotie te onderscheiden waarvoor er ook (weer) ruimte moet zijn. Veel frustraties komen voort uit (op) gewekte verwachtingen en misplaatste pogingen dat te verhullen.

Zaken en professionaliteit zijn wmb voor Freedom als organisatie; en ik als gebruiker, lid en investeerder mag daarin mijn eigen beleving als zienswijze tonen.
Zelf denk ik dat als een bedrijf de openheid - wat wat en hoe - wil gaan managen, zij bij voorbaat zchzelf tekort doet in de eigenwaarde daarvan.
(Klanten hou je tevreden door te doen en na te komen met wat je( toe)zegt en niet door te zwaaien met een zg. consumentenbond die Freedom een predikaat geeft of om nclusief te willen zijn.)

Ik las en zie dat “vuile was” in beginsel wat anders. Ik weet en hoor liever wat er mis is dan dat men verwoede pogingen doet om een uitstraling daarvan te managen. Het niet kunnen aanroeren omdat iets niet geweten kan worden, zal het niet gaan oplossen.

Daarom zou het goed zijn dat deelnemers aan discussies, mijn part per topic een vinkje kunnen zetten of dit voor de wereld of intern de club is bedoeld. Ik hoop dat wel Freedom er niet toe overgaat om zaken verborgen te gaan houden voor de (eigen) leden.

Ik snap/zie en stoor mij ook aan de volstrekt foute boodschap die daar vanuit gaat. Hier -en elders roep ik (dan) ook dat het niet nodig moet hoeven zijn. Helaas is onze samenleving doorspekt van dit soort gedragingen die een beeld moet verspiegelen.

Beeld, was, 
 hoe je het ook noemt 

Volgens mij is het niet handig als je werkelijk de hele discussie over fouten en over toekomstplannen voor de hele wereld leesbaar maakt. Je helpt de concurrenten er flink mee - denk ik.

't Is wel handig als investeerders en forum-leden over “alles” iets mogen ventileren op een besloten ruimte. Graag zie ik binnen dat “afgesloten hekwerk” een zo groot mogelijke openheid.
ZĂł kunnen wij allen kneden aan een toekomstvisie voor Freedom.

Hierbij ga ik er van uit, dat verreweg de meesten hier
een verbeterde Freedom zullen ondersteunen - ieder op z’n eigen wijze.
( gelukkig zie ik het tegendeel nog niet bewezen )

2 likes

Ik zou graag alle betrokkenen willen aanmoedigen voor een echt open discussie! (Dus geen besloten forum) En ook nog graag breed met deelnemers uit de raad v advies, functioneel beheer, etc


Ben ik op tegen!
Wist niet dat het forum zo open was, geen login nodig om het te kunnen lezen. Anders had ik hier niet of veel beperkter gereageerd. Het is ook veel te concurrentie gevoelig. Dat is slecht voor mijn investeringen in Freedom.
Ik bespreek dit soort onderwerpen niet meer op het open forum, maar zoek tot die tijd andere communicatiekanalen om mijn boodschap bij Freedom te laten komen.

1 like

Ik ga zeker niet over je persoonlijke situatie oordelen, maar het lijkt me onredelijk als die leidend is voor hoe de discussie wordt verder gezet. Wellicht lukt het om via de mods bv anoniem te reageren o.i.d.? En bv notulen enigzins anoniem te houden?

Bij een provider als Freedom stel ik me iig geen gesloten/geheime discussies voor. Met zaken als ‘internal use only’ heb je meteen het risico dat het toch uitlekt.

Ik ben altijd wat bevreesd voor zaken die wel onder elkaar kunnen worden besproken, maar niet op papier mogen staan :wink:

1 like

Het is in ieder geval leidend in hoe ik de discussie voortzet. Dat zal op een besloten forum anders zijn dan op een open forum. En dan realiseer ik me dat een besloten forum nog steeds vrij openbaar is.

Het is maar hoe Freedom daar mee om wil gaan wat betreft de discussies in de community en de mate van afscherming. Ik pas mijn manier van communiceren er op aan. Met mij, en zo zullen er meer zijn verwacht ik, zal een inhoudelijker en opener discussie gevoerd kunnen worden in een besloten forum. Maar de keus is aan Freedom.

1 like