Toekomstvisie Freedom Internet

Bedankt voor het verslag, het ziet er netjes en duidelijk uit.

Voor een groot deel sluit ik me bij @anon0224 aan dat communicatie wat mij betreft de sleutel is. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar als je weet op basis waarvan keuzes gemaakt worden helpt dat in ieder geval in het begrip.

Ik ben in ieder geval ook erg benieuwd naar de scenario’s die genoemd worden :grinning:

Ik heb ook nog een vraag, in het verslag staat:

Waar we zo snel mogelijk heen willen is zo snel mogelijk bereiken dat dit bedrijf zichzelf kan

Dat lijkt me inderdaad erg belangrijk en uit het feit dat het daar staat maak ik op dat dat momenteel nog niet zo is. Hoe ver is Freedom van dat doel verwijderd? Exacte cijfers hoeven wat mij betreft niet, maar is dat doel al in zicht of moet er nog heel wat voor gebeuren?

1 like

Blijft toch een raar gevoel (met mijn opensource freedom bril op) om een pdf van je provider te lezen die zich meld als microsoft word .docx aangemaakt op een Apple. :confused:

3 likes

Lastige vragen die ik liever besproken zie worden op een meer besloten deel van een forum (zijn daar nog plannen voor ?).

Daarom vraag ik ook niet om exacte getallen enzo, die gaan ook mij niets aan. Uiteraard staat het Freedom ook vrij om aan te geven dat ze deze vraag niet willen beantwoorden.

Reden dat ik mijn vraag toch gesteld heb is dat me dat een belangrijke mijlpaal lijkt voor Freedom (en daarmee voor ons).

Zeker helder. In principe gaan die getallen, hoewel ik daar geen rechten op heb, mij als investeerder wel aan. Weten of en hoe je investering wordt gebruikt en of gestelde doelen worden bereikt, krijgen dan wat belang.

Ik denk en vind dat “details” niet openlijk moet bespreken omdat andere marktpartijen het goedbedoelde (twist)gesprek als openbare informatie, anders kunnen toepassen. Het voegt aan het openbare gesprek imo ook weinig toe.

Ik vind/vond het al wat ver gaan dat Freedom publiceert waar en met wie zij als partijen inmiddels zaken doet/gaat doen. Wel nuttig te weten waar het gaat omtrent pure techniek wat ik die, nogmaals, dan liever lees en bespreek op een besloten forum.

Het gaat mij niet om geheim houden, als dat al kan. :stuck_out_tongue_winking_eye:. Natuurlijk ook niet moeilijk omdat dingen af te leiden omdat met het “waar”, ook doorgaans bekend is met dus “wie” tegen welke kosten.
Wanneer iemand op een forum wat “lekt”, blijft dat ‘lekken’ waar verder geen aandacht/rechten/plichten aan ontleent hoeven te worden.

2 likes

Prima verslag! Dank je wel Gerdien. Bij diverse andere reacties sluit ik mij graag aan.
Wat wellicht ook kan helpen is het meer gebruik maken van de online documentatie van AVM. In veel gevallen zou het helpen wanneer in een help artikel direct doorgelinkt kan worden naar relevante vraagbaak artikelen op de AVM website, zeker als de kennis en ervaring van de community via een wiki ook daarmeee geïntegreerd wordt. Met het excellent ontsluiten van aanwezige kennis, wordt de druk op de helpdeskcapaciteit kleiner, de waardering bij de consumentenbond groter en daardoor alle andere doelstellingen sneller bereikbaar. Er is nog wel meer te zeggen, maar ik houd voorlopig mijn mond over zaken die niet zo’n hoge prioriteit hebben.

1 like

Gelukkig is het wel een PDF document. Maar inderdaad zou ik verwachten dat het document met LibreOffice was gemaakt. En volgende keer graag pagina nummers.

Ik sluit mij ook aan bij het opstellen van een wiki waar ieder lid die zich daarvoor aanmeldt, net als bij wikipedia, de inhoud (bvk in Markdown formaat) naar wens&wil+discussie kan bewerken.
Freedom als organisatie houdt dan daar(op & in) de supervisie zodat de werkelijkheid correct & in lijn van het doel (dwz: feitelijk informeren) wordt weergegeven.
Ik kan mij zelf(s) voorstellen dat de wiki dan de plaats inneemt van de helpdeskpagina’s.

1 like

Zo ver zou ik niet willen gaan. Ik denk dat Freedom Internet zelf controle wil/moet houden over de belangrijkste helpdesk pagina’s. Wanneer je echter de diepte ingaat wat betreft kennis niveau is een naadloze integratie van helpdesk pagina’s, vraagbaak pagina’s van partners (AVM, Voys, CD, Soverin, Cambrium, etc) en een wiki een mooie doelstelling.

3 likes

Een Wiki als aanvulling op de helpdesk pagina’s kan zeker meerwaarde hebben.

Dank voor de feedback, paginanummers komen zeker terug in het volgende verslag!

Ik moet hier (helaas ;-)) toegeven dat ik al mijn hele leven op een Mac werk en dus ook mijn eigen device, inclusief eigen office licentie gebruik voor mijn werkzaamheden bij Freedom. Vrijwel alle apps die we intern gebruiken zijn zelfgebouwd en/of open source (alhoewel nog niet 100%, daar werken we aan), maar ik gebruik idd persoonlijk naast de text editor die ingebouwd zit in MacOS voor opmaak dingen ms office. Ik houd me aanbevolen voor op de mac goed werkende open source alternatieven.

Heb je al gekeken bij Libreoffice voor de mac?

Bij deze dan: LibreOffice voor de Mac

1 like

Ik doe een groot deel van mijn basis teksten in Teksteditor, standaard aanwezig op Macs. Moet het wat uitgebreider of meer opgemaakt dan ga ik vaak verder in Pages, ook standaard aanwezig. Export naar Word werkt goed als dat nodig is.
Verder LibreOffice inderdaad, omdat die goed crossplatform werkt en ODF biedt (doet Pages ook trouwens, maar minder volledig). Ook daarmee is prima uit te wisselen naar Word, indien nodig.

Pages en Keynote gebruik ik ook vaak, nu LibreOffice aan het downloaden.

2 likes

Tenzij interesse in OpenSource als (leer)doel, vooral op eigen wijze blijven gebruiken waarbij iemand zich lekker voelt en daar waar het functioneel is.

Buiten elkaar wat prikkelen om verschillen te duiden moet het Freedom doel niet gaan zijn om geen commerciële software te gebruiken.
Freedom heeft wmb geen hekel aan commercie en let vooral waar die schuurt met de privacy en verbonden rechten.
Dit nagaan is vaak alleen mogelijk wanneer partijen transparant zijn en (toegankelijke) inzage geven in gebruikte software/componenten met het recht die - voor eigen gebruik - te kunnen wijzigen.

5 likes

Maar ook bv Libreoffice
-als je liever geen onnodige onkosten (license fees) maakt,
-als je wilt uitsluiten dat je teksten op servers komen waar (vreemde) overheden bij kunnen,
-als je open (ISO) standaarden als ODF v1.3 wilt gebruiken,
-als je bv met NetBSD en een onbetrouwbare satellietverbinding werkt,
-je bekend bent met het bedrijf Microsoft en weet hoe discutabel het zich heeft gedragen (denk aan WordPerfect, Borland, Netscape, SCO vs Linux, open standaarden voor document formaten, het verzenden van email, etc…
-?

5 likes

Dank uiteraard ook voor het verslag! Ben reuze benieuwd naar de scenario’s omtrent de community - en dan bedoel ik niet alleen het forum uiteraard.

Nog een kleine opmerking over Word: ik vind dat je zelf mag gebruiken welke software je prettig vindt, en gelukkig is er genoeg keus. Ik vind het jammer dat Pages/Numbers van Apple niet in een open formaat opslaan, en LibreOffice werk ik niet lekker in. Dus ja, ik gebruik ondanks alles toch ook Word soms. Voor @gerdiend en Freedom is het nog wel van belang goed te kijken welke licentie je gebruikt: de personal en family-licences sluiten commerciëel gebruik (dus voor Freedom Internet) expliciet uit. Je moet dan een (duurdere) business licentie nemen.

4 likes

Gelukkig wordt het Engels nog even vertaalt

Wat me nu op valt, dat je door het te posten ook reclame maakt voor MS