TP-Link Omada router

Ik heb een Omada TL-ER7206 router met een SFP WAN-poort. Het lukt me echter niet Freedom internet aan de praat te krijgen. Ik gebruik een TP-Link TL-SM321B SPF module.

Dit zijn de instellingen die ik gebruik:

Op mijn oude Mikrotik router lukt het overigens wel om met die module internettoegang te krijgen. Er is dus volgens mij niets mis met de bedrading en aansluitingen.

Ik heb ook MTU van 1448 gebruikt, maar ook dan geen succes.

Heeft iemand ervaring met TP-Link Omada routers en instellen Freedom internet?

Heeft het apparaat logs om eens te bekijken?

Ik gebruik een Omada controller. Logging is daardoor helaas vrij minimaal. Veel verder dan “Link down” kom ik nu niet.

De onderstaande logs haalde ik uit de controller, maar dat is volgens mij niet relevant?

04-10-2022 11:25:13.883 WARN [monitor-topology-pool-2] [] c.t.s.o.c.d.a.l(130): Client:[MAC adres] is not OswClientImage, Cannot modify TrafficRequireMark. omadac:[ID], site:Default
04-10-2022 11:29:29.969 INFO [https-jsse-nio-443-exec-5] [] c.t.s.o.c.d.a.i(173): connect failure list is empty
04-10-2022 11:29:40.818 INFO [manage-work-group-1] [] c.t.s.o.m.d.p.t.c(129): Device [MAC adres] OmadacId([ID]) changed to status CONNECTED_ERROR, which don't need to handle.
04-10-2022 11:31:13.864 INFO [monitor-topology-pool-2] [] c.t.s.e.p.a.a(785): Fail to send request SET_REQUEST to [MAC adres], cause manage server route is null
04-10-2022 11:31:13.866 WARN [manage-work-group-3] [] c.t.s.o.m.d.p.t.h.a(188): send set request to OmadacId([ID]) DeviceMac([MAC adres]) fail, com.tplink.smb.ecsp.common.TransResult@790282a1[errCode=2001,msg=ERR_DEVICE_ROUTE_CACHE_NULL,result=<null>,addressDTO=<null>]```

Ik moet mijn link speed vast op 1Gbps zetten en niet op auto-negotiation om link-up te krijgen. Verder heb ik de MTU op 1508 staan (L2 MTU 1598).
Ik gebruik een Mikrotik router.

Hallo Stefan,
Is het ondertussen gelukt? Ik heb ook een 7206 met Omada en wil graag naar Freedom. Dus tips?
EJ

Hoi Eric-Jan,
Min of meer. Ik heb een media converter van TP link tussen de glasvezelaansluiting en de router geplaatst en daarmee is het gelukt.
(MC220L | Gigabit Ethernet Media Converter | TP-Link Nederland)

Ook hier niet gelukt met de SFP module. Wel met een NTU.

Ik heb ook de TL-ER7206. Via KommaGo informatie om met een Glasvezel kabel LC/SC van de KPN Netwerk glasvezelaansluiting TK-01op de router aan te sluiten van module BIDI-SFPWAN. Dat zou de optimale verbinding moeten zijn. Internet van Freedom wordt over 14 dagen aangesloten en dan zal ik de instellingen overnemen zoals in document Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk staat.

Zijn er nog tips?

Hallo Lucien,

Ik heb ook die BIDI-SPFWAN module bij KommaGo gekocht en die heeft het niet gedaan voor mij. Ik moest naar een NTU hoe graag ik ook rechtstreeks had willen gaan.
Verder geen suggesties.

EJ

Hey EJ, dank voor je reactie. Heb je op de FTU van KPN ook een patch cover moeten zetten? en zo ja, waar heb je die vandaan gehaald? Heb deze ook al aangevraagd bij Freedom.
Waar heb je die NTU uiteindelijk vandaan gehaald?

Hallo Lucien,
Ik had geluk met iemand die er nog een had die werkte.
In jou geval ik zou er een mc220 zoals Stefan suggereert bij bestellen en als het wel direct werkt kan je die terug sturen. Maar loop je tegen problemen aan dan werkt de mc220 route in elk geval.
Groetjes en succes

Hee Stefan, Op welke wijze heb je dit MC220L module gekoppeld aan de FTU? Of heb je daar ook een patch cover over heen moeten doen?
Dank je,

Groet Lucien

Hallo Lucien,
Die TK01 van KPN is de FTU als je een ding eroverheen shuift wordt het een NTU. Als ik even op Patch cover zoek krijg ik de TK01 dus de FTU.
Om je MC220 aan te sluiten op de TK01 gebruik je de SFP module en glas kabel net als je zou doen bij de directe aansluiting van de FTU naar je ER7206. En dan sluit je de MC220 met een FTP kabel aan op de ER7206.
Dus de MC220 is een NTU.
Hopelijk helpt dit
EJ

Hoi EJ,

dank je wel voor de info. Ik heb foto’s van de FTU hieronder. Eerst de FTU en dan van de groene aansluiting dichterbij. Groen schijnt LC te zijn en een foto van mijn LC kabel om aan de FTU aan te sluiten. Ik denk echter dat ik die kabel niet rechtstreeks kan aansluiten. Weet jij hier iets van?

Super veel dank


Hallo Lucien,

Hier moet je een koppel stuk voor gebruiken. SC SC koppelstuk.

EJ

1 like

Deze was heel verhelderend voor mij Lucien.

En let op het tweede deel in de naam SC vs LC
Belangrijk is de UPC en APC

Ohhh. Dat verklaart inderdaad heel veel. Ik dacht dat de kleuren te maken hadden met LC en SC, maar meer met AP en APC. Ik heb van alles nu in huis, dus het gaat goed komen volgende week. Super bedankt @Eric-Jan voor de uitleg

grt,

Lucien

Ben benieuwd of je de eerste bent die het lukt met een ER7206

Succes,
EJ

Dag Stefan. Ik zit met dezelfde configuratie, maar krijg mijn MC220L niet aan de praat. Ik zie op mijn MCL ook maar 2 lampjes branden en de middelste niet. Weet jij of ik dan geen glassignaal heb? Zou je mij ook screenshot kunnen geven van je configuratie in de 7206? Ik kan deze dan (met mijn eigen ip natuurlijk) overnemen. Dank je wel
@Eric-Jan zoals je ziet is het niet rechtstreeks gelukt in de 7206

Groet,

Lucien