Tv drama met canal digitaal

Historie

1 van de eerste leden van het oorspronkelijke XS4all

2 Later XS4all/KPN

setup tot 30/aug 2022 koper (ondanks glasvezel tot in huis)

Fritzbox 7490 50Mb doorgifte plus 1 Fritzbox repeater

tv 3 KPN kastjes bekabeld middels switch

ontvangst tv en internet prima

wifi tot in de tuin van de buren.

Na 30 aug 2020 fritzbox 5530 glasvezel 100MB doorgifte

3 amino kastjes bekabeld. Resultaat lees hieronder

Wifi met reapeter resultaat slechte wifi op sommige plaatsen in huis geen wifi

opmerkelijk is dat in de oude situatie 50Mb genoeg was om drie tv’s aan te sturen perfecte wifi te geven.

Lees hieronder mijn ervaringen met Freedom /canal digital tv voor de goede orde dit is slechts een bloemlezing van mijn ervaringen mocht u dus denken he op sommige dagen gaat het goed dan is dit een onjuiste conclusie ik heb boos als ik was niets opgeschreven. Had ik alles moeten documenteren dan waren mijn vingers versleten.

Dames heren experts lees de perikelen/ drama aub door een wie een oplossing heeft meld u, of moet ik weer terug naar de andere provider. Alles is meerdere malen met de helpdesk besproken maar daar weten ze het ook niet meer.

van sept. 2020 tot jan 2023 heb ik de problemen niet gedocumenteerd ervan uitgaande dat we met opstart problemen te maken hadden

Tv perikelen/drama

31 Jan 1757 Stingray djazz hakkelt en stopt geheel.

1 feb 21.34 npo 1 stopt schakelt naar andere programma. Welke knop je ook drukt alles staat vast dus de tv maar weer uitgezet. Zelfs dat doet hij niet meer. Dus maar weer de stekker uit het kastje gehaald. Opnieuw initialiseren en het werkt weer.
Zo 5 feb 10.28 uur radio npo 5 aangezet stopt met geluid na ca 15 minuten en komt niet meer op gang. De zaak maar weer uitgezet.
Zo 5 feb 18.30 podium klassiek tv stottert weer en stopt op nieuw aan en uit gezet.
11 feb 2145 terugkijken opname npo 1 na driekwart stopt het beeld foutmelding “onbekende fout kan programma niet afspelen probeer het later opnieuw.”
12 feb 20.29 live onze man bij de taliban hakkelt en stopt ermee. Opnieuw programma starten werkt niet ik krijg het kastje niet eens uit dus de stekker er maar weer uit .
14 feb 08.12 uur npo 1 hapert en stopt volledig ook mijn tablet stopt er gelijktijdig mee
8.20 uur even online geweest maar weer melding offline. Tv geeft nog steeds stilstaand beeld

Commentaar van mensen uit een internet forum

1“Bedankt voor de info. Ik heb sinds een half jaar glasvezel met een Fritz!Box 5530 en dat werkt prima, behalve Canal Digitaal, maar dat ligt niet aan Tweak. De uitbreiding van de 5590 naar 4 LAN poorten is nuttig, maar ik had dan niet bezuinigd op een paar snelle USB’s.”

2”mijn ervaring is de 5530 inderdaad een onstabiele router. Ik heb de 5530 na een week of twee met vastlopers, problemen met mesh en tegenvallend draadloos bereik weer terug in de doos gedaan en mijn “oude” 7590 weer opgehangen. Hoewel de 7590 geen WiFi 6 ondersteund, is het bereik en de stabiliteit een stuk beter. Fysiek is de 7590 ook fors groter dan de 5530. Ik denk ik dat hierdoor het bereik beter is.”

15 feb storingsmonteur is geweest heeft alle aansluitingen bekeken die zijn correct hij adviseert naar 200Mb te gaan. Dit gedaan.
15 feb 20.19 uur npo1 nieuws stopt abrupt
Twee uur voor die tijd is de snelheid verhoogt naar 200 mb lijkt erop dat dit dus niet geholpen heeft
Feb 21 0706 uur npo 1 nieuws hakkelt en stopt ermee. Terugkijken npo 2 vorige avond gaat wel
Feb 22 begin afspelen rtl nieuws 7.05 uur hakkelen en en fout melding
Feb 22 rtl live kijken foutmelding 7.14 uur
7.18 uur 24 kitchen zowel live als terugkijken foutmelding.
7.50 History Channel curse of oak island beeld blijft stilstaan geluid loopt met veel storing door. Is niet meer stil te zetten. Maar weer stekker uit de amino.
23 feb 8.11 uur programma proberen te laden mislukt melding “probeer het straks opnieuw
Kastje aan en uit gezet. Nu wel succes.
23 feb 19.45 uur terugkijken Mezzo van zaterdag concert stopt na 25 minuten. Weer opnieuw moeten opzoeken en herstart. Speelt weer dit is heel vervelend bij een concert.
24 feb 10uur radio 5 na driekwartier opeens horten en stoten dus maar weer de radio uitgezet

4 maart 18.45 Mezzo hakkelt in geluid en beeld.
5 maart10.29 radio 5 hakkelt na een kwartier spelen. 10.57 idem dito we zetten het maar uit
1835 uur npo 2 programma stopt abrupt geheel weer opnieuw moeten opstarten.
8 mrt. 21.09 npo 2 karin bloemen tot 2 keer toe stopt de tv ermee.
14 maart npo Arjan Lubach stopt abrupt alles weer opnieuw opgestart
15 mrt 11.00 uur terugkijken npo 2 planeet aarde Andre Kuipers om de paar minuten stopt het beeld en geluid.
13.34 uur na driekwartier stop radio6 radio er geheel mee alles uitgezet.
16 mrt 1731 uur Switch ertussen uit gehaald amino opnieuw opgestart. Alles staat vast geen enkel commando werkt stekker er maar uitgetrokken. Wat een rotzooi zijn die kastjes
17 maart npo de geknipte gast om de paar minuten een heel korte stilstand beeld maar niet geluid
Lan direct van Fritzbox naar de amino dus zonder switch.
21 maart 06.00 uur Fritzbox wel contact maar kan geen internet bieden. Om half negen nog steeds niets.

5 april Mezzo terugkijken kan niet
6 Apr terugkijken binnenste buiten na 10 minuten stopt hij ermee en schakelt naar rtl nieuws
Opnieuw proberen lukt niet het systeem is totaal van streek. Niets is meer dan 5 seconden te bekijken.
We zetten het maar uit
Dit is een nieuw kunstje bij terugkijken van welk programma dan ook stopt hij na 10 minuten en schakelt terug naar rtl 4 zowel opgenomen als terugkijken
7 april 18.24 radio Klara houd er na een uurtje mee op. Start na 5 minuten vanzelf weer op.
9 april radio 5 stopt na 10 minuten. Geluid gaat ook niet meer aan beeld loopt wel door.
10 april terugkijken tussen kunst en kitsch. Na 26 minuten stopt het programma. Drukken op verder kijken of welk andere truc lukt niet. We zetten de tv maar weer uit

10 april 10,00 uur wnl terugkijken na 25 minuten stopt hij weer op verder kijken drukken geeft foutcode s509 Maar weer gestopt met kijken
Dit is dus het nieuwe kunstje als je terugkijkt na circa 20 minuten stoppen
mijn gok De Fransen zetten de begin en eind markeringen verkeerd.
Het in zijn geheel terugkijken van een programma is dus niet meer mogelijk.

11 april keuringsdienst van waarde begin gemist terugkijken om de minuut 3 seconden stoppen. Dus ook na de update is het nog steeds niet optimaal.
Later dit programma toen het al afgelopen was teruggekeken. Geen probleem. Het lijkt erop dat begin gemist niet goed werkt als het programma nog actueel loopt
13 april 08.00 uur journaal van 8.30 npo 2 terugkijken om 08.46 uur stopt na enkele minuten. Terwijl het pijltje terugkijken er al staat.
Overgeschakeld naar journaal npo1 van 7.38 dit stopt al na 2 seconden.
Ook het npo 1 nieuws van 7.00 uur is om tien voor negen nog niet terug te kijken
National Geographic om 9.14 de uitzending van 6.55 terugkijken stopt na tien minuten.
14 april 22.09 uur terugkijken npo 1 journaal stopt na 15 minuten.
15 april terugkijken meiden die varen na 20 minuten elke minuut 2 seconden stotteren
17 april terugkijken npo 2 binnenstebuiten van afgelopen vrijdag na 10 minuten stopt hij en schakelt terug naar het keuze beeld en is niet meer in te schakelen.
08.53 uur Zenders vod geeft kiezen geef een error

1 like

Ik heb een VDSL abo bij Freedom (200/30 Mbit/s). Om naar Canal Digitaal te kijken had ik een abonnement bij CD afgesloten en niet via Freedom. Ik keek met een Apple TV (versie 4, dacht ik).
Alle bovenstaande problemen had ik niet. De laatste twee maanden kijk ik met mijn Apple TV via NLZiet. (Het uitgebreide abo met BBC en VRT)

Het lijkt mij dat het kastje het probleem is


Een verhaal dat neerkomt op een instabiel ingerichte aanlevering van een TV dienst en/of kastjes.
Dat de helpdesk het inmiddels ook niet weet te zoeken is vooral proberen de contracten te pappen, nathouden en iets met slechte heelmeesters. Freedom zou zich sws niet moeten inlaten met inferieure producten en iemand die dan toch een CD aansluiting wil, vervoegt zich maar op eigen houtje bij CD zelf.

Waarom de monteur adviseert om de snelheid te verhogen en weer anderen je apparatuur te vervangen, verbaast mij. Dit soort acties plaats ik in de categorie van klant bezighouden en een slechte aanlevering zal niet beter worden.

Dat je hier/daar slechte Wifi hebt, kan komen dat de bandbreedte inmiddels overbezet is (en dus gedeeld wordt) door allerlei andere - gestoorde - gebruikers. De grootte van een kastje e.d. heeft daar verder niets mee te maken. Voor TV is Wifi wmb sws een no-go.

2 likes

Ik zou wat de tv betreft, als test eerst 1 kastje aansluiten zonder switch.
Doe dit direct aan een Fritzbox poort die op 100Mb is gezet.
Als dat werkt, de switch er in met 1 tv. En dan met 2
enz
Ook uit de xs4all tijd weet ik dat bij de 7490/5490/7590 netwerk poort 2 of 3 het beste resultaat geven met tv. Daar kreeg ik ook ineens na een update fouten op poort 4 met de tv.
Ik neem aan dat de helpdesk jouw lijn al gemeten heeft.

Weet ik ook niet of alle foutjes al uit de 5530/5590 zijn.
Je zou nog met AVM kunnen bellen, ze praten gewoon Nederlands.
Die hebben net de andere kijk op de zaak .
Ze hebben mij door de jaren heen heel erg goed geholpen.

Dank voor de reactie.

Ik denk dat ik ook moet gaan kijken naar een andere tv provider.
De amino kastjes hebben nog een ander nadeel er is alleen een digitale optisch geluidsuitgang in zit en dan zit je met een paar milliseconden vertaging. De oude xs4all/kpn kastjes hadden een analoge jack uitgang die rechtstreeks naar mijn installatie ging en voor lipsynchroon geluid zorgde.
Canal Plus plaatst herhaaldelijk de start en eindpunt markeringen van een programma verkeerd zodat je bij terugkijken slechts een deel van het programma ziet.

Gisteren was de limit tijdens de dodenherdenking na de tweede krans viel het beeld uit en was ook na herstarten niet meer op gang te krijgen.

Dank voor de reactie.

Helemaal met u eens het Canal digitaal systeem en of de kastjes zijn niet stabiel. Gezien het aantal updates de laatste paar maanden weten ze dat ook bij Canal digital. De kastjes zijn echt niet top Freedom zou met een andere leverancier in zee moeten gaan.

Dat ik nu een 200mb aansluiting, en liefst nog hoger, geadviseerd krijg en heb genomen.
Terwijl de xs4all/kpn helpdesk destijds zei 50mb is met drie kastjes die elk 8 mb trekken ruim voldoende. Is inderdaad opmerkelijk. Ter informatie alle kastjes zijn altijd al bekabeld geweest.
De kastjes zijn ook rechtstreeks zonder switch op de Fbox aangesloten geweest, als test resultaat geen verschil.

Wifi: in de oude koperen situatie met de oude Fritzbox was mijn wifi zoals ik al zei zelfs in de tuin van de overbuurman goed te gebruiken. Direct na de aansluiting van de nieuwe glasvezel Fritzbox was het prut. Ik kan mij niet voorstellen dat alle buren op hetzelfde moment bij de box wisseling ineens allerlei nieuwe wifi toestelen ingezet hebben. Ik denk toch dat deze nieuwe Fbox een veel minder bereik heeft.

Die uitgang heb ik nooit gebruikt.
Aan mijn tv hangt een DI die optische uitgang omzet voor de versterker.
In de tv kan ik het gewoon weer sync zetten.

Dank voor de reactie.

De kastjes zijn bij wijze van test ook rechtstreeks op de Fbox aangesloten geweest. Het verschil is niets.
Dus de switch er maar weer tussen gezet ook omdat mijn computers bekabeld aan het netwerk hangen. Alleen telefoon en tablet gaan via wifi

Contact opnemen met AVM is een goede tip

Het bereik kan idd anders zijn en FB doet zelf ook wat vage dingen met Wifi. Wmb was het oude beter. Los daarvan, gewoon geen wifi gebruiken voor zaken die kritisch zijn at ook de storingskans verminderd.

En nogmaals, het kan goed zijn dat de nieuwere firmware wat anders omgaat met de - feitelijk - gedeelde bandbreedte. Het is ook niet heel moeilijk om puur met software, anderen tot waanzin te drijven die door spielerij een slechte Wifi krijgen. Dit oorzakelijk onderzoeken is voor een consument ronduit lastig.
In de FB zitten wel wat (Wifi menu) panels die ms iets kunnen duiden. Ook de uitvoer van diagnose informatie op http://fritz.box/support.lua , kan wat inzichten verschaffen van Wifi drukte/gedoe.

Ik herken een van de problemen ook. Bij terug kijken, als het programma nog bezig is, hapert het. Als eenmaal het programma afgelopen is meestal geen probleem bij het terug kijken. Te weinig netwerkcapaciteit? bij Canal Digital?

Lineair TV kijken kijken gaat meestal goed.

Wat anders ik vind de TV bediening, irritant, hinderlijk en onnodig complex. Mij interesseren al die opties van het begin scherm niet. Ik heb een leesbril voor nodig om het te kunnen bedienen. :frowning:

Ik wil gewoon een intuĂŻtieve bediening. Als ik op knop 1 druk, Nederland 1 zien, net zoals bij alle andere TV aanbieders. Verder heb ik een eigen modem een 4060. Wifi daarvan is uitstekend.

Interessant om de meningen te lezen. Qua wifi heb ik weinig klagen, maar ik heb dan ook een volledig eigen setup. (UniFi APs) TV is inderdaad wel een dingetje. Met 20 Mbit fiber van xs4all (toen dat nog beschikbaar was) geen issues, daar bij KPN akke TV (incl opnames, begin gemist e.d.) over vlan4 gaat en buiten je data wordt gehouden.

Bij Freedom zit je aan CD vast. De live uitzending komt via vlan4, de rest lijkt via vlan6 te komen of vlan4 valt ook binnen de capaciteit. Een hoop gehak en trage reactie, ondanks dat de RPi die ik als router/firewall gebruik is geupgrade van een 3 (1GB) naar een 4 (4GB).

Sinds ik van KPN 50 Mbit naar FiberCrew 1 Gbit ben gaat TV een stuk vloeiender, ondanks dat de lijn niet verder dan 250 Mbit komt (uitschieters aar 400 Mbit op ipv4, de eenmalige 770mbit op ipv6 negerend, daar TV geen ipv6 aan kan). Dat is met 1 TV ontvanger (1 TV in huis) en ± 10 Mbit aan verkeer dat ik zie voor dat ene kastje als we kijken.

Ik had gisteren mail van de helpdesk.
Ze vroegen hoe het nu gaat met de tv.

Dat hotten en stoten en slecht reageren van de Amino heb ik niet meer.
Ik heb dit opgelost, door het ding even van de spanning te doen.
Dan moet je van het heen weer spoelen van de uitzendingen afblijven.

Ze zijn bij CD wel bezig een oplossing te zoeken.
Er is ook iets gewijzigd, wat het effect is is me nog niet duidelijk.
Ik zie ook nog geen nieuwe firmware in de Amino. (build 110879 2023-03-13)
Dus ik vermoed dat het in het platform zit. (10.0.1)

Ik verheug me op de dag, dat ik wel weer kan heen en weer spoelen.

Toevallig(?) zit ik met eenzelfde probleem. Ik heb het gisterenavond voorgelegd aan de helpdesk.

Had hiervoor een KPN aansluiting ook van 50mbps en heb nu een 100mbps aansluiting.
Ik heb met wifi nu soms problemen die ik ook niet had met de 50bpd verbinding!

Grote downloads worden regelmatig onderbroken en CD hapert op mijn tablet.(ook WiFi)
Maar, ik heb ook dat mijn TV bij een HBO stream soms 'stopt en begint te ‘bufferen’.
En die TV is niet via WiFi maar met een kabel verbonden aan de Fritz!Box!
Ik denk dus dat het internet signaal instabiel is.of wordt.

Nu heb ik me afgevraagd wat er nog meer is veranderd t.o.v. de KPN aansluiting, want met 100mbps moet het toch allemaal vloeiender verlopen zou ik zo zeggen.
Dat is de apparatuur maar ook de IPv6 verbinding.

Ik heb wat op internet gezocht en las ergens dat de nieuwe IPv6 verbindingen.soms instabiel kunnen worden omdat de IPv6 nog de standaard is. Velen gebruiken nog IPv4.
En in de oude situatie bij KPN had ik dus een IPv4 verbinding!!!

IPv6 zou dus ook zomaar de veroorzaker kunnen zijn van veel van dit soort problemen en/of het kan misschien zo zijn dat de apparatuur er nog niet optimaal op ingesteld cq gefabriceerd is.

Ik weet er gewoon te weinig van om dit op te lossen maar wie weet is dit een suggestie voor nader onderzoek?

Dat is simpel te testen door IPv6 even uit te schakelen. In de FRITZ!Box zit dat onder Internet → Toegangsgegevens → IPv6. Bovenste vinkje uitzetten en opslaan. Op dat moment heb je weer een IPv4 only verbinding.

Bedoel je deze instelling: IPv6 Support Enabled?
zie afbeelding

TV bij KPN is actief in eigen daartoe bestemd vlan (dwz afgescherm in een eigen ‘netwerk’ gedeelte) wat conflicten kan voorkomen. Verde ris het dan ook mogelijk om dat vlan-verkeer, meer prioriteit (“QoS”) te geven dat op die wijze dan stabieler wordt.

Lijkt mij onzin dat of IPv4, IPv6 (of omgekeerd) elkaar verstoort. Het verschil tussen die twee is puur de wijze van adressering en heeft zelf verder geen invloed op stabiliteit e.d.

Zelf heb ik overigens IPv6 simpelweg uitgezet omdat ondanks zg allerlei gepropagandeerde voordelen, het technisch voor mij geen toegevoegde heeft en ik ook geen behoefte heb aan directere adressering met een dubbele netwerk administratie(s).


Dat TV stokt is puur omdat de gebruikte (aan)levering instabiel is en toepgepaste software/kastjes ontoereikend zijn. Dat laatste toegeven zal niet snel gebeuren en blijft men dus (aan)modderen met dat het 't probleem is van de gebruiker.

Ben het niet met je eens, de techniek is een anders zoals controlechecks e.d.

Interessante discussie. Ik heb bij mij ook even IPv6 support uitgezet, in de hoop dat dit Amino problemen zou oplossen. Helaas, mijn probleem dat pauzeren op VRT zenders niet werkt met de Amino (en bij alle andere die het toestaan wel, en met de website ook)
 is niet verholpen. Ik zie geen enkel verschil met IPv6 aan of uit.

Ja jammer, ik denk dat de Amino echt aan vervanging toe is door een heel ander type.
Ik gebruik de Amino niet meer en kijk CD met de televisie app.

Klopt!

Het kan zo zijn dat netwerkverkeer over IPv6 anders loopt dan over IPv4. Als in de IPv6 route net ergens een probleem zit, kan het dus wel zo zijn dat je dit op IPv4 niet merkt. Andersom kan natuurlijk ook. Hoewel vaak dezelfde routers beide protocollen afhandelen, zijn IPv6 en IPv4 in principe volledig losstaande netwerken.