Tv drama met canal digitaal

Begrijp het niet, de Amno werkt toch alleen op IPv4 ?

Helemaal in het begin van Freedom/CD , heeft er wel een bug in de Fritzbox gezeten.
Als je ging zuigen op een Wifi verbinding kreeg je blokjes op tv.
Soms keert een probleem terug, heb het nog niet gezien met mijn 5490/7.29

1 like

De Amino kan op beide werken. Streaming is ipv4 only (iets anders wordt niet aangeboden op vlan 4), maar voor het ophalen van codes om de zenders te ontsleutelen gaat via je normalke netwerk (vlan6) en daar kan ipv6 roet in het eten gooien. Hier heb ik op het vlan van de ontvanger ipv6 uit gezet en daarmee is de amino een stuk minder instabiel.

Heren dank voor alle technische uitleg.

Mijn algemene conclusie is dat het aangebodene van Freedom tv via de Amino kastjes onder de maat is. Een ieder heeft in meer of mindere mate last van de vervelende verschijnselen.
Voor een niet technisch geschoolde is het een drama en dat is eigenlijk toch een beetje schandalig van de respectievelijke toeleveranciers. Je koopt als niet technisch geschoolde een aantal diensten die gewoon moeten werken, daar mag je toch vanuitgaan of is freedom tv alleen weggelegd voor de technisch begaafden.
Ik zit nu 7 maanden me te ergeren aan inferieure hardware en diensten. Mijn vrouw had al na 1 maanden de oplossing, gooi de hele mik in de vuilcontainer en meld het aan freedom. We gaan weer terug naar de oude profider KPN ze geven dan misschien je gegevens door aan geintresserden maar ook feilloos de programma"s. Einde citaat. Misschien had ze wel gelijk.

Correct.

Nop, je bent volledig overgeleverd aan Canal Digitaal, net als Freedom (er is geen onafhankelijk alternatief). Daar kunnen zelfs technisch begaafden weinig mee.

Je vrouw heeft qua TV helaas gelijk, KPN is superieur vergeleken met CD, al hoor ik ook bergen klachten van mensen die van Ziggo overgestapt zijn naar KPN. Veel is gewenning, maar CD spant toch wel de kroon. Al moet ik toegeven dat dat slechte menu can CD wel erg veel lijkt op screenshots die ik vind van de chromecast.

Hier kijk ik ook af en toe half-half naar TV alternatievenm echter dan iets als een chomecast 4K (met Android TV) en NL ziet. KPN wil ik niet meer in huis, maar CD is de volgende op de nominatie voor een permanente verbanning. (Na eerst UPC (nu Ziggo) er in 2004 uit geschopt te hebben)

Ik heb al bijna 2 jaar een Apple TV met NLZiet (zelfs al toen ik nog Ziggo had, Next box had toen ook af en toe wat wazige kuren en nam naar mijn zin ook nog wat teveel stroom tot zich, al was het een heel stuk beter dan die draak van een Horizon box). Vind ik erg fijn werken en goede beeldkwaliteit. Wel iets minder zenders, maar de belangrijkste zitten er gewoon in. Als die zenders die NLZiet niet heeft geen probleem voor je is, kan ik je dat zeker aanraden. Al is de AppleTV helaas ook niet goedkoop. :wink:

Mijn ā€œalgemene conclusieā€ is dat Freedom maar beter kan stoppen met als doorgeefluik te fungeren voor Canal Digitaal ā€“ het levert alleen maar stank voor dank op en leidt af van hun primaire taak om betrouwbaar internet te leveren. Er zijn trouwens goede streaming alternatieven, zoals NLZiet (nu ook Plus) en Eurosport, die hier al eerder ter sprake zijn gekomen. Om het met de Engelsen te zeggen: stop beating a dead horseā€¦

1 like

Yep, KPN is super(ieur) omdat zij hun eigen (ook service & streaming etc.etc.) netwerk hebben en wellicht betere software/kastjes toepassen omdat zij (doorgaans) wat hogere eisen stellen. Juist om kostbaar aftercare gedonder & irritatie te voorkomen. Ook de helpdesk/service gaat communicatief een stuk beter om met waar is de muis issue van ome Henk en tante Truus.

Net als een beetje IBM, Fluke of Tektronix*; krijgt niemand echt een verwijt om KPN te gebruiken. Ik ben inmiddels meer geneigd om mensen te adviseren tot KPN(-only) en ivm mailfunctie op eigen domeinnaam, een Mailonly abbo erbij te nemen van bv Freedom (en zakelijk dan Soverin voor iets meer functie zonder dat eigengereide etiket)

Dat iemand een merk niet wil gebruiken is doorgaans omdat de policy of toegevoegde waarde van een merk niet past bij de eigen principes.

* die merken zijn in aanschaf duurder , technisch zeker niet ā€œbeterā€ dan de vaak innovatievere concurrentie van Ć©Ć©ndag(s)vliegen maar je weet als gebruiker tot in detail wat je er - nog heel lang - van kan blijven verwachten om vanuit te mogen gaan.

Als dat mogelijk zou zijn hier (op het glasvezel aangelegd in opdracht van T-Mobile) dan zou ik dat ook doen, want voorheen met xs4all/kpn was het beter (niet perfect, maar wel beter). Maar helaas, het glasvezel is niet zo open als het wordt geadverteerd. Ik denk nog altijd dat Freedom het beste is dat op de T-Mobile kabel te krijgen is. Teruggaan naar vdsl van kpn is echt geen optie. Het is doodzonde dat het TV aanbod van de verschillende providers niet bij de andere providers te verkrijgen is.

1 like

We ā€˜kijkenā€™ BBC First (staat in de achtergrond aan) en meer niet. De TV is zelfs nog van voor de ā€˜HD Readyā€™ term, dus meer dan HD is niet nodig. Dat de 4K variant Android TV in zicht heeft is alleen maar nandig. Sinds ik een iPad en iPhone van het werk heb heb ik iets tegen Apple. (1x mā€™n ziel verkopen aan big tech is genoeg :wink: )

Je kan je afvragen wie erger isā€¦Google (Android) of Apple. Het lijkt er op dat Apple toch wel een stukje beter met privacy omgaat dan Google. Maar ja, je kan het ook zien als kiezen tussen twee kwaden.

Heren Heren.

Ik ben de topic gestart om te kijken of mijn dramatische ervaring met canal digital een uitzondering is of ā€¦en om te kijken of anderen mij konden helpen met adviezen om het op te lossen.
Nou een uitzondering ben ik gezien de commentaren zeker niet.
En met de verschillende tips ga ik aan de gang. Waarvoor mijn dank aan iedereen.

De discussie over big tech en het schenden van de privacy is echt een andere topic.
Dit gevecht om onze privacy hebben we mijns inziens echter allang verloren.

1 like

@rieder, De problemen zijn ook mij niet vreemd.

Wat betreft onze verbinding. Ook wij hadden een 100MB verbinding van xs4all met een fritzbox (ik weet niet meer welk typenummer) aangesloten op onze glasvezel via een glasvezelmodem. Na de overgang naar Freedom hebben we nog steeds een 100MB verbinding maar nu , net als jij (jullie?), met een Fritzbox 5490 die rechtstreeks is aangesloten op glasvezel.

TV
In onze xs4all tijd met 3 ontvangers via een switch aangesloten op uitgang 4 met uitgang 4 ingesteld op 100MB. Dit werkte probleemloos. Na de overgang naar Freedom ook niets dan problemen met Canaal Digitaal. Geprobeerd met de ontvangers aangesloten via dezelfde switch als in de xs4all tijd alsook met de ontvangers rechtstreeks aan de fritzbox gehangen met de uitgang(en) ingesteld op 100MB of 1GB. Nooit een betrouwbare TV functie gekregen.
Het probleem met Canal Digitaal heb ik opgelost met een raspberry en twee outdated laptops zonder batterij die alledrie kodi software draaien, zie Alternatieven voor settopbox. Die hadden we toch al staan om onze film en muziekcollectie vanaf onze NAS af te kunnen spelen Live TV en uitzending gemist kijken we via NPOPlus (Retrospect plugin). Hou daarbij rekening met het feit dat wij voor live televisie enkel interesse hebben in publieke zenders. Indien je ook de commercielen wil zien, moet je even kijken of er plugins zijn die de commerciele zenders ondersteunen. Netflix, HBO en mogelijk nog meer streamers worden ondersteund via plugins.

Wifi
Voor WiFi signaal gebruiken we het basisstation en twee 1750E repeaters die bedraad zijn aangesloten op het basistation in een Mesh. Dit was al zo in onze xs4all tijd en is ongewijzigd gebleven na de overgang naar Freedom. Dit werkte probleemloos tot enkele maanden geleden. Sinds enkele maanden verliezen onze apparaten regelmatig de verbinding met het Wifi netwerk. Ik moet het nog eens goed uitzoeken, maar ik heb al wel in de logs gezien dat daar telkens geregistreerd wordt dat het mobiele apparaat zich deregistreert en even later weer opnieuw de verbinding opbouwt. Het irritante is dat dit op mijn mobiele telefoon midden in een videochat kan gebeuren.

Samenvattend:
Wij hebben eenzelfde historie als jij (jullie?). Het probleem met televisie hebben we op een voor ons acceptabele wijze opgelost. Voor de Wifi moet ik nog uitzoeken wat de werkelijke oorzaak is.

Gerben,

Volledig herkenbaar.
Mijn telefoon en tablet geven ook regelmatig de mededeling u hebt geen verbinding terwijl ik nota bene op 2 meter afstand sta van de Fritzbox. Ter informatie de Fritzbox staat dus niet in de meterkast maar staat vrij opgesteld.
In de oude situatie xs4all/kpn kon met een goede verbinding zelfs vanuit de tuin van mijn buurman afstand 15 meter minimaal op mijn eigen Wifi inloggen.
Hoe u het voor de tv hebt opgelost ga ik mij in verdiepen. Maar het toch wel een beetje van de gekke hoor

YEP, gisteren en vandaag de Amino tot 3 keer toe een POR moeten geven omdat hij of terugsprong naar zijn kanalen menu of er gewoon midden in een programma volledig blokkeerde.
Soms gata het ene tijdje goed en dan opeens een paar dagen volledig mis.

De Amino is echt compleet bagger, en waarschijnlijk te klein bemeten voor zijn functie en slecht geprogrammeerd zonder zelfherstel uit een lock up situatie.

En vanochtend weer een POR moeten geven op de Amino. Beeld liep elke keer na een seconde of zo vast. Toen was het probleem weer over.
Even later, vlak voordat ik nara het werk ging, voor de zekerheid ook maar een POR op de Fritz!Box, hielp in het verleden ook wel eensā€¦ Dan maar eens zien hoe het morgen weer gaat.

Als er met enige regelmaat een POR op de Amino nodig is, betekent dat voor mij dat de Amino het niet aan kan en zodanig is geprogrameerd dat er ergens iets met stack/buffer overflows aan de hand is.

We zijn het nu echt wel zat met Canal Digitaal! Het wordt alleen maar erger na elke update die CD doet. Het systeem is nog nooit zo traag geweest en gebruikers onvriendelijk!! Alleen simpel terug gaan naar live TV met 1 druk op de knop is al een uitdaging. Bij opnames gaat het ook regelmatig mis waarbij ook na een 20 tal minuten het beeld even een aantal malen bevriest. Een totale reset is dan weer voor een korte periode een oplossing! Iedere keer lezen we dat CD op de hoogte is en zou werken aan een oplossing, nou wij merken daar niets van! Men zou nu weer aan het testen zijn met een ander kastje, eerlijk gezegd geloof ik hier helemaal niets meer van!
Bij ons thuis heb ik regelmatig met mijn vrouw een discussie over waarom ben je eind 2019 overgegaan van een goed en ook snel werkend XS4all/KPN TV systeem naar Freedom met het Canal Digitaal systeem. Ga dat steeds maar goed praten. Als mijn vrouw alleen thuis is dan is ze al blij als ze de TV aanzet dat ze gelijk live tv heeft maar vaak staat deze dan weer in een geheel ander scherm! V.w.b. internet en telefonie is het allemaal prima in orde bij Freedom daar hoor je ons niet over. Ik denk dat inmiddels wel het moment is gekomen om dan maar CD op te gaan zeggen en als alternatief NL ziet te gaan gebruiken enige nadeel hiervan is geen opnames meer, maar goed bij CD was dat ook al een stuk minder geworden. Erg jammer allemaal.

1 like

Ja, gewoon doen, opzeggen die handel! Het nadeel van geen opnames bij NLZiet is al een stuk minder als je bedenkt dat dit voortgekomen is uit ā€œUitzending gemistā€ - TV series kun je nog een jaar na uitzending terugkijken. :grinning:

Hoi

Ik heb destijds even overwogen naar KPN te gaan; KPN kon het product dat ik wou wel leveren, maar niet aangeven hoe dat dan heet of hoe het te bestellen.
Voor wie TV alternatieven zoekt is satelliet misschien ook nog een oplossing. Ik heb hier kabel en satelliet en kijk eigenlijk nauwelijks kabel.

Vr.Gr,
Rob

Ik stop met Canal Digital en ga voor TV voorlopig weer naar Ziggo. Net als vroeger toen je voor Ć©lke dienst een aparte partij hadā€¦

Reactie op item 33 tot 39

Canal digitaal opzeggen lijkt mij een verstandige optie. Ik had 2 maanden geleden toch echt naar mijn vrouw moeten luisteren en de 3 kastjes in de kliko moeten gooien. Als schroot kunnen ze niets waard zijn. Dus ik ben benieuwd of freedom de kosten voor een procedure met een retour doos gaat wil gaan uitgeven.
Het Canal digitaal systeem is moet ik na lezing van alle opmerkingen bij iedereen gewoon slecht. Dit kan freedom toch niet ontgaan zijn.
Ik ga opnieuw een ticket laten aanmaken. De vorige, waarin ik voor 7 maanden tv drama de helft van mijn geld terug wil heeft nog geen antwoord opgeleverd. Ik betaal niet voor diensten die niet of zeer gebrekkig geleverd worden. Dat lijkt mij toch logisch. Dit is geen advies aan anderen. Ieder moet voor zichzelf weten en beslissen hoe hij of zij met dit debakel wil omgaan.