@rieder, De problemen zijn ook mij niet vreemd.
Wat betreft onze verbinding. Ook wij hadden een 100MB verbinding van xs4all met een fritzbox (ik weet niet meer welk typenummer) aangesloten op onze glasvezel via een glasvezelmodem. Na de overgang naar Freedom hebben we nog steeds een 100MB verbinding maar nu , net als jij (jullie?), met een Fritzbox 5490 die rechtstreeks is aangesloten op glasvezel.
TV
In onze xs4all tijd met 3 ontvangers via een switch aangesloten op uitgang 4 met uitgang 4 ingesteld op 100MB. Dit werkte probleemloos. Na de overgang naar Freedom ook niets dan problemen met Canaal Digitaal. Geprobeerd met de ontvangers aangesloten via dezelfde switch als in de xs4all tijd alsook met de ontvangers rechtstreeks aan de fritzbox gehangen met de uitgang(en) ingesteld op 100MB of 1GB. Nooit een betrouwbare TV functie gekregen.
Het probleem met Canal Digitaal heb ik opgelost met een raspberry en twee outdated laptops zonder batterij die alledrie kodi software draaien, zie Alternatieven voor settopbox. Die hadden we toch al staan om onze film en muziekcollectie vanaf onze NAS af te kunnen spelen Live TV en uitzending gemist kijken we via NPOPlus (Retrospect plugin). Hou daarbij rekening met het feit dat wij voor live televisie enkel interesse hebben in publieke zenders. Indien je ook de commercielen wil zien, moet je even kijken of er plugins zijn die de commerciele zenders ondersteunen. Netflix, HBO en mogelijk nog meer streamers worden ondersteund via plugins.
Wifi
Voor WiFi signaal gebruiken we het basisstation en twee 1750E repeaters die bedraad zijn aangesloten op het basistation in een Mesh. Dit was al zo in onze xs4all tijd en is ongewijzigd gebleven na de overgang naar Freedom. Dit werkte probleemloos tot enkele maanden geleden. Sinds enkele maanden verliezen onze apparaten regelmatig de verbinding met het Wifi netwerk. Ik moet het nog eens goed uitzoeken, maar ik heb al wel in de logs gezien dat daar telkens geregistreerd wordt dat het mobiele apparaat zich deregistreert en even later weer opnieuw de verbinding opbouwt. Het irritante is dat dit op mijn mobiele telefoon midden in een videochat kan gebeuren.
Samenvattend:
Wij hebben eenzelfde historie als jij (jullie?). Het probleem met televisie hebben we op een voor ons acceptabele wijze opgelost. Voor de Wifi moet ik nog uitzoeken wat de werkelijke oorzaak is.