Tv drama met canal digitaal

Yep, KPN is super(ieur) omdat zij hun eigen (ook service & streaming etc.etc.) netwerk hebben en wellicht betere software/kastjes toepassen omdat zij (doorgaans) wat hogere eisen stellen. Juist om kostbaar aftercare gedonder & irritatie te voorkomen. Ook de helpdesk/service gaat communicatief een stuk beter om met waar is de muis issue van ome Henk en tante Truus.

Net als een beetje IBM, Fluke of Tektronix*; krijgt niemand echt een verwijt om KPN te gebruiken. Ik ben inmiddels meer geneigd om mensen te adviseren tot KPN(-only) en ivm mailfunctie op eigen domeinnaam, een Mailonly abbo erbij te nemen van bv Freedom (en zakelijk dan Soverin voor iets meer functie zonder dat eigengereide etiket)

Dat iemand een merk niet wil gebruiken is doorgaans omdat de policy of toegevoegde waarde van een merk niet past bij de eigen principes.

* die merken zijn in aanschaf duurder , technisch zeker niet “beter” dan de vaak innovatievere concurrentie van ééndag(s)vliegen maar je weet als gebruiker tot in detail wat je er - nog heel lang - van kan blijven verwachten om vanuit te mogen gaan.

Als dat mogelijk zou zijn hier (op het glasvezel aangelegd in opdracht van T-Mobile) dan zou ik dat ook doen, want voorheen met xs4all/kpn was het beter (niet perfect, maar wel beter). Maar helaas, het glasvezel is niet zo open als het wordt geadverteerd. Ik denk nog altijd dat Freedom het beste is dat op de T-Mobile kabel te krijgen is. Teruggaan naar vdsl van kpn is echt geen optie. Het is doodzonde dat het TV aanbod van de verschillende providers niet bij de andere providers te verkrijgen is.

1 like

We ‘kijken’ BBC First (staat in de achtergrond aan) en meer niet. De TV is zelfs nog van voor de ‘HD Ready’ term, dus meer dan HD is niet nodig. Dat de 4K variant Android TV in zicht heeft is alleen maar nandig. Sinds ik een iPad en iPhone van het werk heb heb ik iets tegen Apple. (1x m’n ziel verkopen aan big tech is genoeg :wink: )

Je kan je afvragen wie erger is…Google (Android) of Apple. Het lijkt er op dat Apple toch wel een stukje beter met privacy omgaat dan Google. Maar ja, je kan het ook zien als kiezen tussen twee kwaden.

Heren Heren.

Ik ben de topic gestart om te kijken of mijn dramatische ervaring met canal digital een uitzondering is of …en om te kijken of anderen mij konden helpen met adviezen om het op te lossen.
Nou een uitzondering ben ik gezien de commentaren zeker niet.
En met de verschillende tips ga ik aan de gang. Waarvoor mijn dank aan iedereen.

De discussie over big tech en het schenden van de privacy is echt een andere topic.
Dit gevecht om onze privacy hebben we mijns inziens echter allang verloren.

1 like

@rieder, De problemen zijn ook mij niet vreemd.

Wat betreft onze verbinding. Ook wij hadden een 100MB verbinding van xs4all met een fritzbox (ik weet niet meer welk typenummer) aangesloten op onze glasvezel via een glasvezelmodem. Na de overgang naar Freedom hebben we nog steeds een 100MB verbinding maar nu , net als jij (jullie?), met een Fritzbox 5490 die rechtstreeks is aangesloten op glasvezel.

TV
In onze xs4all tijd met 3 ontvangers via een switch aangesloten op uitgang 4 met uitgang 4 ingesteld op 100MB. Dit werkte probleemloos. Na de overgang naar Freedom ook niets dan problemen met Canaal Digitaal. Geprobeerd met de ontvangers aangesloten via dezelfde switch als in de xs4all tijd alsook met de ontvangers rechtstreeks aan de fritzbox gehangen met de uitgang(en) ingesteld op 100MB of 1GB. Nooit een betrouwbare TV functie gekregen.
Het probleem met Canal Digitaal heb ik opgelost met een raspberry en twee outdated laptops zonder batterij die alledrie kodi software draaien, zie Alternatieven voor settopbox. Die hadden we toch al staan om onze film en muziekcollectie vanaf onze NAS af te kunnen spelen Live TV en uitzending gemist kijken we via NPOPlus (Retrospect plugin). Hou daarbij rekening met het feit dat wij voor live televisie enkel interesse hebben in publieke zenders. Indien je ook de commercielen wil zien, moet je even kijken of er plugins zijn die de commerciele zenders ondersteunen. Netflix, HBO en mogelijk nog meer streamers worden ondersteund via plugins.

Wifi
Voor WiFi signaal gebruiken we het basisstation en twee 1750E repeaters die bedraad zijn aangesloten op het basistation in een Mesh. Dit was al zo in onze xs4all tijd en is ongewijzigd gebleven na de overgang naar Freedom. Dit werkte probleemloos tot enkele maanden geleden. Sinds enkele maanden verliezen onze apparaten regelmatig de verbinding met het Wifi netwerk. Ik moet het nog eens goed uitzoeken, maar ik heb al wel in de logs gezien dat daar telkens geregistreerd wordt dat het mobiele apparaat zich deregistreert en even later weer opnieuw de verbinding opbouwt. Het irritante is dat dit op mijn mobiele telefoon midden in een videochat kan gebeuren.

Samenvattend:
Wij hebben eenzelfde historie als jij (jullie?). Het probleem met televisie hebben we op een voor ons acceptabele wijze opgelost. Voor de Wifi moet ik nog uitzoeken wat de werkelijke oorzaak is.

Gerben,

Volledig herkenbaar.
Mijn telefoon en tablet geven ook regelmatig de mededeling u hebt geen verbinding terwijl ik nota bene op 2 meter afstand sta van de Fritzbox. Ter informatie de Fritzbox staat dus niet in de meterkast maar staat vrij opgesteld.
In de oude situatie xs4all/kpn kon met een goede verbinding zelfs vanuit de tuin van mijn buurman afstand 15 meter minimaal op mijn eigen Wifi inloggen.
Hoe u het voor de tv hebt opgelost ga ik mij in verdiepen. Maar het toch wel een beetje van de gekke hoor

YEP, gisteren en vandaag de Amino tot 3 keer toe een POR moeten geven omdat hij of terugsprong naar zijn kanalen menu of er gewoon midden in een programma volledig blokkeerde.
Soms gata het ene tijdje goed en dan opeens een paar dagen volledig mis.

De Amino is echt compleet bagger, en waarschijnlijk te klein bemeten voor zijn functie en slecht geprogrammeerd zonder zelfherstel uit een lock up situatie.

En vanochtend weer een POR moeten geven op de Amino. Beeld liep elke keer na een seconde of zo vast. Toen was het probleem weer over.
Even later, vlak voordat ik nara het werk ging, voor de zekerheid ook maar een POR op de Fritz!Box, hielp in het verleden ook wel eens… Dan maar eens zien hoe het morgen weer gaat.

Als er met enige regelmaat een POR op de Amino nodig is, betekent dat voor mij dat de Amino het niet aan kan en zodanig is geprogrameerd dat er ergens iets met stack/buffer overflows aan de hand is.

We zijn het nu echt wel zat met Canal Digitaal! Het wordt alleen maar erger na elke update die CD doet. Het systeem is nog nooit zo traag geweest en gebruikers onvriendelijk!! Alleen simpel terug gaan naar live TV met 1 druk op de knop is al een uitdaging. Bij opnames gaat het ook regelmatig mis waarbij ook na een 20 tal minuten het beeld even een aantal malen bevriest. Een totale reset is dan weer voor een korte periode een oplossing! Iedere keer lezen we dat CD op de hoogte is en zou werken aan een oplossing, nou wij merken daar niets van! Men zou nu weer aan het testen zijn met een ander kastje, eerlijk gezegd geloof ik hier helemaal niets meer van!
Bij ons thuis heb ik regelmatig met mijn vrouw een discussie over waarom ben je eind 2019 overgegaan van een goed en ook snel werkend XS4all/KPN TV systeem naar Freedom met het Canal Digitaal systeem. Ga dat steeds maar goed praten. Als mijn vrouw alleen thuis is dan is ze al blij als ze de TV aanzet dat ze gelijk live tv heeft maar vaak staat deze dan weer in een geheel ander scherm! V.w.b. internet en telefonie is het allemaal prima in orde bij Freedom daar hoor je ons niet over. Ik denk dat inmiddels wel het moment is gekomen om dan maar CD op te gaan zeggen en als alternatief NL ziet te gaan gebruiken enige nadeel hiervan is geen opnames meer, maar goed bij CD was dat ook al een stuk minder geworden. Erg jammer allemaal.

1 like

Ja, gewoon doen, opzeggen die handel! Het nadeel van geen opnames bij NLZiet is al een stuk minder als je bedenkt dat dit voortgekomen is uit “Uitzending gemist” - TV series kun je nog een jaar na uitzending terugkijken. :grinning:

Hoi

Ik heb destijds even overwogen naar KPN te gaan; KPN kon het product dat ik wou wel leveren, maar niet aangeven hoe dat dan heet of hoe het te bestellen.
Voor wie TV alternatieven zoekt is satelliet misschien ook nog een oplossing. Ik heb hier kabel en satelliet en kijk eigenlijk nauwelijks kabel.

Vr.Gr,
Rob

Ik stop met Canal Digital en ga voor TV voorlopig weer naar Ziggo. Net als vroeger toen je voor élke dienst een aparte partij had…

Reactie op item 33 tot 39

Canal digitaal opzeggen lijkt mij een verstandige optie. Ik had 2 maanden geleden toch echt naar mijn vrouw moeten luisteren en de 3 kastjes in de kliko moeten gooien. Als schroot kunnen ze niets waard zijn. Dus ik ben benieuwd of freedom de kosten voor een procedure met een retour doos gaat wil gaan uitgeven.
Het Canal digitaal systeem is moet ik na lezing van alle opmerkingen bij iedereen gewoon slecht. Dit kan freedom toch niet ontgaan zijn.
Ik ga opnieuw een ticket laten aanmaken. De vorige, waarin ik voor 7 maanden tv drama de helft van mijn geld terug wil heeft nog geen antwoord opgeleverd. Ik betaal niet voor diensten die niet of zeer gebrekkig geleverd worden. Dat lijkt mij toch logisch. Dit is geen advies aan anderen. Ieder moet voor zichzelf weten en beslissen hoe hij of zij met dit debakel wil omgaan.

Werkt satteliet nog met een los kaartje of moet je daar ook al een ‘CD eigen’ setup voor hebben? Het kaartje en de gehele setup heb ik nog.

Ik denk dat die kastjes gewoon terug naar CD moeten. Ik gok dat een afleverpunt dichterbij is dan een milieustraat. (electronica de kliko in… foei, die metalen die eraan gespendeerd zijn mogen best wel nuttig ingezet worden :wink: )

Alleen moet je voor TV-only bij Ziggo dan een CI+ module in de TV kunnen doen en heb je geen begin gemist etc.
Dus ook geen optie voor mij.

Kastjes de kliko in: u heeft gelijk dat kan milieu technisch natuurlijk niet. Het was meer een uiting van 7 maanden frustratie.
In elk geval zal ik ze terug sturen als dat kan en anders breng ik ze naar de milieustraat

1 like

Wij hebben NPOplus genomen (2,95 per maand). Daarmee hebben we uitzending gemist die langer terug gaat dan 1 week en kunnen we, indien er een serie komt die wij leuk vinden, de serie vooruit kijken.

1 like

Voor begin gemist etc heb je een werkende internetverbinding met het netwerk van Ziggo nodig.
TV met een CI kaart kost €29,45

TV met de Mediabox Next (ik heb niet de mini gekozen want ik wil DVB-C) en internet start (100/300) met TV max de 1e 9 maanden met 50% korting €36,25. Dat lijkt me een prima deal. Na die tijd zie ik wel weer en hoop dat de problemen bij Canal Digital opgelost zijn. :raising_hand_man:

Dat wordt hem niet in 9 maanden.