Zoals vorig jaar volgens mij ook al eerder naar voren is gekomen heeft Freedom (en daarmee indirect ook alle investeerders) er destijds voor gekozen om het geheel via CrouwAboutNow te laten lopen (rechtreeks kan gewoon niet vanwege wet- en regelgeving waaraan voldaan moet worden). Er is vervolgens afgelopen jaar/jaren sprake van gewijzigde wetgeving (europees en daramee ook in nl) wat bestaande crowdfundingplatformen (wat CAN dus is) verplicht om een escp vergunning te hebben vanaf 10 nov 2023. Een van de voorwaarden in die escp vergunning is een zogenoemde betaalprovider die onder toezicht van dnb/afm staat, OPP is daarbij de meest gebruikte (de enige?) in Nederland. Daar is vervolgens ook de WFT en WwFT op van toepassing met alle hoepels etc. van dien. Al met al heeft dat tot tot gevolg wat in de berichten hiervoor reeds is geschreven. Dat niemand dat wil en/of leuk vindt is iets heel anders, dat begrijp ik best en zou ik waarschijnlijk zelf ook hebben maar er is geen keuze. Wetgeving kan nu eenmaal wijzigen en is dan gewijzigd van toepassing en kan dit tot gevolg hebben. Er zijn ook genoeg banken of ander financiele instellingen die ook (periodiek) her-identificatie moeten doen omdat ze met de info die ze hebben alsnog niet aan de (gewijzigde) wet- en/of regelgeving voldoet.
Of de manier waarom het hier gaat en partijen (CAN wist dit dus al minimaal sinds afgelopen zomer) de meest fraaie rol spelen is een hele andere vraag. Maar dat het wel degelijk relevant is en niet zomaar genegeerd kan worden “omdat ik een contract met Freedom heb” is helaas wel een feit waar we mee te maken hebben.
Ik begrijp de ophef (zou mogelijk hetzelfde doen al ik in die positie was) en de timing is op z’n zachts gezegd k*t, maar of je dat Freedom mag aanrekenen betwijfel wel heel sterk. Het crowdfundingplatform CrowdAboutNow mag je het denk ik des te meer aanrekenen, zij hadden nadat ze afgelopen zomer de nieuwe vergunning kregen in actie moeten komen en dan was de timing nu niet zo kritisch geweest.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar de formele reactie van CrowdAboutNow (en Freedom die volgens mij formeel CAN hoort aan te wijzen als partij maar zelf natuurlijk wel mag bemiddelen in de communicatie).
Voor de voleldigheid: Ik heb helemaal niets met CAN (blijf er bewust van weg) en heb destijds dus ook niet meegedaan met de Freedom acties, ik heb wel veel ervaring met andere crowdfundingplatformen en hun gedragingen en dus wat gebruikerservaring met deze wet- en regelgeving ![]()