Unifi USG op glasvezel kabel

Hallo allemaal!
Ik heb een Freedom glasvezel aansluiting en op dit moment gaat de glaskabel rechtstreeks in de Fritzbox 5530. Deze week komt mijn Unifi USG binnen en deze wil ik rechtstreeks aansluiten aan de internetverbinding. Daarbij heb ik twee opties.

  • De fritzbox in bridgemodus zetten (is dit uberhaupt mogelijk?)
  • Glaskabel converten naar UTP en dan UTP in de USG (welke omvormer raden jullie aan?)

Wat zijn jullie suggesties/tips voor mijn setup?
Alvast bedankt!
Mvg,
Rick

Hoi @rickvl ,

De eerste optie valt al af. De FRITZ!Box is niet in bridgemodus te zetten.

Dan moet je inderdaad gaan kijken naar het omzetten van de glasvezel naar een signaal wat je router slikt. Alleen… dan is het wel van belang om te weten welke techniek er bij je zal worden gebruikt. Bij GPON komt er bijvoorbeeld al een ONT op de glasvezel te staan die het signaal omzet van glasvezel naar koper. Bij FTTH (of AON) ligt het er maar net aan welke aansluiting je op dit moment in huis hebt naar welke NTU of mediaconverter je moet kijken.

Mijn tip is wanneer je een eigen router gebruikt, om er eentje aan te schaffen met een SFP poort. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Edgerouter 4 direct op de glasvezel aangesloten met een SFP module. Werkt prima en geen andere actieve apparaten tussen de glasvezel en de router. Minder kans op falen van de hardware. :wink:

Nu weet ik dat de USG geen SFP heeft, maar misschien kun je kijken of je deze kan omwisselen voor een USG Pro. Die heeft dat wel. Wel wil ik even gezegd hebben dat het een advies is wat ik geef, maar niet iets is wat we daadwerkelijk op de helpdesk kunnen ondersteunen, maar je kunt hier op de community vast wel mensen om hulp vragen, mocht je er niet uitkomen :slight_smile:

1 like

Gaat de USG genoeg doorvoer leveren? Die is toch gecapped op 85 Mbit als IDS en IPS aanstaan? Ik heb zelf geĂĽpgraded naar een UDM Pro.

Helemaal met Bastian eens: Een EdgeRouter is een mooie router met een prijs.

Ja kan allemaal prima. Ik draai het ook zo. Heb zo’n TP-Link MC220L converter met een random SFP (wel eentje met de juiste specs natuurlijk). Qua kabels even kijken wat aan beide kanten zit. SFP module en kabel besteld bij FS.

Was even knutselen met de PPPoE en MTU’s op de USG3 maar uiteindelijk allemaal 100% aan de praat gekregen. Als je het geld kunt missen, zou ik overigens lekker upgraden naar de UDM-Pro. Stuk beter (meer cpu voor routing mocht je veel vlans hebben en niet de 85Mbps limiet voor IDS/IPS), en CloudKey+protect ingebouwd. Ik was zo dom om een losse USG3 en CloudKey Gen2+ te kopen…

Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Maar ik ben overgestapt naar Freedom. Dus ik had een werkend USG via PPPoe en nu komt er een Fritzbox 5530 tussen. Zijn er uberhaubt mogelijkheden om een USG aan te sluiten op de Fritzbox 5530 ? En hoe moet je deze dan configureren?

Let er daarbij wel even op dat Freedom geen NTU’s uitlevert. Mocht de NTU die je mogelijk al op locatie hebt liggen bijvoorbeeld kapot gaan, dan hebben we hier geen vervanging voor die we op zouden kunnen sturen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de mediaconverter en de eventuele vervanging hiervan.

Persoonlijk zou ik gaan voor een oplossing waarbij de router die je gebruikt direct op de glasvezel aangesloten kan worden. Persoonlijk heb ik bijvoorbeelde de Edgerouter 4 met een SFP direct op de glasvezel aangesloten. Werkt perfect en minder gedoe met nog een extra apparaat op de verbinding die problemen kan veroorzaken of stuk gaan. :slight_smile:

maar welke NTU is nu geschikt voor Freedom (Internet & TV) ??? Kevin schrijft over een “media converter” maar in samenwerking met KPN … werkt die hardware dan ook voor Freedom.
Waarom kan Freedom geen NTU aanbevelen ook al leveren ze geen support op de NTU?

In principe staan alle voorwaarden waar een NTU aan moet voldoen op onze website. Zie Algemene instellingen | Freedom

De NTU’s die KPN levert werken voor het grote gedeelte gewoon met de verbindingen van Freedom. Daarnaast zijn er heel veel verschillende NTU’s die op weer evenveel verschillende FTU’s passen. Dus welke NTU je nodig hebt ligt aan de grondplaat waar de glasvezel op afgemonteerd is. (en om het nog makkelijker te maken heeft ZTE de TK01 en TY01 veriant van de NTU precies dezelfde benaming gegeven… maar goed ik dwaal af).

NTU’s werken dus gewoon op de verbinding van Freedom. Alleen ben je dan dus wel zelf verantwoordelijk voor aanschaf, onderhoud en vervanging van deze NTU. En natuurlijk kunnen we je wel aangeven welke NTU je zou kunnen aanschaffen voor je verbinding, ook al ondersteunen we dat niet. Dan moeten we natuurlijk wel weten welke grondplaat er gebruikt wordt.

Het lijkt voor mensen met kennis simpel… maar wat is nu weer een “grondplaat”. ja ik mis die uitleg en alle termen worden door elkaar gebruikt dus nogmaal een poging :slight_smile:
bij deze de foto’s en dus de vraag wat is er nodig om de Unifi USG aan te sluiten op het glasvezel-kastje?


het gele kabeltje gaat nu naar de Fritzbox maar die wil ik eigenlijk er tussenuit halen.

ik heb zojuist besloten om mijn overstap naar Freedom te annuleren. ik ben namelijk zelf alles aan het uitzoeken terwijl er de 19e een monteur langs zou komen om alles te installeren, maar die is helemaal niet geweest. resultaat; mijn netwerk werkt niet meer goed omdat de Fritzbox alle IP-adressen door elkaar heeft gegooid en we hebben nu twee dagen geen TV (het kastje zit nog in de doos).
Freedom maakt veel “tickets” aan maar niemand neemt contact op. Je kunt ze overigens ook niet bellen met een vraag want er wordt nergens een telefoon nummer vermeld. Het installatie bedrijf moet ik ook telkens zelf bellen en dan wordt dat (weer) genoteerd maar ook daar neemt niemand contact op.
al met al :smirk: :woozy_face: :slightly_frowning_face: :sob: :rage: :rage:

Kevin, bedankt voor de hulp en het duidelijke antwoord. Hier kan ik wat mee.

De fritz.box deelt de adressen uit en gebruikt hier een voor hem een standaard adres bereik. Het eerdere modem/router had zijn eigen bereik waarvan de Fritz geen weet had.

Gelukkig kun je dat instellen zoals het was en ook bepaalde computers etc. steeds hetzelfde IP adres te geven. Het is wel even puzzelen in het begin maar als je er Ă©Ă©n hebt gehad dan zijn de volgende snel gedaan.

Tja, glasvezel komt in vele vormen en een NTU/mediaconverter maakt het koppelen gemakkelijk maar dan moet je weer eerst de juiste NTU vinden. Wat ik op de foto zie is FTU waar dan direct de glasvezel aangesloten kan worden. Het gele kabeltje (glasvezel) of de vervangende kabel die bij de Fritz!box zit kan daarin. Het is belangrijk bij glasvezel om schoon te werken en dus niet de uiteinden aan te raken en erop letten dat je de bescherm dopjes verwijderd voor het insteken.

Dat de monteur niet op afgesproken dag langskomt en alles voor jou in orde maakt is verschrikkelijk want jij bent thuis en kijk met verlangen uit dat er een busje stopt die jou helpt. Je hebt er ook geld voor over die service te hebben en het is dan helemaal frustrerend dat je daarna ook nog eens nergens een antwoord vindt waarom het fout gaat.

Ik zie dat Kevin zojuist de NTU informatie heeft geplaatst.

Nog wat duidelijk over de glasvezel kabel. De groene stekker gaat in de FTU net als nu het geval en de blauwe stekker gaat in de Frtiz!box.

Dank voor de uitleg!
Ik heb inmiddels een EdgeRouter X SFP bemachtigd.
Weet iemand welke SFP module compatible is. Zie bijgevoegde foto mijn mijn glasvezelkabel die nu de fritzbox in gaat. Ik weet dat er meerdere soorten glasvezel aansluiting zijn maar geen idee welke ik moet hebben.


En ik maar denken dat ik nu voor de simpele oplossing gekozen had haha.
Ik zal eens kijken of ik de SFP module uit de fritzbox in de edgerouter kan stoppen
Dank weer voor de info!

1 like

Gelukt, Als eerste de SFP-module uit de FritzBox gehaald en in de MC220L geplaatst kabels aangesloten en daarna de Unigi USG Wan netwerk op PPPoE gezet met username en Password, DNS servers ingevuld en voila ik had internet. :grinning: :smiley:
Maar nu nog de TV instellingen:
ik heb deze installingen gemaakt maar daar gaat nog iet noet goed:

wie kan me in de juiste richting sturen?

Je zou hier kunnen beginnen met lezen. De scipts zijn anders dan voor freedom en ik denk dst die van Xs4all het dichtst bijkomt.

https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Hier de sttings die Freedom gebruikt.

https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen#televisie

Hoi Kevin, hoe weet ik of de SFP module uit de fritzbox compatible is met de edgerouter x sfp?
Proberen en kijken of het werkt? Of sloop ik dan mogelijk iets?

Hi all,

De Media Converter die ik aan probeer te sluiten, wil geen link krijgen met de glasvezel. Zie ik wellicht iets over het hoofd?

Huidige situatie: ik heb een “oude” NTU (blauwe connector in Fritz, blauwe connector in NTU) in de meterkast. Zie foto onderaan.

Aangeschaft materiaal:

  • TP-Link MC220L
  • TP-Link TL-SM321B
  • OS2 simplex glasvezel kabel LC-SC 1m Ă©n 2m (2 lengtes om te testen) → link Deze kabels zijn blauw-blauw, net als de kabel die nu in de FritzBox zit.

Wat ik heb gedaan:

  • SFP Module in de media converter geklikt
  • Huidige glasvezel kabel vervangen door bovenstaande en in de SFP Module + NTU geklikt.

Echter, wat ik ook probeer - de mediaconverter krijgt geen signaal (FX link lampje blijft uit). Wat ik o.a. heb geprobeerd:

  • Kabel verwisseld (1m naar 2m en vice versa)
  • SFP Module opnieuw vastklikken in Media Converter
  • Driedubbelcheck dat ik geen beschermingsdopjes heb laten zitten op de glaskabel

Wellicht is de SFP Module defect? Wat denken jullie? De Fritzbox 5490 heeft gewoon een net glas signaal (-7.2 dBm demping).

Alvast bedankt voor de hulp!!

Screenshot 2021-11-25 at 21.11.29|379x500

Dankje voor je snelle reactie!

Volgens mij is de SFP module van de van de Fritz 5490 niet te verwijderen. Ik vermoed dan toch dat de TL-SM321B defect is. Ik ga eens een andere SFP bestellen om te testen. :slight_smile: