Unifi USG op glasvezel kabel

Hallo allemaal!
Ik heb een Freedom glasvezel aansluiting en op dit moment gaat de glaskabel rechtstreeks in de Fritzbox 5530. Deze week komt mijn Unifi USG binnen en deze wil ik rechtstreeks aansluiten aan de internetverbinding. Daarbij heb ik twee opties.

• De fritzbox in bridgemodus zetten (is dit uberhaupt mogelijk?)
  • Glaskabel converten naar UTP en dan UTP in de USG (welke omvormer raden jullie aan?)

Wat zijn jullie suggesties/tips voor mijn setup?
Alvast bedankt!
Mvg,
Rick

Hoi @rickvl ,

De eerste optie valt al af. De FRITZ!Box is niet in bridgemodus te zetten.

Dan moet je inderdaad gaan kijken naar het omzetten van de glasvezel naar een signaal wat je router slikt. Alleen… dan is het wel van belang om te weten welke techniek er bij je zal worden gebruikt. Bij GPON komt er bijvoorbeeld al een ONT op de glasvezel te staan die het signaal omzet van glasvezel naar koper. Bij FTTH (of AON) ligt het er maar net aan welke aansluiting je op dit moment in huis hebt naar welke NTU of mediaconverter je moet kijken.

Mijn tip is wanneer je een eigen router gebruikt, om er eentje aan te schaffen met een SFP poort. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Edgerouter 4 direct op de glasvezel aangesloten met een SFP module. Werkt prima en geen andere actieve apparaten tussen de glasvezel en de router. Minder kans op falen van de hardware. :wink:

Nu weet ik dat de USG geen SFP heeft, maar misschien kun je kijken of je deze kan omwisselen voor een USG Pro. Die heeft dat wel. Wel wil ik even gezegd hebben dat het een advies is wat ik geef, maar niet iets is wat we daadwerkelijk op de helpdesk kunnen ondersteunen, maar je kunt hier op de community vast wel mensen om hulp vragen, mocht je er niet uitkomen :slight_smile:

1 like

Gaat de USG genoeg doorvoer leveren? Die is toch gecapped op 85 Mbit als IDS en IPS aanstaan? Ik heb zelf geüpgraded naar een UDM Pro.

Helemaal met Bastian eens: Een EdgeRouter is een mooie router met een prijs.

Ligt aan het type FTU dat je hebt. Wanneer je een TK01-grondplaat hebt, kan je op Marktplaats zoeken naar een ZTE ZXHN F3100. Die klik je er zo op en termineert je glas direct naar een gigabit ethernet trunk. Op je router hoef je dan alleen maar een PPPoE-client te draaien en alle traffic op de WAN te taggen op VLAN 6.

Heb je een andere FTU of wil je het helemaal zelf doen, kan ik een TP-Link MC220L als mediaconverter aanraden, met daarin een TP-Link TL-SM321B SFP-module. Dan heb je alleen nog een LC/PC naar (waarschijnlijk) SC/APC-kabel nodig, en een SC/APC-koppelbus. Maar bij hele oude FTU’s kan het zijn dat je een SC/PC-connector hebt. Die is blauw in plaats van groen. Dan heb je dus een LC/PC naar SC/PC-kabel en SC/PC-koppelbus nodig.

Sluit in ieder geval nooit blauwe stekkers op groene bussen aan en vice versa. Ze passen fysiek wel, maar de hoek van de vezel is anders, en die kunnen (lees: zullen) elkaar beschadigen zonder dat je dat direct merkt.

Neem je een router met SFP-mogelijkheid, kan ik diezelfde SFP-module ook aanraden, en geldt voor de kabels hetzelfde. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Turris Omnia als router, met die SM321B SFP-module.

Ja kan allemaal prima. Ik draai het ook zo. Heb zo’n TP-Link MC220L converter met een random SFP (wel eentje met de juiste specs natuurlijk). Qua kabels even kijken wat aan beide kanten zit. SFP module en kabel besteld bij FS.

Was even knutselen met de PPPoE en MTU’s op de USG3 maar uiteindelijk allemaal 100% aan de praat gekregen. Als je het geld kunt missen, zou ik overigens lekker upgraden naar de UDM-Pro. Stuk beter (meer cpu voor routing mocht je veel vlans hebben en niet de 85Mbps limiet voor IDS/IPS), en CloudKey+protect ingebouwd. Ik was zo dom om een losse USG3 en CloudKey Gen2+ te kopen…