Unifi USG Pro 4 direct op grondplaat?

Ik heb net een glasvezel naar binnen geblazen gekregen via Glasnet Krimpenerwaard.

Freedom inmiddels aangevraagd; maar ik zit nu te kijken hoe ik eea aan wil sluiten. Als backup de Fritz bijbesteld, maar mijn router ( Ubiquiti UniFi Security Gateway PRO 4) beschikt over 2 SFP poorten, en ik begrijp uit andere postings (forumlink) dat het ook rechtstreeks naar de grondplaat kan.

Ik heb nooit iets met SFP of glas te maken gehad, dus moet aan alle terminologie etc wennen.

Ik zoek nu eigenlijk wat ik moet gaan bestellen zodat alles klaarligt als eea aangesloten wordt. Ik vermoed dat ik moet hebben:

  • Een SFP module
  • Een SFP kabel

Allebei van het goede type; en dat schijnt? afhankelijk te zijn van je grondplaat en de kabel die binnenkomt. En iets met modes, en type connectoren, en misschien nog veel meer…

Wat ik begrijp is dit mijn grondplaat:

En die groene stekkers schijnen iets te zeggen over het type aansluiting?

Wat mijn vragen nu zijn:

  • heb ik inderdaad voldoende aan (de goede) SFP module en kabel?
  • welke kabel (type) moet ik dan hebben? Is dat LC/APC (groene stekkers)? Welke mode?
  • en welke SFP module moet ik dan hebben?

Alle help is welkom… als het qua connectie klopt ga ik me pas zorgen maken over de instellingen :slight_smile:

Ik dacht dat het beter was om de Patchcover TK01 te gebruiken om de kabel aan het glasvezel aansluitpunt te verbinden.

Kijk, daar kan ik wat mee. En ik snap het nu ook :slight_smile:

Bizar goedkoop die glasvezelspullen. Als ik 15meter UTP moet trekken ben ik meer kwijt denk ik…

Nu nog zoeken hoe ik die kabel door mijn buis ga krijgen zonder iets te slopen. Ik heb een dikke buis van de zolder naar de meterkast lopen met 10 UTP’s er in, denk dat ik daar eerst een extra mantel doorheen ga halen en daar de glasvezel doorheen trekken.

Ik heb inmiddels alles aangesloten, kabel getrokken enz.

@anon97139585: mijn Freedom wordt woensdag geactiveerd (althans, daar staat de installatieafspraak die ik hopelijk niet nodig heb).

Kan het zijn dat die USG Pro pas verder geconfigureerd kan worden als er ook signaal op de leiding staat? Als ik nu in controller kijk zie ik op mijn USG maar 2 actieve poorten - de poort naar mijn switch (LAN), en de poort naar mijn oude internet (WAN). Ik heb de SFP-module in de 2e poort gestopt maar geen lichtje en niets zichtbaar. Ik vermoed omdat er nog geen prik op staat, maar zeker weet ik het niet…

Voor zover ik weet stop je een SFP module in je modem en dan met een glasvezel kabeltje naar de juiste connector. Voor de SFP module moet je dan weten welk type je nodig hebt:

  • AON
  • GPON
  • XGS-PON

2022-09-05 09_34_30-Snelstartgids USG-PRO-4

Precies zo zit het.

Maar ik had verwacht dat ik in ieder geval kon zien dat er nu een SFP module in zat. Ik zie echter niets in de controller. Er gaat ook geen ledje branden. Ja, ik heb de naam veranderd maar kan de poort ook niet activeren.

Ik had gehoopt om voordat de verbinding actief werd al PPPoE en VLan in te stellen, maar ik kan nu niets doen. Ik HOOP dat het is omdat er nog geen signaal op de glasvezel staat…