VDSL: locatie modem kritisch

Voor de mensen die zich verbijten aan de enthousiaste verhalen over glasaansluitingen en die zich moeten “behelpen” met een VDSL modem:

Ten behoeve van experimenten ligt hier nog een VDSL lijn uit de tijd dat XS4all nog geel was. Ik gebruik een Draytek Vigor modem om het VDSL om te zetten naar ethernet (het PPPoE gebeuren gebeurt ‘elders’).
Ik zit blijkbaar op een behoorlijke afstand van de VDSL wijkkast want ik kon maar 45 mbit krijgen.

Ik had erg, erg mijn best gedaan om netjes om te gaan met het VDSL signaal om zoveel mogelijk bandbreedte over houden en het signaal door het huis geleid via een aderpaar van een dedicated cat5 kabel die alleen voor VDSL gebruikt werd. Het ISRA-punt is in de gang op de begane grond, het modem en de andere spullen stond in de huiskamer op de 1e etage en daar zat een meter of 15 cat5 kabel tussen met een aantal KPN RJ11 connectors (zo groot is mijn huis niet, maar de kabel moet langs allerlei gangen en plinten).

Hoe dan ook, vanwege bepaalde redenen heb ik gisteren het VDSL modem moeten verplaatsen en dit zit nu direct bij het ISRA punt, en op de cat5 kabel staat nu gewoon ethernet.
Tussen het ISRA-punt en het VDSL modem zit nu een stukje cat5 label van slechts 10 centimeter.

Tot mijn stomme verbazing resulteerde dit in een 10% betere verbinding (44 mbit → 49 mbit) en ook op het VDSL “tonen” display zie ik duidelijk verbetering. Als je dus het maximale uit je VDSL wilt halen, dan kan het blijkbaar lonen om het modem echt zo dicht mogelijk bij het ISRA punt te zetten met zo min mogelijk zooi ertussen.
Ik dacht dat ik het met mijn cat5 kabel netjes gedaan had maar het kan dus altijd nog beter (godbetert de mensen die hiervoor die grijze platte serpentinekabel gebruiken!)

Als het VDSL signaal in het modem is omgezet naar ethernet, dan maakt het verderop blijkbaar niet zo heel veel meer uit tenzij je in het Loo woont, want dan zou ik voor de interne bekabeling glasvezel overwegen :wink:

“Doe er je voordeel mee”,

Geert Jan

1 like

Inderdaad opmerkelijk dat de laatste 15 meter zoveel snelheidsverschil geeft.
Vermoedelijk heeft het te maken met dat cat5 dunnere koperen geleiders (en soms zelfs aluminium) heeft dan getwist telefoonkabel (van buitenaf). In principe is cat5 ook getwist, dus mag niet zo veel mogen uitmaken.

En het kan ook zijn, dat het weer inzakt zodra je de lijn zwaar gaat gebruiken.
Je ziet dat soms ook dat mensen na een update ineens meer hebben.
Paar dagen later is het weer lager.

In mijn laatste DSL dagen, was het weer de factor.
Na regen, verzoop de kabel in de straat en was het internet knudde.
Na de reparatie hadden ze rood en oranje verkeert gepatcht in de straat.
Waardoor ik geen getwiste lijn meer had.
Ook een tijdje op 1 ader gewerkt, was niet top, maar het werkte.

Je moet trouwens ook uitkijken met Powerline adapters. Die kunnen gezien de zelfde werkfrequentie, ook instralen op je DSL lijn. Zo kort mogelijk bij het overname punt voorkomt deze ellende.

Hmmm, ik denk dat die extra 15m niet het verschil zal maken op de totale lengte.
Wellicht ergens een slecht contact? Geen getwist aderpaar gebruikt in de cat-5 kabel?
Of die laatste 15m pikte ergens een storingsbron op die het signaal verslechterde?

1 like

Stoorsignalen voor het grootste deel aan het einde van twisted-pair kabel opgepikt. Daar worden door het uitwaaien van de twist als het ware raam-antennes gevormd.

NEXT - Near End Cross Talk - is daarom vaak de bepalende factor in de prestaties van een kabel. Maar omdat je hier maar één aderpaar gebruikt heet het geloof ik anders - Alien Cross Talk of zie iets…

Dit alles even aangenomen dat er een van de vier ader-paren in die CAT-5 kabel is gebruikt. En niet gewoon twee willekeurige draadjes zoals ook nog al eens blijkt voor te komen.

Fiber is zo veel handiger :wink:

1 like

Omdat de vraag meerdere keren gesteld is: ik gebruite het middelste aderpaar (blauw-wit / blauw) zoals dat op pin 4-5 van een RJ45 hoort. En die aders zijn netjes getwist!

De reden om het modem te verplaatsen was inderdaad dat ik de andere aderparen voor iets anders wilde gebruiken, voor een 100BASE-TX ethernet signaal (waar je immers maar twee aderparen voor nodig hebt). Maar ik maakte me zorgen over crosstalk en mogelijke ellende bij blixem want dat VDSL komt vanuit de straat met koper.

In de oplossing die ik nu heb gaan beide signalen over dezelfde 1000BASE-T kabel met verschillende VLANs. En blixem landt op de Draytek die hiervoor gemaakt is (en waar ik een spare voor heb - zie https://community.freedom.nl/t/draytek-167-ook-ok/2189

“Weer wat geleerd”!

Begrijp ik het nu goed dat in de oude situatie één aderpaar werd gebruikt voor de analoge telefoonlijn en in dezelfde kabel over twee andere aderparen een ethernetsignaal werd gevoerd?

In geel-zwarte tijd hadden wij ineens geen internet meer: eerst kwam een deskundige (geel-zwarte) monteur, die het zelfde concludeerde als ik:
het probleem ligt buiten; waarschijnlijk tussen 60 en 120 m vanaf het huis.

De groene eigenaar van de koperkabel ingeschakeld; de aansluiting van de muur werd geopend, en gemeten tussen wijk-kast en huis: “alles OK” was de conclusie. Vertrek, en nog steeds geen internet.

Daarna ging de geel-zwarte monteur zelf ook eens meten en wist het:
draden-1 en -2 werden door de groene firma gebruikt; alle “mee-lifters” op koper kregen draden-3 en -4 toegewezen. (ik ben even kwijt welke kleuren ook al weer welk nummer heeft)

Je raadt al in welk paar de kabelbreuk zat. Maar het groene protocol schrijft voor, dat alléén 1 en 2 worden gemeten: als die goed zijn, dan is “dus alles goed”.

De geel-zwarte monteur heeft toen in wijk-kast en thuis de aderparen gewisseld. Daarna hadden wij jarenlang goed internet, tot aan de overschakeling naar glas toe.

Dus -volgens mij-
gebruikt de koper-draad-eigenaar zelf de paren-1 en -2
en houdt de aderparen-3 en -4 voor huurders van de lijn.

Als je dus (groene) koperdraad-telefoon hebt, dan ging dat over de eerste 2 paren, het internet via een ander ging steevast over 3 en 4.
Dit probleem faseert zich uit, aangezien koper momenteel al wordt afgeschakeld overal waar de groene firma ook glas-internet kan leveren.

Nee, een aderpaar in gebruik voor de VDSL verbinding, de andere drie waren ongebruikt. Mijn eerste idee was het in gebruik nemen van twee van de drie ongebruikte aderparen voor een extra ethernet verbinding. En toen bedacht ik dat het verkassen van het modem (dat is echt een modem, PPPoE doe ik elders) mss handiger was zodat de VDSL nu meteen eindigt bij het ISRA punt.

Maar ik had niet verwacht dat het gebruiken van een enkele aderpaar van een cat5kabel, echt als aderpaar, getwist enzo, me zoveel zou kosten. En vandaar de melding dat het zoveel beter werd toen ik deze kabel verwijderde.

In de tijd dat ik nog VDSL had werden beide aderparen gebruikt voor bonded VDSL.

Maar die worden niet standaard in de grond aangesloten op de aansluitingen thuis.
In het xs4all tijdperk heeft na veel kastje-muur gedoe xs4all het voor elkaar gekregen dat de groene club in de speeltuin in de straat ging graven om daar ook het 2e paar gewoon netjes aan te sluiten.

Sindsdien heb ik bonded VDSL. :slight_smile:

En glas komt er voorlopig niet. De groene club heeft alleen vijf jaar geleden een afspraak met de gemeente gemaakt dat ze glasvezel zullen aanleggen in de hele woonkern van de gemeente, zonder verdere garantie en daarmee voorkomen dat er andere aanbieders een kans krijgen.

Ik heb op deze locatie van alles gehad: analoog, ISDN (met aparte nummers voor “kantoor” en “thuis”), ADSL-op-ISDN (dat was dus op hetzelfde eerste aderpaar, met een ADSL-ISDN splitter en al), en VDSL. Dit laatste kon niet op de ISDN verbinding, en volgens KPN “was er geen tweede aderpaar”; er is een belhuis geweest een paar deuren verderop, en daarvoor waren ongebruikte aderparen in woonhuizen blijkbaar geofferd om het belhuis voldoende aderparen te leveren.

In die tijd had KPN nog een telefonie-leververplichting en ik heb een extra “analoge lijn” besteld en dit resulteerde in een graafploeg die het “leentjebuur” van mijn tweede aderpaar weer ongedaan heeft gemaakt (het belhuis was inmiddels ter ziele). Heeft me een jaar een telefoonaansluiting gekost (maar geen aansluitkosten, en er is nooit gebeld over de analoge lijn) maar ik denk dat KPN geen winst gemaakt heeft op dit laswerk, en toen ik daarna opnieuw om VDSL vroeg, ging het plotseling wel.

ISDN is ter ziele gegaan toen geel-zwart IP telefonie aanbood en op dit moment is er nog alleen VDSL, ex geel-zwart, tegenwoordig groen4all.

Daar hoort nog een mooi verhaal bij.
Een jaar geleden hebben ze de straat opnieuw gedaan en daarbij is een kabel “opgegraven”. Een hoop toestanden gehad want, natuurlijk lag 't aan mijn modem (om eerlijk te zijn, vaak is dat ook zo) en is er een hoop toestand geweest voordat iemand met een TDR-meter (Time Domain Reflectometer, een instrument om te meten op welke afstand onderbreking/sluiting zit) langskwam, die uit een combinatie van de afstand van de breuk en gedetailleerde tekeningen de locatie van een lasmof aanwees (die admin zit best wel heel erg goed in elkaar, ik was onder de indruk ook al waren “stoepranden inmiddels verschoven” vanwege de herinrichting van de straat), er kwam een graafploeg die constateerde dat de kabel domweg uit de lasmof getrokken was en die op zijn beurt een lasploeg besteld heeft die een middag bezig is geweest om de aanzienlijke schade te herstellen.

Bij dit avontuur zijn me een paar dingen opgevallen. Ze “hadden een klacht” wat me leert dat de rest van de bewoners inmiddels van koper af zijn (we hebben reggefiber/KPN glasvezel en UPC probeert te concurreren met coax).
Ze hebben dus niet veel koper klanten meer en zo bekeken vraag ik me af wanneer KPN de koper infra uitfaseert, wat ze een nieuw probleem op zal leveren want de glasvezelaansluiting thuis is in gebruik via Freedom en dat blijft zo.

Ander saillant detail: je zou verwachten dat KPN via KLIC gaat klagen bij de stratenmaker voor het kapot trekken van de las. Maar de mensen van de graafploeg vertelden me dat het doen van een schadeclaim teveel admin geeft en ze daarom geen schadeclaims doen als graafploegen de koperinfra beschadigt.

Dat heeft KPN in Eindhoven ook gedaan: ze zijn in het noorden begonnen (reggefiber overgenomen) maar toen het centrum aan de buurt was, veranderde het verhaal in “glas onnodig, VDSL bonding is ook mooi”.
Dat heeft een paar jaar geduurd tot T-mobile de rest van Eindhoven ging verglazen. Ik zou wel eens willen weten wat er in de KPN boardroom gezegd is toen ze hoorden van de Eindhovense plannen van T-mobile.

Vanuit de telecomwet mag een gemeente geen vergunningsaanvraag van een glasvezel netwerk weigeren. M.a.w. de gemeente mag geen exclusiviteit geven aan een partij en een andere partij op basis daarvan weigeren. Als ODF, Delta of wie dan ook in jullie gemeente een glasvezelnetwerk aan wil leggen, dan kan dat gewoon ondanks dat KPN gezegd heeft het ooit te zullen doen en/of daar een overeenkomst met de gemeente over heeft gesloten (goede gemeente ook, die daar geen harde afspraken over heeft gemaakt qua periode van uitvoering). Aannemelijker is dat andere aanbieders het niet meer zien zitten om een glasvezelnetwerk aan te leggen als KPN dat ook gaat doen, het wordt dan erg moeilijk om dat netwerk rendabel te krijgen.

De ouderwetse telefoonlijn, is zo
Ze noemen het ook wel Norm 88
Telefoonkabel norm88 met 5 aders
De aarde draad is voor storing meten.

1 like

Hoi

De aarddraad werd vroeger ook gebruikt voor kosten tellers.

En ethernet twisted pair kabel heeft een iets lagere impedantie dan
telefoon kabel. 120 versus 150 Ω (600 Ω is bij 1000 Hz). En een niet
afgeschermde kabel kan natuurlijk storing oppikken.
Ik ken eigenlijk niemand die destijds het DSL modem niet in de meterkast had staan.

Vr.Gr,
Rob

hier eentje:
de telefoonkabel kwam in de meterkast binnen, maar was (origineel) meteen al doorgezet naar de huiskamer (andere kant van de muur).
Dus ook in die tijd waren wij al gewend aan het modem in de kamer.

Nu zit de ONT in de meterkast zelf (want daar komt glasvezel binnen) en is een CAT6-utp-kabel naar de huiskamer getrokken door de muur heen (ongeveer 2 m )