Verbeteringen TV ontvanger

Na een week wennen aan de ontvanger merk 8ik dat er een aantal irritaties ontstaan m.b.t. de gebruikers interface van de ontvanger:

  1. Spoelen gaat alleen zonder beeld. (redelijk nutteloos, je wil weten waar je bent als je spoelt)
  2. De zenderlijst is zeer onoverzichtelijk met alle plaatjes van de uitzendingen en onleesbare tekst
  3. De gids is niet te verlaten zonder een programma te kiezen, zelfs niet met ‘terug’, als je gewoon de zender die je had verder wil bekijken.

Ik had al begrepen dat CD kwa ontwikkeling achterloopt t.o.v. KPN, maar zelfs de satelliet ontvangers van begin deze eeuw hadden een betere interface. Nu kijken we maar naar 3 zenders, maar zelfs voor maar 3 zenders is dit niet om over naar huis te schrijven.

Klachten over het spoelen heb ik al meerdere keren langs zien komen, maar de laatste 3-4 maanden geen updates hierover. Is er een status update of is het ‘helaas, kunnen we niets aan doen’?

Welke zenders kijk je? Want als je er maar 3 kijkt (wij ook overigens), is NLZIET dan geen optie?

NLziet is geen optie, want die heeft geen van 3’en.

We kijken BBC first (BBC series met ondertiteling voor m’n vrouw), National Geographic (Dr. Pol) en Spike (steeds minder, was achtergrond opvulling). Helaas kijken we geen Discovery meer, dat was nr. 4 en nee, ik ga niet aanvullend streamen voor 8 p/m voor 1 zender.

Ik denk eerder aan het eruit schoppen van de TV ontvanger dan dingen erbij nemen. (geen flauw idee hoe de wederhelft er over denkt) Ik vond 15,= p/m voor TV bij KPN al teveel, nu is het 17,= p/m bij CD met minder interessante zenders (25% minder in ons geval) en slechtere kwaliteit. Het weg verhuizen van Discovery en NatGeo op UPC was in 2004 de reden om die eruit te schoppen en op satelliet over te stappen.

Als het goed is staan je punten al beschreven in het overzicht van verzamelde wensen/verbeteringen. Dat overzicht is één van de leidraden die door Freedom gebruikt wordt in de communicatie met Canal Digitaal.

Met de ‘terug’ (of de ‘exit’ oid , ben nu niet thuis) toets zou je wel weer naar de aktieve uitzending terug moeten kunnen.

Je overige punten staan nog hoog op ieders (inclusief Freedom zelf) verlanglijst.

Bedankt, maar doorspoelen met beeld heb ik niet in het lijstje gezien. (wel doorspoelen, dat werkt, maar is gokken met een zwart beeld en stappen van 15-30 sec) Als spoelen met beeld hoort te werken, dan heb ik een andere uitdaging.

Spoelen met beeld is inderdaad niet voorzien. Ik dacht dat die wel in het lijstje stond, maar ik geloof je gelijk als je zegt dat het niet zo is. Maar is in ieder geval wel een wens van velen.

Dank voor het toevoegen van deze aan het lijstje. En inderdaad, met exit kom je vanuit de gids terug naar de zender (back was bij KPN, wordt even een andere vingerbeweging inleren op de Harmony :wink: )

Het tonen van statische beelden tijdens het spoelen is niet zo eenvoudig. Je moet die beelden toch al in de buffer hebben om die te tonen. Zodra je uit de buffer loopt dan zijn er geen beelden.

Unicast komt hier alleen voor in aanmerking omdat die ook niet real-time kan zijn. De begrenzing is dan altijd het moment van realtime want je kunt niet voorspellen welke beelden er dan zijn.

Naast de unicast stream moet er ook afbeelding gezonden moeten worden die dan bij spoelen (heen-terug) getoond kunnen worden.
Dat zijn dan alle beelden de gehele uitzending of de beelden die tot dan er zijn in een later gestarte uitzending.

De videobeelden die tijdens het spoelen (heen-terug) buiten de buffer vallen zullen niet gezonden worden/zijn omdat dit niet nodig is. Waar het spoelen stopt starten de videobeelden weer.

Dan lijkt het er op dat de buffer te klein is, zelfs enkele sec spoelen trekt ie niet na 10m stil staan. (Zou moeten passen in den buffert)

De buffer is inderdaad niet erg groot en ook niet nodig voor streaming.

De afbeeldingen staan niet in de buffer maar ergens anders en kunnen via TCP binnenkomen als separate stroom als er op de vooruit of achteruit spoel gedrukt wordt.

Hoe snel zijn dan die afbeeldingen overgebracht van de opslag bij CD naar jou STB…ik denk dat die vlieger niet opgaat. Je hebt bent al klaar met spoelen voordat de afbeeldingen binnen zijn.

Oh drat, nog een inkomende stroom data… Dat vind m’n vuurmuur vast niet leuk. (verklaart wel waarom ik geen beeld heb dan :wink: ) Eens kijken of ik kan uitvinden wat voor datastroom dat is en deze toestaan.

Kleine toevoeging, die beelden worden niet verzonden tijdens spoelen, die mogelijkheid staat nog op de verlanglijst.

Ah, ok, dan ligt het (nog) niet aan de vuurmuur.