Verslag van onze rechtszaak in Luxemburg

Eindelijk was het dan zo ver: op woensdag 10 juli 2024 waren we bij de Europese rechter in Luxemburg. We begonnen deze rechtszaak meer dan twee jaar geleden. Het werd dus hoog tijd. Hieronder lees je ons verslag van de zitting.

De sfeer

De dag voor de zitting reden we met een deel van de coalitie naar Luxemburg. Na een lange en gezellige rit met autodrop en fruitella kwamen we in de hoofdstad aan. De zitting zou vroeg beginnen dus eerst een kort nachtje in een hotel. De volgende ochtend gingen we het enorme gebouw binnen waar het Hof van Justitie zit. Daar zit ook het Gerecht; dat is de afdeling die onze zaak behandelt.

En we waren wel onder de indruk. De zitting was in een zaal te vergelijken met het Europees Parlement, maar dan in het klein. Er stond een leger aan advocaten tegenover ons in verschillende toga's. Er waren maar liefst vijf rechters aanwezig die zich over onze zaak buigen. En alles werd live in een aantal EU talen vertaald door de aanwezige vertalers die in hokjes om ons heen zaten. Serious business, dus.

Ons betoog

Eerst waren onze advocaten aan de beurt om ons verhaal te doen. Heel in het kort komt dat neer op het volgende: nooit eerder zijn de media gesanctioneerd via een dergelijk politiek besluit van de EU. Dit besluit maakt een disproportionele inbreuk op onze vrijheid van meningsuiting (artikel 11 van het Handvest). Wij, de internet service providers (hierna: ISP's), worden via de sanctiemaatregel ingezet voor censuur door de overheid. Bovendien is deze maatregel veel te breed en veel te onduidelijk. Daarom moet de maatregel (gedeeltelijk) vernietigd worden.

David versus Goliath

Goed om te beseffen: wij hebben alleen de Raad voor de rechter gedaagd. Het was immers de Raad die het politieke besluit nam sanctiemaatregelen op te leggen waardoor wij het internetverkeer van EU burgers moeten blokkeren. Maar inmiddels zijn vijf andere partijen bij de zaak aangesloten. Dat zijn twee Europese instellingen: de Europese Commissie en de Hoge Vertegenwoordiger van de Unie en drie lidstaten: Letland, Estland en Litouwen.

Betoog van de tegenpartij

Deze zes partijen stonden tegenover ons in de rechtszaal en voerden het volgende aan: Rusland voert de oorlog onder andere via een desinformatie* campagne. Er zijn grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Daarom is het geoorloofd uitzending van Russische media te verbieden in de EU. Ook als dat betekent dat internetverkeer van EU burgers wordt geblokkeerd. 

Vervolgens stelt de tegenpartij: de ISP's worden niet rechtstreeks aangesproken in de maatregel. Daarom hebben ze bij deze rechter niets te zoeken. Daarbij hebben deze ISP's geen zelfstandig recht op de vrijheid van meningsuiting. Een ISP is een intermediair die slechts de doorgifte van het internetverkeer regelt zonder zich met de inhoud te bemoeien. Dat heet: mere conduit.

Het recht op vrijheid van meningsuiting komt wel toe aan alle internetgebruikers. Maar, bij deze rechter kan een ISP niet een zaak voeren namens alle internetgebruikers. Dat zou neerkomen op een actio popularis: een collectieve vordering.

Wel kan een ISP zich beroepen op het recht om te ondernemen. Dat is artikel 16 van het Handvest: de vrijheid van ondernemerschap. Maar dat is hier niet gebeurd.

Kortom: de ISP's voeren deze zaak uit eigen belang. Het gaat slechts om een DNS blokkade met minimale impact voor de ISP. Het belang om de maatregel in stand te houden weegt daarom zwaarder.

De Baltische staten

De Baltische staten voeren aan dat de maatregel hen veel oplevert. De helft van de bevolking daar zou Russisch nieuws volgen (en geloven). De EU maatregelen complementeren de nationale maatregelen van de lidstaten zelf. Wanneer alleen deze lidstaten een blokkade zouden opleggen, dan zou de bevolking alsnog te gemakkelijk toegang hebben tot de verboden media. Bijvoorbeeld via sateliet uitzending. Of via het internet. Volgens onderzoeken in de Balstische staten is de maatregel effectief. Maar wat dat precies betekent zeggen ze er niet bij.

Wat is hierop uw antwoord

Tot zover alle standpunten. En nu we allemaal ons zegje hadden gedaan, kwamen we toe aan de Q&A. Volgens de rechters het belangrijkste gedeelte, want plek voor een mondeling debat. Eindelijk een debat dus. De reden dat wij deze zaak voeren. Helaas waren er maar weinig mensen en media aanwezig. Daarom ook dit verslag: wij vinden het belang van deze zaak zo groot, dat we het graag publiekelijk bespreken en delen.

Terug naar de zaak. De rechters stelden kritische vragen en iedereen kreeg de mogelijkheid hierop te reageren. Dat ging met name over de vraag of aan ISP's een zelfstandig recht op de vrijheid van meningsuiting toekomt. Maar bijvoorbeeld ook over de vraag of de sanctiemaatregel een direct effect had op ons.

Daarop zeggen wij: Freedom Internet wordt inderdaad niet letterlijk genoemd in de maatregel. Maar deze treft ons zeker. Wij moeten immers op straffe van vervolging websites blokkeren. De tegenpartij voert in reactie daarop aan dat er geen straf is uitgedeeld aan ISP's en er ook geen klacht of procedure is geweest over de maatregel. Maar dat is volgens ons niet nodig om te spreken van een chilling effect. Heel veel ISP's zijn (onder politieke druk?) overgegaan tot het blokkeren van internetverkeer. Volgens de tegenpartij wordt ervan uitgegaan dat ISP's handelen in goed vertrouwen en ze niet snel bestraft zullen worden.

Prettig dat de autoriteiten ons dat beloven. 

Any content

De tegenpartij voert aan dat de maatregel met opzet zo breed is opgesteld. Dat was nodig om ervoor te zorgen dat de verboden media niet stiekem toch hun boodschap konden verspreiden. Maar de maatregel zou nog steeds gemakkelijk uit te voeren zijn in de praktijk.  

In de maatregel staat dat 'any content' (elke inhoud) van de verboden media moet worden geblokkeerd. De media die volgens de Raad wel door de beugel kan mag erover berichten. Dus er is genoeg ruimte voor maatschappelijk debat. En het is gemakkelijk onderscheid te maken tussen wanneer de inhoud wordt ingezet voor een maatschappelijk debat of als oorlogspropaganda.

Overblocking

Maar wanneer de vraag wordt gesteld hoe een ISP dit dan precies moet doen, valt de tegenpartij stil. Tsja, is het toch niet zo gemakkelijk uitvoerbaar als werd gesteld. 'Any content' betekent volgens ons in de praktijk dat ISP's meer blokkeren dan nodig is: overblocking. Volgens de tegenpartij kunnen wij het verkeer screenen en filteren. Wij vragen ons op dat moment hardop af: wordt nu van ons gevraagd mee te kijken in het verkeer via deep packet inspection? We hebben juist afgesproken dat niet te doen: dat is immers niet netneutraal en komt neer op surveillance. En zouden wij het verkeer moeten filteren op met welke intentie de inhoud van verboden media wordt gebruikt? Dat is echt onmogelijk en belachelijk!

Hiermee wordt maar weer duidelijk wat het belang is van deze zaak: het is niet aan de Raad om te bepalen welke online content geblokt moet worden. En het is niet aan ons om het verkeer van internetgebruikers te filteren zodat we weten met welke intentie de door de Raad verboden inhoud wordt verkregen en/of gebruikt. Dit is censuur en surveillance op grote schaal: daar zullen we ons altijd tegen verzetten.

De ISP en het recht op vrijheid van meningsuiting

Wij vinden dat ISP's een zelfstandig recht op de vrijheid van meningsuiting toekomt. Wanneer een ISP een DNS blokkade opwerpt, dan heeft dat direct effect op de internetgebruikers. Zij worden dan beperkt in hun recht op vrijheid van meningsuiting. Een ISP is dus onlosmakelijk verbonden met dit recht dat iedereen in de samenleving toekomt. Juist door hun faciliterende rol.

De vrijheid van meningsuiting valt uiteen in enerzijds de vrijheid een mening te hebben en te uiten en anderzijds informatie te ontvangen en verspreiden. Kortom, voor online informatievergaring zijn wij als ISP essentieel.

Dat een ISP tegelijkertijd slechts een doorgeefluik is en niet (altijd) verantwoordelijkheid draagt voor de inhoud van het verkeer, doet daar niet aan af.

Blokkeren is niet effectief

Dat de opgelegde blokkade gemakkelijk te omzeilen is, blijkt ook wanneer de advocaat van de tegenpartij toegeeft zelf de inhoud van de verboden media te hebben opgezocht online. De rechter merkt nog grappend op dat dat niet tegen hem zal worden gebruikt. Hiermee wordt ons punt dat de maatregel niet effectief is natuurlijk wel onderstreept. 

De uitzending via TV

Is het echt nodig, vraagt de rechter, om verspreiding van de content online te blokkeren en dus ISP's te betrekken in de maatregel? Daarop antwoordt de tegenpartij dat de maatregel geen effect zou hebben als ISP's er geen onderdeel van uit zouden maken. Dan was het een tandenloos middel geweest. Dit wordt beaamd door zowel de drie Europese instellingen als de drie lidstaten.

Ook hiermee wordt -zonder dat zo te bedoelen- met het ingenomen standpunt ons argument versterkt. Onze essentiele rol wordt onderstreept. En dat heeft zowel betrekking op de vraag of ons een zelfstandig recht tot vrijheid van meningsuiting toekomt, als betrekking op de vraag of wij direct effect ervaren van de opgelegde maatregel. 

En let op, hiermee wordt ook maar weer duidelijk: het gaat de autoriteiten eigenlijk niet om het verbieden van de lineaire TV-uitzending. Het gaat met name om het blokkeren van zoveel mogelijk internetverkeer.

Trots moment

Tegen het einde van de dag vraagt een van de rechters of wij willen dat zij hun koers aanpassen zodat namens de samenleving een beroep kan worden gedaan op het recht op een vrije meningsuiting. Het is staande rechtspraak dat niet namens anderen wordt opgetreden in de rechtszaal. In het antwoord refereert onze advocaat aan een van de namen van de eisers: Freedom Internet. It's all in a name. Ja, het is een commercieel bedrijf dat diensten levert aan consumenten maar ook een strijder voor de internetvrijheid van iedereen.

En zo is het!

So far so good, maar de uitspraak moet nog komen

Al met al zijn we tevreden met hoe de zitting is verlopen. De rechters namen flink de tijd en stelden veel kritische vragen. We kregen eindelijk de mogelijkheid om te discussiĆ«ren over de sanctiemaatregel. Een klein beetje maatschappelijk debat. En een mooie dag, daar in Luxemburg.   

Hou onze berichten in de gaten. We verwachten de uitspraak binnen een paar maanden.  

* De Correspondent publiceerde onlangs een interessant artikel over desinformatie.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/verslag-van-onze-rechtszaak-in-luxemburg
8 likes

Inhoudelijk het grootste gelijk, maar waarom begint Freedom als startup in haar eentje zoā€™n rechtszaak? Dit lijkt me meer iets voor de gezamenlijke providers. NLconnect of EuroISPA. Eventueel samen met BOF?

Wat mij betreft eerst alle inzet om in veilig vaarwater te komen als ISP voordat er nevenactiviteiten ontplooid worden.

1 like

Bedankt voor het uitgebreidde verslag :clap:

Er zijn wel twee dingen die in niet begrijp:
Als eerste:

Is dat ook niet precies de reden waarom de ISPā€™s geen rol zouden moeten hebben in het blokkeren van content? Een doorgeefluik wat selectief is heet een filter :slight_smile: .

Het tweede wat ik niet begrijp is dat het op een beperking van vrijheid van meningsuiting gegooid wordt. Voor zover ik kan zien wordt die van de Europese burgers niet beperkt, die kunnen hun mening nog steeds via (vele) wegen uitten. Alleen van de site(s) in kwestie die hier onbereikbaar gemaakt moeten worden kan je zeggen dat je beperkt worden in het uitten van hun mening, die bereikt immers Europese burgers niet meer.
Is het niet de vrije nieuwsgaring die hier beperkt wordt? Het is immers niet meer mogelijk het nieuws te lezen wat op die websites gepubliceerd wordt, waardoor het ook onmogelijk wordt om te controleren om wat hier in de media geroepen wordt over Russisch fake nieuws wel waar is.

1 like

Yep het gaat wmb niet om een vrije meningsuiting als wel het vermeende ā€œrechtā€ van gebruikers om naar keuze, kennis te (kunnen/laten) nemen van toegankelijk gemaakte informatie.

Een provider net als een elektriciteitsleverancier of boekhandel; heeft in inhoudelijk niets te maken met (de invloed van en toegang tot) een keuze tot dat proces.

Waar vrijheid tot het kennisnemen gaat schuren, is dat providers naast puur data-transport , inzage (kunnen) hebben over metadata daarvan en/of de toegang(sroutes) daartoe kunnen controleren.

Overheden mogen (of moeten?) regels stellen aan bedrijven om de vrijelijke toegang tot ongewenste data, route(s), media of bronnen; te reguleren. Goed, mits dat niet tot doel heeft burgers te controleren.

Aanbieders van zg ā€œinformatieā€ of ā€œdoorgifteā€ maken gebruik van ā€œmogelijkhedenā€ met als doel om gebruikers te verleiden daar kennis van te nemen.
Niets mis mee maar wanneer dat wordt ingezet om andersdenkenden daarmee in -of weg te gaan zetten, is dat ongewenst.

Waar dan de grens ligt (met wat inhoudelijk wel/niet als doel/overtuiging) is het oneindig gemaakte lastige. Vrijheden zijn niet absoluut en worden ingeperkt door rechten als mores van een gangbare moraal.

Ik begrijp dat van de ISPā€™s gevraagd wordt een filter te zetten op een zwarte lijst van DNS-adressen. Maar tegelijk heeft iedere internet gebruikers de vrijheid om te kiezen welke DNS-provider hij gebruikt. Vele gebruiken die van Google of Cloudflare of Quad9 of gebruiken een PiHole. Als ik goed begrijp heeft de geĆ«iste maatregel daarop geen effect. Of gaat de Europese rechter alle andere DNS-providers die niet worden gehost door een ISP ook treffen met een gebod? En hoe gaan ze dat wereldwijd afdwingen. Als ik met PiHole een eigen resolving DNS opzet, bepaal ik toch zelf, wat of wie ik filter en dan richt ik me vooral op het bestrijden van de reclamedruk.

Freedom voert de zaak niet allen maar samen met A2B Internet en BIT. De zaak wordt verder ondersteunt door meerdere partijen waaronder BoF en de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten). De ISPā€™s kunnen alleen zaakvoerder zijn aangezien zij direct betrokkenen zijn (lees: moeten iets doen anders strafbaar).

2 likes

Mooie actie waarbij ik denk/vind dat de strijd mediaal meer in de lijn ligt van een BoF e.d. als voor een zaakvoerder die het niet ā€œeensā€ met een opgelegde overheidsregel. Geef en laat de publicatie vooral bij en onder het k(n)opje van BoF.


//--//

Dat Freedom e.a. zaak betrokkenen zich als lijdend voorwerp hiervoor opwerpen omdat het juridisch anders niet rechtstreeks kan worden aangevochten, is in het systeem een bekend geitenpaadje.

Zelf denk ik dat het water naar de zee dragen is. Waarbij ik - meer dan - kan inkomen om juist een RT ontoegankelijk te maken. RT die imo op slimme wijze van staatswege betaald, wmb tot enig doel heeft om juist de zienswijze van democratische gevestigde vrijheidsbeleving te destabiliseren.

De keuze met een geprovisioneerd opt-in vinkje is mij dan liever als expliciiete keuze dan een ongebreideld Ja of Nee.

De ā€œzaakā€ aanspannen voelt dubbel aan met wie en wat hier wordt ondersteund en Freedom een bepaald kenmerk als etiket krijgt (opgeplakt).
RT zal in haar nopjes zijn: Freedomā€™s proces to our vision of freedom.

Ik had liever gezien dat Freedom onder toegelicht protest de opgelegde regels uitvoert (natuurlijk zonder te vertellen hoe die omzeilt kunnen worden)
Ook gelet de organisatorische inspanning die elders mogelijk beter op haar plaats is. Bijvoorbeeld mogelijkheden bieden om bepaalde sites vanuit de geboden connectie, te kunnen filteren.

OpenDNS is niet beschikbaar in Frankrijk en Portugal door een gerechtelijk bevel.

Als ze verplichten om ISPā€™s geen DNS verkeer door te laten en wordt het wat lastig om dit zelf te doen. Nu kan je daar ook wel weer omheen werken, maar dat is niet zo simpel als het instellen van een publieke resolver.

1 like

Er is door SIDN Labs een interessant onderzoek gepubliceerd dat laat zien hoe (in)effectief die blokkade lijkt te zijn.


Figuur 2: Percentage ongecensureerde DNS-antwoorden die per 19-09-2023 zijn ontvangen door RIPE Atlas probes die gebruikmaakten van ISP-resolvers. (uit het genoemde artikel).

1 like

Tis maar wat iemand aanhangt als effectief. Technisch is alles te omzeilen hoewel dat moeilijker wanneer toegang, faciliteiten en inhoud worden gecensureerd en loslopende schuinmacheerders een ā€œvinkjeā€ kunnen verwachten.

Feit is dat gebruikers via op DNS geblokkeerde sites, minder makkelijk toegang hebben tot ā€œgeblokkeerdeā€ sites. Het bestaansmodel van invloedrijke ā€œpropagandaā€ sites is dat zij onbelemmerd en daarmee vertrouwingwekkende toegang bieden aan (vooral) argeloze gebruikers.

Blokkeren van DNS is voor mij de opmaat naar een volgende stap waarbij providers op grond van IP adres de routering moeten gaan blokkeren.
Hierbij kan ik mij niet onttrekken aan de gedachte dat rapportages over ā€œineffectiviteitā€, weer gebruikt kunnen worden om aanvullend, ā€œbetereā€ maatregelen voor te stellen.

Die kans bestaat inderdaad en dat zal net zolang doorgaan tot het internet stuk is. Je ziet zoiets vergelijkbaars met de DNS-blokkering op basis van intelectuele eigendomsrechten. Daarom vind ik het goed dat Freedom Internet naar de rechter is gestapt om dit aan te vechten.

Goed dit te lezen en ook goed dat de Baltische staten zich expliciet gemeld hebben. Er wordt nu echt gekeken naar wat uiteindelijk het meest in het belang van onze samenleving is.

Wie bepaalt dat? De overheid?

Ik neem aan de rechters. Dat is uiteindelijk waar de wetgevende rechterlijke macht voor bedoeld is.

Rechters controleren slechts of iedereen zich aan de wet houdt.
De EU wetgevende macht pleegt censuur. Dat is fout.
In een vrij en democratisch land is persvrijheid onvoorwaardelijk.

1 like

Zij zijn voor staatscensuur en zo voortzetting van wat zij onder de Russen hadden.

Men werpe het juk af en dan raapt men het juk weer op en terug op de schouder en door.

Naschrift. Zij schilderen wel het rood geschilderde juk over met blauwe verf en daarna nog vijfpuntige gele sterren erop.
Zo zie je ook niets meer van de hamer en sikkel, die is nu onder de blauwe verf verdwenen.

Ja het is inderdaad de rechterlijke macht niet de wetgevende mijn excuses, zij zullen dit moeten toetsen aan de wetgeving.

Uiteindelijk zullen verschillende wetten relevant zijn. Ik denk dat naast wetten rond de vrijheid van expressie het wel relevant is dat dit ook getoetst wordt langs andere wetgeving die zaken als opruiing verbiedt. En hoe ver zoā€™n maatregel op technisch vlak zou moeten gaan. Wellicht dat er meer naar hosting/peering overeenkomsten met de partijen die het betreffende materiaal aanbieden/doorlaten gekeken zal worden in plaats van de huidige blokkade.

De daartoe gemandateerde ā€˜overheidā€™ als wetgevende macht, bepaalt wat ā€˜wenselijkā€™ is voor de samenleving en de rechters toetsen op verzoek of de geĆÆmplementeerde uitvoering voldoende rechtsgeldig en niet strijdig is met andere wetten of rechten.

1 like

Wij hebben in Nederland (nog) geen constitutioneel hof. Nieuwe wetten worden daarom niet door rechters getoetst (aan de grondwet).

Klopt daarom spreek ik ook over de rechtsgeldigheid van ingevoerde wetgeving.

Het is de taak van de - vooral Eerste - Kamer dat wetten ter goedkeuring voorgelegd; in overeenstemming zijn met de grondwet(ten).
Wmb een prima systeem zodat rechters geen ā€˜stemā€™ hebben bij het tot stand komen van (grond)wetten en daarmee deel uitmaken van de overheid.