Verzoek: [Storingen:] Mag de Locatie bij de vele OnderhoudsAankondigingen?

Vaak lezen we aankondigingen van werkzaamheden in de vorm van :

Die melding moet ik openen
om er dan achter te komen
dat de werkzaamheden bijna altijd “ergens anders” zijn … …

Kan in de kop/titel van de melding een grove indicatie van de locatie komen te staan ?
(denk aan postcode-range of aan provincie)

Ik waardeer het dat :spraydot: Freedom-internet hard werkt aan verbetering,
maar ik hoef niet elke keer te lezen als ergens een schroevendraaier :wink: ter hand wordt genomen … …

Vandaar dit verzoek … …

4 likes

Heb je de waslijsten aan plaatsen gezien die de KPN meldingen hebben? Die van 30-31 oktober voor Lelystad is de eerste die ik die met 1 plaats gezien heb. (en ook de eerste die van toepassing is hier) Als er per plaats een nieuw bericht melding komt, worden dat er nog veel meer.

Het zou wel handig zijn om in het overzicht nieuwe berichten berichten al af te tikken om ze uit de lijst te krijgen.

1 like

Excuses dat ik niet duidelijk genoeg was in mijn eerste bericht hier … …

Het gaat mij niet om meldingen per Woonplaats te maken,
maar om aan te geven:

  • onderhoud in Zuid-Holland
  • onderhoud in Drente en Overijssel
  • onderhoud in postcode-gebied 96xx
    enz.

Door zo een grove indicatie heb je op de TITEL al een idee of 't wat voor jou is.

Volgens mij worden het er niet méér, alleen de TITEL wordt een paar woorden langer.

2 likes

Dat kan inderdaad helpen. Als je 'm dan ook kan aftikken als ‘gelezen’ zonder te moeten openen is het perfect.

Dit soort meldingen als die zo massaal zijnm moeten niet via een bot die een brtei ana berichten uitspuugt.

Eén overzichtspagina, georganiseerd naar gebied, is dan handiger

We erkennen inderdaad de beperkingen van de huidige onderhoudsmeldingen en het ‘verzuipen’ van storingsmeldingen.

Sinds kort krijgen we meldingen van het KPN domein door waar we iets mee kunnen. Op dit moment is het allemaal nog handmatig geplaatst op de website. De meldingen geven enkel geen postcode gebieden aan en op dit moment kunnen we die referentie niet leggen.

Intern ben ik nu bezig om de onderhoud en storing meldingen pagina te wijzigen. Zodat eerder genoemde gescheiden wordt, informatie duidelijker terug te vinden is en oude berichten die niet meer van toepassing zijn, te archiveren.

Een postcode check of vernoeming ervan is erg handig maar dat zal pas een mogelijkheid zijn wanneer we dit gaan automatiseren. Staat wel op de lijst maar voor in de toekomst.

We willen in ieder geval onderhoudsmeldingen gaan sorteren van meest recente begin datum naar meest in de toekomst liggende begin datum. Dat zal in ieder geval al wat gezoek missen.

Voor de tussen tijd, voor mensen die de e-mails volgen of met de RSS feed werken. Een filter kan al veel voor jou doen. Als je filtert op de inhoud met jouw plaatsnaam kom je al een eind. Alles wat er niet in valt, weggooien of verplaatsen als zijnde.

Nog een klein dingetje, we melden niet alles wat KPN bij ons aanmeld. Alleen de gebieden waar wij ook actieve verbindingen hebben. Daarin maken wij een afweging of het om een enkel persoon gaat of om substantieel aantal verbinden in de regio. Van de 20 meldingen per dag verschijnen er maar een paar op de website.

4 likes

Wellicht kan het zinnig zijn om gebruik te maken van o.a. tags als locatie of organisatie (blichter) waarmee Discourse (forum software) dan simpel kan filteren.
Ik zit zelf bv niet - althans rechtstreeks - op het KPN netwerk en het onderhoud daar zal mij dus niet veel boeien.

Voorts is het handig om storingen te scheiden van gepland onderhoud.
Dat e.e.a. met elkaar verband kan houden of gaan staan, is dan weer een resultante.

Zie ook: Admin guide to tags in Discourse - admins - Discourse Meta
Een gebruiker kan dan bv de categorie negeren en vervolgens de tag gebruiken om te filteren.

Vandaag weer kaboem, zeker 10 inhoudsloze "storings"meldingen (zoals Onderhoud aan internetverbindingen KPN op vrijdag 10 november 2023 ) - omdat het dan maar gezegd is - die mij totaal niet aangaan maar wel moeten worden bekeken om te weten dat het mij idd niet betreft.

Freedom : deze manier van melden verliest alle waarde en dan is het beter te stoppen. Ik hoor graag hoe ik deze spam kan filteren.

Het is al uitgelegd eerder in deze draad dat het niet mogelijk is om de vermelden waar het onderhoud zal zijn, omdat het meerdere plaatsen in Nederland betreft.

Daar ben ik het helemaal mee eens, het moet toch mogelijk zijn om een subpage te maken waar alle onderhoudsmeldingen op staan?
En op de community lijkt me dat een aparte categorie “Onderhoud” op z’n plaats is.

Over community gesproken, ik vraag me af waarom de onderhouds- en storingsmeldingen überhaupt op de community-site worden vermeld. Het zijn gewoon doublures en maakt het er, wat mij betreft, niet helderder op. Gewoon zoals nu op de ‘www.freedom.nl’ website onder storingen melden behalve onderhoud op een sub pagina “Onderhoud”.

2 likes

Ik wordt gek van de nutteloze RSS feed hierover.
Dan maar geen RSS feeds meer. Streeft zijn doel volleodig voorbij op die manier.
En dan: “Het is al uitgelegd eerder in deze draad dat het niet mogelijk is om de vermelden waar het onderhoud zal zijn, omdat het meerdere plaatsen in Nederland betreft.”

Het KPN/Ziggo gehalte neemt toe.

Is vrij eenvoudig python scriptje voor te schrijven lijkt me.

1 like

Maar noem dan tenminste de regio of provincies of postcode-range waarin het gebeurt in de titel:
bij het lezen van:

weten mensen dat ze het niet/wel hoeven te openen.

En graag een optie om een artikel als ‘gezien’ te markeren zonder dat je 'm moet openen. (of alles als gezien markeren voor de gehele lijst ‘nieuw’)

Edit: dat laatste is er… mooi. (scheelt weer een berg meldingen openen)

Zelfs dat is niet mogelijk als de volgende plaatsen in een en hetzelfde bericht staan.
Amsterdam
Arnhem
Blaricum
Drunen
Dussen
Krimpen aan de Lek
Lage Mierde
Leiden
Maastricht
Oegstgeest
Veldhoven
Wassenaar
Woerden

:+1:
Kern is dat wmb dit soort planmatige statusmeldingn NIET thuis horen op een forum van “onderhoud en storingen”. Dit nog los dat een melding inhoudelijk niets toelicht noch aangeeft of en in welke mate iemand daardoor wordt getroffen.
Het is als het landelijk weerbericht, morgen komt de zon weer op en later op de dag gaat die weer onder.

Een storing is een ongeplande disruptie van operationele diensten, onderhoud is het gepland wijzigen van een functie of dienst dat later kan uitmonden in een storing. Ik weet dat het lastig is om dingen in te delen maar voorkomen moet worden dat het waardeloos wordt.

Maak een aparte categorie “status” die mensen naar keuze kunnen negeren of op grond van tags gebied, belichter en/of uitbesteder dan kunnen observeren.
Voor, (zo ja) nadere discussie over eventueel verbandhoudende informatie kan in de categorie “storing” of “onderhoud” dat worden toegelicht en/of desgewenst inhoudelijk worden doorgezet naar een bepaald onderwerp (email, tv e.d.).
Discussiëren over e-mail of diensten direct verbandhoudend met een (ver)storing, hoort omgekeerd weer/ook niet thuis in de categorie e-mail.

Kortom als gezegd is actieve tagging van “berichten” de manier om gebruikers iets te kunnen laten volgen.

Het hoeft natuurlijk niet waterdicht te zijn maar vooral dienen om overvloed te voorkomen.

Ehm, waarom horen meldingen over gepland onderhoud niet thuis op een forum van onderhoud en storingen? Lijkt mij juist de enige correcte plek.

Omdat wmb het alleen van waarde is als dat informatief is en/of (ook inhoudelijk bijdragend) besproken kan worden.

Een discussieforum, voor mij, is primair interactief van waarde en moet niet dienen als RSS infofeed van “werkzaamheden” om daarmee iets een formeel tintje te geven dat elders beter op zijn plek is. Maak een storings/onderhoud pagina met zo mogelijk een rssfeed pagina dat daarvoor geëigend is. Indiene er dan aanvullende/vervolg opmerkingen zijn, kunnen die idd weer op de categorie onderhoud en wijzigingen worden toegelicht of besproken.

Los hiervan heb ik hoegenaamd niets aan algemene topics doorakkeren dat KPN ergens - zoals elke dag - onderhoud gaat doen, wat dan van alles kan zijn.
Als er al een forummelding zou ik dat inhoudelijk willen kunnen lezen zodat ik dan kan beoordelen of dit dan relevant of interessant is.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik vind het juist weer wel fijn om op het forum te kunnen zien.

Voor mijzelf ook niks mis met de huidige weergave.
Maar ja, dat is niet helemaal eerlijk denk ik, geen KPN netwerk hier (gelukkig!); dus ik sla alles waar KPN in het onderwerp sta direct over. En juist KPN heeft de laatste tijd echt heel veel onderhoudsvensters. Kan me wel voorstellen dat als je wel gebruik maakt van het KPN netwerk dat het een beetje veel van het goede is de laatste tijd en er bijna niet doorheen te worstelen is.

Dat is wel een probleem lijtk me, ik zie o.a. plaatsen als Amsterdam, Breda, Ede, Goes, Maastricht, Groningen en Zwolle in hetzelfde bericht staan, dat is dus ongeveer regio “heel nederland” en zegt dus nog niets. Misschien een tabel opbouwen met per plaats alle aangekondigde onderhoudsmomenten zodat je daar eenvoudig kunt zien of jouw storinge misschien gepland onderhoud was…?