Virtuele subdomeinen

In een ander topic lees ik over virtuele subdomeinen. Ik stond op het punt om voor elke gebruiker een daadwerkelijk subdomein aan te maken en die stuk voor stuk te koppelen, maar dit klinkt een stuk makkelijker.

In de beheeromgeving heb ik dit vinkje “Virtuele subdomeinen” echter niet. Is de functie niet meer aanwezig? Of staat 't standaard aan? Of…?

Dit vinkje staat op het domein(beheer) scherm van jouw domein en geldt per eigen topdomein. Het is dus niet bruikbaar per (e-mailbox)gebruiker noch zoals de tekst suggereert, een subdomein.

De functie lijkt mij beperkt dat alle http(s) verzoeken die via DNS naar nginx/webserver van Freedom (zie DNS beheer) verwijzen, worden doorgestuurd naar het ingevulde webadres.
Als zodanig is die doorverwijzing hooguit zinnig om http(s) verzoeken op jouw domein bij Freedom, door te sturen naar één ander extern webadres dat elders is ondergebracht.

In het draadje waar ik naar verwees gaat het wel over e-mail, en lijkt @krabbels het ook werkend te hebben gekregen, gezien deze tekst verderop in dat draadje:

Het lijkt erop dat het als volgt werkt:

• Stel, je hebt een custom domein mijndomein.nl.
  • Je wilt email sturen van @sub.mijndomein.nl.
  • Zorg dat er een email alias bestaat voor sub@mijndomein.nl.
  • Je kan nu email sturen vanaf @sub.mijndomein.nl.

Zo gebruik ik het inderdaad ook, zo gebruik ik coolblue@sub.mijndomain.nl, dat komt binnen op een mailbox welke ik daarbij heb ingesteld op sub@mijndomain.nl

Helder, het gaat jou dus om een virtual email adress op jouw domein waarbij je zoekt naar de optie om subadresssering dat aan of uit te zetten.

Dat proces is bmw altijd actief, kan even niet vinden waar dat is gedocumenteerd.

Dat proces is bmw altijd actief, kan even niet vinden waar dat is gedocumenteerd.

Ik heb het maar gewoon eens geprobeerd en inderdaad, “it just works”. Heb wel op mijn domein (dat niet via Freedom geregistreerd is) een wildcard MX record vastgelegd, zodat elk subdomein netjes naar Freedom/Soverin gaat. En daarmee was het klaar :slight_smile:

Dank voor het meedenken!

1 like