Vraag over nummer formaat

Hoi

Ik heb een vraag over het nummer formaat:
Als;
lll = landnummer
nnn = netnummer
aaa = abonneenummer

Is dan de ID van binnenkomende gesprekken;
lllnnnaaa
+lllnnnaaa
00lllnnnaaa
Of weer iets anders?

En is hier in nog een verschil tussen de caller-id en mijn nummer?

Vr.Gr,
Rob

Goede vraag:
als landnummer 31 is, dan moet je vaak 0031 of juist +31 kiezen als landcode
als je een landcode gebruikt, dan vervalt de “voorloopNUL” van het netnummer

Als :spraydot: Freedom jou zou bellen,
dan zie je volgens mij +31880115666,
want de + geeft aan dat je de landcode gebruikt , 31 = NL , 0880 = netnummer , 115666 = abonneenummer

Maar let op !
Er zijn telefoon-spammers, die jou bellen met een vals caller-ID;
je ziet dan een ander nummer op jouw scherm.

Misschien is er een forum-lid die weet of Caller-ID en Meegezonden-Nummer altijd het zelfde zijn ( en of de opmaak dan ook hetzelfde is )

 ben benieuwd 


Hoi

Ik overweeg mijn KPN telefoon abonnement naar Freedom verhuizen.
Vrienden zweren bij Voys en de Freedom telefoon service is daaraan gerelateerd, dus het lijkt me een goede keus.
Momenteel gebruik ik Asterisk [1] en een SIP phone om uit te bellen. Met vrienden bel ik via IAX [2].
[1] Asterisk (PBX) - Wikipedia
[2] Inter-Asterisk eXchange - Wikipedia

Uitbellen doe ik in het formaat lllnnnaaa, bv 31880115666 voor de Freedom helpdesk. Dus zonder ‘+’ of ‘00’.
In de SIP phones zit een phonebook in het zelfde formaat. Als ik gebeld word, word dit automatisch vertaald naar de naam in het phonebook en de naam gedisplayd. De caller-id moet dus in het zelfde formaat zijn om dit te laten matchen.
Misschien kan ik Asterisk het formaat laten converteren. Maar misschien kan ik het formaat ook bij Freedom instellen. Of matcht het formaat al?

Daarnaast moet ik het formaat mijn eigen ID weten. Asterisk moet immers aan de hand hiervan de SIP phones dialen.

Vandaar dus de vraag.

Vr.Gr,
Rob

Hmmm in Asterisk kan je ongeveer alles doen wat je zelf wilt (converteren) in/via de “extensions.conf” wat een “match-filter-down” tabel is dat verteld hoe (met welk nummer) en via wat hoe uiteindelijk uitgebeld moet worden. Het ID (account en/of nummer) kan je zelf instellen via de user/sip configuratie.

Dat “31880115666” wordt qua extern telefoonnetwerk ws uitgebeld met “0115666” (indien je regioinstelling van het voip-abbo zeg 088 is) , “0880115666” (als je land 31 is) of meestal “+31880115666” of (zo mogelijk) “0031880115666”.

  • Het lastige/gevaarlijke van eigen PBX’je spelen is om te zorgen dat de “112” functie(s) blijven werken. Dat testen vindt alarmcentrale ongewenst en zelf controleer ik altijd of -en dat overal 118 zonder restricties kan worden gebeld. Als dat lukt zal 112 het ook wel doen.

De hamvraag ivm de vraag, is (van)waar(uit) je wilt/moet converteren en daar dan controle over hebt. Op een (echte) full featured phone (Yealink/Aastra oid) is er weer ergens een soort van “Dial-Plan”, “Dial-Rules” of “Nummerplan” waarin net als bij Asterisk allerlei constructies kunt instellen.

Qua functionaliteit, wanneer je zelf toch alles doet, maak thet weinig uit wie/waar de voiplijn zit.
Ik doe thuis alles met Asterisk (incl voicemail & cardDav sync), gebruik de Fritzbox als 1e fallback en als thuis alles faalt, is daar CheapConnect overal op (lijn3) van mijn voiptelefoons. CC is ook erg fijn om dat daar een standaard free2use een SIP-trunk geleverd wordt waar ik dan mijn Asterisk direct op kan aansluiten. Ik weet niet tof je dat ook inclusief krijgt bij Voys en/of zij het fijn vinden dat je zelf speelt met waar zij (& Freedom) hun brood mee verdienen. Ik bel ook gratis met “vrinden” via mijn eigen PBX2PBX trunks.

Nee dat hoeft niet hetzelfde te zijn.

Met een eigen PBX kan je sws alles doen wat je wilt (het is maar data).
Het hangt af van de Voip provider of die det meegestuurde callfrom-nummer dan doorzet. Ik heb zelf ooit “leuke” dingen gedaan door te doen of ik via andermans nummer belde. In de begintijd kon dat nog makkelijk. Dat “gat” is bij providers (Telecomwet) in NL meestal wel gedicht omdat die jouw “callfrom” nummer, zullen herschrijven wanneer dat niet matcht met het nummer van de aldaar afgenomen accounts.
Dat neemt niet weg dat er bij telefoon/frutsels een risico is om door een boef sip2sip cq buitenom te worden (in)gebeld en daar dan een eigen callfrom meestuurt. Zelf hanteer ik een whitelist zodat alleen bepaalde IP-adressen mij mogen “bellen”. Nog niet waterdicht maar wel redelijk safe,

Los daarvan zie ik een callfrom-nummer nooit en te nimmer als garantie ter identificatie dat het degene is die zich daarmee afficheert. In gevoelige conversaties, als ik die dan al ongecodeerd doe, gebruik ik altijd een gespreksverificatie om o.a. zeker te zijn wie er waarvoor belt; en zaken(doen) die mij mogelijk risico opleveren, doe ik sws nooit op basis van alleen een getoond telefoonnummer.

Bij veel (zakelijk) operators wordt alles toegestaan. Voornamelijk om bijvoorbeeld het doorschakel scenario mogelijk te maken. Je hebt je vaste lijn doorgeschakeld naar je 06 en dan zie je het nummer van de oorspronkelijke beller i.p.v. je eigen doorgeschakelde nummer.

Als je dat goed wil doen stuur je in je SIP-signalering in de (bij voorkeur) P-Asserted-Identity header het daadwerkelijke nummer mee van de persoon die de oproep initieert en eventueel in de From header het weer te geven nummer. In de praktijk blijkt dat nog weleens ingewikkeld waardoor een hele rits aan telco’s alles toestaan en pas acteren zodra er een klacht wordt gemeld.

Bij anoniem bellen zie je op het verkeer tussen telco’s ook gewoon het nummer in die PAI-header staan en additionele (bijvoorbeeld Privacy: id) header om ervoor te zorgen dat de oproep anoniem wordt afgeleverd op het gebelde nummer.

Volgens CCITT aanbeveling E.164 wordt er onderscheid gemaakt tussen abonneenummers, netnummers, landnummers en escape codes.

Een volledig internationaal nummer bestaat altijd uit een landnummer gevolgd door een netnummer gevolgd door een abonnee nummer.

In Nederland wordt standaard alleen een abonneenummer gevraagd. Om dat te kunnen onderscheiden van andere nummers worden escapecodes gebruikt. Escape codes zijn cijfers of cijferreeksen die op die plek voor niets anders gebruikt worden.
In Nederland zijn als escape codes in gebruik:
0 (om aan te duiden dat er een netnummer volgt)
00 (om aan te duiden dat er een internationaalnummer volgt)
06 (om aan te duiden dat er een mobiel abonneenummer volgt)
08 (om aan te duiden dat er een landelijk nummer volgt)
090 (om aan te duiden dat er een betaalnummer volgt)
097 (om aan te duiden dat er een data-only nummer volgt)
1 (om aan te duiden dat er een universeel lokaal nummer volgt)
In andere landen kunnen deels andere escape codes in gebruik zijn (bijv. in Noord-Amerika is een andere opbouw van nummers) In bedrijfsnetwerken wordt veelal een extra 0 voorgevoegd om van het bedrijfsnet op het openbare net te komen.
In mobiele netwerken is een truc bedacht om locatieafhankelijk (roaming netwerkafhankelijk) de juiste escape codes automatisch te kunnen kiezen: de + op het toetsenbord wordt gebruikt om het toestel automatisch de juiste escape code op die plek voor een internationaal nummer te laten kiezen. De + maakt niet deel uit van het nummer.
In de nederlandse mobiele netwerken kan je afhankelijk van je abonnement een bedrijfs intern nummer bellen of een lokaal nummer of een nationaal nummer (beginnend met escape code 0) of een internationaal nummer (beginnend met escape code 00, of wanneer je niet weet welke escape code op die plek gebruikt moet worden, beginnend met +)
Als je zorgeloos overal ter wereld wilt kunnen bellen is het dus handig om in je telefoonboek +gevolgd door internationaal nummer te zetten.

Hoi

Ik ben er inmiddels achter dat je Asterisk nummers kunt laten strippen. Dat kan nog conditioneel ook. Dus ‘+31880115666’ converteren naar ‘31880115666’ is geen probleem. Een bijkomend voordeel is dat eea dan ook in dit formaat in de incoming missed call log komt, zodat je direct uit deze log kan terug bellen.

Als ik het wel heb is 118 vervangen.
Ik neem aan dat je voor ‘112’ ‘31112’ gebruikt?

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Ik heb dus geen enkele telefoon met een ‘+’. Het is ‘0123456789#*’ of
‘0123456789#*ABCD’.
Nu kan ik wel de phonebooks downloaden, door een scriptje halen en weer uploaden, maar soms wil ik gewoon een nummer intoetsen en dan is het zo aardig als je voor de vereiste input toetsen ter beschikking hebt.
Een leading ‘0’ voor naar buiten bellen is misschien wel wat. Ik ga er nu van uit dat externe nummers altijd langer dan vier cijfers zijn en dat is misschien wel helemaal niet zo.

Vr.Gr,
Rob

Je hebt gelijk sinds April dit jaar (2022) is 118 weg en nu als netnummer toegewezen aan gemeenten. En nee ik gebruik voor noodnummers nooit iets anders dan 11x. Je ziet dat wle ‘s bij telefoon centrales dat je een ander nummer moet gebruiken om te bellen in nood, iets dat wmb "verboden’ zou moeten zijn.
Dat 118 weg is, is vervelend omdat er dan geen andere direct te kiezen 3 cijferig is om het nummerplan van “11x” te testen. Wat ik deed/doe dat alles wat begint met 11x altijd en overal naar buiten te leiden en onvoorwaardelijk toe te staan. Mensen hoeven dus geen pincode of wachtwoord te gebruiken om bij mij noodnummers te kunnen bellen. Niet heel moeilijk om dta nummerplan te wijzigen (wat per merk/type software anders verloopt). Het periodiek “simpel” testen daarvan - om daarmee een vriendelijk persoon aan de lijn te krijgen - is nu wat lastiger.

Inzake Asterisk kan je nummers eenvoudig maar ook zeer geavanceerd (her)bewerken, dit nog los van on/offline API & scripts e.d. De “extensions.conf” is bijzonder uitgebreid waar iemand op kan afstuderen. Om mijn inkomende en uitgaande nummers te registeren gebruik ik in “extensions.conf” simpele logging commando’s waar ik dan later met offline tooling in kan grutten.

Inzake " Ik heb dus geen enkele telefoon met een ‘+’. Het is ‘0123456789#’ of ‘0123456789#ABCD’." bedenk ik dat met wat thuisvlijt, door bv getalparen om te zetten naar alfanumerieke tekens, vanaf nummertelefoons; toch op naam bellen.
Bijvoorbeeld 099-0102030411121314 wordt dan via je nummerplan (bijv 099 als tekstbellen-prefix, en 01=1, 02=2 
, 11=A, 12=B , 03=C etc.) geconverteerd naar 123ABCD etc.etc. Handiger is natuurlijk gewoon een echte (voip)telefoon gebruiken waar je dan met bv een sms toetsenbord, teksten kunt invoeren. Teksten die je in het nummerplan van Asterisk weer kunt gebruiken.
Best wel leuk in te denken dat nummers voorheen idd letterlijk nummers waren en nu in ons tijdperk nog wel zo wordt genoemd maar bestaat uit wat iemand als object daaraan toekent. Ik ken een situatie waar een “two-factor” wordt gebruikt om bellen te authenticeren. Per keer wordt een andere prefix code als MFA gebruikt om uit te mogen bellen.

Terzijde kan het leuk/interessant zijn om in een apart draadje verder te tokkelen over specifiek voip-telefonie. Zelf heb ik alles verregaand op orde maar wie weet hebben anderen vragen of komen daarmee (betere) ideeën.

112 blijft gewoon 112 In heel de wereld, uitgezonderd NoordAmerika (daar is het 911) is 112 het alarmnummer dat je ook zonder SIM kan bellen.

Er zijn 12 cijfers gedefinieerd om een nummer te componeren van maximaal 15 cijfers: 0123456789*#. De + is een commando aan een mobiele telefoon om de ter plaatse geldende internationale prefix code op die plek in te voegen. Op vaste telefoons is de + niet nodig, want je weet de ter plaatse geldende prefix codes en kunt die gewoon gebruiken. De beperking van 15 cijfers is bedacht om wereldwijd te kunnen bellen, ongeacht hoe oud de telefooncentrale is waar het uiteindelijke bestemmingsabonneenummer is aangesloten.
Overal waar IP-telefonie is, zijn er andere (ruimere) mogelijkheden. Wanneer je die gebruikt, gaat er meestal niets fout, alleen beperk je de mogelijkheid te bellen naar een plek waar nog een oude telefooncentrale in gebruik is.
Afhankelijk van de implementatie worden nummers na het 15de cijfer afgekapt of wel doorgegeven maar niet gebruikt voor de routering van het gesprek.

Dat 118 nu voor de gemeenten is, is me nieuw.
Heb je daar een bron van?

Ken wel 14 met het netnummer erachter is de gemeente.
Gebruik ze nooit, omdat ze mobiel buiten de bundel vallen.

Op 112 zijn wel meer uitzonderingen.
Zoals Australië, die hebben 000

Ik mixte 0118 met 118 met als resultante dat ze niet meer doen wat ze ooit deden.
Nummer 0118 verving (ooit) 118 dat nu (dus 0118) als prefix dient voor zuidelijk gelegen gemeenten.

Hoi

Ik heb hier op mijn analoge lijn een nummermelder. Deze geeft 00 Niet-nul (00 Landnummer) op internationale gesprekken en 0 Niet-nul (Netnummer) op de rest.
Ik heb wat vrienden met verschillende VOIP providers gevraagd naar de inhoud van hun logs (/var/log/asterisk/cdr-csv/Master.csv): Hun VOIP providers gebruiken het zelfde formaat.
Ik heb dus maar even mijn phonebooks door sed gehaald en mijn extensions.conf aangepast.
Ik neem dus aan dat Freedom het zelfde formaat gebruikt (daar ging mijn vraag dus eigenlijk over).

Vr.Gr,
Rob

Dat klopt helemaal. Dit zijn de in Nederland geldende prefixen

Dat hoop ik wel. Ik verwacht dat Freedom zich aan de Nederlandse standaard houdt.

In een Fritzbox heb je uitgebreide mogelijkheden om selectief inkomende en uitgaande nummerreeksen te blokkeren. Ik krijg bijna geen telefoontjes meer uit India van slecht Engels sprekende personen die beweren van Microsoft te zijn en menen mij te moeten helpen met mijn computer

Freedom zal er vast op toezien dat Voys dat goed regelt.

Hoi

Ik ben er inmiddels achter dat de VOIP provider via wie ik uitbel
(alleen uitbellen) tegenwoordig ook de standaard ondersteund.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Ik ga er van uit dat Voys het wel goed doet. Ik was eerder op het verkeerde been gezet.
Dank voor alle bijdragen. Voor de liefhebbers wat Asterisk links:
Html; Asteriskℱ: The Definitive Guide
Pdf; O'Reilly Open Books Project , onder ‘Out-of-print-books’.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Slightly off-topic


112 is niet het noodnummer in heel de wereld, naast de door jou genoemde 911 en door een ander al genoemde 000 bestaat bijvoorbeeld ook nog 999 (UK) en daarnaast andere, lokale, varianten.

Op mobiele netwerken is er helemaal geen sprake van een noodnummer. Je toetst weliswaar 112 (of 999, 911 of 000), maar onder water wordt er dan een emergency call (2G/3G: TS12, 4G+: EMS) opgezet. Elke mobiele telefoon heeft ingebouwd een standaard rijtje van dat soort nummers, dat (zo nodig) vanuit het netwerk aangevuld wordt met het lokale noodnummer. Of eigenlijk: de lokale noodnummers, want speciale nummers voor afzonderlijke hulpdiensten worden ook op deze manier afgehandeld.