Ik ben al een decennia uit de roulatie wat servers en websites bouwen betreft.
Mijn “goede” voornemen voor 2022 was deze kennis weer een beetje op te poetsen. Heb inmiddels nu 4 website draaien op een 10 jaar oude computer met Ubuntu server 20.04 in mijn tv-kast. Werkt allemaal perfect, ook met domeinnamen, etc.
Heb nu 2 WordPress, en 2 NextCloud dingen draaien. Een WordPress en NextCloud (werkt fantastisch, ben nu eindelijk bijna helemaal weg van Google en Dropbox!!) voor mijn prive dingetjes. En ik heb een WordPress en NextCloud voor iets wat ik graag verder wil ontwikkelen.
Het zijn allemaal geen zakelijke of mission critical dingen, wil het echter wel zo behandelen.
Probeer me vooral te verdiepen in privacy voor mezelf en mijn bezoekers. Lijkt me allemaal aardig te lukken.
Zoals gezegd heb ik me al jaren niet echt verdiept in Server hardware en weet niet wat ik nodig heb om THUIS (dan kan ik bij de aan en uit knop namelijk) neer te zetten om bovenstaande mogelijk te maken.
Zou graag iets van een Tower Behuizing hebben die ik ergens in hoek neer kan zetten, iets wat redelijk stil werkt, beetje energie zuinig is, betrouwbaar 24/7 zou kunnen werken.
Ik weet alleen niet naar welke processors ik moet kijken, hoeveel RAM, etc.
Zit met een budget zou dus graag iets tweedehands willen. Wat zijn betrouwbare adressen?
Misschien dat ik nog een paar prive websites wil ga hosten voor vrienden.
Iemand tips voor me?