Wat voor thuisserver heb ik nodig?

Ik ben al een decennia uit de roulatie wat servers en websites bouwen betreft.

Mijn “goede” voornemen voor 2022 was deze kennis weer een beetje op te poetsen. Heb inmiddels nu 4 website draaien op een 10 jaar oude computer met Ubuntu server 20.04 in mijn tv-kast. Werkt allemaal perfect, ook met domeinnamen, etc.

Heb nu 2 WordPress, en 2 NextCloud dingen draaien. Een WordPress en NextCloud (werkt fantastisch, ben nu eindelijk bijna helemaal weg van Google en Dropbox!!) voor mijn prive dingetjes. En ik heb een WordPress en NextCloud voor iets wat ik graag verder wil ontwikkelen.

Het zijn allemaal geen zakelijke of mission critical dingen, wil het echter wel zo behandelen.

Probeer me vooral te verdiepen in privacy voor mezelf en mijn bezoekers. Lijkt me allemaal aardig te lukken.

Zoals gezegd heb ik me al jaren niet echt verdiept in Server hardware en weet niet wat ik nodig heb om THUIS (dan kan ik bij de aan en uit knop namelijk) neer te zetten om bovenstaande mogelijk te maken.

Zou graag iets van een Tower Behuizing hebben die ik ergens in hoek neer kan zetten, iets wat redelijk stil werkt, beetje energie zuinig is, betrouwbaar 24/7 zou kunnen werken.

Ik weet alleen niet naar welke processors ik moet kijken, hoeveel RAM, etc.

Zit met een budget zou dus graag iets tweedehands willen. Wat zijn betrouwbare adressen?

Misschien dat ik nog een paar prive websites wil ga hosten voor vrienden.

Iemand tips voor me?

Daar is de kerst vakantie toch voor :wink:

Zoals gezegd lig jaren achter op de ontwikkelingen.

Zat zelf in eerste instantie te denken aan een AMD Ryzen Apu CPU (AMD fan), maar de dingen waar ik mijn oog op had ( AMD Ryzen 3 5300GE) komen maar niet op de markt. Vooral het lage verbruik van 35 Watt spraak me aan. geeft meer mogelijkheden wat stille koeling betreft. Kleinere behuizing. Een apu (ingebouwde grafische chip) is handig voor als het een keer nodig is. Zal voornamelijk headless draaien.

Ik ben er alleen niet zeker van of een zelfbouw consumenten pc nog voldoet als server. Moet dingen als RAID configuratie nog uitvogelen. Is dat mogelijke met consumenten moederbordjes, of heb ik dan toch iets van een controller nodig? En heb nog wel wat meer vragen.

Ik verwacht niet al te veel bezoekers op mijn websites, maar ik wil er toch op voorbereid zijn mocht het toch gebeuren. Wil in ieder geval niet dat bij een stuk of tien bezoekers de zaak al helemaal in de soep draait.

Heb inderdaad wel een beetje opslag nodig (deel grote video/muziek bestanden). Dus liefst een computerkast waar er een stuk of wat inpassen. (2 X 2 in raid 1 misschien voor dataopslag?? Server code op een ssd zetten?).

Inderdaad ook de vraag of de FRITZ!Box 5490 voldoet. Nog niet eens over nagedacht.

Heb nu een oude Dell Optiplex (als ik de naam goed heb) met een Intel Core 2 Quad (in ieder geval een hele oude quad core). 4GB ddr2 of 3 weet ik niet meer zeker. Loopt allemaal soepel, maar upgraden is een verloren zaak denk ik.

Ziet er intressant uit > https://www.youtube.com/watch?v=9TJx7QTrTyo (mochten mensen meelezen)

Ik ben opzich prima tevreden met de FRITZ!Box die door Freedom werd geleverd. Zover ik kan zien kan ik overal bij waar ik bij zou willen kunnen komen.

Dat raid ding is iets waar ik niet echt uitkom. Ik weet de verschillen tussen de diverse raid euhhhh versies (0,1,etc). Ben ook bekent met LVM. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met USB schijven die je moet aansluiten om bulk opslag mogelijk te maken.

Ik kijk bijvoorbeeld naar een HP Prodesk Mini 405 G4 Ryzen 3 2200GE, daar zit de processor in die ik wel zie zttien, wat mij betreft goed genoeg. Maar dat is een systeem in een kast waar je verder helemaal niets mee kunt, waarschijnlijk ook geen standaard moederbord. Ik zie hetzelfde ook bij energie zuinige Intel oplossingen.

Het zit allemaal in kasten die ze lastig maakt nuttig te hergebruiken anders dan als desktop computertje voor erbij, of iets als plex of kodi.

Enfin dank voor de link naar Grafana, ga er morgen eens mee aan de slag.

Heb je wel eens gedacht aan een combinatie; een moderne NAS waarom je met virtualisatie ook een linux-servertje of 2 of 3 kunt draaien? Een kleine qnap of synology met 8 of 16 Gb geheugen met een intel quadcore is allicht zuiniger dan de 35W die je noemt. Echte kenners en veel tips ook hier:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876

Als je iets stils zoek dan moet je zoeken naar iets met passieve koeling oid. met SSD ipv “Spinning Rust”.

UP-squared (UP2) zijn een soort van x86 variant van een Raspberry Pi (wel met een X86 prijskaartje ~EUR 350-400) zijn ongeveer 7x7x7 cm. Ze zijn absoluut stil (heeft wel behoorlijke specs).

Raspberry PI is behoorlijk goedkoper maar kan alleen met USB schijven overweg. SD kaartjes ijn geschikt om van te booten maar niet voor storage.
Tot zover de SBC (Single Board Computers).
Verder kun je overwegen om naar een volwassen NAS te zoeken waar bv. SSD schijven in kunnen en die ook services kan leveren. (Kijk dan eens naar QNAP).

Storage:
KISS is het beste. dus een MIRROR disk (=RAID 1) is het handigst = 2 schijven die iedentiek zijn.
Bij falen van een schijf wordt de schrijf performance iets beter. Lees performance zou minder kunnen zijn…
Probeer Raid 4,5 te voorkomen, RAID 6 kan evt. maar als een schijf sterft dan volgen de anderen al snel en bij reparatie of tijdens failure mode grijgen ALLE andere schijven het zwaar voor hun kiezen.
Bij een QNAP oid heb je dat al, bij anderen kan het een uitdaging zijn…
De SBC’s (hebben max een mSATA slot, oid). En zul je RAID moeten maken met externe schijf/schijven. (USB is daar niet het meest geschikt voor).

Als je nu met een wat forser systeem aan de gang wil kijk dan idd naar een Modern platform (AMD is minder gevoelig voor specter/meltdown issues, aka iets veiliger hardware). En zorg voor VOLDOENDE geheugen, 32G - 64G zodat je wat VM’s tje kan draaien.
En dan kun je een kijken naar een omgeving als ProxMox, Cloudstack, Eucalyptys or OpenShift as management layer for VM’s

En vergeet het netwerk niet. je moet het redelijk flexibel kunnen inrichten, dus voldoende ondersteuning voor VLAN in (evt. switches) en routers is vrijwel een must.

Ik ben zelf bezig om zoveel mogelijk in een k3s cluster zetten van 3x RPi4 4GB met aan iedere een 250GB SSD waarvan ze booten, maar ook dmv Longhorn persistent storage aan te bieden welke realtime gesynced wordt naar iedere RPi in het cluster.

Geen idee hoe groot je websites zijn, maar hier kun je wel een mooie HA oplossing mee aanbieden, heb je meer power nodig … sluit je er meer van RPi’s bij aan, meer storage … grotere SSD of extra HDD.

Ja, wel naar gekeken. Er zijn ook interessante oplossingen op de markt. Maar heb al een NAS in de kast staan. Buffalo Linkstation 520 met een Buffalo Drivestation op de USB 3 aansluiting. Op de Linkstation zitten 2 schijven ingesteld in raid 1 voor mijn computersystemen backups, op de Drivestation zitten twee schijven in raid 1 voor mijn Media/Gedeelde bestanden.

Buffalo biedt geen mogelijkheid voor het hosten van een website (tenminste niet een manier die ik kan vinden). Maar het is al een heleboel TB aan NAS opslag. Het is ook een oplossing die voor mij perfect werkt, geen behoefte aan verandering op het moment.

Ik ben een beetje bang dat ik bij zo’n NAS oplossing te veel vastzit aan de specifieke manier die de NAS biedt om webhosting mogelijk te maken. Ik neig meer naar meer “standaard” oplossingen.

Zeker aan gedacht, heb zelfs nog een paar RP’s ergens liggen (zegt misschien al genoeg). Ik heb meerdere van dit soort dozen staan met diverse projecten waar nog aan gewerkt moet worden of die klaar zijn. Maar ik kom er gewoonweg niet meer aan toe:

Deze doos heeft dan nog met audio gerelateerde projecten waar ik soms nog heel even de tijd voor kan vinden.

Ben bang dat zo’n Pi server project ook maar gaat liggen verstoffen in een doos met projecten “voor later”. Muziek is toch meer “mijn ding” geworden dan electronica en computer toestanden.

Vind het wel erg belangrijk om een beetje op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op dat gebied, je krijgt er ook steeds meer mee te maken in het dagelijks leven. De tijd dat ik “proffesioneel” met IT bezig was is al weer een tijd geleden (toen TLS 1,2 om de hoek kwam kijken).

Dus hoor graag over jullie oplossingen!!! Keep them coming. Mogelijk dat ook anderen meelezen.

p.s Over mijn NAS oplossing gesproken. Net gister met een mandarijnen kistje, een paar schroeven en wat kabelmanagement geduld een beetje meer organisatie aangebracht in mijn meterkast. Dacht deel het hier even, voor de rest is er helemaal niemand in mijn omgeving geïnteresseerd in dit soort dingen.

1 like

Ben ook bezig met een cluster. Ik heb de PI`s aan de kant gedaan en er Thinclients voor in de plaats gezet omdat ARM64 het lastiger maakte en er geen PI meer te vinden is. Wat heb jij draaien op je kluster?

Ik wacht helaas nog op de 2 RPi welke ik al een aardig poosje op bestelling heb staan.
Pas als ik die heb, kan ik verder met Longhorn wat de basis is qua storage.

Verder ook nog nooit bezig geweest met k3s, dus zal me nog moeten verdiepen wat het handigst is.

Wat ik er op wil laten draaien is een MariaDB database, phpmyadmin, HA pihole, wireguard.
Eventueel nog torrent applicatie aangezien die op m’n Synology niet altijd lekker werkt.
Als dat werkt, dan zullen de overige applicaties ook wel overgaan, zoals Sonar en Jackett.

Bedenk dat docker/kubernetes containers geen persistent dat opslag hebben, alleen toegang tot externe entiteiten.

Mogelijk is LXD (LXC) een betere techniek, dan lijkt een container meer op een VM-light (en kan evt. ook een “echte” VM zijn).
Verschil is de kernel… Container loopt in host kernel, met een “eigen” data structuur. VM heeft een zelfstandig draaiende kernel en draait als een (of een / core) proces op de host.
LXD/LXC containers zijn vaak makkelijker te beheren.

Ik heb nu een pihole docker container draaien met persistent data, dat is prima te doen hoor.

docker stop ruimt alles van de docker op… Je kunt hopen dat je een external mount (-v) hebt opgegeven aan de docker.
Dat is nog steeds opslag BUITEN de container.
Op het moment dat je docker start zegt wordt er een nieuwe docker omgeving aangemaakt. Tussenresultaten zijn echt kwijt, tenzij buiten de docker opgeslagen.

lxc create maakt een container
lxc start start er een
lxc stop stopt er een
lxc delete verwijderd een container.

Containers krijgen ook een eigen IP adres niet een poortje op de host dat geforward wordt.

Dus het is mogelijk, bedankt voor de bevestiging :slight_smile:

Dat kan met docker en k8s net zo goed, gewoon storage mounten

Ik heb een voorkeur voor LXD omdat daar iedere container gewoon een eigen IP adres krijgt. dus als ik een nextcloud opspin heeft die een adres 192.168.x.y en is gewoon benaderbaar over poort 80 of 443 (en wat er verder nodig zou zijn voor talk…) en als ik een tweede opspin idem ditto. met adres 192.168.x.z. En geen gegoochel met poort aanpassing en config files in nextcloud bijstellen voor alternatieve poorten.
En dat geldt dan voor allerlei producten…

Bij LXD werken alle product installatie beschrijving gewoon, er zijn geen aparte receptjes nodig… als je en goede setup hebt die je in x voud wil uitrollen dan maak je er een template van en je kan er tig dezelfde mee maken.

Ah, dat klinkt wel handig. Ik gebruik nu voor thuis docker, maar zit wel te kijken of het niet mooier kan

Er zijn twee smaken, waarbij lxd een door ontwikkeling is van lxc. (voor beheer van de containers wordt in lxd nodsteeds lxc als commando gebruikt). lxc en lxd kunnen evt. naast elkaar (niet handig, in dat geval worden de “echte” lxc-xxxx ipv. lxc xxxx).
Ik geloof dat bij Debian als host LXD nog experimenteel is.

Het is ook geen probleem om in een lxd container een ububtu te starten terwijl de host CentOS run oid.

Van alle grote distributies worden dagelijks verse templates gemaakt voor installatie van een lege machines.

Ik ben al een poosje aan het stoeien met k3s, metallb en longhorn.
Werkt allemaal super, ik krijg alleen dual stack (IPv4 & IPv6) niet goed aan de praat.
Iedere container krijgt zover ik kan zien z’n IPv4 en IPv6 adres, maar alleen de IPv4 kan ik via een loadbalancer benaderen.

Iemand hier ervaringen mee?

Ok, hier komt mijn oplossing :slight_smile:

Ik had een soortgelijk iets als jij: Ik wil een servertje hebben, maar omdat die 24/7 aan moet staan en zo ongeveer naast me staat moet hij stil zijn. Ik ben sowieso fan van low-power hardware, en er moet toch ook genoeg ruimte zijn om te groeien.

Ik heb een oplossing gevonden in dit bordje: https://www.supermicro.com/products/motherboard/atom/X10/A1SAi-2750F.cfm
Kort samengevat: Een 8-core atom processor, 4 netwerkpoorten, IPMI (dus geen geheugenvretende GPU) dat aangevuld met 16GB ECC RAM, twee Samsung 860 EVO’s in software raid en een PicoPSU.
Ik hoopte eerst dat dit passief gekoeld kon draaien, dat was helaas iets te amibitieus ondanks dat ik een redelijk “open” kast heb. Uiteindelijk bleek een 40mm noctua fan genoeg, en die is via PWM gestuurd en bij normaal gebruik zo stil dat die zelfs niet te horen is als het verder stil is in de kamer.
Op dit systeem heb ik momenteel 12 containers draaien (waarvan 10 met een volledige distro als “nep VM” en 2 met enkele processen, zoals het eigenlijk hoort in een container). Dat doet hij zonder al te veel moeite, de load komt meestal nog niet eens in de buurt van 1 en er is zo veel RAM vrij dat ik te pas en te onpas tmpfs inzet om writes op de SSD te sparen :slight_smile:
Dit geheel gebruikt onder volle load ongeveer 33 Watt aan het stopcontact.

2 likes

Dat hangt van je container model af;

  • Machine containers = light weight VM (geen volledig OS erbij) (LXC/LXD model).
  • Application container = chroot on steroids… (vgl Jail in BSD). (Kubernetes, Docker).