Wat zit er in een abonnement bij Freedom of wat zou men willen?

In een ander draadje werd ik door jou geattendeerd op het document “Belangrijkste informatie over de belegging Certificaten van Aandelen van Freedom Internet BV”

Daarin staat te lezen: “Het doel van Freedom Intenet BV Freedom is bij te dragen aan een beter internet. Technisch en maatschappelijk. De ambitie is om voorop te lopen en een bijdrage te leveren aan de (wereldwijde) ontwikkeling van nieuwe diensten op gebieden als privacy, veiligheid, open data en open source.”

Wat is er van die “ambitie” terechtgekomen?

Ik vrees dat van enig verdere ambitie geen sprake meer zal zijn en de bewindvoerders vooral geen geluid (willen) maken.

Dit in gedachten wanneer je er niets over zegt, zal er ook niets (meer) te bespreken zijn. Een beetje als de boel laten verwateren tot dat het opgedroogd is.
Hierbij ook gebruik maken van de menselijke psychologie dat zolang de verbinding werkt, zal het iemand met 13 in een dozijn andere dingen, verder niet bezig houden.

Het zou daarbij wel goed zijn dat Freedom haar dienst, ook in kosten daarvan, opknipt zodat daarin geen koppelverkoop zit. Dit past ook in & bij internetvrijheid.
De dienst dus beperken tot één van internetaansluiting met hooguit een daarbij gekoppeld “freedom.nl” mail adres voor de administratie van die overeenkomst.

De rest van de mail “services”, incl bestaand dns beheer, overdoen aan Soverin zodat iemand vrij wordt om te wisselen van netwerkprovider.
De enige “uitdaging” die er dan nog is,de TV dienst van CanalPlus ordentelijk spreiden over multicast of simpelweg, die alleen nog via Unicast aanbieden.

Dit proces vereenvoudigt ook het verplaatsen van “Freedom” naar een whatever andere organisatie die dan de naam kan uitnutten. Enne, voor wie echt zich bezig wil houden met sociaal/maatschappelijke aspecten, vervoege zich bij BoF.

Sta ik helemaal achter!
Daar heb ik in deze fora al vaker voor gepleit.

Het zou best een aardige zijn om de oneigenlijke koppeling aan te kaarten bij een ACM.

Freedom maakt imo ook misbruik van de ingekoppelde “mailvoorziening” dat mensen vanwege die “dienst” niet makkelijk zullen overstappen. Precies het verwijt dat Freedom in den beginne vaak verweet aan de duopolisten (die 95% van marktt heeft). Dit is (deels) terug te lezen in het ACM rapport over internet in het lage snelheidssegment (tot 100mbit) . Daarin stelt de ACM dat telecomaanbieders consumenten duidelijker en transparanter moeten voorlichten over vast internet

NB: De ACM vergelijkt daarin een all-in prijs met die van een all-out prijs zonder te kijken hoe die prijs is opgebouwd. Freedom, in reactie, claimt dat zij 18maanden nodig heeft om een klant “terug te verdienen” en stelt dat grotere partijen - marktaandeelmaximalisatie - daar minder belang aan hechten.

Dat wordt naar mijn idee ondervangen door iedereen een gratis domeinnaam te geven. Ga je weg bij Freedom dan kun je je domeinnaam meenemen.

En de maildienst is ook los leverbaar. Dus er is eigenlijk al maximaal ‘opgeknipt’.

In het eerste jaar was er wat gemopper over de kwaliteit en het zenderaanbod van Canal+. In mijn omgeving hebben 2 huishoudens daarom indertijd een KPN aansluiting genomen en mail incl. domein van Freedom.

@Larry heb je ook ideeën hoe het allemaal betaald moet worden? De belangrijkste reden dat het niet helemaal gelopen is zoals we in 2019/2020 hoopten is: ‘te weinig vlees op de botten’, oftewel te weinig abonnees. De onmisbare grotere aantallen komen niet uit de categorie principiële discussietijgers zoals wij. Er zijn ‘gewone mensen’ nodig, die het XS4ALL van 10 à 15 jaar geleden terug willen. Die wisten voor het overgrote deel toen ook niet wat ze met een vast IP-adres moesten, laat staan dat ze zich bezighielden met de vraag of hun TV stream via unicast of multicast loopt.
Wel willen ze een soort fairtrade Internet. Ze willen bij de Consumentenbond en in de Volkskrant lezen dat het goed is (en aan de borreltafel van een meganerd bevestiging krijgen :cowboy_hat_face: ). Dan betalen ze zomaar 10 Euro per maand meer dan bij KPN en Ziggo.
En ze willen geen gedoe. Eén partij met één helpdesk en één factuur voor aansluiting, mail, TV en liefst ook mobiel, hoewel ik voor dat laatste wel vaker geaccepteerd zie worden om dat van een andere partij af te nemen.
Dat soort potentiële klanten zijn er nog steeds. Ik zie nog heel veel xs4all adressen in mijn omgeving. Als ik zo iemand soms pols blijken ze wel van Freedom gehoord te hebben, maar ook dat het rommelt hier. Ze willen wel, maar durven niet. Die mensen krijgen we zo niet aan boord.

Volgens mij moet de komende jaren de focus op 2 hoofdlijnen liggen:

1. Groei o.b.v. het huidige dienstenaanbod
  2. Een oplossing voor certificaathouders

Er is voor beide zaken iemand nodig die zich daar volledig op kan concentreren. Geen afleiding door kansloze rechtszaken of podcastmakerij.

Zo makkelijk is dat overstappen niet.

Mail niet alleen puur een adres maar ook een functie met inhoud, die hier is uitbesteed aan Soverin. Dit nog even los van geboden IP/DNS functies.

Er is geen knop om je instelling(en) en mail(inhoud) even over te zetten naar een autonoom Soverin account. Natuurlijk is het werk daarvan vooral afhankelijk met wat je daarvan dan op welke wijze gebruikt.

Een “menukaart” met als basis een internetconnectie.
Daar bovenop losse modules tegen betaling zoals huur van een FRITZ!Box, e-mail, domeinnamen, agenda, anti-virus, mobiel internet, Voip en TV.

En eventueel een driegangen menu voor mensen die het te ingewikkeld vinden (internet, e-mail en TV)

Waarachtig een goed idee! Ik vraag me wel af of de administratieve last dan niet te groot zal worden voor een kleine club als Freedom… Je moet toch goed bijhouden wie wat wil/heeft. Ik zie alweer gebeuren dat mensen VOIP krijgen terwijl ze TV hadden besteld.

Geen idee wat die kosten zijn, buiten vage/loze woorden net of dat er maar één persoon is die alles zou (hebben) moeten doen, zie ik geen onderbouwing van drukte.
Geen idee of en in hoeverre support, ontbrekend management of administratie het dan waarmee precies zo druk heeft ?
Of het moet het niveau zijn van plaats muis linkerbovenhoek en je dan echt kunt afvragen of die gebruikers niet beter af zijn bij consument gericht KPN.

Er waren ooit 26 kippen waarvan er bmw nu nog 10 over zijn met weer, ook daar geen flauw idee waar die zo druk mee zouden moeten zijn.
Even los van logistiek is het (nofi) allemaal geen rocket science met wat de klok zal slaan. Wel eens vaker de vraag, zonder antwoord krijgend, gesteld. Is Freedom druk met zichzelf, haar leveranciers, techniek of gebruikers ?

Kijk dat mensen ergens voor bellen moet je dan oplossen door je dienst als totale werking op die punten te verbeteren. Bouw en maak pagina’s waar mensen zichzelf kunnen nachecken of mijn part met eoao AI systeem dat de 13 in een zoijn vragen afhandeld van het hij doet het niet tot ik weet het niet.
En ook daarin zie ik hoegenaamd niets gebeuren.

Groei van het dienstenaanbod lijkt mij surreel want daarvoor zie ik , is & was ook plannen geen enkele aanleiding (meer).

Ik ben zo iemand die een all-in-one dienst/factuur wil(de) hebben. Om inmiddels mijn beloftevolle Freedom (xs4all) als centrale internetfaciliteit te hebben moeten spreiden naar ik noem maar: KPN (mobiel internet), Soverin (mail), Amazon (smtp), Goodcloud (file/xDAV), NewsXS (usenet), CheapConnect (voip), TV/Ziggo en nog wat andere telecomnet/hostpage/ssh/ftp-achtige providers.
Kortom van ooit één naar nu inmiddels 5 of 6 partijen en Freedom daarin totaal van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen.

Vwb de certificaathouders, vrees ik dat die hun aspiraties wel kwijt zijn. De gedachte dat er een handelsplatform komt, lijkt mij vooral zaak voor een rechtszaak.

Ik ben inmiddels zover dat ik niemand zal aanraden om een Freedom abbo te nemen en als iemand al wat doet vooral kijken dat je niet al je functies in/bij één mandje neerlegt. Wat ik deels ook mis bij Freedom is inhoudelijk betrokkenheid met dat dit bij xs4all (voor mij) heel anders verliep.

Maar dat IS er nu toch al?

Je hebt een internet aansluiting…
evt extra: - TV (+ tarief)
evt extra: - TV Uitgebreid (+ tarief)
evt extra Telefonie… (+tarief)
evt extra Fritsbox (+tarief)
evt extra Website (+tarief)
evt extra 8 IPv4 adressen (+tarief)
Een helpdesk MET kennis is in begrepen bij de internet verbinding. (+EUR 0)

(En een heel wat betere als destijds bij Tweak internet, die kon me in 2017 vertellen dat IPv6 helemaal nergens op sloeg. ZIJ hadden voldoende adressen…, wat meer zegt over totaal geen visie hebben).

Het freedom.nl email account is bedoeld voor de communicatie tussen JOU en Freedom al moet je zelf weten of je dat ook ergens anders wil gebruiken)… Reden voor dit account, freedom heeft afspraken over privacy… een Gmail account voldoet daar niet voor.

Daarnaast als je in het juiste hokje een domeinnaam invult (volgense de regelender SIDN kunst), dan krijg je die naam + mailboxen ook gelijk aangemaakt.
Die draait dan bij default ook bij soverin… En als je DIE naam mee wil nemen daar heb je heel freedom.nl niet voor nodig. Je zal alleen iets met Soverin moeten regelen, voor toekomstig gebruik.
(Voor de domein naam/mailbox wordt niets extra gerekend). (+ EUR 0,-)

Op een vergelijkbare manier is er een antivirus toolkit beschikbaar. (+ EUR 0,-)Als je dit per klant zou willen afrekenen kan dat vast ook tegen bedragen als EUR 80/jaar oid, maar in bulk kost dat mogelijk EUR 10 per jaar per klant voor 10 duizend klanten oid).
(Ik heb daar niets aan wat het het werkt niet voor mijn platformen, alles BSD & Linux).

Dus ik zie je probleem niet. Het is al een menu kaart.

De factuur komt van een partij.
Dat je voor prive mail vanuit JE EIGEN IP adres door veel hoepels moet springen heeft NIETS met freedom te maken. Het probleem is de UCE die sinds de jaren 1990 met Internet mail aan de haal is gegaan. Dat probleem zul je bij ALL ISPs tegenkomen ALS het uberhaupt al lukt om iets via poort 25 naar butien te kunnen jagen.

BTW ik hoorde eergisteren een reclame voor een 4 in een provider, die de energie rekening ook nog even op de stapel gooit.

Ik had heel lang een founder “mail only” abonnement voordat ik mijn thuisverbinding echt liet overzetten naar Freedom. Mijn verwachting is dat als ik opzeg (bij emigratie oid, want Nederland heeft geen betere ISP) ik gewoon weer terug kan naar mail only. Mail only was iets van €50 euro per jaar als ik het goed heb.

Is iets van € 60 per jaar. Incl. .nl domein. Goede deal.

Geen idee of en hoe je Mail | Freedom nog echt kunt bestellen voor die prijzen van 2020 (€60/jaar) die - complimenten - sindsdien niet meer zijn aangepast.

Wanneer je/ik een Soverin abbo neemt voor die functie, is dat per jaar een stuk meer €92 5*mailbox €3,25 = €50, space €29, NLdomein €13. “Kosten” voordeel voor Soverin zijn een stukje volume en Freedom het helpdeskportaal vormt. Nadeel is weer, geen webagenda e.d.
Bij Freedom zijn (per) 5 extra mailboxen + (per) 25GB extra bij elkaar €120/jaar. Waarom dat dan weer (en ook nog eens zonder domein) flink duurder is dan het instapabbo van €60/jaar, zal een verbindend marketing verhaal zijn.

Terzijde, zie ik - bij mij - geen knoppen meer op mijnFreedom om die mailboxen/ruimte bij te kopen:

XS4ALL had geen nextcloud…, dus goodcloud of een andere nextcloud provider (ook selfhosting) was al apart.
USEnet is voor een groot deel gesloopt, ik weet niet of XS4all in de huidige net omstandigheden nog een newszilla gemaakt zou hebben… Amazon SMTP??? De email wasmachine was ook bij XS4ALL doe het zelf of uitbesteden bij derden.
XS4ALL was niet echt een Mobiee provider, als kon je bellen via de backup verbinding (dat zou no alleen geen 06 nummer, maar een 097 nummer geworden zijn.

TV kon via KPN… als de bandbreedte beschikbaar was. De laatste jaren van XS4ALL was het ook geeen XS4ALL meer maar KPN4ALL.
Ik weet niet wat erger is een AI connectie problemen laten oplossen of een slechte helpdesk…

Verder blijkt dat je niet begrijpt wat er bij komt kijken als je 2 organisaties koppelingen wil laten maken, laat staan met een gross connectie leveranciers. Waarbij elk van die leveranciers elke X weken “verbeteringen” voor hun eigen bedrijfs proces doorvoeren en dan moet je het boeking systeem daarop aanpassen… Elke connectie leverancier heeft z’n eigen processen, APIs, proceidures.
Maar waaom ben je nog niet je eigen ISP begonnen…? Het is immers zo eenvoudig, ga naar KvK en begin als Eenmans bedrijf, al denk ik dat het beter is als je een BV opricht (voor het geval je hetzij ooit wil verkopen, danwel door externe omstandigheden struikelt).

:slightly_smiling_face:
De dingen die ik noemde hadden “we” hier vroegûh allemaal in één abbo bij xs4all, alwaar ik POP3 deed, lekker kon grutten op de cmdline. Met dat ik weer niet blij was met KPN en die Mexicaan e.d. en daarom Freedom wel zag zitten, Met in (eigen) gedachten dat dingen die ontbraken, wel goed zouden komen.
Buiten een hele hoop tijdverdrijf voor daddy’s dayout, is dat inmiddels wel weer een illusie minder.

Maar goed dat is dan de invulling van ongefundeerde verwachtingen met dat als Freedom een doorschuifpartij is zij dan ook haar menukaart overeenkomstig moet plaatsen. Een discussie die al sedert het begint woedt met dat je geen pakketdiensten moet koppelen aan een voorziening.

NB: ik had eem sim voor mobiel inter, ook handig op vakantie en v.w.b share was dat natuurlijk FTP en ga mij niet vertellen dat ik niet zou weten hoe organisaties werken en ik de rest van je suggestie langszij zet.
Voor alle duidelijkheid Freedom wil(de) ISP zijn, kon rekenen op onze allerhande passionele hulp en heeft het er simpelweg verder bij laten zitten.

ik heb in 2022 al eens gepolst naar de basis variant zie

Je hebt gelijk dat het al voor een groot deel een menukaart is, maar ik zou hem nog wat “strenger” willen maken.

Voor een domeinnaam en mailbox rekent Freedom niets extra’s, net als voor antivirus. Maar dat betekent niet dat deze diensten voor Freedom zelf gratis zijn. De kosten worden uiteindelijk doorberekend aan alle klanten.
Ook als Freedom door grootschalige inkoop een lagere prijs betaalt, moet een klant (zoals ik) dus meebetalen aan producten die niet worden gebruikt.

Ik ben bang dat je gaat ontdekken dat dit een heel slecht idee is.

In de tijd dat mensen nog telefoon hadden, was over 50% van de kosten van de telefoonrekening “de kosten van het maken van een telefoonrekening”.
En variaties (ik-heb-dit-wel-besteld, ik-heb-dit-niet-besteld, hoe-zet-ik-XXX-aan-en-uit) maken dit nog veel kostbaarder. Het is niet voor niks dat providers tegenwoordig proberen al-in-een aan te smeren: een abbo voor dienst X, en een abbo voor dienst Y, kosten voor beide diensten bij dezelfde provider samen veel minder als de som van X+Y samen, en de rest is winst.

Juist dit maakt het voor Freedom lastig om bepaalde extra diensten te leveren zoals mobiele diensten. XS4all kon dit omdat Grote Broer KPN dit had, en het leveren in feite niet veel meer was als een ander logo op de dienst. Om je op dit moment in een dergelijke markt in te vechten - mag ik suggereren dat Freedom dit niet probeert.

En “mediadiensten” is om dezelfde reden een verloren markt. Je wilt niet fijngedrukt worden tussen Netflix, Prime en Disney. Ikzelf heb overigens geen van drie.

Ook gemeterde diensten is eenzelfde drama. Weer uit de telefonietijd was het zo dat ieder telefoongesprek een zogenaamd Toll Ticket oplevert - zijn gegevens over door wie, naar wie gebeld is, wanneer, en hoe lang. En deze gegevens worden gebruikt om “de kosten van de telefoonrekening” te maken, en dat is heel veel werk en daarmee kostbaar.

(terzijde verhaal: ik hoorde tot de “vroege vogels” bij de introductie van Euro-ISDN in Nederland. Op dat moment kon KPN wel een aansluiting leveren, maar nadrukkelijk niet met nummerportabiliteit: voor ISDN gebruikers in Eindhoven was een blokje telefoonnummers gereserveerd maar de ISDN telefooncentrale stond helemaal niet in Eindhoven, maar in Utrecht als ik me goed herinner.
Ik werkte op dat moment voor een Amerikaanse dot-COM en had per week een budget van xx minuten dat ik naar mijn collega’s in de USA kon bellen, dat was toen nog een paar gulden per minuut. Nadat ik overgeschakeld was van “analoog” naar ISDN kreeg ik wel een telefoonrekening, maar geen gesprekskosten, want ze konden de toll tickets niet verwerken.
Anderhalf jaar later kwam de klap toen KPN plotseling vier dozijn telefoonrekeningen verstuurde - ik had meerdere nummers, voor ieder een stapeltje rekeningen met aparte enveloppen per maand - en de totale kosten waren enkele duizenden guldens (!!!).
Ik heb daartegen geklaagd en uiteindelijk heeft KPN de kosten grotendeels kwijtgescholden (!!!) waar ik ze nog steeds dankbaar voor ben want dit had ik niet aan mijn werkgever verkocht gekregen om me dit te vergoeden.
En qua telefoonkosten heb ik op mijn beurt dit weer “ruimschoots goedgemaakt” toen men wel toll-tickets in rekeningen om kon zetten en deze rekeningen konden versturen want mijn telefoonrekeningen pastten meestal niet in een enveloppe (max 10 velletjes per enveloppe, ik kreeg dus meerdere enveloppes). Het was uit met de pret toen andere providers andere tarieven introduceerden voor Internationaal, maar dat is weer een later stuk telefoon-historie)

Wat wil ik dan wel dat Freedom doet? Allereerst wil ik dat ze ervoor zorgen dat ze blijven bestaan - ik hoor weinig over bedrijfsresultaat en dat baart me zorgen. En ik weet niet hoe je op dit moment nieuwe klanten krijgt - de Internet-provider markt is een zero-sum game, als je klanten wint doe je dat ten koste van anderen, en ik zie nu aanbiedingen waarvan ik denk dat ze onder kostprijs zijn en Freedom heeft veel minder het voordeel van schaalgrootte.

Qua “Internet” - in de XS4all tijd waren allerlei dingen “nieuw”. IPv6. Wiki. file storage. website hosting. spam. politici die menen dat ze het Internet moeten reguleren.
Anno 2026 is er veel minder nieuw - voor vele van deze diensten bestaan providers waar men zich massaal, ondanks privacy-concerns en alle, op gestort heeft. Je wordt als dorpsgek gezien als je geen whatsapp hebt. Als je niet met facebook doet.

Technisch is er in het Internet niet zoveel veranderd. DNSsec is nog steeds optioneel. IPv6 is een niche, alhoewel ik heel blij ben met de relatieve radiostilte als 't gaat om webaccess en SSH. Ik hoop bijvoorbeeld dat Freedom IPv6 blijft leveren - wie van jullie heeft actief meerdere verschillende IPv6 subnets in bedrijf op zijn Freedom aansluiting?
Ook ben ik nog steeds blij met mijn IPv4 subnet en zeker de Freedom tech support - als je door de telefoonlijn komt - is excellent.

Maar ik zie anno 2026, Internet-technisch, niet veel “nieuw” en niet veel “dat zou Freedom moeten doen, dat kan de concurrentie niet”. Internet is zo uitgemolken dat “iets nieuws” een hele toer is en zelfs “het introduceren van XXX bij Freedom” een hele toer zal zijn. Ik hoop in deze thread van anderen te zien wat nieuw is, wat ik gemist heb, en dat mijn statement niet klopt.
En ondertussen is Freedom waanzinnig ingewikkeld vanwege de meerdere belichters en dergelijke.

Ik heb zojuist wat extra mailbox-slots besteld om mijn abbo groter te maken, dat is relatief “duur” maar ik hoop dat er voor Freedom ook voldoende aan de strijkstok achterblijft.

En ik hoop dat Freedom kans ziet voldoende marge te maken om te blijven overleven.

Ik hoop het ook maar vermoed dat ze wordt opgegeten omdat zij zich, anders dan een vergeelde naam, geen bestaansrecht weet toe te eigenen.

Of iets slecht/goed is als visie, is hier(in) vooral een zienswijze.
Dat bedrijven koppelverkoop doen, heeft mi.i ook wat verontreinigends.
Omdat het meerdere van een prijs dan wordt betaald door mensen die het niet gebruiken. Ik heb nu een abbo van 1Gbit en zou meer dan prima uitkomen met 100Mbit en zelfs 50Mbit en dan moet ik blij zijn dat ik €50/maand is ?

Idem met mail, ik gebruik technisch alles niet omdat ik het nodig heb maar het leuk experimenteren is. Ik/wij zouden functioneel aan één mailbox genoeg hebben. OK we hebben er 5 dus ga ik daar wat onzinnigs mee doen.
De groep die het gebodene wel echt uitnut, is dan daarin calculerend spekkoper omdat ze bij Soverin 50% meer zouden betalen. Ik als persoon voel mij dan genaaid omdat ik er maar één nodig heb maar dan betaal voor andermans kennelijk saldering.

Enfin dat hele verhaal van snelheden tot capaciteit en faciliteiten, kan je op elke element als zogenaamd USP projecteren.
Zelfs t.a.v. privacy en veiligheid waarbij ik steeds weer stel dat dit een (dan betaalde) keuze moet zijn. De kracht van een Freedom is dan haar onderbouwde advies om daarin een keuze te bieden en niet omdat zij daarin voor mij gaat bepalen wat haar goeddunkt.

Dat indelen in een vinkjes menu, is niet heel moeilijk. Dat programma en website maak je bij wijze in 10 minuten. De implementatie daarvan is een kwestie van if-then-else en je dan idd op sommige plaatsen in je “software” daarvoor by-design voorzieningen moet bouwen. Natuurlijk wel zorgen dat de ontwikkeling daarvan geen elitair RubyRails is maar gewoon 10 in een dozijn methode dat iemand wat minder onderlegd dat met mijn part Python kan doen.

Het bedrijf weet daarvan wat de “echte” kosten zijn van een voorziening, maakt als ondernemer dan een plan om het als functie aan te bieden en te “verkopen” voor een eerlijk omgeslagen prijs.

Diensten die je niet zelf hebt, kan je ook - zoals Freedom voortdurend doet - geel labelen en zou kunnen met weet ik veel mobiele abbo’s en cloud. En als een andere partij dat niet wil bieden kan Freedom dat ( transparant ver)melden bij een ACM dat die anderen daarmee hun monopolie willen afdwingen.

Dat iemand als consument, ook in jouw geval zakelijk, dan een kostenafweging maakt op basis van reeds betaalde mogelijkheden, heeft net als eerder gezegd wat oneigenlijks.
Iemand gaat dan consumerende het eigen niet aangevraagde keuze-gedrag afstemmen op wat en waarin een bedrijf je daartoe verleid.
Net als Freedom een mail instap abbo biedt van €60/jaar en als je meer wilt, daarvoor ineens een dubbele prijs rekent. Ik omgekeerd zou voor mijn behoefte bij Soverin voor €40/jaar klaar zijn.
Juist een Freedom, zou zich van prijsfuikpraktijken moeten willen distantiëren en gewoon kosten transparant bieden wat mensen zelf willen en niet omdat het in een aantrekkelijk pakket zit (dat anderen dan betalen).

Ik vraag mij ook in jouw geval af, waarom en waarvoor heb jij inhoudelijk technische support nodig ?
is dat omdat je iets niet weet/kunt/wilt of omdat er een storing of iets stuk is (gemaakt) ?
In die laatste gevallen is het geen “support” maar een plicht van het bedrijf om haar gebrek te herstelen.
En als het gaat om pure techniek of assistentie, denk ik dat het forum daar ook een prachtige broedplaats voor is. Biedt bv de mogelijkheid dat je je mijnFreedom even kunt machtigen aan een ander zodat die iets specifiek kan laten instellen of bekijken voor iets dat je zelf niet kunt/weet/beheerst ?

Fijn dat je bestellingen doet om Freedom te helpen en ik dan gewoon het geld zou storten.
ik vermoed zomaar dat de marge van Freedom met abbo’svan €50/maand de boel ruim voldoende afdekt. Ik kan dan weer een bierviltje doen met dat anderen dat weer omdraaien en wij beiden NIET weten wat het nu echt is.
Dingen blijven dan hangen in de suggestie van een veronderstelllende zienswijze al naar gelang iemands eigen pet.

Ook hier blijf ik mij afvragen waarmee Freedom ooit 26 en nu 9 medewerkers, het dan zo druk heeft ?
Is dat met zichzelf, bedrijfvoering, (dienst)ontwikkeling of met mij als welwillend lid ?
Wanneer Freedom stelt dat zij geen marge, noch ruimte heeft of te druk zou zijn en/of geld of (personeels)resources ontbreken, moet ze dat maar onderbouwen.
En als dat voldoende geloofwaardig is, ben ik ruim bereid uit vrije wil mijn betaalde factuur te verhogen.
Niet als gunst maar omdat ik geloof dat dingen gewoon eerlijk betaald en verhaald moeten worden. Net als dat ik elders bijdraag omdat het “goed” doet & is.
ik zou het zelfs niet vreemd vinden om achteraf een korting of rekening te krijgen als de verdiensten toch anders blijken uit te pakken.

En ook, voor alle duidelijkheid, ben ik geen lid van Freedom voor de centen, of haar diensten die zij elders inkoopt maar omdat ik (ook) zou willen dat de wereld minder om belang van commercie moet draaien. Veel zaken zouden een onvoorwaardelijk basisvoorziening moeten zijn met wie dan daarin wat meer wenst, daarvoor extra bijdraagt.