Klopt het dat je momenteel geen webhosting kan aanschaffen via Mijn Freedom? ik ben wat mogelijkheden aan het onderzoeken voor iemand anders, maar ik kan waarachtig geen uitklapmenu of iets dergelijks vinden.
Ik log zojuist in met mijn Freedom-HOOFD-account (waarmee je het domein ook hebt besteld).
Heb je al een domeinnaam gekoppeld, dan zou je in het menu
meteen de keuze WebHosting moeten zien (zie afb. URL-pad is dan https:// Mijn.Freedom.NL / provider / freedom / web_hosting )
Zie je wel mogelijkheden bij jouw gekoppelde domein ?
Ja dat zie ik ook inderdaad. Maar als je verder zou willen gaan met bestellen, zou ik niet weten waar het āuitklapmenu onder āhosting productāā te vinden isā¦
Overigens merkte ik zojuist ook al op dat webhosting niet meer onder āDienstenā op de website van Freedom zelf te vinden is. Ik meen me te herinneren dat dat er wel is geweest.
Het uitklapmenu bevat⦠niets dat ergens toe leidt en de eerdere https://freedom.nl/diensten/webhosting heeft een omgevallen bitje (fwz Pagina niet gevonden). Kortom⦠helpdesk.
de URL eindigt nu met het woord web_hosting met een underscore nĆ” de eerste lettergreep; misschien moeten er linkjes worden aangepast ?
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er onderhoud gepleegd gaat worden aan MIJNfreedom, volgens dat lieve botje. En er is kennelijk een nog niet verholpen storing op freedom.nl/MIJNfreedom waar ze nog aan werken. Misschien loop ik voor de troepen uit.
Op dit moment bieden we geen hosting aan. We onderzoeken of we in de toekomst weer hosting gaan aanbieden. Heb je op dit moment al hosting bij ons lopen? Dan blijft dit gewoon bestaan.
Uitermate teleurstellend. Eerst sloopt Freedom de website functie uit MIJNFreedom, nu gaat ook webhosting overboord⦠Echt niet OK.
Ik was wel van plan om daar gebruik van te gaan maken.
Het is wijzer de suggestie die jullie nu nog wekken op mijnfreedom te gaan verwijderen. Het staat er vandaag nog steeds op! Ter voorkoming van meer teleurgestelde mensen, zoals ik. Die er tijd en energie in hebben gestoken.
Voor jullie informatie:
Begin juni 2024 stelde ik nl dezelfde vraag aan de helpdesk, die Bas hier stelt. Mij werd verteld dat er eerst een internetverbinding aangesloten moest zijn op mijn adres via Freedom. Dat ik dan pas het uitklapmenu te zien zou krijgen, om webhosting daadwerkelijk aan te vragen. Dat leek mij een logische stap. Ik had op dat moment alleen email en wat domeinnamen bij Freedom ondergebracht.
Het contract met de oude leverancier voor webhosting liep tot 1/7/24
Op basis van de verkregen informatie via de helpdesk en de wens van ons team alles bij 1 partij ondergebracht te hebben, hebben wij de contracten met de oude leveranciers niet verlengd en bij Freedom eerst stap 1, internet aangevraagd. In de veronderstelling dus, dat we na oplevering de webhosting konden activeren.
De oplevering van de internetverbinding stond gepland op 24/6/'24.
Door een onduidelijke storing kwam toen het signaal niet door. Na nogal wat onderzoek over een weer en 2 monteurs, bleek dit te liggen aan een defecte geleverde ONT. Het internetsignaal kwam daarom pas door op 11/7/'24.
Je snapt het wellicht al⦠het contract voor webhosting bij de andere partij werd door ons opgezegd per 1/7/'24. Ivm het jaarcontract dat was verlopen en niet verlengd. We zouden naar Freedom overstappen. We vertrouwde erop dat Ć©n internet aangesloten was bij Freedom op 24/6 Ć©n de webhosting bij Freedom ondergebracht kon worden tussen 25/6 en 1/7. En dat laatste werd ons pas duidelijk op 12 juli. Dat jullie dus geen webhosting meer gaan leveren. āHeel vervelendā was de terechte reactie.
Een hele dikke teleurstelling dus voor ons en nu dus snel op zoek naar een andere leverancier om onze websites weer gehost te krijgen. En uiteraard nogal wat gemopper vanuit mijn kant op het tijdelijke gevoel van machteloosheid, toen de helpdesk-medewerker mij dit gisteren vertelde. Omdat ik nogal wat gedoe achter de rug had en kromme bewegingen had te maken de afgelopen 14 dagen. Omdat dat internetsignaal maar niet door kwam hier Ʃn er dus in onze kleine onderneming geen internet was Ʃn geen website gehost meer.
Dat risico van alvast opzeggen bij de vorige leverancier en erop vertrouwen dat het goed zou komen bij Freedom, is geheel mijn verantwoording.
Het juist en adequaat communiceren en informeren over wat je wel en niet levert als Freedom, is jullie verantwoording.
Doe je best!
Advies om vooral in een bedrijfsomgeving geen oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt. Wat de bedrijven (zoals Freedom) je ook beloven.
Ik weet het, dit is als mosterd na de maaltijd.
Het lijkt een beetje de grilligheid van Soverin te zijn die hier Freedom parten speelt. Eerst al het gedoe rond het onklaar maken van Jekyll eenvoudige websites, daarna het onklaar maken van de kalender caldav bij Freedom mail, en dan nu het stoppen van webhosting.
Jammer, want het drijft Freedom klanten naar externe partijen voor diensten die ook zouden passen binnen het Freedom portfolio. Ikzelf maak ondertussen alleen nog gebruik van de internetaansluiting van Freedom, en (zolang het nog niet onklaar gemaakt is) domeinen beheer.
Televisie (NLziet), mail/kalender/drive (Proton) en Jekyll simpele website (Github) heb ik al āuitbesteedā. Ben benieuwd wat de koers van Freedom gaat zijn. Duidelijkheid zou in ieder geval fijn zijn.
Maar is dat erg? Freedom is nog aan het zoeken naar identiteit en grenzen. Het bepalen van de doelgroep en bijbehorend dienstenpakket is geen eenvoudige klus. Helemaal vanuit de maatschappelijk bewuste roots ipv een puur commerciĆ«le overtuiging. Dat trekt klanten aan die meer op zichzelf staan, gewend zijn om zelf oplossingen te bedenken. Op het moment is Freedom wat minder geschikt voor de KPN Experiabox doelgroep, maar juist wel voor de makers (90ās hackers) die spelen met techniek ipv het alleen maar gebruiken. Bij die zoektocht horen dit soort experimenten die dus ook wel eens klappen.
Maar daar kun je niet commercieel op draaien. Dat zijn er gewoon te weing.
Ik denk dat dat de grote vraag is. Als Freedom een provider voor iedereen wil zijn dan moet de dienstverlening in de basis stabiel en vooral plug & play zijn. EƩn keer installeren en nooit meer naar omkijken. Een webhosting pakket moet dan in een paar eenvoudige stappen geregeld zijn. Met een homepage wizard enzo. Ik zie mijn ouders niet met Jekyl templates werken, laat staan de command line. Die willen bestellen, domein kiezen, blokjes slepen en klaar. Wijzigen is ook blokjes slepen en opslaan ipv html/ftp enzo.
Maar de prosumer klanten die hier op het forum zitten zullen zich daardoor beperkt voelen. Die willen de vrijheid om zelf te bepalen hoe dingen werken. Eigen apparatuur zonder dingen ertussen, SSH op de hosting, API voor de klantomgeving, het lieft root access op de server als dat zou kunnen. Een krachtig product in ervaren handen, maar risicovol bij de onervaren klant.
Het zijn praktisch twee uiterste doelgroepen. Dat vraagt verschillend aanbod van diensten (zowel gekaderd als heel open). Een beetje zoals de smarthome producten Philips Hue: in de basis eenvoudig, alleen de essenties, maar wil je alles zelf aansturen dan zit er een keigoede API in waar je helemaal op kunt losgaan. Dat vraagt ook meerdere support niveaus op de helpdesk. Ik denk dat met de huidige startup fase Freedom daar nog niet klaar voor is.
Ik zie niet goed waar(om) Freedom naar (wat dan) zou moeten zoeken ?
Freedom stond bij aanvang voor de doorstart van een duidelijke eigenwijs zelfstandige signatuur: vrijheid naar keuze in doortimmerde technische mogelijkheden. Dit laatste en daarmee het eerste, blijkt meer en meer bij Freedom in de achtergrond weg te zakken.
In technisch opzicht ben meer bezig mij te vervoegen naar Freedomās (on)mogelijkheden dan dat Freedom mij mogelijkheden biedt daarvoor te kunnen kiezen. De ākeuzeā die helaas overblijft is technische wenselijkheid elders neer te leggen.
Freedom zal zeker āwillenā en lijkt helaas door gemaakte ābedrijfskeuzesā weinig eigen mogelijkheden te hebben dan andermans diensten - as-is - door te geven.
Dat is toch niet moeilijk De ene is de dienst die Freedom beheert, de andere is open verbinding zodat men eigen hardware en software lokaal kan beheren.
Het probleem is dat Freedom de systemen nog niet zelf bepaalt en beheert, maar dit uitbesteed aan Soverin.
Dank voor je reactie. Dat weet ik nu ook ![]()
Ik vrees niet voor mijn internetconnectie noch mijn mail. Deze laatste zal dan desnoods worden doorgezet bij Soverin.
Jammer is dat buiten goede bedoelingen - ik - weinig (meer) kan bedenken dat Freedom anders maakt.
Dat zal anders liggen voor gebruikers/gebieden die nog ontgonnen moeten worden met vrije toegang tot glasvezel en Freedom een verademing zal zijn.
Waarbij ik super tevreden ben over de internetaansluiting, de keuzevrijheid, vaste IP adressen, IPv6, etc. En de drive om op te strijden voor meekijkvrij internet en de link met bits of Freedom.
Mijn opmerkingen gaan meer over een stukje duidelijkheid in de portfoliokeuze.
Ik citeer het het corperate charter:
- Techniek
- Maatschappij
- Cultuur
- Klantrelatie
Voor Freedom bestaat techniek uit onderdelen Privacy, Beveiliging, Standaard (bvk Open) Software en Innovatie zodat snel kan worden meegelift op vernieuwing(en).
Techniek gezien vanuit de afnemer, is wmb een brede invullingsbeleving als verwachting bij/door de afnemer/gebruiker.
Voor de ƩƩn is dat de connectie, voor de ander integraal gebo(n)den pakketfunctionaliteit(en) en de derde om die daarin zelf te (ver)maken met keuzemogelijkheden qua inrichting met daarbij beschikbare toepassingen zoals webhost/forum/mail/dns/ssh/(s)ftp/xxxdav/uucp/irc/usenet/etc.etc. services.
De (nofi: zachte) gebruikswaarden: Maatschappij, Cultuur en Klantrelatie; krijgen voor mij pas een betekenis wanneer de technische basisvoorwaarden daarvoor mogelijk zijn (gemaakt). Ik heb als gebruiker bv niets aan een kreet als āVrijheid van meningsuitingā. āOpen Dataā en āJournalistiekā wanneer Freedom daartoe zelf geen (platform)faciliteiten biedt.