Weer storingen met opnames?

De opname van “Good Sam” (Net 5) is gisteren weer na 5 minuten gestopt. (Terugkijken kan nog wel, natuurlijk met reclame die je niet kan doorspoelen, dus Canal Digitaal heeft de opname wel, maar je kan ze niet als opname bekijken…)
Een tijd geleden eindigden ineens opnames en terugkijken 8 minuten voor de eindtijd van de programma’s…
Ik ben het zo beu dat Canal Digitaal er maar niet in slaagt om een goed werkende TV service te bieden. Is er iemand die iets meer weet over of dit binnenkort eindelijk nog eens in orde gaat komen, of die een wél goed werkend alternatief heeft? (NLziet is geen alternatief want biedt te weinig zenders.)
Ik wil best betalen voor een goede TV service, ook al zou het wat meer kosten dan Canal Digitaal. Maar het moet wél goed werken!
Ik ben zo blij met Freedom voor het Internet, maar de TV is nog altijd klote!!!

En ik ben bang dat dat zo blijft.
‘Lineaire’ TV met features lijkt geen toekomst te hebben bij Freedom.
We leven er mee, maar als het alleen aan mij lag was het al lang de deur uit.

Doodzonde eigenlijk bij een anderzijds uitstekende Internet provider.
Gisteravond nog weer een opname willen bekijken (rail away) en na ongeveer 12 minuten hield de opname er mee op. Terugkijken via de tv-gids was wel mogelijk.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om dit gewoon goed te laten werken? Andere providers van TV kunnen het namelijk wél…

Het probleem blijft duren. Gisteravond nog geprobeerd om verschillende opnames te bekijken (van 27, 28, 29 december), van NPO, SBS6, Nat Geo… en alle opnames hielden er lang vóór het einde mee op. Van Hart van Nederland was bijvoorbeeld maar 5 minuten opgenomen. Andere opnames hielden er minstens zo’n 10 minuten te vroeg mee op. De opnames gaven de correcte lengte aan, maar als je vanaf het begin naar het einde voort spoelde zag je dat de opnameduur veel korter was dan de aangegeven programmaduur.
Dat kan toch niet aan mijn aansluiting liggen??? Het is toch helemaal een (cloud) server probleem?

Wat mij opvalt, dat bij de opnames de ingestarte beelden fout gaan.
Zoals het NOS Journaal van 13:00 vandaag.
Je kunt het op de Amino en het web zien.
Bij NPO gemist, zijn deze beelden wel zonder de strepen.
Het bekende startbeeld van het Journaal heeft het vaak ook.


Er is een beetje moiré bijgekomen omdat het een foto van het beeldscherm is.

Dat is vreemd. Dit probleem heb ik bij mij dan weer niet.
Alleen de opnames blijven nog steeds fout gaan. Gisteren nog weer een nieuwe poging gedaan met een “Escape to the Country” aflevering op SBS6 die na een kort weerbericht moet beginnen. De opname haalde niet eens het einde van het weerbericht. De hele opname van het programma duurde maar iets meer dan een minuut voordat ze werd afgebroken. Canal Digitaal bakt er nog steeds niets van.
Maar bij mij werkt het ofwel goed ofwel helemaal niet. Vervormde beelden heb ik niet.

Oh ik zie het al… we zijn niet de enigen waarbij een opgenomen programma ineens halverwege stopt en niet verder gaat. Ik word wel moe van CD: elke keer weer (andere) problemen.

Heb vandaag de huur van de 2e settopbox stopgezet: waar een jaar geleden de beeldkwaliteit van de STB duidelijk beter was dan via de app is dat inmiddels andersom. Geen HD meer maar SD.

Vandaag ook nog problemen. Meerdere opnames zijn niet terug te kijken. Soms een paar minuten en dan stopt het.

Ook bij mij opname niet gelukt. Oudejaars Conference van Claudia de Brij hield er na paar seconden mee op.

Via uitzending gemist, kan ik nu wel gewoon kijken.
Die doet ook wel eens moeilijk, soms repareren ze dit na een dag.
Ik zie hier wel de bekende strepen en blokjes aan de bewegende delen op sommige momenten.

Via uitzending gemist lukt het hier ook. Maar ja, op de meeste zenders kan je niet doorspoelen… dus dat schiet niet op. Opnames blijven nodig!
Opnames blijven hier ook nog steeds mislukken. Wanneer je start geeft het beeld correct aan hoe lang het programma zou moeten duren, maar de opname houdt er soms als na een minuutje of een paar minuten mee op, en soms na een kwartiertje of zo…
Hopelijk wordt hier snel iets aan gedaan… Binnen een paar maanden is mijn eerste jaar Freedom voorbij en moet ik toch echt gaan besluiten of ik op z’n minst van het TV abonnement afscheid moet nemen. Want tot nu toe was het geen cent waard en toch moeten we daar elke maand voor betalen.

Zijn het altijd dezelfde zenders die een probleem geven? En zijn er ook zenders die geen probleem geven? Misschien kan die informatie nog wat helpen bij het oplossen van de problemen.

Wij kijken maar een beperkt aantal zenders (omdat de rest volgens ons vooral onzin en nonsens is). We nemen op van NPO (1 of 2), NetGeo (gewoon en Wild), SBS6 (escape to the country en hart van nederland) en VRT (zowel Één als Canvas)… dus toch een gevarieerde set (nederlands publiek, nederlands commercieel, vlaams publiek). Dus ik vrees dat het probleem vrij algemeen is.

Gisteren zijn opnames van “de slimste mens” (NPO 1) en “hart van nederland” (SBS6) weer een keer gewoon gelukt. Misschien is er verbetering op komst? Het kan natuurlijk ook een tijdelijke “opflakkering” zijn. Streamen is nog altijd niet helemaal goed. Op VRT komt het nog vaak voor dat net aan het einde van een programma de live stream blokkeert. Het lijkt wel of de Canal Digitaal server farm het dan even te druk heeft met het opstarten van de opnames en terugkijken van het volgende programma om de stream nog in de lucht te houden…

Wij zijn gestopt met opnemen. Behalve gemiste of halve opnames is ook het verwijderen van een aflevering die je hebt bekeken een kunst. Je scrolt en klikt je het ongans, en dat opnieuw voor elke aflevering. Feitelijk werkt dat alleen vanaf de PC een beetje normaal.
Ik mis de radio knop. We hebben nog een mediacenter voor Dolby geluid. Daarvoor hoeft de TV dus niet aan. De HDMI gaat via dit center namelijk.

Alternatief NLziet valt af omdat je daar niet kunt opnemen. ‘Dat doen wij voor je’ staat er. Ze bedoelen dat je tot 7 dagen terug kunt kijken, uitzending gemist. Maar we gaan langer op vakantie. Bovendien wil ik mijn TV niet bedienen vanaf mijn mobiel. Er kijken meer mensen. We kopen ook geen nieuwe smart TV.
Alternatief Ziggo. Zou kunnen voor TV via de coax of de 2e glasvezel. Maar om daarvoor nu bijna € 60,-/maand te moeten betalen bovenop het Freedom abo zonder TV gaat ons wat te ver.
Toch maar weer een sat schotel wellicht?
Feitelijk blijven alleen T-mobile en KPN over als serieuze alles-in-een aanbieders met goede TV was mijn conclusie. Dat blijkt ook uit andere ‘verslagen’. Maar als certificaathouder heb ik er grote moeite mee om over te stappen.

Het is heel spijtig en droevig dat Freedom onvoldoende belangrijk lijkt voor Canal Digital. We wachten het dus nog maar even af.

Ik zou een keer kijken naar NL-Ziet. Door de constructie met NPO en de comm. zenders kun je veel programma’s gewoon in de “bibliotheek” terugkijken en een aantal kun je zelfs vooruit kijken.
Alleen bij de belgische zenders en BBC ligt het allemaal moeilijker qua rechten.
Hier iedereen tevreden met Apple TV (met goed werkende AB) NL-Ziet app, VRT max app (bevestigen met belgisch telefoonnummer en alles werkt alsof we Belg zijn). ARD en ZDF app werkt behoorlijk vanuit Ned.
Dit alles kan ook met een android-box.
Weinig klachten overgebleven hier.

@Anco is het wat als Freedom voor een kleine korting NL-Ziet (naar keus eventueel standaard of uitgebreide pakket) gaat aanbieden, dan ook naar keus met koop of huur van Apple TV of Google Chromecast 4K met Google TV?
Met een overstap mogelijkheid van CD naar NL-Ziet.
Dan kijken hoeveel klanten er nog geinteresserd zijn in CD. En als dat er te weinig zijn, CD de wacht aanzeggen?

Ik ga NL-Ziet in ieder geval eens uitproberen en kijken of de CD kastjes en het abonnement de deur uit kunnen (samen € 27.95 voor 3 kastjes en anders € 9.95 voor het uitgebreide pakket bij NL-Ziet; 3 chromecasts met Google TV heb ik al ivm Netflix, HBO Max, Discovery+ en Youtube).

Ook ik ben fan van NLZiet en hebben we bij Freedom veel gesprekken gevoerd met hen om dit via ons te kunnen aanbieden. Sterker nog, hier waren we zelfs IT-technisch al mee bezig. Helaas heeft NLZiet onlangs besloten hun product niet meer via derden aan te bieden maar alleen rechtstreeks. Daarmee is deze optie voorlopig van de baan.

1 like

Na overleg thuis besloten om CD nog even aan te houden, maar nu eens uitproberen omdat alleen via de Chromecast te kijken om te zien of de 2 extra CD kastjes de deur uit kunnen. Dat zou in ieder geval al € 8,- besparen van de € 18,- als we zouden overstappen naar NL ziet. CD heeft toch nog een paar zenders die NL Ziet niet heeft, waar hier thuis belangstelling voor is. Ook Discovery+ gaat er uit, wordt te weinig naar gekeken, bespaart ook weer € 3.33 per maand.

Zou je ook korting kunnen krijgen op het CD abonnement bij Freedom als je ook het ene standaard kastje inlevert? Is blijkbaar € 4,- per maand waard.

Wij gaan ook een Amino kastje inleveren wanneer dat kan. (Houden we één kastje over.)
Wel even opletten met Chromecast versus Amino: Het CD abonnement laat je maar een beperkt aantal apparaten (drie meen ik) verbonden hebben, waarbij de Amino kastjes niet meetellen. Mijn vrouw hebben CD op onze laptops, en één chromecast. Ik kan niet ook nog mijn telefoon met CD verbinden want dan vraagt hij om een ander apparaat af te koppelen… Dus als je alles drie TVs met Chromecast gaat gebruiken om CD te kijken dan denk ik dat je geen enkel ander apparaat (telefoon of laptop) ook nog kan gebruiken…