Welke fritzbox moet ik nemen voor KPN XGS-PON?

Ik wou hier niet gelijk de Freedom helpdesk mee lastig vallen, dus ik denk misschien weet iemand hier in de community het antwoord.

Na veel gedoe is KPN Netwerk eindelijk “klaar” met de aanleg van een XGS-PON aansluiting in mijn woning. Vanuit de straat gaat de oranje glasvezel tot mijn gevel in een BOP en gaat over in een witte glasvezel. Deze gaat mijn huis en meterkast in, waar deze termineert in een wit (stroomloos) kastje van KPN Netwerk. Dit zal de FTU zijn vermoed ik.

Volgens de postcode check kan ik nu glasvezel aanvragen bij Freedom. Voordat ik daaraan begin, ben ik eerst gaan kijken welke modem ik (waarschijnlijk) krijg.

Hier komt mijn verwarring:

Freedom suggereert op deze pagina (Modems | Freedom) dat ik een 7590 zou krijgen met een NTU (van Freedom)? Tevens staat hier dat de 5530 geen XGS-PON ondersteunt…

Nou wil ik liefst de glasvezel direct in de Fritzbox steken (geen nodeloos stroom voor een NTU)… en AVM vertelt mij dat zowel de 5530 als de 5590 geschikt zouden zijn voor XGS-PON. ( FRITZ!Box 5530 Fiber XGS-PON | AVM Nederland en FRITZ!Box 5590 Fiber | Overzicht | AVM Nederland respectievelijk)

Kan ik inderdaad een Fritzbox 5590 bestellen en deze direct op de FTU (laten) prikken? Heeft iemand dit al gedaan?
(ik zou de aansluiting wel door een monteur laten doen voor dat geld… gebeurt het goed en heb ik garantie)

Zoek even op het forum. Dit is al uitgebreid besproken. Ik heb de 5590 met xsgpon rechtstreeks op glasvezelpunt aangesloten. De xgspon sfp heb ik bij AVM in Duitsland besteld. Maar ik dacht dat de fritzshop de 5590 nu met xsgpon verkoopt.

En op dit forum. Dat is precies wat ik ook gedaan heb.

Welkom familie VdKleijn.

Lees eens de tutorial die een vroege Freedom-gebruiker hier voor ons heeft achtergelaten:

Als je fiber (glasvezel) bij jouw huis binnenkomt, dan wordt in een Fiber-Termination-Unit de glasvezel ontdaan van zijn buitenmantel.
Blijf in principe gewoon van die FTU af.

Vervolgens moet er een media-conversie gebeuren: het signaal moet van Licht-Ethernet-door-Fiber worden omgezet naar Stroom-Ethernet-door-Kabel (meestal Cat6 of Cat5 netwerkkabels).
Dat gebeurt in een Media-Converter. Die MC doet verder niets met de “inhoud” van het signaal.
Deze fiber-kant van de MC moet passen bij het glasvezel-netwerk, omdat daar verschillende frequenties worden gebruikt.

Vervolgens verdeelt een “Router” het internet-signaal door jouw huis. (Helaas noemt men dit vaak een ‘modem’, maar dat is wat anders)

Nu over de FritzBoxen van leverancier AVM.
De 7590 heeft als “ingang” een Ethernet-Kabel, dus die zou kunnen worden ingezet binnenshuis na een MediaConverter.

Sinds kort maakt AVM ook 5530 en 5590, dat zijn als het ware Routers met een ingebouwde Media-Converter.
In deze router steekt AVM een SPF-module, die past bij het specifieke glasvezelnetwerk.
Bij het bestellen van deze FritzBoxen moet je dus vooraf zeker weten welke SPF-module jij thuis nodig hebt.

( Een ‘ergens anders goed werkende 5530’ hoeft dus niet bij jou thuis te werken. )

Maar nogmaals, het eerder genoemde Community-item legt alles heel mooi uit.

Daarnaast zijn soortgelijke vragen al heel vaak hier besproken.

Maar blijf vooral hier jouw vragen stellen !

2 likes

Bovenstaande antwoorden zijn allemaal juist, maar veroordelen de Topic Starter wel tot ellenlange threads met vaak al weer achterhaalde informatie. Samenvattend:

  1. Ja, zowel de FB5530 als FB5590 Fiber XGS-PON zijn geschikt en worden door b.v. Fritz!Shop.nl geleverd met de juiste SPF-module.
  2. Gebruik van een patchcover voor de FTU is aan te bevelen - eerdergenoemde Fritz!Shop levert deze compleet met bijbehorende glasvezelkabel.
  3. Installatie kan gemakkelijk zelf worden gedaan, wel schoon werken: stofkapjes pas verwijderen vlak voor de feitelijke installatie.
  4. Het PON-serienummer (vermeld als “modem-ID” op de FB) moet worden aangemeld bij de belichter door/via de Freedom Helpdesk.

Succes toegewenst!

1 like

Dank allen voor de reacties. Ik had hier op het forum wel gezocht maar blijkbaar niet het juiste of ergens overheen gekeken.

Dank @hkoster1 dat verduidelijkt de zaak enorm.