What's Cooking #3

Waar komt Freedom vandaan en waar gaat het naar toe?

We bestaan nog niet lang. Maar in de afgelopen 2 jaar is er veel gebeurd. Om dit niet te vergeten hebben we alles in grote lijnen geplaatst, wat je kan teruglezen op: Freedom van provider tot nu | Freedom

Maar we stoppen daar niet! Er is namelijk nog genoeg te doen! Lees hier waar we ons het aankomende jaar vooral op gaan concentreren: Op naar een nieuw jaar! | Freedom

En verder…

We hebben een bus!

Er wordt in de tussentijd een mobiel kantoor in elkaar gezet. Deze zal onder andere gebruikt worden voor aanwezigheid op lokale glasvezel projecten. Maar in de toekomst kunnen we deze bus natuurlijk ook gebruiken voor heel veel mooie andere projecten!
image

Team Freedom

Je zal misschien wel gemerkt hebben dat pagina met de knappe koppen veranderd is. We zijn overgegaan naar monochrome afbeeldingen in de welbekende kleuren. Dit is vooral vanwege de privacy van onze collega’s.

Belbundels en IPv4 Subnet

Het komt er nu écht aan! We weten dat er een aantal mensen met smart op zitten te wachten en hadden ook liever gezien dat het eerder live kon. Voor Belbundels wordt nu hard geprogrammeerd. Omtrent Subnetten zijn we bezig met de laatste acties voordat we live kunnen. Degene die zich in hebben geschreven voor de Subnetten-nieuwsbrief ontvangen direct een bericht zodra de dienst live staat. Direct daarna melden we het uiteraard ook in onze gewone nieuwsbrief.

Helpdesk pagina’s

Om vragen te kunnen beantwoorden vinden wij de helpdesk pagina’s erg belangrijk op onze website. De manier waarop de handleidingen en FAQ’s op dit moment getoond worden, kan duidelijker en overzichtelijker. Er wordt nu hard gewerkt aan een betere indeling, waarbij de onderwerpen gemakkelijker vindbaar zijn en ook wordt er gekeken naar extra handleidingen pagina’s. Dit kost echter veel tijd omdat de website er ook voor klaar gemaakt moet worden en een goede indeling bedacht en uitgewerkt moet worden.

Druk met nieuwe glasvezel netwerken

Op dit moment zijn we bezig met het aansluiten van klanten die een bestelling hebben gedaan voor internet op het Fiber Operator netwerk. We hebben een paar huishoudens al online en steeds meer huishoudens volgen. We doen dit stap voor stap, zodat we goed kunnen controleren of het goed gaat en eventueel direct kunnen bijsturen mocht het nodig zijn. Mocht je zelf al besteld hebben maar nog niets gehoord. Nog even geduld want het zal niet lang meer duren. Op deze pagina zie je een rijtje aan netwerken waar we op leveren en mee bezig zijn: Internet | Freedom

Maand van de privacy

In het kader van de dag van de privacy hebben wij de afgelopen maand veel artikelen geschreven over de huidige status omtrent het privacy landschap en wat jij zelf er voor kan doen. Lees onderstaande artikelen voor meer informatie:

Handig lijstje

Maand van de Privacy | Freedom
De strijd van NOYB | Freedom
Facebook loopt een blauwtje op Blue Monday | Freedom
Anoniem(er) online | Freedom
Geen tijdelijke wet informatieverstrekking RIVM | Freedom
Europees Parlement stemt voor DSA | Freedom
Dit is de week.. | Freedom
Op de privacy! | Freedom

We stoppen er natuurlijk niet mee en duiken nog steeds in op het onderwerp privacy en hoe het verloopt in de maatschappij.

Geo-IP problemen

We horen vooral bij nieuwe klanten weleens dat ze bepaalde diensten of services niet kunnen bereiken. Dit blijkt vaak te liggen aan het feit het IP-adres niet afkomstig is uit Nederland.

IPv4 adressen zijn nu eenmaal schaars. Deze worden dus hergebruikt ingekocht. We hebben ook de vraag neergelegd bij de IP leveranciers om de IP-blokken vooraf al aan te melden bij de verschillende providers zodat ze schoon worden geleverd.

De aanbieders van deze diensten of services halen hun informatie uit databases die wij niet beheren. Ons team van beheerder schrijven veel partijen aan om deze blokken om te zetten naar Nederland. In veel gevallen is het snel opgelost en zal je het niet eens gemerkt hebben zoals bij NLZiet. Maar bij sommige andere partijen duurt het helaas wat langer voor er gereageerd wordt.

De partijen waarmee wij communiceren kunnen de status ook controleren bij de database van https://www.ripe.net/ en het is terug te vinden op onze website via https://freedom.nl/geofeed.csv

En meer

Lees vooral ook onze nieuwsbrieven voor nog meer updates. Sinds de laatste What’s cooking zijn nieuwsbrieven 37 t/m 41 uitgekomen. Overzicht van Nieuwsbrief | Freedom

7 likes

Kijk bij GeoIP problemen niet alleen of het een NL nummer betreft maar ook naar Proxystatus en of het een Subscriber number van een ISP is dan wel een Datacenter adres.

Ook die attributen proberen we recht te krijgen.

Is er zicht op een datum voor (de beta van) de belbundels? Ik vraag dit omdat iedere xs4all klant die gemigreerd gaat worden de komende tijd, contractvrij is met ingang van de ontvangst van de brief waarin die migratie wordt aangekondigd. Dat zou een heel mooi moment kunnen worden om naar Freedom te gaan :slight_smile:

Beste Freedom,
Kan er een update gegeven worden m.b.t. de status van het beschikbaar maken van een IPv4 subnet?

Ik probeer het weer. Ben reuze benieuwd naar de stand van zaken mbt belbundels/vrij bellen. Twee maanden geleden stond het hoog op de prioriteitenlijst, en ik ervaar veel begrip. Maar het blijft verder stil. Ik moet zowat iedere maand discussie voeren met mijn echtgenote die wil dat ik naar een andere provider overstap. Dit omdat zij vanwege haar handicap veel met instanties moet bellen (met lange wachttijden). Ik heb uit principe gekozen voor freedom en dat wil ik zo houden, maar het wordt me wel moeilijk gemaakt.

3 likes

vandaag een factuur: €33,27 gesprekskosten nationaal.

Wellicht ten overvloede, maar subnets zijn heden beschikbaar.

Het gaat harder dan verwacht, dus wees er snel bij want de adressen zijn schaars.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.