Wijzigingen Canal Digitaal

Aanvulling op Arnold…

Toen XS4ALL begon was de Internet wereld een stuk eenvoudiger, en het was noodgedwongen internet only. en heeft alle andere ontwikkeling zoals Dual- en later Triple-play (+telefonie / +telefonie & TV) op het gemak kunnen ontwikkelen.
Daarnaast zijn er ontwikkelingen waarbij diverse leveranciers hun eigen platform ontwikkelden en waarbij een distributie platform (Ziggo, KPN, …) met diverse partijen voor 1 tot 4 kanalen een afspraak moest maken, waarbij de distributeur meer in te brengen had omdat het een “extra” variant was tov. uitzending via de Ether dan wel via een van de 10 tallen gemeentelijke kabel maatschappijen.

Nu er een content-centric wereld. waarbij mensen primair triple play verwachten en door het jarenlange triple-play is er nauwelijks een onafhankelijke full service streamer, daar is geen vraag naar. Mede door toegenomen bandbreedte is streaming via TCP een optie geworden (voor de eindpunten) ipv. Multicast waardoor ISP’s ook maar een “middle-man” geworden zijn voor content distributie. Mede daardoor willen de content eigenaren ook een groter deel van de cake.

Een nieuwe ISP (voor consumenten) van scratch af aan is een serieuze uitdaging, zeker als je iets voort wil zetten met de schoenmaat van XS4ALL en je kan niet verwachten dat Freedom in 2-5 jaar iets neerzet waar XS4ALL 25 jaar over gedaan heeft.

2 likes

Heb je al bedacht dat je de eerste zou kunnen zijn die die vraag hardop uitspreekt?..
Heb je de vraag al bij de Helpdesk gesteld?
Help desk kan ook zaken regelen buiten het standaard palet om (zoals PTR records)…

@pa4wdh @Noci Ik zal het tripje naar de helpdesk besparen. Dit kan op dit moment (nog) niet.

Maar goed… we zijn hierover wel een stukje verwijderd van het originele topic :slight_smile:

Ik weet dat de helpdesk meer kan dan wij zelf via de webinterface. Dat ik de vraag nog niet aan Freedom voorgelegd heb is omdat ik mijn domeinen al elders naar volle tevredenheid geregistreerd had voordat ik naar Freedom ging. De kosten daarvan zijn minimaal dus het was het me niet waard om daar werk van te maken.
Ook bedankt @bastiaan voor de bevestiging dat ik niet alsnog hoef te proberen :slight_smile:

Geheel mee eens, daarom is het goed om alle drie de opties op tafel te hebben: betere producten van toeleveranciers, keuze van alternatieve toeleveranciers, en als laatste een eigen product. Daarnaast is de verschuiving naar een content centrische markt aanleiding om de rol van de ACM kritisch te blijven volgen en te blijven nadenken over uitdagingen die er liggen of gaan komen om een vrije internet markt te verdedigen. Het gaat uiteindelijk om digitale burgerrechten, tegenover platformeconomieën.

2 likes

Vraag me vooral af wanneer er een nieuwe uodate voor amino komt. Wát een drama update (97831bd, 2022-07-21).
Menu is vertraagd, x-knop is zo veranderd dat niemand kan uitleggen wat die nou eigenlijk doet, favorieten kun je niet meer wijzigen… Leek me dat deze bugs wel direct zouden zijn opgemerkt, maar na ruim 2 maanden nog geen nieuwe update!?

Ik had wat rare effecten. Na een cold boot, (power van het doosjes, even wachten), werkte het een en ander beter.
in ieder geval zijn de opnamen weer individueel te verwijderen, opnames menu’s lijken weer goed te werken.
Nadeel is dat het doosje zichzelf nu steeds weer na enige tijd (enkele uren) naar het hoofdmenu terug schakelt.

2 likes

Yup, en als je even in de gids wil kijken moet je nu tig keer op exit drukken om via een grote omweg weer bij de zender uit te komen waar je naar aan het kijken was. (voorheen 1x exit en je was terug bij de zender)

De kwaliteit van CD wordt met de dag slechter, het ‘dan maar niet’ moment komt dichterbij.

Het moment waarop een alternatief voor de Aminobox komt dus ook dichterbij. Als CD op de narrowcast markt wil blijven moeten ze zich beter onderscheiden, bij voorbeeld door keuze tussen settop boxen (met mogelijk prijsdifferentiatie)

Ja het wordt er niet beter op met Amino. Het is op dit moment erg omslachtig om na het bekijken van een opname terug te gaan naar live tv.
Overdag luisteren wij vaak naar Radio 4 of Classic NL. Regelmatig valt het geluid weg en dan blijkt de Amino in het hoofdmenu te staan. Ik zou CD adviseren om na een update eerst de update aan een aantal ß testers te geven.

En het is niet alleen de amino software die serieus slechter is dan voorheen. Bij kijken via de webbrowser kon je bookmarks maken die rechtstreeks naar een specifiek kanaal gingen, nu komt zo’n deeplink eerst op de pagina uit waarin je moet aangeven wie er kijkt en van daaruit wordt je naar de overzichtspagina geleid, dus ook kijken via een webbrowser is niet gevrijwaard van canal digitaal interface achteruitgang. Ik merk dat wij steeds meer via npostart kijken in plaats van canal digitaal, dat is in de gratis vorm minder van kwaliteit, maar geeft minder interface ergernis. Misschien maar eens npoplus proberen.

Ik vraag mij soms af wat er door het hoofd van een ontwikkelaar moet gaan dat ze software opleveren die niet beantwoord aan -of geschikt is voor normaal gebruik.

1 like

Hm ik vrees dat er in dit geval mogelijk wel vragen waren van mensen die de andere interface onlogisch vonden…
Ik denk dat als je 30 miljoen mensen om EEN mening vraagt je er toch met een 3 miljoen overblijft.

“DE” UI bestaat vrees ik niet. Maar CD begint wel meer en meer op de belasting dienst te lijken met, “leuker kunnen we het niet maken”.
TJa dan is minder leuk de enige weg blijkbaar.

Het is wel een TV Ontvanger toch?
Zo moeilijk is het niet:

  • Kastje aan = Hoofdfunctie actief, dus TV kanaal geselecteerd en speelt af
  • Als je in een menu zit wil je dat het geluid op de achtergrond door blijft spelen, is immers de hoofdfunctie
  • Als je uit het menu gaat met X (Exit) of pijltje terug dan wil je weer naar de hoofdfunctie TV kanaal wat al geselecteerd was afspelen

Huidige uitvoering voldoet aan geen van die basis functionaliteiten van een TV Ontvanger.
Maar misschien is het geen TV ontvanger, maar wat is het dan wel? Helder communiceren is ook een vak.

Ik denk eerder dat als je 18 miljoen mensen vraagt je 20 miljoen meningen krijgt.

Voor mij is het belangrijkste doel van de gids openen bekijken wat hierna/op andere zenders is, ik hoef geen complete set plaatjes e.d. Ik ben nog van de generatie die kan lezen.
Als men alleen al een configuratie optie zou hebben om te kunnen kiezen tussen verschillende manieren van gids raadplegen zou het al heel wat zijn.

Vergis je niet ik denk niet dat het vooruitgaat en het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik op een gegeven moment met de voeten stem.
In de mei release zat de beste werkwijze, daarna werkte het backend anders dan het frontend… waardoor opgenomen programma’s niet te beheren waren. … Heeft CD wel een beta test straat if werken ze net zoals Twitter met alpha, beta en productie changes op de enige echte productie omgeving.

Zo denkt de ontwikkelaar niet volgens mij.
Als je in het menu zit, maakt je een keuze wat je wenst te zien.
Dat gaat ook sneller als 4 keer op het kruis te drukken om terug te gaan.

Dat je de EPG ook gebruikt om even te kijken hoe laat alles begint, is vergeten.

Ik betrap me er op, dat ik iedere dag wel even bezig ben om uit te vinden welke zieke gedachte de bedenker van dit systeem gehad heeft.

Dat er geen geluid is, is best rustgevend voor je concentratie om een nieuwe keuze te maken.
Je hebt het geluid in de EPG niet nodig, want je bent op weg naar een nieuwe keuze.
Ik vond het in het begin ook rustgevend.

Ik denk dat het bedacht is,in een ver land of planeet waar men een hele andere denkwijze heeft.
Door een programmeur, die niet weet hoe we in Nederland tv kijken.

Ik mis ook de functie, dat de ontvanger 5 minuten voor aanvang van zender wisselt.
Voor de recht toe recht aan denker, doe je dat niet.
Je kijkt alleen hele uitzendingen.

1 like

Dit topic ging over TV Content. Maar geheel terrecht is de TV Ontvanger Interface opeens het belangrijkste item geworden. “Who cares about TV Content, als je niet eens normaal TV kan kijken”.

@bastiaan en @Anco reageerder eerder op de TV Content. Maar wat gaat er met de TV Ontvanger Interface gebeuren? Wordt hier met top-prioriteit aan gewerkt om in ieder gevall 100% van de originele functionaliteit te herstellen?

En dan dus de verbeteringen in de TV Ontvanger Interface nog zoals in de lijstjes hierboven.

1 like

Ik denk dat de software Developer van de TV Ontvanger, de openings-act voor het Freedom Festival is :wink:.

tldr; (offtopic) rotzooi maken is een keuze. Kwaliteit leveren kan en is dat ook willen.

Hmmmm… kheb wat jaartjes in de ontwikkeling gezeten en dat er dan rotzooi wordt geproduceerd komt omdat er geen (budget/ergonomische) aandacht is voor wat gebruikers feitelijk willen (bewerkstelligen). Het is nofi, een kosten/baten afweging. Heb je 1:100 ontevreden of 99:100 die gewend niet (meer) beter weten.
Een service/helpdesk moet dat dan weer (ws ook tot hun frustratie) zien recht te praten (wat ik aan/pappen en nathouden noem).

Kan altijd wel vrolijk worden dat een ontwerper de vorm en aandachttrekkende animatie(s) zo belangrijk vindt en dan niet wil/kan begrijpen dat dit irrelevant is voor iemand die het dagelijks of permanent gebruikt.
Menig “maker” zal dit herkennen… ga je voor de vormgeving die afleidt van de inhoud of voor de inhoud die daarmee (geen omzet genererende) aandacht trekt.
Een tussenweg is dan dat de “maker” ervaringslevels introduceert, gevolgd door een persoonlijk te maken configuratie (inclusief wat waar onder welke toets staat).
Hiermee kan je veel beter 30 miljoen gebruikers meer individueel tegemoet komen. Dat daarmee ontwikkelen complexer wordt, is dan een gegeven.

Het probleem zal ook deels (zo niet, vooral) technisch van aard zijn door zoveel mogelijk functionaliteit (voor een teveel aan eisen) in een te krap bemeten omgeving te gaan persen. Iets kan dan (draaien) en door de trage respons, is/wordt het onbruikbaar in de hoek geflikkerd…
Iets dat ik waarneem bij allerhande kijkkastjes die later worden opgewaardeerd.