Zakelijk glas van Delta via NG BLU?

Is dat een zakelijke aansluiting? Is het Delta op alle lagen, of is het bijvoorbeeld NG BLU (of een andere partner) die het geheel afhandeld en alleen Delta als infra lebverancier? Welke apparatuur, eigen glasvezel apparatuur bij Delta is namelijk beperkt, Welke SFP zit er in die Draytek? Is het als XGS-PON of nog AON? De term “Delta” heeft helaas nog wel wat extra parameters voordat duidelijk is wat er gaande is vanwege de diverse artijen die over hun infra leveren. Dat is overigens bij Freedom niet anders, maar dan juist andersom, leveren over de infra van weer verschillende partijen.

Zelf heb ik zakelijk glas van Delta (via NG BLU bleek achteraf, is in geen enkel contract ooit genoemd) en heb vooral veel issues met de DHCP leases die elke x uur moeten worden venieuwd en dat gaat dus geregeld fout, als ik dan Delta bel zeggen ze dat ze niets kunnen doen en ze geen storing kennen en als ik via-via uiteindelijk bij NG-BLU uitkom zeggen ze dat het een storing bij Delta is. In de laatste twee maanden meer ellende gehad dan de afgelopen ruim 10 jaar met kpn/xs4all/freedom. Gaat elke week wel een keertje fout met als resultata een uur zonder internet op kantoor, gelukkig heb ik nog een Freedom VDSL liggen en prik ik even de kabel om zodat ik wel door kan werken.

Als DHCP het probleem veroorzaakt…
Je hebt vast een stabiel of zelfs vast IP adres.

Waarom de helpdesk niet melden dat je voortaan hat wel static instelt?..
Mogelijk kun je aan het IP adres van de DHCP server zien welke DHCP server het is, dan kun je Delta “helpen” met meden waar het probleem zit.
(Zeker als je ook een foute transactie vast kan leggen, t-shark, tcpdump ).

Bedankt voor de suggestie, static instellen werkt helaas niet want dat was na de eerste fouten wat ik heb geprobeerd. Er moet schijnbaar periodieke een request gedaan worden anders valt internet toegang uit, timeouts terwijl het fixed toegekende ip adres gewoon correct op de wan interface was ingesteld. Zowel Delta als NG BLU ontkennen dat er een issue is met dit DHCP gedrag en dat fixed instellen niet werkt en geven aan dat dit normaal is (?) en ze waren in het geheel niet geinteresserd in de door mij aangegeven logfile info en andere info zoals DHCP server etc., dus helpen werd niet gewaardeerd.

Ik denk ik niet dat we die disucussie hier moeten voeren want het heeft niets met Freedom te maken, behalve dan dat ik blij ben dat ik ook nog een Freedom VDSL op dezelfde locatie heb. Wat mij betreft was het meer om PA1NT wat nadere info over mijn zakelijke Delta verbinding te geven die mogelijk voor de genoemde vriend relevant kon zijn.

Ik ben nog wel benieuw hoe Freedom de connectie ovet DeltaFiber heeft opgezet, dus ook die DHCP structuur zoals Delta die overal kent of gewoon de pppoe zoals we dat van vdsl en kpn kennen, en welke ONT er wordt gebruikt, of dat ze bijvoorbeeld rechtreeks een FB adviseren met een glasinterface. Zodra ik het bestaande Delta contract zonder kosten kan opzeggen (eind dit jaar) overweeg ik Freedom over die DeltaFiber of over KPN glas wat er sinds kort ook ligt, maar dat schijnt op het op het bedrijfsterrein een duurdere variant te zijn waarover Freedom nog niet kan leveren.

Wij gebruiken op de Delta netwerk PPPoE. Net als op de andere netwerken. De ONT is de Nokia die door Delta geïnstalleerd wordt (via Guidion).

1 like

Ik denk dat jouw Delta problemen, zodra ze ook Freedom behelzen, een apart topic behoeven om deze tread niet te hijacken.

Hoe dan ook, PPP (en PPPoE) ondersteunen een LCP echo feature, waarmee je de concentrator op PPP niveau kunt pingen. Zou er een communicatieprobleem zijn bij Freedom, dan kun je dit mss proberen om je probleem verder te onderzoeken (lang leve vrije modemkeuze!)

(en een verdere discussie hiervan in een apart topic!)