Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Is dat dan voor “gebruikers” nog een issue ?
Het maakt inmiddels toch geen zier meer uit wie de internet connectie levert of belicht ?

Belangrijker worden de toegankelijkheid en diensten met aansluiting mogelijk zijn.

Zeker wel. Ik had tot een jaar geleden thuis geen glasvezel en dus alleen de keuze uit Ziggo (coax) of DSL via KPN dat echt niet vooruit te branden was. Blijft dus eigenlijk alleen Ziggo over die wel fatsoenlijke snelheden kon leveren. Maar ja, als je ook een vast IP-adres wilt/nodig hebt (en eventueel nog een extra blokje erbij), kon dat de laatste jaren alleen nog maar met de hele dure Zakelijk Internet Pro abonnementen. Hoofdprijs dus. Als andere partijen, zoals Freedom, ook hadden kunnen leveren over de kabel, zouden de mogelijkheden toenemen en daarmee de kosten dalen. Freedom kan bijvoorbeeld wel een of meerdere vaste IP’s leveren op een consumenten verbinding.

Ik betaalde op het laatst € 90,75 per maand voor 1 vast IP-adres op een 1000/70 Mbit lijntje. Het extra IP-blokje was al een tijdje niet meer mogelijk (voorheen nog wel tegen bijbetaling). Nu Freedom over glasvezel (1000/1000 Mbit en veel lagere latency) voor € 49,- per maand voor 1 vast IP of, zoals in mijn situatie, € 66,- incl. extra /29. En ja, bij Ziggo Zakelijk Internet Pro kreeg ik wat extra garanties…op papier, dat stelde in de praktijk ook niet veel voor. Niet iets dat voor mij meerwaarde had.

Ik ben dus erg blij dat hier inmiddels ook glasvezel ligt, maar dat is helaas nog lang niet zo in heel Nederland. Dan ben je veelal veroordeeld tot kabel als je toch een beetje fatsoenlijke snelheid wil hebben. Hoe meer partijen over een bepaalde infra kunnen leveren, hoe beter dit altijd is voor de eindgebruiker. Meer keuze, geeft meer mogelijkheden.

1 like

Eensch hoor voor wat ik noem: semi-zakelijk niche gebruik en iemand in een “achtergebleven” DSL gebied dan - zoals je duidt - qua lagere kosten blijer maakt.

En ja zakelijk, verdienmodellen, wordt er nog veel meer lucht verkocht om een abbonnement “aantrekkelijk” te maken.

Ik zit meer aan de andere kant van een keuze-oriëntatie waarbij Freedom langzamerhand t.o.v. wat ik ooit van xs4all-diensten gewend was, geen toegevoegde waarde (meer) biedt.
Meer dan een whatever 50mbit up/down lijntje van wie dan ook, heb ik sws niet nodig.

Bij mij in Ridderkerk bleek Ziggo (500/40) langzamer dan Freedom via VDSL (130/33). Heb nadat de VDSL opgeleverd was Ziggo opgezegd en daardoor de twee nog een tijdje naast elkaar gedraaid. Latency was bij Ziggo vele malen hoger, websites laadden trager, en tijdens gamen lag spikes. Alleen de (relatief) lage downloadsnelheid was bij Freedom minder (bij grote downloads) en Canal Digitaal vond ik ook niets. Omdat de WAF hier nogal kritisch is, CD eruit gegooid en overgestapt naar NLZiet voor de NL-zenders. Buitenlandse zenders via Satelliet (DVB-S2, FTA).

Toen ODF hier glasvezel had halverwege 2021, heb ik een abo genomen bij T-Mobile, nu Odido. De oplevering had even wat voeten in aarde, maar het draait uiteindelijk perfect sinds eind april '23 via de ‘oude’ Fritzbox 7590. Was een kwestie van telefoonkabel (VDSL) eruit, netwerkkabeltje naar de ONT en T-Mobile profiel laden. TV app van Odido werkt goed, zapt snel op een eigen AndroidTV/GoogleTV box (Formuler GTV), maar NLZiet heeft de mogelijkheid om reclames te skippen, NPO plus series te bekijken en er is gewend aan de bediening (WAF).

Ondanks dat Odido prima bevalt, stap ik toch weer over naar Freedom zodra het ‘verplichtingsjaar’ voorbij is.
@arien Nu hangt er een Huawei GPON ONT aan de FTU, maar wat gaat het straks bij Freedom worden? GPON, XSG-PON of toch AON?

Bij Odido kan ik nu de snelheid verhogen naar 8Gbps (dus XGS-PON), maar dan moet er wel een monteur langs komen (nieuwe ONT/router). Niet dat ik het doe, de WAN-poort van de Fritzbox is 1Gbit, dus dat zou een zinloze exercitie zijn.

Bij ODF zal Fiber Operator de belichter worden en die vooral GPON. Dus je kunt dezelfde setup houden. Al vermoed ik dat ze op nieuwe locaties ook XGSPON kunnen (gaan) doen. Wie weet wat de toekomst brengt :slight_smile:

1 like

Beste Arien,

Ik zie dat op mijn adres in gemeente Heumen, nu Delta ook op pre-order staat. Vorig jaar juni werd gezegd dat binnen een maand glasvezel beschikbaar zou komen. Aansluiting ligt al jaren in mijn huis, maar wanneer gaat er nu echt via Delta geleverd worden? Duurt dit weer een half jaar of is dit binnenkort

Beste Paint,
Wees maar blij dat Freedom voorzichtig is. Ik heb meegedaan aan het proefproject en daar bleek dat Delta zijn zaakjes niet goed voor elkaar had en ik weer een tijdje terug moest naar KPN VDSL.
Sinds enkele maanden werkt 200/200 nu goed zonder problemen dit dankzij Freedom en niet Delta. Met Delta als provider heb ik van het aanmelden tot het opzeggen alleen maar problemen ervaren.
Koen

1 like

Als de aansluiting al jaren bestaat dan zit je waarschijnlijk op hun oude netwerk. Delta sluit ons alleen aan via hun nieuwe XGSPON-netwerk. Ze zijn hun oude netwerk in ras tempo aan het ombouwen. Ik denk dat je wel wat hoort va je pre-order als het beschikbaar is. Maar zo nu en dan een postcode check doen kan natuurlijk geen kwaad.

Bedankt voor je reactie

Naar aanleiding van je verhaal ben ik eens gaan zoeken en tot mijn verbazing is de ombouw naar XGSPON al afgerond op 07-04-2023. Zie hier: Delta rondt glasvezelupgrade naar XGS-PON af en introduceert 2Gbit/s-abo - IT Pro - Nieuws - Tweakers. Waarom vertel je me zo’n kul verhaal? Er kan van alles aan de hand zijn, maar als ik keihard voorgelogen wordt daar heb ik een ontzettende hekel aan.

Even voor de helderheid: je hebt het over glas wat al jaren binnen ligt (“Aansluiting ligt al jaren in mijn huis”), dat is dan dus AON bij Delta, Freedom mag zoals ze altijd aangegeven bij Delta alleen op (het “nieuwe netwerk”) XGS-PON aansluiten. Dat lijken me feiten die helder zijn, vervolgens citeer je een tweakers link waar staat dat bij Delta inmiddels alle aansluitingen XGS-PON zouden zijn. Helaas, dat is in elk geval niet de volledige waarheid, niet operationele aansluitingen xijn bij Delta niet omgezet en ook niet alle operationele aansluiting zijn al omgezet. Vandaag schrijft bijvoorbeeld iemand dat hij (in deze discussie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2200880) zit te wachten op de overgang van AON naar XGS-PON. Op basis van het (marketing) bericht van tweakers, wat verifieerbaar op z’n minst onvolledig is, aangeven dat je keihard wordt voorgelogen en er een kul verhaal wordt verteld door Freedom gaat wel erg ver. Dat er mogelijk zaken niet lekker lopen of beter kunnen (ik kan je garanderen dat bij Delta “de linkerhand vaak niet weet wat de rechterhand heeft gedaan”, ik spreek uit recente ervaring) is zonder twijfel waar, maar dan zo’n beschuldiging neerschrijven gaat wel erg ver, ook al voelt het zo.

4 likes

algemeen:
Tweakers vertelt iets over Delta. Freedom vertelt iets.
Die 2 verhalen verschillen onderling flink.

Dàt feit kan je hier vermelden, en zoeken naar welk verhaal het dichtste bij de waarheid zit.

Als wij altijd alléén het verhaal geloven dat ons het beste uitkomt,
dan zullen we af en toe een teleurstelling meemaken.

Als de eerste reactie dan ook meteen hard oordelen is,
dan verpest dat EN jouw eigen humeur EN (wellicht) de relatie met degene over wie jij hard oordeelt.

Naar mijn bescheiden mening (ik ben maar ‘mede-lezer’ in dit verhaal) werkt het voor iedereen prettiger als we minder snel oordelen; en dus meer (laten) onderzoeken.

Dat wij allemaal willen dat Freedom alles vlot voor elkaar heeft en ons beter informeert, dat lijkt me van toepassing voor velen van ons … …
Zonder te willen oordelen, doe ik iedereen een verzoek:
zullen we hier vriendelijker met elkaar omgaan ?

6 likes

@Twain Een medewerker verteld iets op dit forum naar beste eer en geweten, op eigen initiatief om te helpen. Vervolgens wordt hij beschuldigd van kul en leugens. We willen iedereen terwille zijn maar op dergelijke communicatiewijze zullen we verder niet ingaan.

13 likes

En toch boffen we nog in Nederland. In Duitsland kan je helemaal geen vast IP-adres krijgen, sterker nog je krijgt ieder 24 uur een ander IP-adres. Ook een vaste IPv6 prefix krijg je niet in Duitsland. Die wordt ook iedere 24uur gewisseld.

Er zullen in DE ongetwijfeld wel zakelijke ISP’s zijn die vaste IP’s kunnen leveren. Maar ja, dat heeft dan ook weer een ander prijskaartje natuurlijk. In NL mogen we zeker niet klagen, een handjevol consumenten ISP’s kan vaste IP’s leveren en bij Freedom nog de mogelijkheid voor een extra subnetje ook. :slight_smile: :+1:

Afgelopen dinsdag, 30 januari 2024, ben ik uiteindelijk aangesloten door een monteur van het glasvezelteam en sinds die middag heb ik glasvezel van Freedom over het netwerk van Delta. Dit betrof een vooruitbestelling / pre-order.

@arien THX!

@Koen
Ik gebruik graag mijn eigen hardware ipv huur/leenapparatuur. Ik ben ook wel blij met het feit dat Freedom wat terughoudend is, maar wil wel voorkomen dat ik binnen een jaar een nieuwe router moet aanschaffen. AVM/Fritz! OS bevalt me goed dus had ik mijn oog laten vallen op een Fritz!box 5590. Maar ja, drie uitvoeringen (AON, G.PON en XSG-PON). Nu zal dat wel een kwestie van de juiste SFP erin, maar je bestelt de modemrouter incl module. Ik wacht wel even af wat er geleverd gaat worden.

Een vriend van me met een eigen beveiligingsbedrijf heeft ook continu ellende (latency, snelheid) met Delta Fiber (icm Draytek router). Had er nog niet aan gedacht, maar zal hem Freedom eens aanraden.
THX!

5 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Zakelijk glas van Delta via NG BLU

Ligt zonder een schaduw van twijfel aan de core routers in het Delta netwerk.

Helaas hadden ze niet de competentie om er wat aan te doen, ondanks alle meetgegevens die ik ze heb gegeven. En dat was niet van 1 aansluiting.

Voor zover mij bekend ben je in Duitsland afhankelijk van DynDNS providers, waarvoor extra support is in de Fritzboxen wanneer je de landinstelling op Duitsland zet