Zelfinstallatie door leek

De leek ben ik. Gisteren zou ik overgaan op Freedom, eergisteravond heb ik mijn oude modem van Odido uitgezet, en gelijk maar het nieuwe Fritz 5530 fiber modem geplaatst, en het stekkertje in het ODF FTU(?) gestoken, met de veronderstelling dat het dan ‘s nachts wel zou gaan werken.

Maar zo gaat het dus niet…

Gistermiddag gebeld met Freedom. De installatie zou worden aangemeld bij ODF, en dan zou het wél moeten gaan werken. Maar dat is nu een dag later niet het geval.

Inmiddels heb ik het Odido modem weer aangesloten. In het ODF kastje zitten twee poorten voor glasvezel. Ik heb nu de odido kabel in de eerste poort, en de Freedom kabel in de tweede poort- zonder dat ik denk dat dit ook echt gaat werken. Ik ga er vanuit dat ik de Freedom kabel om moet zetten.

Gaat het zo wel goedkomen, stopt op enig moment de Odido verbinding, en vervang ik dan als het zover is de glasvezelkabel, of is dat te simpel gedacht?

Ik ben wat glasvezel betreft ook niet echt door de wol geverfd, maar ik denk dat het zo niet goed gaat komen.

Ik kreeg een paar dagen tevoren een mail van Freedom met deze waarschuwing:

Als je apparatuur van een andere internetprovider direct op de glasvezelverbinding hebt aangesloten, zorg dan dat je deze apparatuur uiterlijk de avond* voor 24 november 2025 van de stroom afhaalt. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat de nog aangesloten apparatuur voor verstoringen zorgt op het netwerk. Bij een verstoring kan je nieuwe internetverbinding niet worden opgeleverd door de netwerkleverancier.

Op de grote dag zelf kreeg kreeg ik ‘s morgens vroeg een mail van Freedom “De internetlijn is geactiveerd” met de boodschap dat ik nu de Freedom apparatuur kon aansluiten.

Mijn ODF aansluitpunt (FTU, het kastje met sticker “Uw glasvezelaansluiting” heeft maar 1 poort, maar er circuleren ook versies met 2 of 4 poorten, waarvan bij mijn weten alleen nr 1 aangesloten is op een vezeltje.

Welkom lschiev,

Als je er meer van wilt snappen, lees dan eens rustig het volgende item door:

Paar vragen, die je hier niet hebt beantwoord:
.1.
Wat gaat Freedom jou leveren ? (naast de FritzBox5530)

.2.
Werd de linker glas-aansluiting gebruikt ?

.3.
Doet de oude installatie het nog ?

Ten slotte:
let op: glasfiber-uiteindes zijn breekbaar;
behandel ze voorzichtig.
Altijd: kleur op kleur, dus niet groen-opblauw of andersom.

Wat bedoel je hier (helaas, precies) mee; en wat is dan de linkse cq rechtse aansluiting ? Of spreek je hier over de invoer ipv uitvoer ?
Kan/wil je een foto maken van jouw installatie(kastje) met in beeld de aansluitingen.

Verder, vermoed ik, dat in het weekeinde sws niet veel zal gebeuren.

Doorgaans krijg/heb je maar één fiber toegevoerd die via een “koppeldoosje” of in het kastje van Odido gaat of in je nieuwe FB5530 wordt gestoken. Zorg tenminste ervoor dat de connector aan de kant van het “ODF/FTU??” kastje dezelfde kleur heeft.

Bij omzetten verbinding neem je voor de dag van overgang de kabels geheel los. De “belichters” controleren meestal vooraf of een verbinding (niet) actief verbonden is; en zo ja, dan blijven ze er (meestal) vanaf.

FYI: een FTU is het aansluitpunt waarop de glasvezel binnen komt en de gebruiker daar(op) dan een (evt daarmee geïntegreerde) NTU, ONT of ander media(converter) apparaat zoals de FB5530 kan worden aangesloten.

Verder ook hier, raad ik iedereen aan om voor die €25 altijd een monteur te laten komen; die naast kennis ook de betere mogelijkheden heeft om een verstoring op de juist plek te melden en te herstellen.

Dank voor het meedenken!

Om héél duidelijk te zijn: de glasvezelkabel komt binnen en eindigt in de FTU van ODF. In die FTU zitten twee groene uitgangen.

In de oude situatie (Odido) was in de linkerpoort een glaskabel gestoken, die ging naar een losse “media converter”, die het lichtsignaal omzet naar UTP, een netwerkkabel. Vandaar naar het Odido kastje (geen modem dus…).

Donderdag, de avond voor de overstap, heb ik de stroom van Odido afgehaald, en de glasvezelkabel uit het/de FTU gehaald.

De Fritzbox heb ik opgehangen en met de glasvezelkabel verbonden met de linkerpoort van de FTU. De Fritzbox heb ik aangezet en ik ben naar bed gegaan. Met de verwachting dat het zou werken de volgende ochtend.

Dat was dus niet het geval.

Eerst rond het middaguur heb ik contact gehad met de helpdesk van Freedom. Er zou bij ODF melding gedaan worden dat de verbinding kon worden omgezet. Ik begrijp nu dat dat wellicht niet is gebeurt omdat de Fritzbox verbonden was en aanstond.

‘s Avonds heb ik de oude situatie hersteld, dus met de Odidobox, de netwerk/glas converter en de Odido glaskabel in de linker poort van de FTU. De Fritzbox kabel heb ik in de rechterpoort van de FTU gestoken, want je moet hem toch ergens laten.

Ik denk nu dat er een afspraak moet worden gemaakt en dat ik alles moet uitzetten zodat ODF geen signaal op de gvkabel heeft, en de verbinding over kan zetten. Dat is wel een dingetje, ík krijg geen melding en weet niet op welk moment dat gebeurt. Dat betekent dat ik geen internet heb, niet kan testen en maar moet afwachten. En maandag moeten wij gewoon werken…

ODF is hier niet bij betrokken. De melding gaat naar de ‘belichter’ of netwerkleverancier, het bedrijf dat laag 2 verzorgt. Bij mij is dat Fiber Operator, maar je hebt als eindgebruiker alleen met de helpdesk van Freedom te maken.

Als leek zelf gaan installeren is een beetje een gevalletje “hoogmoed”… Ik heb in het verleden al heel veel zelf geïnstalleerd, ook computers gerepareerd en zo… maar toen ik een Freedom abonnement heb genomen (op toen nog door T-Mobile aangelegd glasvezel) heb ik wijselijk voor installatie door een monteur gekozen.

1 like

Daarom heb ik ook gekozen voor installatie door een monteur. Ik heb echter de mail van de installateur gemist, waarop de monteur op z’n vroegst 10 april kon langskomen.

Ik zou dan (hebben gaan) wachten op die 10april want pas daarna zal, (als het goed is) de connectie door Freedom bij hier dan Odido (fysiek) worden beëindigd.
Ook hier al consument niet/nooit in die logistiek gaan zitten van start/einddata en laat staan, die (zelf) uitverbinden.

Normaal proces is:

1. klant stapt naar een nieuwe provider die alles daarvoor in & uitschiet.
  2. De nieuwe provider regelt -en sluit aan etc.etc.
  3. Tot die tijd blijft oude verbinding actief die door de nieuwe provider wordt gestopt.
    Hooguit dat je dan een dag(deel) zonder internet zit.
    De enige uitzondering om iets zelf te gaan doen is wanneer belichter en type verbinding e.d. allemaal hetzelfde blijft en je feitelijk alleen administratief - op papier - verhuist.
    In alle andere gevallen: monteur.

Inzake jouw vervelende situatie, nu zonder internet, kabels (beide) uitnemen en die in nauw overleg met Freedom pas weer (laten) insteken. kan even duren en probeer via de helpdesk alsnog een monteur te laten komen. De kan sws beter bepalen welke linkse/rechtse connectie van whatever en whenever, van toepassing is.

Het is om je haren uit je hoofd te trekken. De monteur, de opzegging bij Odido en de oplevering hadden moeten samenvallen. Ik heb begrepen dat dat de laatste tijd bijzonder ingewikkeld is geworden.

Ik hoop dat de helpdesk kan helpen om een monteur eerder in te plannen.

1 like

Op zich maak ik mij niet zo heel erg druk. Bij Ziggo zijn aardig wat monteurs over de vloer geweest, elk met een ander idee hoe het moest. De kabel komt binnen en splitst dan in drie, daar kun je verassend veel combinaties mee maken.

Daarna kwam glasvezel- in veel stapjes. En telkens dacht ik dat alles in een gedaan zou zijn. Maar… drie man voor de kabel de tuin in, een man (weken later) voor het gaatje door de muur-dat ik al gemaakt had. Een man(weken later) voor het kabeltje in de FTU. Weer wat dagen later een man voor de glas-netwerk omzetting (OTN?) en eindelijk een man voor het kastje van Odido.

Dit zal toch wel meevallen?
Misschien werkt het gewoon vanavond​:slightly_smiling_face::+1:

En terecht mij niet druk gemaakt. Vanmiddag nog even gebeld met de helpdesk- die aan uitbreiding toe is, en nu stuur ik dit bericht over het Freedom netwerk!
De geleerde les, misschien dat het voorbereidende mailtje van Freedom iets duidelijker kan zijn (zet alle apparatuur uit zodat er geen signaal meer op de glasvezel staat, en de belichter kan zien dat je klaar bent voor de overstap. Alleen dan zet de belichter jouw verbinding om.)
En, de apparatuur van Freedom is zo ingesteld dat de nieuwe verbinding eenvoudig tot stand komt.
Dank allen voor tips en bijstand.

1 like