Aanschaf SFP-module is de TP-Link TL-SM321B

Laatst, al een lange tijd terug, vroeg ik wat ik het best kon nemen voor mijn TP-Link MC220L. Er is mij toen een link gegeven naar de Terminologie rondom glasvezel topic en daar heb ik de SFP-module is de TP-Link TL-SM321B gevonden en vandaag gekocht.

Ik krijg nu 741 Mpbs download en 617 Mbps Upload. Voorheen heb ik eigenlijk nooit echt gemeten, maar zat wel in die buurt. Is dit een prima scoren en heb ik goed gedaan aan deze aankoop zodat ik de router, die ik huur bij Freedom, terug kan sturen?

Bij Freedom is de SFP-module groen en die van TP-Link is blauw. Is daar nog een verschil in?

Heb even die van Freedom terug geplaatst en merk op dat ik dan opeens 890 Mbps download heb en 859 Mbps upload. Daar zit best wel wat verschil in zeg. Wel vreemd of niet?

Haha, dat is grappig, nu krijg ik, bij terug zetten, dezelfde waarden als die van Freedom. 895 Mbps Down en 863 Mbps Up.

Zal wel even van slag zijn geweest?! Ah ja, veel verstand heb ik daar niet van. Eigenlijk best jammer, maar leg me er bij neer dat ik er niet zoveel van zal blijven begrijpen.

Er is een verschil tussen GROEN en BLAUW.
Als ik het goed lees, dan is bij de ene het eindvlak precies haaks op de fiber, bij de andere schuin.
Lees maar eens onder punt.2. wat een freedom-klant ons heeft duidelijk gemaakt op het item Terminologie rondom glasvezel:

Vandaar dat het mij verbaast, dat jij (met 2 verschillende kleuren op elkaar) überhaupt signaal binnen krijgt.

Dat weet ik ook niet want als ik verder lees op die topic, onder deze tekst " Maar wat is dan een NTU? Om dat te verduidelijken, kan ik beter eerst uitleggen wat een media converter is, aangezien een NTU niet veel anders is dan een geïntegreerde media converter die je op een grondplaat kunt klikken."

Dan zie je ook een voorbeeld van een TP-Link MC220L en daaronder een TP-Link TL-SM321B met de zin: Bij mijn weten zou deze module op alle Nederlandse glasvezelnetwerken te gebruiken moeten zijn, evenals andere SFP-modules met dezelfde kenmerken.

Dan ga ik er vanuit, met deze informatie, dat het gewoon werkt. En de aansluitwaarden, die onder het plaatje staan komen overeen met die van Freedom.

Ik denk, waar jij het over hebt, is het aansluiten op het kastje dat binnen komt. Dus de connectoren om aan elkaar te koppelen (de kabel die binnen komt).

Is @anon97139585 er misschien nog? Dan kan die het uitleggen?

De kleur van de SFP module is geen indicatie, de kleur van de kabel wel.


image

Misschien helpt het als je wat foto’s toevoegt.

Ik heb een groene kleur stekker met een gele kabel en heb een TP-Link TL-SM321B (met een blauw lipje). Dat maakt dus niet uit, begrijp ik nu. Want de kleur van de SFP module is geen indicatie maar wel als je de kabeltjes aan elkaar wilt doen, dan moet je wel de juiste kleuren hebben?

Volgens mij klopt die kleur codering van de modules wel.
Op de XGS-PON staat UPC.

Ik heb de stekkers nog eens samengevat in 1 plaatje.
Als je groen op blauw doet, werkt het niet goed en kan het beschadigen.

Maar ik heb het over de SFP module en niet over de kabeltjes. Dat kleine LC (groene houder) pas gewoon in de SFP van TP-link, die ik heb gekocht. Bij de informatie van dit apparaat krijg ik: Geschikt voor singlemode glasvezelkabels die gebruik maken van LC/UPC connector. (1000Base-BX WDM Bi-Directional SFP Module, LC connector, TX:1310nm/RX:1550nm, single-mode, 10km)

Weet je, het werkt. Als het niet goed zou zijn dan zou het toch niet werken, lijkt me?! Of er moet iemand van Freedom mij hier nog over kunnen informeren?!

Je schrijft dat het UPC is.
Aan het ding zit een blauwe codering.
Dus de blauwe stekker.

TP-Link TL-SM321B

Jouw keuze om het zo te doen.
APC op UPC

Ik snap er niets meer van. Onderstaande plaatje dat ik zie zijn twee dingetjes tegen elkaar aan (blauw/groen), maar dat doe ik toch niet?

Of zit dat blauwe dingetje, op je tweede foto, in die TP-Link en is dat groene dingetje mijn glasvezel kabeltje?

Zit dat erin of zo? Ik begrijp er niets van :frowning:

En dan, het werkt allemaal wel.
Als het niet goed zou passen dan zou het toch ook niet werken? Of zit deze logica er niet in?

Bij dit soort connectors bestaan eigenlijk geen vrouwtjes.
In jouw SFP module zit een mannetje met een jurk.

Maar begrijp ik nu van jullie dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen werken en dat het vreemd is dat ik nu wel contact heb en internet het prima doet? Dus mijn blauwe Connect werkt eigenlijk niet goed. Maar welke moet ik dan wel hebben? Ik ging er vanuit dat wat er op de topic staat dat het dan gewoon werkt.

Ik snap dan alleen niet waarom er op deze topic staat dat het gewoon moet kunnen: Terminologie rondom glasvezel

(Staat er echt: Bij mijn weten zou deze module op alle Nederlandse glasvezelnetwerken te gebruiken moeten zijn, evenals andere SFP-modules met dezelfde kenmerken.)

Het werkt prima, sterker nog, hij is sneller dan mijn vorige aansluiting:

Ik zeg niet, dat het niet werkt.
Je beschadigd de connector in het module.
Het eerste wat je merkt, is dat de demping meer is.
Of het op den duur schadelijk is, ga ik niet uitproberen.

Waar komt die 1,3% verlies vandaan?

afbeelding

1 like

Oke, oke :slight_smile:
Ik heb alles maar weer terug gedraaid en nu zie ik ook 0% verlies. Dus dat is wel beter dan die 1,3% verlies. Maar goed, mijn idee was dus om zelf zo’n SFP-modules aan te schaffen, op informatie van die andere topic. Maar nu heb ik dus de verkeerde gekocht, blijkbaar.

Is er dan iemand die kan helpen om te vertellen welke SFP-modules ik dan moet nemen met mijn TP-Link MC220L?

Misschien dat @Anco weet die technisch is aangelegd binnen Freedom en op de community hier een antwoord op kan geven? Of misschien weet @Lidwien iemand? Er moet toch iemand zijn die mij dan de juiste SFP-modules aangeeft?!

Ik heb er geen kaas van gegeten en voor mij zien de dingen er hetzelfde uit, zelfde ingangen en uitgangen, alle kabeltjes passen erop en toch zijn ze niet goed :frowning: Wat moet ik nu (ja, gewoon mijn router maar behouden ipv 2,- euro per maand korting te willen). :slight_smile:

Hier nog even mijn tweede speedtest foto met 0% verlies:

Ik raad je aan naar de helpdesk te bellen.

1 like

Zoals ik zei, het begint met de juiste glasvezel kabel.
Als ik die 1,3% zie, moet ik denken aan problemen zoals blokjes op tv.

Toen ik bezig was, zag ik ook al direct hoe snel alles vies wordt.
Heb me toen een schoonmaak kastje voor kabels gekocht.

Sluit me bij @Lidwien aan, je kunt beter even met de helpdesk bellen.

Dan zal ik die maar gaan bellen. Wel jammer dat er geen ondersteuning op de community is vanuit Freedom. Dat is toch veel makkelijker dan via de telefoon uitleggen welk dingetje, kabeltje en kleurtjes je wilt hebben.