Aanschaf SFP-module is de TP-Link TL-SM321B

Freedom kan je prima helpen met de apparatuur die zij leveren op de aansluitingen (belichters) die ze aanbieden. Jij gebruikt echter andere apparatuur.

Wanneer je eigen apparatuur gebruikt, wordt er verondersteld dat je zelf enige kennis hebt. Je kunt van een helpdesk of community niet verwachten dat ze van alle apparatuur in combinatie met elke aanbieder (belichters) precies kunnen uitleggen welk “dingetje, kabeltje en kleurtje” je moet aansluiten.

En dan vind ik nog dat de community je prima helpt. Ik heb nog steeds geen enkele foto van jouw aansluiting gezien, dus weten we niet in jouw situatie het exacte “dingetje, kabeltje en kleurtje”.

1 like

Excuus voor mijn gedachten over de hulp.
Foto’s, helemaal niet aan gedacht om te plaatsen. Maar je hebt helemaal gelijk, ik had misschien beter een foto kunnen sturen. Bij deze, de foto’s van mijn dingetjes :slight_smile: - Ik bedoelde het ook niet vervelend om te moeten bellen met de helpdesk. Maar ik dacht alleen dat het me alleen nog moeilijker maakt om het uit te leggen. Er gaan soms termen over de toonbank waar ik geen kaas van heb gegeten.


Dit is het TP-Link MC220L kastje met een kabel naar mijn router en het kabeltje (met groen) vanuit de glasvezel en het groene SFP-module van Freedom, die heb ik er weer ingedaan.


En dit is de TP-Link TL-SM321B, die ik er nu maar weer uit heb gehaald want deze gaf 1,3% verlies en als ik die van Freedom weer terug stop dan heb ik geen verlies.

Eeeehhhh, waar/hoe komt de glasvezel het huis binnen (foto)? En je sluit een (eigen of Freedom) router aan via utp (ethernet)? Dan is de situatie heel anders dan ik dacht. Welke belichter (KPN, Cambrium, FiberCrew, etc.) heb je? En welke techniek (AON, GPON, XGS-PON)?

Heeft Freedom je die blauwe SFP midule opgestuurd om uit te wisslen met die groene die in de TP-Link zat? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Mijn glasvezel komt zo binnen, zie foto beneden deze tekst. Volgens mij, als ik het goed heb, dan hebben we hier Internet Fiber COA Reggefiber 1000 en nu stond er in mijn Freedom informatie Internet glasvezel 1Gbit/s COA.

Ik sluit er mijn eigen router op aan, Asus AX92U via UPT vanuit dat TP-Link kastje. Die fritzbox van Freedom heb ik in de kast liggen. Hier op de community is mij toen aanbevolen om het TP-Link MC220L kastje te kopen, de SFP-module van Freedom erin te stoppen en dan kon ik daar mijn eigen router op aansluiten (met wat instellingen aan te passen). Dat is me gelukkig gelukt.

Die groene SFP-module van Freedom heb ik uit de Fritzbox gehaald en in het TP-Link MC220L gedaan. Die blauwe TP-Link TL-SM321B heb ik zelf gekocht omdat dit ook op deze topic stond. Freedom heeft mij dus verder niets toegezonden dan alleen een FritzBox.

Het kastje is helemaal leeg getrokken door de monteur en heeft het zo aangesloten.

Hoi

Er zijn dus optische verloop snoertjes van grote groene stekkers naar kleine blauwe stekkers. Elders op de website genoemd, ik geloof zelfs met winkel.
An de foto te zien zit er in jouw FTU een blauwe stekker, dus dan zou je voor de TP-Link SFP een verloop van grote blauwe stekker naar kleine blauwe stekker moeten hebben.
Voor de liefhebbers een stekker link:

Glas is dus gewoon ethernet, dus het lijkt me dat je voor een test wel wat hebt aan wel of geen lost packets.
Dit zegt dus mijn WAN;

 ppp  txqueuelen 3  (Point-to-Point Protocol)
 RX packets 52885171  bytes 39509437272 (36.7 GiB)
 RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
 TX packets 42394404  bytes 12590144182 (11.7 GiB)
 TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Dat is dus PPPoE. VLAN6 is het zelfde verhaal: Geen lost packets.

Vr.Gr,
Rob

Hmm, oke.
Ik heb dus nu een blauwe grote naar groene kleine en dat is niet goed. Als ik een kabeltje bij koop van blauwe grote naar blauwe kleine, dan kan ik deze wel in die TP-link SFP kunnen stoppen.

Hoi

Of een verloop van kleine groene naar kleine blauwe dat je dan op het huidige snoertje aansluit.
Misschien handig als van te voren bekend is wat de monteur precies komt installeren; Voor zover mij bekend werd altijd een kleine blauwe stekker geïnstalleerd. Blijkbaar is dat nu anders.
Of dat de klant van te voren duidelijk aangeeft wat deze precies wilt hebben.
Het hele monteur gebeuren komt nu op mij een beetje als een soort black box over, maar dat kan ook aan mij liggen.

Vr.Gr,
Rob

Ik weet het niet, zo heeft de monteur het bij ons aangesloten. Het grote blauwe blokje bij binnenkomst glasvezel en dan aan de andere kant van het kabeltje zit een groen klein blokje.

Dan ga ik eens op zoek naar een klein groen verloop naar klein blauw.

Een nieuw kabeltje vanaf de muur is de meest praktische oplossing.
Dat geeft namelijk het minste verlies.
En is ook het makkelijkst verkrijgbaar.

Heb even een paar foto’s gemaakt van zo’n blauw SC blokje.
Die zijn hol van binnen.
Dat doen ze, om zo min mogelijk verlies te hebben.

1 like

Ah, oké.
Ik denk zelf ook dat het beter is om een nieuw kabeltje te plaatsen. Beter dan een blokje, en wat je zegt, minder verlies.

Gekke vraag, maar waar kan ik het beste zo’n kabeltje kopen?

Heb zelf deze gevonden, maar heb ik dan de juiste?

Hoi

Duplex zijn twee kabels naar elkaar.
Deze zijn enkel;

En dan een SC-LC van gewenste lengte lijkt me zo.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Sorry Rob, dat ik hier niet in thuis ben. Maar met jou informatie denken dat ik deze moet aanschaffen: OS2 simplex glasvezel kabel LC-SC 7,50m kopen?

Lengte mag wel iets korter, maar als ik het goed heb is dit blauw naar blauw.

Korter hebben ze ook.
EAN 4049759026080

De plaatselijke Cambrium TD verwijst ook naar deze webshop.

Hoi

4049759026080 vind ik niet bij utp-kabel.nl, wel bij buerklin.com.
Anyway, als je op de utp-kabel.nl pagina bij stekker-1 LC kiest en bij
stekker-2 SC dan krijg je het volgende overzicht;
OS2 simplex glasvezelbekabeling bestellen? - LC - SC
Dat gaat in lengtes van 0.5 tot 20 m. Allemaal van kleine naar grote
blauwe stekkers.

Vr.Gr,
Rob

1 like
1 like

Mag ik jullie bedanken voor alle moeite, hulp en vooral het geduld die jullie hebben om een leek uit te leggen wat die kopen moet.

Ik ga het bestellen en dan aansluiten. Dan is het blauw op blauw en dan weer blauw in de SFP. En dan kan ik die van fritzbox weer terug stoppen en terug sturen naar freedom.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte!

** aangepast 18-04-2023 **
Bij deze wil ik graag melden dat het allemaal prima werkt. Heb kabeltje er tussen geplaatst en het is super snel. Sterker nog, het is er sneller op geworden. Hierbij wil ik graag @Erik en @sput heel erg bedanken voor alle hulp, en vooral het geduld die ze hebben gehad om een leek te vertellen wat die moet doen.

Super bedankt! En dit is het plaatje van nu met 0% verlies:

Hoi

Voor de liefhebbers nog even een veiligheids link;

Voor de rest veel knutsel plezier en veel succes.

Vr.Gr,
Rob

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.