Aantekeningen bij omzetten AON naar GPON in Eindhoven

Sorry dat ik dit topic een beetje als een blog gebruik, maar ik zie dat het vele mensen bezig houdt en wellicht dat de informatie anderen helpt of gaat helpen in dit proces. Ik ga dus maar even door met rapporteren.

De datum van omzetten was verzet van 2 januari (wat in de aanvraag gekozen was, maar waarvan de helpdesk al aangegeven had dat dit niet gehaald ging worden) naar 19 januari, met "je krijgt de spullen uiterlijk een week voor de aansluiting (sic: verandering natuurlijk, maar goed).

Nou levert “pakketten afleveren” hier in de buurt nog wel eens wat onverwachte uitdagingen op, dus dat was mijn volgende zorg: hoe komen die dingen hier, wanneer, etc etc etc. Hoe dan ook, ik kreeg vanochtend een bericht “je pakket is verzonden” met als beschrijving van de inhoud: “Huawei Optical Network Terminal (ONT)”.
De transporteur is dhlparcel en daarvan ken ik inmiddels de eigenaardigheden, komt wel goed.

Ik beheer twee aansluitingen, en de aanpasdatum van beiden was hetzelfde en is beiden verplaatst naar 19 januari. Van beiden aansluitingen is mijn adres het afleveradres voor de spullen; een van de adressen is geen postadres. En omdat het serienummer van de ONT bekend moet zijn bij Freedom is het belangrijk om te weten welke ONT / welk pakket voor welk adres is. Freedom is gelukkig niet “slim geweest” door de pakketten bij elkaar te doen: ik heb twee mailtjes gehad met twee verschillende DHLparcel tracecodes en kan dus de ONT’s uit elkaar houden bij ontvangst; een sharpie voorkomt dat ze later verwisseld worden. En uiteindelijk heeft de helpdesk me de benodigde serienummers gegeven; dit moet goedkomen.

Ik zie vragen over een losse SFP in een fritzbox. In mijn geval ga ik het niet zo inrichten: de plek van de glas-aansluiting is niet de beste plek voor wifi en ik heb de bestaande accesspoints daarom elders (“hoog, droog en centraal”) geplaatst. De NAT-box, die PPPoE doet, VLANs enzo, hangt daar ook, en dit is gewoon gekoppeld met 1000BASE-T koper (let op: deze aansluiting MOET 1gbit zijn, de NTU doet niet aan speed-conversie!) met de NTU en straks met de ONT.

Heeft iemand slimme ideeen hoe de ONT-fiber mechanisch te beschermen die in dit forum gedeeld kunnen worden?

Kweetniet of en waartegen (voor wie), maar je kunt er een (zoekwoord:) beschermkorf of beschermkap omheen zetten. Verkrijgbaar bij elektro-installatie winkels of conrad.

1 like

en de fiberglaskabel-zèlf kun je in een goot en flexibele (ruime) bochten leggen,
als mechanische bescherming.

Nieuwe update. DHL belde aan en leverde twee Huawei OptiXstar EG8010H GPON terminals af. Een kastje van 6.9 x 8.3 cm, dus dat ding zal wel “ergens” passend gemaakt worden in de meterkast.

De Huawei engineer die dit ding ontworpen heeft, heeft verwarring gehad over “boven en onder”. De tekst bij de status LEDs (POWER, PON, LOS en LAN) alsmede de merknaam suggereert dat de aansluitingen (voeding, fiber, ethernet) aan de bovenkant van het kastje zitten. Dat is vanwege “stof” ongewenst in iets als een meterkast, maar goed.

Aan de achterkant van het kastje zitten twee slotgaten (afstand: 47mm) om het ding met twee schroefjes op te hangen. Maar die slotgaten zitten precies verkeerd om: bedoeld om het kastje op te hangen met de aansluitingen naar beneden. In de meterkast hangt het ding dus altijd ondersteboven.

Op het ding zit een sticker met behalve typenummer, serienummer en dergelijke, ook een IP adres, een username, en een password. Dit password is voor beide kastjes anders, dus ieder kastje z’n eigen password. Ernaartoe browsen levert een web-pagina op, waar je overigens meteen het default password moet wijzigen. Je kunt een aantal dingen instellen en bekijken, o.a. het optisch vermogen waar ik in geinteresseerd was.

De web pagina heeft een aparte pagina voor GNU licensing, het is blijkbaar een linux gebakje.
Met nmap zie ik alleen poort 80 open, poort 23 “closed” maar geen enkele UDP poort en ik heb nog geen sjoege gekregen met SNMP.

Er was ook een teleurstelling.
Behalve ONT, muurwrat, netwerk-kabel, een velletje stickers, een ethernetkabel en een safety-boekje zat er niets meer in de doos. Specifiek, de fiberkabel om de ONT aan te sluiten ontbrak. Het heeft de helpdesk wat moeite gekost om uit te vlassen wat ik precies nodig heb want er zijn de nodige verschillende typen aansluitingen (Fiber termination unit - Wikipedia). Na wat soebatten kijkt het erop dat ik in Noord-Eindhoven (Reggefiber-gebied) een TY-01 heb:

In eerste instantie wilde men alleen een patchkabel opsturen maar dat is niet genoeg. Uiteindelijk lijkt het dat daar dan zo iets bijhoort:

VRAAG: dit ding heeft een blauwe kabel. De ONT fiber aansluiting is groen. Heb ik een probleem?

gewoon tòch met de aansluitingen naar beneden hangen,
dus dan zijn die gaten wèl weer goed.

( Plak over die onderste-boven-merknaam gewoon een leuk ander stikkertje )

Nee hoor, gewoon heel goed kijken tussen welke aansluitingen je een fiber-kabel gaat doen. Er zijn fibers met aan één kant groen en aan de andere kant blauw … …

Voor uitleg zie de bijdrage

En dat is het geval met de kabel, en de patch cover, die ik vandaag van Freedom (in tweevoud, twee aansluitingen) heb mogen ontvangen. De patchkabel is maar liefst 2m lang (daar moet ik nog iets op verzinnen…) en netjes voorzien van SC/PC (blauw, voor het patchcover) en SC/APC (groen, voor de ONT). Alles is er nu, volgende week donderdag knutselen want de migratie is volgende week vrijdag.

Ik ben blij GeertJan dat jouw aansluitingen de 19e worden omgezet, die van mij staan voor de 22e op de rol… ik hoop dat je je ervaringen inderdaad even deelt, dan kan ik daarvan leren.
Mijn ONT komt a.s. maandag, ik neem aan dat het dezelfde zal zijn als jij ontvangen hebt.
Wel vind ik het vreemd dat Freedom niet meteen een volledige set heeft gestuurd om alles aan te kunnen sluiten. Zoals je weet wil ik uiteindelijk proberen de FritzBox direct met een SFP op de glasvezel aan te sluiten, maar wil eerst beginnen het op de ‘officiële’ manier aan de gang te krijgen. Dan heb ik altijd een fallback.
Ik heb daarom toen ik mijn FritzBox bestelde bij de FritzShop in Groningen meteen gevraagd wat ik verder nog nodig had. Daarop heb ik ook een cover besteld met glasvezel met blauw/groene stekers - overigens na foto’s gestuurd te hebben van de huidige aansluiting in de meterkast (prima service trouwens van de FritzShop). Maar als ik het goed begrijp moet ik ook nog vragen om een juiste cover bij de Freedom Helpdesk ? Want waarschijnlijk is de ONT aansluiting toch weer anders dan die van de SFP ?
Zit er trouwens nog uitleg van Freedom bij hoe het moet worden aangesloten ? Welk deel van de nu gemonteerde spullen moet worden vervangen ?

Hallo,

Ik weet niet waarom Freedom in eerste instantie geen cover opgestuurd heeft. Ik denk dat ze 't erg druk hebben en mensen maken fouten. De reden om erover te posten is dat je vooraf je spullen checked - het is onhandig om op de 21e of de 22e te ontdekken dat je spullen mist.

De cover die ik van Freedom gekregen heb - voor een TY-01 FTU, check de foto’s op de wiki die ik eerder gepost heb! - is voor een blauwe stekker (SC/PC).
Het is een “stukkie plastic” wat je op de FTU schuift nadat je de oude NTU verwijderd heb (denk eraan dat je de zwarte stofdoppen verwijdert anders heb je veel schade!). Het “stukkie plastic” schuift een fiber koppelstuk op de aansluiting van de FTU, dan zo’n 20cm fiberkabel, en dan een tweede connector (ook weer SC/PC blauw) waar dan de fiberkabel op komt.

De Huawei ONT heeft een groene stekker (SC/APC) en de door Freedom geleverde fiberkabel heeft groen aan de ene kant en blauw aan de andere kant. De foto van de cover die ik gepost heb - gejat van fritzshop - laat een SC-PC / SC/PC, dat is blauw/blauw zien, en dat is niet goed voor de ONT want die is dus SC/APC (groen).
Nogmaals, je mag blauw en groen niet mixen!

Ik weet niet wat de aansluiting is van de SFP die Fritzshop levert, blauw of groen. Kijk dat even goed na. De spullen van Freedom passen in ieder geval keurig op elkaar.

De procedure is dan als volgt:

  1. Verwijder de oude NTU (die zit dus links, zie de foto’s). Aan de bovenkant van de FTU zit een handle-tje, als je daarop drukt kun je de NTU eenvoudig naar boven schuiven
  2. Controleer dat je de stofkap van de nieuwe cover verwijdert (zwart dopje) voor je de cover plaatst
  3. Schuif de cover van boven naar beneden op de FTU. Het zal zich vastklikken
  4. Verwijder nu de andere stofdop en het dopje van de blauwe kant van de fiberkabel. Je kunt nu de fiberkabel in de onderkant van de cover prikken.
  5. De andere kant van de fiber (groen) gaat in de ONT. Denk weer aan dopje op de fiber en dop op de fiberaansluiting van de NTU
  6. Mijn ervaring is dat je fiberspullen stofvrij wilt houden. Gebruik dus een van de zwarte dopjes om de optische ingang van de oude NTU af te dichten; optische spullen houd je schoon. Bewaar ook de andere dopjes in een stofvrij plastic zakje - zo’n zip-bag is prima.

De NTU is onbruikbaar en mag je nooit terugplaatsen zonder toestemming vooraf van Freedom, want je blokkeert de aansluiting voor meerdere gebruikers. Desalniettemin, de helpdesk zei dat als ze GPON niet aan de gang krijgen dat in overleg de oude aansluiting hersteld kan worden, vandaar dat ik de oude spullen netjes hou.

Het ombouwen doe je trouwens voordat Fiber Operator de boel ombouwt. Ze controleren op tegenlicht en doen de upgrade niet als 't niet in orde is. Dat doe ik dus op de 18e en jij op de 21e.

De fiberkabel van Freedom is 2m lang en gevoelig en terwijl vroeger alle fiber-narigheid netjes in de NTU zit, heb je nu die fiberkabel zwerven daar waar je FTU is geplaatst.
In een van de locaties, een blokhut, zit de FTU in de meterkast waar meerdere mensen bijkunnen en daarom maak ik me zorgen dat de fiberkabel achter iets blijft hangen, ik heb een constructie gemaakt met goot om de fiberkabel af te schermen (rekening houdend met buigradius!)

Voor mij thuis (de FTU zit in de woonkamer) is het risico van schade door derden wat kleiner maar de FTU zit op zo’n 50cm van de grond en ik ben bang dat de lange fiberkabel aangevallen wordt door de Romba stofzuiger-robot. Ik heb dit opgelost door de ONT op de cover te schroeven (twee gaatjes 3mm in de plastic cover boren, 2 schroefjes/moertjes, let op dat je de fiberkabel niet beschadigt met boren!) en de fiberkabel om de ONT heen te plaatsen. Als ik dus de cover plaats heeft de ONT meteen ook een mooi plekje. Bedenk dat fiberkabels niet mogen knikken (min buigradius is 20x de dikte van de fiber) en ik heb de fiberkabel vastgezet met wat plakvoetjes en twee tie-raps die niet aangetrokken zijn - ze houden alleen maar de fiberkabel op de plaats. En je zult even “slim” de fiber moeten leggen om de buighoek van de fiber te minimaliseren, zie foto.

De oude NTU en de nieuwe ONT gebruiken 12V met dezelfde aansluiting dus de voeding wil ik gewoon omsteken (ONT trekt zo’n 100 mA).
En op de ethernetpoort doe je dan gewoon PPPoE op VLAN 6 zoals dat al jaren zo is.

Ik heb verder geen instructie ontvangen maar er is https://helpdesk.freedom.nl/handleiding-huawei-ont-glasvezel , https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem

We gaan het vrijdag zien. Vraag vooral verder!

Ik heb inmiddels na een berichtje aan de helpdesk ook een nieuwe cover gekregen. Het is een zelfbouwpakket met cover, 3 glasvezels en 2 verbindingsblokjes. Er zat géén beschrijving bij en ook de helpdesk heeft er géén email over teruggestuurd. Maar het is vrij duidelijk dat die verbindingsblokjes in de cover moeten worden gestoken en het kortste stukje glasvezel in de cover tussen die 2 verbindingsstukjes moet worden aangesloten - zie de foto hierboven in het bericht van GeertJan over het afleveren van de 2 ONT’s.Dan blijven 2 lange glasvezelkabels over, één met blauw-blauw en de andere met blauw-groene stekers. Dat moet wel goed komen dus. Zowel de ONT als de FritzBox hebben een groene aansluiting, dus ik houd de blauw-blauwe kabel over.

Uit de summiere beschrijving van Freedom begrijp ik dat ik de oude Fritzbox de avond voor de dag van de omzetting van de glasvezel moet halen. Maar kan (of zelfs moet ?) ik dan de nieuwe ONT al aansluiten, zodat de GPON verbinding meteen bij ombouw al geactiveerd kan worden ? Of mag dat juist niet ? En hoe weet ik wanneer het zeker wel moet ? Krijg je een telefoontje of SMS of zo ? (Email lijkt me niet zo voor de hand liggen…)

Ik ga dit weekend de meterkast uitmesten en voorbereiden op de nieuwe aansluiting. De suggestie om de ONT op de nieuwe cover te plaatsen wil ik overnemen, neemt dat ook niet meer ruimte in dan nodig.Ik ben wel benieuwd naar de ervaring met het plaatsen van die nieuwe cover. Want ik heb op dit moment een cover waar ook al een glasvezel uitkomt die de Fritzbox ingaat:

Het lijkt me dat de glasvezel die daaruit komt ook meteen is aangesloten op de binnenkomende vezel ? Waarom kan ik dan die niet gewoon vervangen door een blauw-groene kabel en die in de ONT steken ?
Want het is me nu niet duidelijk welk deel ik moet vervangen door de nieuwe cover: het linker of het rechter ? In het rechter komen 2 glasvezels binnen: één voor internet en één voor TV (niet meer in gebruik, werd ooit signaal doorgegeven waarmee in de woning een signaal op de coax aansluitingen kon worden gezet)

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van GeertJan. Met name het wegnemen van de huidige covers en hoe de nieuwe aan te sluiten, liefst met foto’s - succes gewenst vandaag !

Mijn techniekovergang in Einhoven/Acht stond gepland voor afgelopen maandag 15/1.
Ik had een 200Gb KPN AON aansluiting met een 5530 router, vrij standaard. Een week eerder had ik een nieuwe 5530-PON en een optische patch-kabel gekregen, zonder een beschrijving van de aansluiting. De installatie doe ik zelf, dat was nog nooit in mijn internet verleden een probleem geweest.
Zondagavond netjes je oude 5530 uitgezet en op maandag rond 8u30 de nieuwe 5530 aangesloten op de bestaande verbindingen, voeding, bestaande 3m lange glas verbinding, 1x UTP naar een grote switch. Zou moeten werken dacht ik.
Echter, de nieuwe 5530 zag geen signaal. Maandagmiddag heb ik de helpdesk gebeld die mij wist te vertellen dat ik ook een nieuwe patch cover had horen te krijgen, die zou onmiddellijk opgestuurd worden. De nieuwe patch cover was nodig omdat het signaal nu over de tweede vezel het huis binnen zou komen en niet over de A vezel zoals het bij de AON aansluiting was.
Dinsdagochtend was de nieuwe patch cover er, zonder ook maar een rudimentaire beschrijving. Doordat de nieuwe patch cover er duidelijk anders uitzag als wat er al zat had ik niet in de gaten hoe dat op elkaar zou horen te passen. Weer de helpdesk gebeld en gevraagd of ik teruggebeld zou kunnen worden door een technisch ondersteuner. Die belde en daarna werd het duidelijk hoe dit was ontstaan en wat er in mijn situatie de eenvoudigste oplossing was.
Freedom had een paar dagen voor 15/1 te horen gekregen dat de nieuwe aansluiting(-en ?) niet op de A vezel maar op de B vezel zouden komen, dat was iets waar ze niet op hadden gerekend.
Na goed kijken was de reden duidelijk, de A-vezel komt bij mij binnen op een blauwe SC/PC connector en de B-vezel op een groene SC/APC connector. In tegenstelling tot een AON verbinding heeft een PON verbinding last van reflecties op de recht afgesneden glas-glas overgang. De 8 graden snijhoek van een APC verbinding zorgt dat die reflecties niet weer recht rerug de glasvezel in gaan.
De oplossing bij mij was om het koppelstukje van de A-vezel verbinding af te halen en op de B-vezel aansluiting te zetten, daarna met een SC/APC - LC/APC kabel de verbinding te maken met de 5530-PON router te maken. Dat gedaan, klaar, de 5530 deed wat hij moest doen en een speedtest vertelde dat de snelheid ongeveer 990Mbit/s download en 980Mbit/s upload was, niets mis mee. Nu moet alleen nog even de los in de meterkast hangende 2 meter verbinding vervangen worden door de net binnengekomen 3 meter SC/APC - LC/APC kabel.
Hieronder een paar foto’s van hoe de patch verbinding er bij mij met AON uitzag en nu met PON.

Zo zag het er met AON uit en nu weer met de nieuwe PON aansluiting:

Zonder de deksels met de aansluiting naar de oude 5530-AON aan de linkerkant op de A-vezel:

Het zelfde met de aansluiting naar de 5530-PON rechts op de B-vezel:

Zoals je kunt zien heb ik het volgende gedaan:

  • De oude patch-kabel met blauwe connector verwijderd
  • Het M-vormige witte beschermstukje van de B-vezel aansluiting gehaald
  • Het blauwe koppelstukje van de A-vezel verplaatst naar de B-vezel
  • Het M-vormige stukje plastic als bescherming op de A-vezel aansluiting gezet
  • De nieuwe patch-kabel (groene connector) op de B-vezel aansluiting gedrukt.
1 like

(ik krijg allerlei foutmeldingen van de forumsoftware, wellicht door de lengte van dit verhaal. Ik post eht nu in stukken: dit is deel een (1))

Nul van twee

Het resultaat van een frustrerende dag. Ik heb tot nu toe geprobeerd een beetje ambassadeur te zijn voor Freedom, maar dat valt me nu wel zwaar want het is “fout op fout op fout” en communicatie blijkt een belangrijk probleem te zijn.

Voordat ik begin: voor een ISP is het belangrijk dat mensen “vooral niet bellen” want een helpdesker bellen is duur. Dus je moet je instructie op orde hebben. Omdat dat in mijn beleving nog niet zo was, maar ja, Freedom is nog steeds een startup, heb ik deze thread aangemaakt in de hoop anderen het bellen te kunnen voorkomen. Dat is niet gelukt, zie verderop.

Om te beginnen kreeg ik van de week plotseling, onaangekondigd, een enkele SC/APC - SC/APC kabel. Dat was raar want ik dacht dat ik inmiddels alles had; toch maar even gebeld. En bovendien: als ik iets met deze fiberkabel moet, ik heb twee upgrades op vrijdag met identieke TY-01 FTU’s dus wat moet ik met een enkele kabel?
De helpdesk vertelde dat het waarschijnlijk een foutje was en ik de kabel gewoon kon negeren, en dat heb ik gedaan.

Donderdagavond de NTU’s verwijderd, de coverplaten geplaatst op A (dat was de instructie, die immers sprak van het verwijderen van de NTU omdat deze een PON netwerk verstoort), en de GPONs aangesloten zodat ik met de LEDs (of, doordat de nieuwe IP adressen zouden pingen) zou kunnen zien wanneer de boel omgepatched is.
En voor mijn aansluiting thuis kon ik inloggen op de GPON en de status bekijken. Wat kon er misgaan?

Vrijdagochtend kreeg ik voor de blokhut-aansluiting een mailtje: abonnement beeindigd (dat klopt), en of ik de spullen terug kon sturen (dat klopt niet - Freedom heeft geen spullen geleverd dus hoezo “terug?”). En, ook raar, voor de aansluiting thuis kreeg ik dat mailtje niet en als ik op my freedom kijk dan zie ik voor de aansluiting thuis nog steeds een abbo maar voor de blokhut niks meer - van waar dit verschil?

Een ander saillant detail: toen ik nog eens uitzocht wat voor aansluiting ik kon krijgen, was de Fiber Operator aanbieding veranderd, in plaats van besteld / geleverd is er nu sprake van een “voorbestelling”, zie foto. Helpdesk: "We zien dat je besteld hebt, patch engineer rijdtpatch-monteur is aan het rondrijden, gewoon wachten, en nee, je krijgt geen terugkoppeling wanneer (of?) de patch gemaakt is. “Bel om 1700 maar eens, helpdesk is open tot 17:30” maar dat vond ik wat laat, om 16:15 maar eensgebeld want ik had nog steeds een knipperende LOS LED en als ik op de GPON inlog zag ik geen signaal.

(ik ga door in deel twee).

(deel twee)

Toen ik om 16:15 belde ging het snel bergafwaarts. De helpdesker was niet zo ervaren met deze situatie en moest iedere vraag steeds per chat aan een ervaren persoon vragen. En behalve de standaard opmerkingen (“zit de cover er goed op”, “power cycle de GPON”) kwam op een gegeven moment de suggestie dat het cover, die nu op de A-kant zat, op de B-kant moest zitten en of ik 'm even over kon steken?
Ik vond dat geen goed idee - de B-kant heeft een SC/APC aansluiting (groen) en daar kan ik de coverplate (met SC/PC kabels - blauw!) niet op aansluiten, dan is alles beschadigd. Er ontstond een discussie over aansprakelijkheid - niet de beste discussie op dit moment, maar het repareren van een FTU is erg kostbaar dus “weet je zeker dat ik dit moet doen, en wie is aansprakelijk”.

Rond 1700 kwam er bericht dat er een mailtje onderweg was met instructie. Dat mailtje voeg ik straks nog even toe. Hoe dan ook, de truuk was, zoals Hans al gezegd heeft, dat de aansluiting moet op de B-poort en die is inderdaad APC dus daar kan ik de door Freedom geleverde SC/PC spullen niet op gebruiken. De instructie bestond uit het slopen van de cover, verwijderen van de SC/PC fibers en deze vervangen door een SC/APC - SC/APC kabel.
Dat was een toestand, want de kabels die ik van Freedom gekregen had, waren SC/PC, niet SC/APC. Maar ik had een SC/APC - SC/APC kabel gekregen (de “verkeerde kabel” eerder deze week) dus ik zou een locatie werkend kunnen maken. De blokhut is belangrijk dus daar verder gegaan.

En de foto’s van het mailtje had het over een SC/APC - LC/APC kabel, maar daar heb ik niks aan want zowel de TY-01 FTU als de GPON hebben een SC aansluiting en geen LC. De helpdesker kende de verschillen tussen de aansluiting niet.

Met de kabel en wat andere spullen naar de blokhut waar het rode “LOS” LEDje van de GPON daar nog steeds knipperde, zoals dat thuis ook zo was. De fiberkabeling naar de A-kant (SC-PC) verwijderd, omgebouwd volgens de mail met de SC/APC kabel en aangesloten op de B-kant.
Geen signaal.
Gekeken of alles goed vast zat, geen signaal. Paar dingen meer gedaan, geen internet dit weekend.

Teleurgesteld naar huis gegaan en toen bedacht ik me, dat ik twee SC/APC - SC/PC kabels kon koppelen om een SC/APC SC/APC kabel te maken! Deze SC/APC kabel aangesloten op de B-poort maar opnieuw, geen signaal.

Zowel thuis als op de blokhut is de Freedom aansluiting nu down.

Wat heb ik geleerd?

  • Er zitten nog wat opstartproblemen
  • Hoe dit werkt is niet bij iedere Freedom-werker op dezelfde manier bekend
  • Terugkoppeling (“het is gepatched en zou moeten werken”) is er niet op dit moment
  • Omgaan naar GPON op vrijdag is onverstandig

Maandag opnieuw een call naar de helpdesk. En alhoewel ik Freedom hoog heb, wil ik dat ze deze downtijd vergoeden want, mijn hemel, dit kan en moet veel beter.

Gerard, ik wens je sterkte op maandag!

Bijgaande het “mailtje met instructies” die ik vorige week al wilde hebben maar wat pas op vrijdagmiddag om 1700 beschikbaar kwam. Ik denk dat deze instructies op de Freedom website hadden moeten staan. Het beantwoordt in ieder geval de vragen die Gerard nog had in deze thread en is best een goed verhaal - waarom niet tijdig opgestuurd, potdikke?


Subject: RE: Fwd: Belangrijke actie vereist i.v.m. je Freedom internetverbinding! [Ticket#92251790]
Date: Fri, 19 Jan 2024 17:02:16 +0100
From: Freedom Internet helpdesk@freedomnet.nl
Organization: Freedom Internet

Beste Geert Jan,

  • Dit is het benodigde materiaal en de achterkant van de patchcover [zie de SC-LC kabel, ik had dus SC-SC nodig]


Waar moet je op letten?

  • Voorzichtigheid met glasvezel
  • Niets hoeft echt kracht te kosten.
  • Twee rechter handen omdat het gepriegel is.
  1. Haal de glasvezel patchkabel uit de patchcover



  1. Haal de koppelstuk uit de patchcover. Dit is de koppelstuk op het onderste gedeelte. Doe dit met een kleine schroevendraaien of een sterk plat voorwerp. Je dient het metalen gedeelte licht in te drukken zodat je per kant het koppelblokje eruit krijgt.




  1. Nu kan je het koppel blokje eruit halen door er zachtje aan te trekken.

Het kan zijn dat er een kant weer vast klikt. Je dient deze net als in stap 2 het metalen gedeelte weer in te drukken.

{.is-info}



  1. Haal de SC/APC kant van de glasvezel patchkabel door het gat van de koppelstuk.


  1. Haal de stofkap eraf en plaats het in de koppel blok. Let op! Raak de vezel niet aan met je vingers. Haal dan gelijk ook de stofkap uit het koppel blok. Zodat je het niet kan vergeten. De patchkabel hoeft niet dieper te zitten dan het kan. Het witte streepje hoort niet meer zichtbaar te zijn. Zie ter illustratie de afbeelding.




  1. De patchcover dient aan de B kant aangesloten te worden.


  1. Haal de kap van de B-vezel af. Aan de achterkant zit een lipje die je moet indrukken en door het naar boven te schuifen klikt het los.



  1. Trek de kap naar je toe om het eraf te halen.


  1. Plaats op dezelfde wijze de patchcover op de B-vezel. Lijn de kap uit zoals op de afbeelding te zien is.


  1. Schuif de patchcover erop totdat het klikt.

Trek niet aan de glasvezel kabel. Zorg ook dat de kabel niet er tussen zit.

{.is-warning}



  1. Nu kan je de LC/APC kant van de patch kabel aansluiten op de FRITZ!Box. Denk eraan om de stofkap eraf te halen. De connector hoort te klikken in het modem.

Met vriendelijke groet,


Freedom Internet

  • Consumentenbond roept Freedom Internet Glasvezel weer uit als beste uit de test ‘Alles-in-1 Provider’ in november 2023.

  • Blijf op de hoogte van het laatste Freedom nieuws op Nieuwsoverzicht | Freedom

  • Op onze community helpen Freedom klanten elkaar. Kom eens kijken en praat mee op https://community.freedom.nl

On Friday, January 19, 2024 at 4:51:27 PM, Geert Jan wrote:

Attn: Sebas

-------- Forwarded Message --------
Subject: Belangrijke actie vereist i.v.m. je Freedom internetverbinding!
Date: Wed, 17 Jan 2024 01:22:05 +0100
From: Freedom Internet <orderstraat@freedomnet.nl>

Belangrijke actie vereist i.v.m. je Freedom internetverbinding!
Apparaten van de stroom af.

freedom
internet https://freedom.nl

Beste Geert Jan,

Op 19 januari 2024 word je internetverbinding van Freedom Internet
opgeleverd. Om te voorkomen dat je zonder internet komt te zitten,
willen we je dringend verzoeken het volgende te doen:

Als je apparatuur van een andere internetprovider direct op de
glasvezelverbinding hebt aangesloten, zorg dan dat je deze apparatuur
uiterlijk de avond* voor 19 januari 2024 van de stroom afhaalt. Doe je
dit niet, dan kan het zijn dat de nog aangesloten apparatuur voor
verstoringen zorgt op het netwerk. Bij een verstoring kan je nieuwe
internetverbinding niet worden opgeleverd door de netwerkleverancier.

Met apparatuur bedoelen we alleen apparaten die direct aangesloten zijn
op de glasvezelaansluiting. Dit kan een modem, NTU, ONT of eigen
apparatuur zijn. Je hoeft in dit geval alleen de stroom van deze
apparaten af te halen. De glasvezelkabel uit de apparatuur halen is
niet nodig en raden wij af.

Met vriendelijke groet,
Team Freedom

*Voorbeeld: stel dat je verbinding wordt opgeleverd op een dinsdag, dan
haal je uiterlijk om 00.00 ’s nachts in de nacht van maandag op dinsdag
de stroom van de hierboven beschreven apparatuur af.

Helpdesk

De Freedom helpdesk is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 17:30

helpdesk@freedomnet.nl mailto:helpdesk@freedomnet.nl
088-0115666 tel:0880115666

Mijn beeld na deze week een poos met een Freedom-werker aan de mobiel te hebben gehangen is:

  • Aan de gewone helpdesk heb je bij technische problemen niet veel. Hebben hun scripts maar weten zelf weinig en kosten daardoor al snel veel tijd. Jammer, dit was bij XS4ALL en in het begin ook bij Freedom duidelijk beter.
    Bij een technisch probleem vragen of ze het zo snel mogelijk doorzetten naar de technisch onderlegde personen, en vragen of die snel terugbellen. Dat heeft mij in het tweede helpdesk telefoontje geholpen. Ook even zeggen dat emailtjes sturen en moeten ontvangen soms erg lastig is als je geen internet hebt.
  • Het ziet er voor mij naar uit dat wij de eersten in Eindhoven-Noord zijn die worden overgezet naar PON. De betreffende Freedom-werker vertelde mij dat ze weinig wisten over hoe de aansluitingen bij ons in elkaar zaten, plus dat ze verwachten dat er vrij veel variatie in de aansluitingen zou zijn.
    Ze waren er van uitgegaan dat de gewijzigde techniek gewoon op de A-vezel binnen zou komen. Pas 2(?) dagen van te voren kregen ze te horen dat het signaal op de B-vezel geleverd zou gaan worden. Of ze wisten dat de B-vezel een APC aansluiting had weet ik niet, ik kreeg in ieder geval samen met de onnodige nieuwe patch-cover zowel een 2m SC/PC - LC/APC (blauuw-groen) als een 2m SC/APC - LC/APC (groen-groen) aansluitkabel.
  • Mensen die net als ik een FB5530 of FB5590 hebben/krijgen kunnen hopelijk ook uit de voeten met de beschrijving hoe het nu bij mij zit. Als daar dingen niet duidelijk zijn, gewoon even vragen.
1 like

Dank voor de uitgebreide beschrijvingen ! Ik zal morgen eens gaan bekijken hoe het hier zit.

Als ik het goed begrijp kan ik de GPON aansluiting al voorbereiden op de B kant, terwijl de AON verbinding gewoon blijft werken op de A kant ? Dat zou het gemakkelijk maken om om te gaan, wellicht zelfs zonder langdurig verstoken blijven van Internet.

Wel erg teleurstellend dat dit blijkbaar allemaal niet goed bekend is bij Freedom, en enige ter zake doende instructie niet op tijd gestuurd werd.

Hallo GJ,

Jeetje wat een opstapeling van issues, ik denk inderdaad dat er een leercurve is bij iedereen, Freedom, de montage crew, en ook de klant. Nu ben jij natuurlijk niet de gemiddelde klant :wink: (en een van de eersten kennelijk) maar ik hoop dat het bij anderen sneller / beter gaat.

Ben ook van mening dat het beter moet aan de niet-klant kant

Helaas heb ik nog geen glas (duurt nog 1.5 jr, gevalletje ODF), en hoop dat mijn aansluiting (zal in een keer nieuw zijn) dan beter gaat. In ieder geval STERKTE, en goed dat je verslag doet !

Rudi

De aansluiting op de B-vezel voorbereiden zou probleemloos horen te zijn. Zolang je er tenminste geen AON apparatuur op aansluit, een aanwezige FB5530-AON hier aanhangen is een NO-NO. Al vast een FB5530-PON aansluiten op de B-vezel met een groen-groen kabel zou probleemloos horen te zijn. Geen idee hoe lang de A-vezel nog actief blijft.

Vanmiddag heb ik de overgang naar GPON voorbereid. Eerst de meterkast wat opgeruimd zodat ik de huidige Fritzbox van zijn plek kon halen en even kon neerleggen. Vervolgens kon ik de cover van de B kant van de afwerkplaat schuiven zoals beschreven in de email die GeertJan hierboven heeft gepost:

Links op de A zijde zie je dus de nog immer werkende AON verbinding. De B zijde was nu vrij voor de nieuwe afdekplaat. Eerst maar eens de nieuwe ONT daarop gemonteerd zoals GeertJan suggereerde:

Dit met 2 M4 boutjes en moeren, die ik ook gebruikt heb om de glasvezel kabel iets van trekontlasting te geven (het monteren zonder enige vorm van trekontlasting in de cover leek me toch iets te riskant):

Vervolgens de nieuwe afdekplaat met ONT op de B zijde geschoven. Dit moet even met beleid gebeuren, maar ging uiteindelijk toch vrij eenvoudig. De Fritzbox opgehangen en alles aangesloten:

Het LOS LEDje knippert op de ONT om aan te geven dat er nog géén signaal via de glasvezel binnenkomt - hopelijk gebeurt dat maandagochtend. Ik heb de wizard in de Fritzbox intussen al zo goed als mogelijk doorlopen, zodat het maandag vrij eenvoudig zou moeten gaan.

Ik kreeg vanochtend nog de melding van Freedom dat ik toch zeker de oude Fritzbox zondagavond van de netspanning zou moeten halen omdat het anders op de GPON verbinding zou storen. Ik denk dat niet nodig is omdat de GPON nu via de andere glasvezel gaat binnenkomen. Maar enige mededeling daarover heb ik dus niet ontvangen - wat mijns inziens de helpdesk best even had kunnen sturen nadat duidelijk is geworden dat het hier in Eindhoven net even anders gaat dan eerst gedacht. In de orderverwerking zal toch wel een overzicht zijn van iedereen in Eindhoven die van AON naar GPON overgaat ?

Nu eerst maar eens wachten of maandag deze opstelling goed gaat werken. Het eventueel direct aanleveren van het glasvezel signaal aan de 5590 komt later wel. Daarvoor heb ik dan een LC/APC naar SC/APC kabel nodig. Deze kan ik dan met het koppelstukje dat uit de afdekplaat moet worden verwijderd koppelen aan de SC/APC steker die nu in de ONT zit.

Maandag meer - prettige weekend verder !

Ik denk dat je gelijk hebt en dat in jouw situatie het inderdaad technisch niet nodig zou moeten zijn om de AON apparatuur eerst af te sluiten (je gaat immers over naar een andere fiber). Maar, er zit wel een risico in om daar vanuit te gaan. Ik kan me zo voorstellen dat de monteur in de centrale de instructie heeft om de fiber niet om te prikken, op het moment dat hij nog licht op de fiber ziet staan. Dit om een mogelijke verstoring van het hele GPON segment te voorkomen. Ik zou dus zelf voor alle zekerheid zondagavond wel de oude apparatuur van de stroom afhalen, om te voorkomen dat je niet omgeprikt wordt en daardoor enkele dagen zonder internet komt te zitten. Succes maandag!