Hier was het na aanvankelijke euforie ook weer mis. In de FB monitor zie je de gaten in IPTV (multicast)
Momenteel weer hopeloos; soms even beeld en dan is het weer weg.
De online monitor op de FB fluctueert sterk.
Ik waag me aan een heel lastige vraag (waar ik geen ((snel)) antwoord op verwacht: heeft Fiber Crew wel de de juiste/voldoende apparatuur om de multicast/iptv te
kunnen leveren. Uiteindelijk is de prijs €20 lager dan belichter KPN.
Ik vind het opvallend dat in de middag de performance stabiel is en op momenten dat je meer tv kijkers kan verwachten de performance in elkaar zakt.
Als pensionado heb ik/maak ik veel tijd vrij om dit product te monitoren.
Voor GC als belichter KPN gehad en dit levert soortgelijke problemen niet op.
Ik gooi deze stelling maar eens in de groep.
Ik heb ook sterk het gevoel dat de problemen bij mij begonnen zijn bij het overstappen naar belichter FC
Eigenlijk is dat van de gekke, dat je een product hebt waarvan je de kwaliteit niet zelf kunt monitoren? Zoiets als Tesla die bij een garagebeurt niet kan zien hoeveel km je gedraaid hebt en tegen welke snelheid?
Mogelijk een keuze door geen mogelijkheid te bieden om IGMP reporting te registreren. In wat “serieuzere” omgevingen wordt SNMP gebruikt om de Multicast (Heartbeat) te monitoren.
Wanneer iets niet werkt, meestal omdat iets door z’n capaciteitshoeven gaat, kan dit oorzakelijk uitzoeken en plaatselijk werkend maken, tamelijk complex zijn. Dingen gaan vaak goed op rustige momenten en stuk bij wat meer - andermans? - drukte.
Eén van de redenen dat Multicast imo feitelijk alleen goed is te gebruiken in (eigen E2E) gecontroleeerde (V/LAN) netwerken. Strikt genomen zou ik (be)denken dat Freedom met TV het beste inzet (of fallbacken) op - het duurdere - Unicast.
Vaag, tot ± 19:30 met enige regelmaat stream uitgevallen, daarna rond 19:45 nog een keer en stabiel vanaf ± 20:00. Al die tijd (sinds ± 18:00) heeft ie op dezelfde zender gestaan.
Herstel: het werkt een beetje nu. Zenders doen het wel weer (dat is al iets), maar lopen wel regelmatig vast. Dus volgens mij zijn we terug naar een maand geleden.
Gisteravond vanaf 20.00 kunnen kijken mits niet van zender wisselen. Liep een enkele keer vast maar snel te herstellen.
Vanmorgen wisselen van zender is weer het oude probleem van vastlopen tot S815.
Soms met up/down van zender en soms door Amino off/on te zetten komt het signaal bij. Als je niet van zender wisselt is het te doen.
FB monitor van nul tot 7Mb en weer terug.
Het lek is nog niet boven water.
Vanochtend een half uur stabiel, ook na zenderwisselingen. Daarna haperingen van 15 - 90 seconden.
Gisteravond redelijk stabiel; af en toe vast mits niet wisselen van zender.
Bij wisselingen vanochtend regelmatig vast/S815.
Bij wisselingen (radio en tv) gaat de FB monitor throughput gemiddeld 60 seconden naar nul. Bij radio soms verstoringen alsof de zenderafstemming verloopt.
Kortom “sub optimaal”.
Geen ervaringen met zenders wisselen, daar we maar 1 zender op hebben staan. Inderdaad heel af en toe vast slaan, maar wel zelf herstellend. Radio luisteren we klassiek via FM, als we al luisteren.
In het kort, je moet dan meerdere protocollen in de gaten houden op het ontvangende apparaat (de Amino STB). En die is niet (volledig) onder ons beheer.
Een aantal STBs zijn wel voorzien van een licentie om kwaliteit te monitoren. Maar die data wordt door het bedrijf achter Canal Digitaal verzameld en volgens onze voorwaarden verwerkt om een algemeen (statistisch) beeld van de kwaliteit te krijgen.
Handig voor dashboards en executive overviews. Maar voor zover ik weet is dit niet op individueel niveau beschikbaar.
Gevolg van uitbesteden.
We zien het nu inderdaad vooral veel bij Fiber Crew. Men is er bij Fiber Crew ook druk mee bezig.
Zelf ik heb het idee niet in de gebieden Fiber Crew gebieden Hilversum/Gooise Meren en Almere. Mochten mensen aldaar wel last hebben dan horen we dat natuurlijk graag.
Individueel zien we dit ook wel eens bij KPN en andere netwerken. Maar dat lijken incidenten of lokale problemen.
Ah, hier treedt het ongemak dus op in Soest. Ik weet niet bij welke regio dat dan hoort. En ik waardeer het zeer dat FC er serieus mee bezig is. Ik zie uit naar de oplossing, want tv kijken is zo geen genot.
Soest is een apart gebied.
Net als Lelystad, Nijkerk, Leusden, Amersfoort en de eerder genoemde twee gebieden Almere en Hilversum.
We hebben middels packet traces voldoende data mbt de zender-wissel-problematiek.
We zijn nog wel op zoek naar meer traces waarin de zender spontaan “vast slaat”. Maar die zijn lastig te vinden. Ik kom graag in contact met mensen met Fritz!boxen waar dat gedrag snel gereproduceerd kan worden.
Ik ben de komende dagen niet thuis, vanavond zou ik iets kunnen betekenen. Wat moet ik doen?
Zojuist de TV aangezet (30 min geleden) en tot nu toe nog geen beeld. Zenders 1, 68 en 69 geprobeerd en alles een reset gegeven, helpt niet. Lelystad ligt er weer uit.
Hier al uren strak beeld; ook bij schakelen tussen zenders en Uni<-> multicast
Is het lek boven water? Hier (Soest) de hele namiddag en avond strak beeld, ook na schakelen en “gemist”.