CNAME doorlinken van subdomein werkt niet

Aangezien het inschieten van een ticket geen zin heeft omdat het weken tot maanden duurt voordat er anwoord komt, maar op deze manier:

Bij freedom heb ik het volgende ingesteld bij de DNS instellingen:
peter4ukr1 CNAME nieuwe-domein-naam.nl/peter4ukr
met dus de nieuwe-domein-naam.nl via Strato.
nieuwe-domein-naam.nl/peter4ukr werkt prima.

Ik krijg dan met ‘peter4ukr1.domeinnaam-bij-freedom.nl’ de foutmelding DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

1 like

Zo werken CNAME records niet. Een CNAME record is een koppeling van een hostname (subdomeinnaam) aan een andere hostname, dat dan weer een A- en/of AAAA-record bevat. Je zegt daarmee dus eigenlijk dat de hostname (subdomeinnaam) die jij instelt, het A- en/of AAAA-record van het doel moet volgen. Het is geen mogelijkheid om een redirect in te stellen, dat is wat jij zoekt. Maar zover ik weet kan dat niet bij Freedom voor subdomeinen.

1 like

Zou dit dan wel moeten werken?:
peter4ukr1 CNAME nieuwe-domein-naam.nl

Ik ga het proberen. DNS instellineg duren even voordat ze actief zijn.

Nee, daarmee zorg je dat peter4uk1.domeinnaam-bij-freedom.nl resolvt naar hetzelfde IP-adres als nieuwe-domein-naam.nl. Als nieuwe-domein-naam.nl een eigen IP-adres heeft en het IP-adres zelf ook de website laat zien, gaat dat werken. Maar, dat is meestal niet het geval. Je kan die koppeling wel maken, maar dan moet op de uiteindelijke server (waar nieuwe-domein-naam.nl op draait) ook een virtualhost gemaakt worden voor peter4uk1.domeinnaam-bij-freedom.nl, zodat de webserver weet wat hij met verzoeken voor die hostname moet. Is dat niet zo, dan zal je bij een bezoek aan peter4ukr1.je-freedom-domein.nl de pagina te zien krijgen die je ook te zien krijgt als je het IP-adres van nieuwe-domein-naam.nl in je browser invoert (bijv. http://1.1.1.1).

Het lijkt wel iets te doen, krijg nu een andere reactie, het gaat vervolgens mis met SSL:

“This site can’t provide a secure connection

ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH”

Dit wordt dus niets.

Ik vraag me af of wat Soverin dan gaat bieden als alternatief om subdomeinen naar andere websites te linken dan wel kan gaan werken.

De huidige doorverwijzing lijkt je hele domein door te verwijzen naar een ander domein.
https://helpdesk.freedom.nl/hoe-verwijs-je-een-domein-door-maak-je-een-redirect
niet alleen een doorverwijzing van een bepaald subdomein naar een andere url.

Als daar een alternatief voor komt en niet voor het doorverwijzen van een subdomein, dan is het zinloos.

Logisch als je https gebruikt, er is geen geldig certificaat voor je (sub)domeinnaam geïnstalleerd op die server. Op http (mits de server dat accepteert) zal je wel een webpagina te zien krijgen, alleen niet de pagina die jij wilt/verwacht. :wink:

Ik zou gewoon even aan je hoster vragen of ze peter4uk1.domeinnaam-bij-freedom.nl even willen toevoegen als addon-domain, domain-pointer, extra virtualhost of hoe ze het dan ook noemen aan je hostingpakket (en even opnemen in het SSL cert). Dan ben je er. Een beetje hoster regelt dat gewoon voor je.

Dat werkt niet. Voor een redirect is bij de redirector ook een https certificaat nodig.
Verder is dat eventjes bij een andere hoster “vergeven” van allerlei al of niet kunstmatige eendenfuik beperkingen.

Het is geen redirect, de domeinnaam wordt daarmee bekend in de webserver configuratie en komt op dezelfde root uit als de hoofddomeinnaam. Dus jawel, dit gaat wel werken. Hij heeft een CNAME record aangemaakt en IP verwijst dus naar die server, die kunnen deze gewoon net als de hoofddomeinnaam meenemen in bijv. een Let’s Encrypt certificaat (daarom schreef ik ook “…(en even opnemen in het SSL cert)…”. Klaar is kees. Misschien ga je nu een eerste ervaring opdoen waarom de betreffende hoster (mede) gezien wordt als het afvoerputje van het internet. :wink: Nogmaals, leg dit verzoek neer bij een fatsoenlijke hoster, en het wordt gewoon voor je geregeld (en eerlijk gezegd verwacht ik ook dat dit bij de afvoerputjes gewoon geregeld zal worden…maar goed). Niks spannends aan en technisch zelfs een veel mooiere oplossing dan het via een redirect bij Freedom te regelen. Je bent dan namelijk niet meer afhankelijk van de werking van de webserver van Freedom (naast de webserver van de hoster).

Ook hier gaat de discussie - opnieuw aanmatigend - langs elkaar heen om uit te komen dat iemand een afvoerputje is omdat die het anders doet (en mag doen) dan het wel zou kunnen werken.

Van een “hoster” elders mag/kun je niet verwachten noch eisen dat die uitzonderingen maakt voor domeinen die op DNS-adresniveau redirecten vanuit Freedom.

Dat redirect prima werkt volgens RFC’s is omdat de reguliere redirect niet vanuit de Freedom server loopt maar plaatsvindt via de browser van de gebruiker (waar rewrite http header wordt doorgelinkt).
Een mijn part weigerachtige doel “hoster” hoeft hiervoor niets in richten maar kan - in principe, wel - “detecteren” en blokkeren omdat er gebruik gemaakt is van een redirect (via de header).
Met wat (rewrite) handigheid zijn ook die post/get/client attributen volledig te verbergen.

Nee, het gaat niet om anders doen, het gaat om het te verwachten serviceniveau.

Een CNAME record is geen redirect. Hier wat uitleg: CNAME record - Wikipedia

Het wordt uiteindelijk gehost door die partij en laten we niet doen alsof een addon domain zo bijzonder is op een hostingpakket. Bij de meeste control panels (DirectAdmin, cPanel, Plesk) kan je dit zelfstandig zelfs toevoegen zonder dat je de hulp van de hoster nodig hebt. Bovendien creëer je hier zoals gezegd een technisch mooiere oplossing mee, omdat je niet afhankelijk bent van 2 webservers bij 2 verschillende partijen voor correcte werking.

Wat? Je wilt een http redirect bij Freedom instellen, maar die is dan niet afhankelijk van de werking van de Freedom webservers? :upside_down_face:

1 like

Zoals ik eerder vaststelde we praten kennelijk langs elkaar heen.
CNAME van DNS gebuiken om te redirecten zoals TS ook ervaarde, is niet bruikbaar om te redirecten. Als je dat anders las, heb ik het onbedoeld jou zo laten lezen.

Om functioneel te redirecten moet het IP adres dat gaat redirecten, daarvoor de HTTP headers herschrijven zodat de doelhost daarmee overweg kan. Het normale(re) alternatief is het (sub)domein onderbrengen bij de andere hoster alwaar dan geen rewrites meer nodig zijn.

Of en in welke mate iemand dan een domein belegd bij Freedom (o.a. qua IP adres poort/protocol) naar elders kan overbrengen is afhankelijk of & hoe die uitvoerende hoster dat wil voorschrijven.
Bij mijn weten is het niet (goed/koop) mogelijk om de mail met domein bij MijnFreedom te houden en dan alleen de vervallen website functie naar elders te verplaatsen.

Je kan toch gewoon bij een willekeurige hoster een hostingpakket zonder domeinnaam bestellen? Paar DNS-records maken in de zone van Freedom en klaar. Kan je dan zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, maar in het algemeen geldt ook bij hosting: “pay peanuts, get monkeys”.

Alles mits en indien dan mogelijk is gemaakt om als voorgesteld te worden ingeregeld.

Wat iemand zou willen denken, werkt volgens mij niet bij de (zo je wilt consumenten) hosters die dat niet gaan faciliteren en vaak zelfs opzettelijk CORS (cross domain) dingen blokkeren omdat ze het “verkeer” - dat soms vooral het geldmaakt - bij zichzelf willen houden. Wie dan de aap is, mag je zelf (uit)vinden.
Allemaal dingen die bij Freedom geen zorg zijn (geweest) omdat de website nootjes standaard experimenteel onderdeel zijn waren van het abbo en nu dus per 1/1/24 dus elders zelf ingekocht zal moeten gaan worden.

Met http rewrite, wat men doet middels de website routing functie van Freedom, is doorsturen naar een andere website-locatie wel mogelijk.
De Jekyll generator zal op instructie van bv de index.link (rerouting) dan http 308 rewrite genereren die de browser gaat uitvoeren.
Onderwater - F12 - zie je dan ook daarvoor het bijbehorende netwerkverkeer.

lees ook: 308 Permanent Redirect - HTTP | MDN

Dat is in de praktijk echt bijna nooit een probleem. Ik heb door mijn werk veel contacten in de hostingbranche, weet wel een beetje wat daar wel en niet mogelijk is. Vrijwel geen enkele hoster heeft er problemen mee als je alleen een hostingpakket afneemt en de domeinnaam elders hebt staan en koppelt, is niks bijzonders en komt vaker voor. De enige die er een probleem mee zouden kunnen hebben, zijn de paar hosters die een eigen management tool hebben ontwikkeld en die daar niet mee om kan gaan. Een willekeurige hoster die een standaard control panel gebruikt (DirectAdmin, cPanel, Plesk etc.) gaat daar echt geen probleem van maken. Kunnen ze zelfs ook niet tegen houden, want je kan op user level de domeinnaam gewoon zelf configureren/wijzigen in het control panel als je wilt.

Ja, maar daarvoor moet de webserver van Freedom functioneel zijn en de webserver van het uiteindelijke doel ook. Je bent dus afhankelijk van 2 web servers bij 2 verschillende partijen. Is er bij 1 een storing, heb je daar altijd last van. Een DNS koppeling en de domeinnaam in de webserver configuratie opnemen zorgt dat je nog maar afhankelijk bent van 1 webserver, en dus technisch een mooiere oplossing (minder kans op problemen).

Alle discussies gezien,
Wat ik wil is dat een paar subdomeinen op mijn-domein-bij-freedom.nl doorverwijzen, met juiste SSL, naar een paar URLs in de vorm nieuw-domein-bij-een-ander.nl/directory en dat dan bij de hoster, i.c. strato, die ik daavroor inmiddels gekozen heb, waar ik mijn websites heb ondergebracht en niet meer van afwijk. Ik wil dat mijn hoofdomein mijn-domein-bij-freedom.nl gewoon bij freedom blijft.

Die hoster doet voor een aanvaardbare prijs voor het doel dat ik met de websites heb precies wat het moet doen. Een dienst die dus niet meer door Freedom wordt geleverd. Freedom distantieert zich daarmee verder van zijn eigen corporate charter, maar dat terzijde.

Die wens wil ik via instellingen bij Freedom kunnen regelen. Ik verwacht niet dat ik bij de door mij gekozen hoster daarvoor speciale verzoeken kan indienen en als dat wel zou kunnen, gaat me dat vast extra geld kosten.
Ik moet nu al 20% meer betalen voor iets wat bij Freedom biij het mail-only palket inzat dat onderdeel is van het internet abonnement.

Mocht mijn hierboven beschreven wens niet kunnen dan neem ik dus wat betreft de websites volledig afscjheid van Freedom, en zal de lezers van mijn websites laten weten dat de oude adressen gewoon vervallen en dat ze de nieuwe URLs moeten gebruiken.

Heb je het al eens gevraagd bij Strato (kan ik een tweede domeinnaam die elders geregistreerd is aan mijn hostingpakket toevoegen als extra domein of domein pointer op mijn Strato domeinnaam?)? Genoeg hosters waar dat gewoon kan en niks extra kost. Hoe dat bij Strato zit is op zijn minst dan het vragen waard lijkt mij.

tldr; De knerp zit 'm wat in het “bijna” dat voor een (“consumenten”) hoster ongeveer “altijd” zal zijn.
Mogelijk heb je gelijk wanneer de hoster zich richt op “professioneel” betaalde diensten van €15/mnd of flink meer.

Ik zou niet 123 weten hoe en waar ik met alleen een A of CNAME verwijzing vanuit maildomein bij Freedom bijvoorbeeld
van: → https://www.mijneigenbijfreedom.nl/folder1/huppelepup.html
(*subsite met pagina) zonder rewrite kan doorlinken naar een andere hoster die dan mijn website onder de naam van mijn domein op bv.
naar: ← https://www.nieuwehoster.nl/jouwuserid/folder22/index231.htm
gaat vertonen om mijn webpagina inhoud te laten afglanzen.

Zo ja, zal dat imo alleen mogelijk zijn wanneer die hoster: het “mijneigenbijfreedom” etc.etc. domein opneemt als onderdeel van haar configuratie en het daarbij dan maar zeer de vraag is of en hoe zij genegen is dat te willen faciliteren.

En dan is ook je vraag meer dan terecht dat een gebruiker die dat wil het daar maar moet navragen… wat idd bij (zg “low-end”) bijna niet simpel zal lukken om te kunnen.

NB: dit is inhoudelijk geen moeilijk issue maar het simpele verdienmodel dat ook (nofi) een Freedom doet met haar hosting.
Het kan daar prima maar dan wel bij ons.

Dat is niet wat ik wil. Ik wil alleen bepaalde subdomeinen bij Freedom aan mijn strato domein naam koppelen en dan zelfs alleen maar aan bepaalde subdirectories.
Ik zal dat eens vragen.

Dat is de weg die ik neem en ik een rondje afgang in ontvangst neem (dat ik zo nodig moest want Freedom ging het helemaal wel maken).

“Gelukkig” heb ik niet veel ‘lezers’ op mijn domein(en) zoals trots geparkeerd bij Freedom omdat tot op heden de boel naast onhandig, onbetrouwbaar werkte.
Zoals ik ooit indirect te horen kreeg van Freedom, “misschien zijn wij niet de juiste plek voor jouw hobby”, waarvan akte.

Gelukkig destijds mijn oude hoster zo gek gekregen dat die (nog) niets extra rekende voor het toegenomen fröbelverkeer.

Als ik cynisch overkom, klopt dat en heb daar al wat jaartjes gaandeweg reden voor gekregen met als druppel: dat gaan we ook niet meer doen.

1 like

Echt totale onzin. Ik heb genoeg ervaring (en contacten) in de hostingbranche om zeker te weten dat dit bijna nooit een probleem is, ook niet bij budget hosters. Nogmaals, zeker niet als ze gewoon gebruik maken van een standaard control panel. Dan kan je het sowieso zelf regelen.

Als je echt html pagina links wil gaan lopen forwarden kan dat inderdaad niet via DNS, dan heb je echt een webserver nodig die het verzoek doorstuurt. Maar de vraag van TS was een subdomeinnaam van een domein bij Freedom laten uitkomen op een andere domeinnaam bij een andere hoster, dat kan wel via DNS (met configuratie aan zijde nieuwe hoster, maar dat klinkt spannender dan het is).

Ik mag toch hopen dat budget hosters ook gewoon de mogelijkheid hebben om een vraag aan de servicedesk te stellen. Ik wist dat support bij budget hosters vaak beroerd is (het moet uit de lengte of uit de breedte komen), maar helemaal geen mogelijkheid tot het stellen van vragen? Geloof er niks van!

Vergeet die subdirectory’s even voor de helpdesk van Strato, dat wordt waarschijnlijk te moeilijk voor ze. Als de domeinnaam als tweede domeinnaam gekoppeld is aan het hostingpakket (en je hostingpakket biedt ook ondersteuning voor subdomeinen…wel essentieel ;)) kunnen we dan wel zorgen dat bepaalde subdomeinen op de juiste plek uitkomen. Dat zou bij wijze van al kunnen met een simpele redirect, maar daar zijn ook mooiere oplossingen voor, maar dat is even testen wat Strato gebruikt aan webserver software en wat ze toestaan aan configuraties in bijv. een .htaccess bestand. Dat is voor later; eerst de basis.