[Freedom Server:] locatie IP-adres

Anders kunnen we het altijd nog op Twitter gooien, dan zijn ze vaak veel sneller met oplossingen :slight_smile:

1 like

De reacties worden steeds briljanter:

Beste Gerjan,

U staat uiteraard volledig in uw recht om onze informatie in twijfel te trekken, toch blijft dit wel het antwoord van Sonos.
We hopen dat u de oorzaak van het probleem vind, zodat niet alleen bij Sonos, maar ook andere instanties correcte informatie aangaande uw IP aangeboden krijgen.

Je casenummer is: 0250XXXX
Ik hoop je hiermee voldoende geĂŻnformeerd te hebben.

Mocht je verdere vragen hebben dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

Sonos | Customer Care

De oorzaak van het probleem zijn ze zelf
 maar Sonos leeft in de perfecte wereld dat zij geen fouten maakt :wink:

Cc:

  • Redactie Radar
  • De Rijdende Rechter
1 like

Ik stop al
 Maar chapeau voor die helden van Freedom die de contacten hebben met diensten die Geo-IP issues veroorzaken
 iets met lange adem

1 like

Waarom?

“We hopen dat u de oorzaak van het probleem vind”

Antwoord:
Daar maak ik me geen zorgen over:
het probleem heb ik al gevonden en de oplossing ligt bij u; de middelen heb ik u als klant zelf aangereikt, ik hoop dat u de oorzaak snel aanpakt zodat toekomstige Sonos-klanten deze problemen niet hoeven te ervaren.

Maar dan iets tactischer verwoord, even wachten tot maandag misschien

1 like

Nee ik stop niet met mailen, maar dit topic te vullen :wink: Dacht dat dat de hint was :slight_smile:

2 likes

Oh gelukkig, het was net zo leuk!

3 likes

Volgens mij ben je nog steeds on-topic, keurig taalgebruik en respectvol; geen reden tot ingrijpen :wink:

2 likes

So nos of so not, dat is de vraag!

5 likes

Na een redelijk teleurstellende reactie waarbij het probleem bij Sonos wordt weggeschoven heb ik wel “voorelkaar” gekregen dat ze mijn issue als een feature-request meenemen. In de hoop dat daar iemand wat verder leest heb ik het issue een weekje laten liggen. Vandaag heb ik onderstaande e-mail gestuurd om het warm te houden en te zien welke reactie nu weer komt. Ik voel me bijna een brievenschrijver in de Koelman-stijl (voor wie hem nog kent
 :wink: )

Dag Tim,

Het is alweer even geleden. Fijn dat je actie onderneemt. Je geeft aan dat het een feature-request is waardoor product development het verzoek onder ogen krijgt. Ik denk dat dit een waardevolle actie is. De wijze waarop jullie nu de locatie bepalen kent haar limitaties. Ik ben daar helaas een voorbeeld van. IP-adressen blijven niet meer een leven lang in een bepaalde regio. Jullie als bedrijf zijn ook afhankelijk van de kwaliteit van de aanbieder van deze geografische informatie die zij aan het IP-adres koppelen.

In mijn laatste e-mail ben ik ingegaan op de IP-informatie-register als bron. Helaas heb ik jullie niet kunnen overtuigen over de authenticiteit van RIPE als juiste bron van de IP-informatie . Dit bewijs kan helpen om jullie dienst die jullie gebruiken te attenderen dat zij niet actueel zijn en dat dit de kwaliteit van jullie dienst beĂŻnvloed.

Zoals ik al zei het probleem staat niet op zichzelf. Meerdere partijen, waaronder Google hebben hun medewerking gegeven om te komen tot een Request for Comment (RFC). Een RFC beschrijft uiteindelijk protocollen en ander aspecten rondom het Internet. In augustus 2020 is door de Internet Engineering Task Force (IETF) RFC8805 vastgesteld. De strekking van RFC8805 is dat providers in staat worden gesteld om geografische informatie aan te bieden over hun IP-adressen. Nu moet als er ergens een foutieve informatie wordt aangeboden dit onder de aandacht worden gebracht van de dienst (in dit geval Sonos) of de desbetreffende geo-ip-dienstverlener. Van deze laatste zijn de gegevens niet bekend omdat jullie deze niet willen delen. Vandaar dat ik jullie ook aanspreek.

Voor het gemak verwijs ik naar de vastgestelde RFC8805 die te vinden is onder: RFC 8805 - A Format for Self-Published IP Geolocation Feeds. De strekking deel ik hieronder om het jullie zo eenvoudig mogelijk te maken:

This document records a format whereby a network operator can publish
a mapping of IP address prefixes to simplified geolocation
information, colloquially termed a “geolocation feed”. Interested
parties can poll and parse these feeds to update or merge with other
geolocation data sources and procedures. This format intentionally
only allows specifying coarse-level location.

Some technical organizations operating networks that move from one
conference location to the next have already experimentally published
small geolocation feeds.

This document describes a currently deployed format. At least one
consumer (Google) has incorporated these feeds into a geolocation
data pipeline, and a significant number of ISPs are using it to
inform them where their prefixes should be geolocated.

Gelukkig is er op dit moment ook een informatie-ronde gaande die RFC 8805 uitbreid/verbeterd. Want hoe zorg je ervoor dat de aangeboden Geofeed authentiek is. De strekking neem ik voor het gemak hieronder op. De volledige tekst is te lezen op: RFC 9092 - Finding and Using Geofeed Data

Providers of Internet content and other services may wish to
customize those services based on the geographic location of the user
of the service. This is often done using the source IP address used
to contact the service. Also, infrastructure and other services
might wish to publish the locale of their services. [RFC8805]
defines geofeed, a syntax to associate geographic locales with IP
addresses. But it does not specify how to find the relevant geofeed
data given an IP address.

Zoals al eerder aangegeven biedt mijn provider Freedom Internet een dergelijke Geofeed aan op basis van RFC8805. Deze is te vinden onder https://freedom.nl/geofeed.csv. Deze bevat de ranges die in gebruik zijn van Freedom Internet en dat deze informatie klopt is te controleren via het register van RIPE. Zij zijn in Europa verantwoordelijk voor de uitgifte van IP-adressen.

Hopelijk brengt deze toevoeging een oplossing voor het probleem dat ik ervaar een stap dichterbij.

Vriendelijke groet,

Gerjan [mod-edit: i.v.m. privacy]

6 likes

Je bent niet gewoon lastig, je bent een luis in de pels van Sonos geworden :grin:

Complimenten voor de geplaatste reactie daar trouwens

2 likes

Twitter vraagt om @-handles ivm het gedoe met hun geo-ip database.

Dus als hier mensen bereid zijn die aan mij willen doorgeven dan geef ik ze weer door aan Twitter. Zodat ze via die weg kunnen gaan debuggen.

1 like

We hebben van de NPO begrepen dat ze hebben gevonden waar het bij hun mis ging met de streaming apps. Dit zou betekenen dat met een paar weken de IP-adressen daar ook in het goede land zouden moeten staan. Goed nieuws dus! :smiley:

Met dank aan de goede en open communicatie met de NPO medewerkers!

5 likes

@ApacheLounge
@SteffenLand

Is het misschien verstandiger om deze in PM naar @arien te sturen?

Maar als je het oké vindt dat het open staat is ook prima natuurlijk.

No problem. ApacheLounge is wellicht interessant voor freedommers met een eigen server, www.apachelounge.com

Dank voor dat je me hebt laten weten.

Steffen

Sinds de overstap naar freedom heb ik problemen met de sns bank app, via wifi doet ie het niet. Met 4g wel ook met vpn over wifi. Heb het gemeld bij sns, internetbankieren via de website doet het overigens weer wel.

Werd gebeld door sns dat mijn wifi niet goed is. Moest ik de provider maar bellen. Heb meermaals uitgelegd dat andere banken abn/knab wel gewoon via wifi werken. Ook dat geo blocking mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn. Daar wilde de meneer aan de telefoon niks van weten. Call zou worden doorgezet niks meer van gehoord.

Verder doet de website van gemeente den bosch het niet via freedom ip, wel via 4g of een vpn service.
https://www.s-hertogenbosch.nl

Voor de rest ben ik niks tegen gekomen.

1 like

Ben je wel Nederlander als je hier kijkt.
Banken combineren ook. Je kunt niet in 2 landen zijn.
https://whatismyipaddress.com/

De IOS-app van SNS praat met m.devolksbank.nl en doet dat over IPv6 als dat kan. De IPv6-prefix van Freedom heeft geen problemen met geo-ipdatabases.

Maar er waren in het verleden wel wat problemen met IPv6 en De Volksbank. Die zijn opgelost maar mogelijk zijn ze terug?

Het kan ook zijn dat je v6 niet goed loopt? Want:

  • www.s-hertogenbosch.nl is ook over IPv6 bereikbaar;
  • 4G en VPNs doen vaak geen v6;
  • www.sns.nl / www.snsbank.nl is ook v4-only;

Je kunt proberen om v6 eens tijdelijk uit te zetten en kijken of het dan wel werkt. Dat hoor ik graag.

1 like

Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Zojuist geprobeerd met ipv6 uit en dan werkt het idd wel. Dan lijkt het aan ipv6 te liggen. Als ik surf naar https://ipv6-test.com/ dan zie ik wel supported, ik dacht daarmee te checken of ipv6 wel juist geconfigureerd zou zijn.
IPv6 Supported
Address 2a10:::::::*
Type Native IPv6
SLAAC No
ICMP Not tested
Hostname None
ISP Freedom Internet BV Netherlands