[Freedom Server:] locatie IP-adres

Mijn Freedom is nog niet actief, maar ook hier kan ik niet verbinden met www.s-hertogenbosch.nl. Ik heb ook IPv6 actief, dus krijg het vermoeden dat er iets aan de site niet goed geconfigureerd is.

Even zitten puzzelen, had VPN actief dus chrome gaf aan dat ik IPV4 gebruikte. Na het disablen lijkt s-hertogenbosch.nl hier wel te werken met ipv6.
Remote Address: [2a02:120:380:1::12c]:443

Ik heb zelf ook geen problemen. Zowel s-hertogenbosch.nl als de SNS app doen het hier prima over v6.

Maar dat zegt natuurlijk niets over de ervaringen van anderen. Er kan een lokaal probleem zijn. Maar het kan ook elders liggen. Een paar maanden terug was een deel van het CDN waar De Volksbank gebruik van maakt wel over IPv6 bereikbaar en een ander deel niet. Dat gaf voor de Ć©Ć©n wel een probleem en voor de ander niet.

Dus het is niet altijd geoip. Meld daarom de problemen via de helpdesk. Maak eventueel een packet trace; zodat we kunnen kijken om welke adressen en dan werken we naar een oplossing.

Mijn eigen gemeente (Oosterhout) is ook al niet te benaderen. Dit zitten op hetzelfde IPv6 netblok als 's Hertogenbosch. Ligt er ergens een peering uit ofzo?

Ah er ligt het e.e.a. uit bij NL-nix, misschien dat daar het probleem ligt: Verstoring NL-IX leidt tot problemen bij Nederlandse providers en diensten.

Hier is al een topic over maar dit gaat specifiek over canal digitaal.

Ik heb nu ongeveer een maandje freedom. Alles verliep vlekkeloos qua overstap waarvoor hulde.

Er is echter 1 vervelend dingetje: Ik keek al TV via canal digitaal voor de overstap naar freedom. Ik neem dus geen TV af bij jullie. Echter kan ik met mijn freedom IP geen tv kijken via canal digitaal. Als ik een NL VPN inschakel lukt dit wel. Het euvel ligt dus duidelijk in het feit dat dit IP nog her en der staat geregistreerd als californie.

Op tweakers kreeg ik het advies om hier een topic aan te maken. Door jullie samenwerking met canal digitaal hoop ik dat jullie daar een ingang hebben om aan te geven dat deze nieuwe 45.x.x.x blokken bij jullie horen.

Via de telefonische helpdesk kwam ik helaas niet verder behalve het antwoord dat ik maar moest mailen. En op mail nooit antwoord gehad.

Ik maak eigenlijk nooit gebruik van geo services verder zoals NPO gemist ed. Alleen voor het tv kijken (zeker nu met de huidige actualiteit) zou het wel fijn zijn als het zonder VPN kan. Met VPN kraakt piept en hapert het namelijk nogal.

@kasper Ik heb je bericht toch even hier naartoe verplaatst. Lijkt me handig om dit onder eenzelfde topic te houden en niet 2 topics te hebben met precies dezelfde naam die over precies hetzelfde gaan.

Als het goed is heb je op de mail een automatisch antwoord gehad met een ticket-id. We nemen elke mail in behandeling. Alleen kan het zijn dat je inderdaad pas later antwoord krijgt. We zijn gewoon heel erg druk bezig om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

OkƩ, ik heb de ontwikkelaars van beide gemeentesites benaderd: die ken ik toevallig. Hopelijk lossen ze het snel op.

Bij toeval deze website ontdekt (https://www.iplocation.net/ip-lookup), waar je kunt zien hoe je bij diverse (maar beperkt aantal??) geolocatie database brouwers bekend staat.

Bij sommige van die brouwers kun je een verzoek indienen om de geolocatie te veranderen. Moest wel even zoek werk doen om de manier van verzoek indienen te vinden.

Ik kon alleen een probleem vinden in de registratie bij de database brouwers van IP2Location.net (daar staat de ISP ingesteld als zijnde Jan Taraba in plaats van Freedom, maar ik sta daar wel bekend als Nederlands IP adres), en bij ipdata.co stond mijn ip nog als Sloveens bekend.

Heb een verzoek bij ipdata.co ingediend mijn locatie te veranderen (https://ipdata.co/corrections.html), mogelijk dat het de komende tijd gaat helpen dingen iets te versnellen.

Wel jammer dat schijnbaar zoveel website geolocatie lijken te ā€œmoetenā€ gebruiken. Heb nu al 2 Nederlandse website gevonden die me gewoonweg helemaal van de website blokken omdat ik in het buitenland zou zitten te computeren. Heel handig, op die manier lukt het me ook niet om even een contactformulier te vinden waar ik hun (mijn) probleem kan uitleggen.

Dan maar even via een VPN oplossing (Hola! browser extensie, zou het liever vermijden maar goed ā€¦) proberen om te kijken of ze Belgen wel toelaten.

We hebben elke bij ons bekende leverancier geĆÆnformeerd.

De meest gebruikte leverancier lijkt Maxmind te zijn. Maxmind levert een ā€˜standard databaseā€™ tegen betaling en een ā€˜lite databaseā€™ die gratis is. De ā€˜lite databaseā€™ is ā€˜minder accuraatā€™ en beperkt tot 1000 request per dag.

Wat we nu hebben begrepen is dat onze IPs niet goed in de ā€˜lite databaseā€™ staan. Maar de ā€˜standard databaseā€™ is wel up-to-date.

Als ik zelf op de web site van Maxmind kijk lees ik dat de ā€˜GeoLiteā€™ niet meer wordt ondersteund. Dat is het GeoLite2ā€™ product geworden. Ik vermoed dat veel beheerders nog gewoon ā€˜GeoLiteā€™ data gebruiken.

1 like

Nog even en Maxmind gaat ook de ISPā€™s laten betalen om niet juiste informatie te laten wijzigen. Lekker verdienmodel zoā€¦ Pfffā€¦

Geolite legacy kan niet meer nieuw gestart worden. (kortom sterfhuis constructie)
Einddatum is eind mei 2022. Over uiterlijk 1 jaar en 3 en een halve maand lost dat probleem zichzelf opā€¦

https://dev.maxmind.com/geoip/legacy/

Iedereen die het gebruikt zal moeten investeren in migratie naar GeoIP2.tenzij ze verwachten de deuren voor mei volgend jaar te sluiten ā€¦ (hint). Ik lees niet dat geoip/legacy niet meer onderhouden wordt.

Hier iets over de nauwkeurigheid: (Land NL, <250Km afwijking) zou 0% fout moeten zijnā€¦
https://www.maxmind.com/en/geoip2-city-accuracy-comparison?country=NL&resolution=250&cellular=excluding
Slowakije, Dubai liggen echt veel verder. Dus het plijt de gebruikers niet vrij.

Dat is heel leuk. Erg druk kan ik volgen. De mail waar ik het over had is op 8 januari j.l. verstuurd en ik heb hier nooit antwoord op gekregen.

Dat gaat wat mij betreft wat verder dan ā€œerg drukā€. Ik had een eigen topic aangemaakt omdat het mij specifiek ging om de TV kijken via de app van canal digitaal. Ik heb ook contact opgenomen met Canal Digitaal maar die begrijpen duidelijk niet waar het over gaat. Veder dan ā€œdie methode van kijken ondersteunen wij nietā€ kwam ik daar niet. Wat toch vreemd is. Waarom ontwikkel je een app om die vervolgens niet te ondersteunen.

Ik kijk nu gedwongen via een VPN dienst met als gevolg dat TV kijken niet te doen is. Het hapert en stottert en bevriest elke 30 seconden tijdens piek uren.

Als ik nog een keer mail naar de helpdesk met het verzoek om een IP wijziging krijg ik daar dan antwoord op voor 2023? Of kan ik beter dit jaar uit zitten en volgend jaar weer overstappen?

Wowā€¦ Twitter is nu ok.

Bedankt,

Steffen

1 like

We zijn er eindelijk achter wat het probleem is: de MTU grote op de webserver was de boosdoener! Ik las dat grote partijen hier ook last van hebben. Normaal gesproken zouden hiervoor de client en de host ICMP pakketjes uitwisselen wanneer de MTU niet bruikbaar is voor een van de twee, maar helaas zijn er nog steeds partijen die ICMP blocken :frowning:

1 like

Ah ja, dat is een goede. Bedankt voor het uitzoeken. Ik denk dat we deze mogelijkheid moeten meenemen in de testen die we uitvoeren als we bereikbaarheidsproblemen onderzoeken.

Fijn te horen. Ik heb nog niets gehoord van Twitter zelf. Na eerdere juichberichten en de daarop volgende teleurstellingen zijn ze denk ik wat voorzichtiger geworden :slight_smile:

Het koste wel enige moeite, maar ik heb er dan ook zelf belang bij dat ik de gemeente kan bereiken :slight_smile:

Ze moeten bij die gemeenten dan vaker issues met allerlei netwerk verbindingen gehad hebben.
En er waarschijnlijk ook verder nooit naar gekeken hebben. :frowning:

Dat geloof ik meteen, het probleem is alleen dat iemand van de gemeente geen flauw benul heeft waar het door komt en zal het meteen bij de inwoner neerleggen: het werkt bij mij wel :roll_eyes:

1 like