[FRITZ!Box:] recovery niet mogelijk

Op advies van AVM moet ik een recovery uitvoeren. Het vermoeden bestaat dat de Wan poort defect is. Om dat uit te sluiten moet ik eerst een recovery uitvoeren. Dat blijkt echter niet mogelijk want ik krijg de melding: " The device contains basic settings adapted for your internet service provider. Recovery could make the device inoperable on the 2020-03-11_freedom_founding network. Aborting the recovery."
Is er een mogelijkheid toch de recovery van de Fritzbox 7583 uit te voeren?

Dit is iets waarvoor je beter de helpdesk even kunt bellen, die zullen mogelijk dit remote moeten uitvoeren.

Ja, dat kan wel.
De procedure is anders en je hebt de aangepaste firmware van Freedom nodig.
Niet zelf gaan proberen !

In toekomstige updates, zullen de inlog gegevens van Freedom gewoon van AVM komen.
Ik vraag me af, of alle huidige klanten dit probleem houden?

Antwoord van AVM. Ik zal contact opnemen met helpdesk Freedom.

jammer dat het niet is gelukt en de melding betekend dan ook, dat de FRITZ!Box van je provider is en Freedom het niet toestaat hier de FRITZ!OS te herstellen.
Dan verzoek ik u met uw provider contact op te nemen en meedelen, dat AVM ervan uit gaat dat de FRITZ!Box hier mogelijk defect is vanwege de WAN poort.

Via Freedom zult u dan een nieuwe FRITZ!Box ontvangen.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Alex Philippo (AVM Support)

Als je bekent bent met FTP, onder water draait er op een Fritzbox de eerste zes seconden na het aanzetten een FTP server op 192.168.178.1. Daarmee wordt het flashen door de recovery tool uitgevoerd, maar je kan dit ook zelf gebruiken. Het makkelijkste is om de scripts bij Freetz/Freetz-NG te gebruiken.

Dat is wel heel duidelijk van de kant van de fabrikant

Daarmee wordt het flashen door de recovery tool uitgevoerd, maar je kan dit ook zelf gebruiken.

Deze tip is natuurlijk heel goed, alleen wanneer @Wil1 met dit advies van AVM terug kan naar Freedom, waarom zou hij dan alsnog gaan flashen?

Misschien een goede reden om over een andere Fritzbox te beginnen?

Het is vooral wat voor hem het makkelijkste is. Als het daarmee lukt, hoeft hij hem niet terug te sturen. Een Fritzbox is niet snel een brick, zeker niet met zulke scripts.

(Met het handje moest je altijd opletten je mtd1 flasht en niet mtd2 met de bootloader, want dan had je wel een brick, maar die scripts zorgen er ook voor dat dat niet gebeurt. Ik weet ook niet precies hoe de nieuwere modellen werken, maar dat weten die scripts wel.)

1 like

@jschwart
Volgens AVM support:

dan is het natuurlijk te waarderen dat aan de hand van scripts het geheel hersteld kan worden, maar volgens AVM zou een defecte WAN poort de oorzaak zijn. Hoe dan ook, het is aan @Wil1 wat te doen, wel moet ik zeggen dat het mooi is dat er hulp wordt geboden door de mensen in dit draadje :+1:

Ik verwacht niet dat als de poort echt stuk is, dat dat het probleem oplost. Maar als het toch een softwareprobleem is, kan je op die manier de providercheck van die recoverytool omzeilen en wel een verse firmware opzetten. Je moet er alleen wat handiger voor zijn, dus zal AVM dat niet zelf als oplossing voorstellen.

In het algemeen kan ik ook Freetz wel aanraden, daarmee krijg je een hoop extra mogelijkheden. (Nog liever OpenWRT, maar daar heb ik al een topic voor gemaakt :wink: ) Je gaat wel een beetje buiten het boekje, maar zoals gezegd, zolang je de bootloader niet raakt, is er nooit iets ernstigs en kan het makkelijk hersteld worden.

Heb je een vervangende FRITZ!Box ontvangen?

Ik heb de Fritzbox7583 die ik kreeg bij de overstap naar Freedom in juni 2020

Is het dan alsnog gelukt om een recovery te maken en werkt de WAN poort naar behoren?
Kennelijk heb je geen vervangende FB gekregen zoals AVM had voorgesteld.

Wel een vervangende FB gekregen, maar ook bij die werkte de wan poort niet als een lan 5. Dus ik heb mijn eigen modem behouden. Project wan poort werkend als lan poort maar gestopt.

Eh…de Fritz kan standaard in twee modussen werken. De eerste is met een vaste wan poort en een actieve firewall. De tweede manier is als een device achter een andere router.

Dan zijn alle poorten gelijk en switched en dan ook de wan poort.

De bovenste twee zijn met firewall en als je kiest voor de laatste dan verlies je firewall en portsharing etc. Dus niet voor direct gebruik op het Internet!