Het kan natuurlijk zijn dat er een paar reacties niet mee gekomen zijn van deze naar het andere topic… I’m only human.
Mogelijk is het ook handig om een apart topic te starten over eventuele custom firmware op de FRITZ!Box (met natuurlijk de vele disclaimers en waarschuwing die custom firmwares met zich mee dragen).
Als trotse en zeer tevreden eigenaar van een 5590 die recht aan het glas hangt, kijk ik best wel uit naar de volgende release van Fritz!OS - de betaversie ga ik niet installeren omdat stabiliteit nu erg belangrijk is, maar dat valt niet mee : FRITZ! Lab | Updates & improvements | AVM International
Is hier iemand met meer kennis die een voorlopige datum weet? Of moet ik toch bij AVM gaan vragen ?
De huidige beta heeft nog problemen met GPON en multicast in bepaalde situaties. Er is een built waarin die problemen lijken te zijn opgelost. Ik hoop dat AVM die nog kan/wil mergen voor het uitbrengen van de productie-release.
FWIW, op de 7590 is met 7.59 default niet langer Wifi 802.11b actief gemaakt. Vandaag weer een uurtje zoet geweest dat te ontdekken. Default op 2.4Ghz is alleen 802.11g en 802.11n actief.
Voor wat oudere wifi doosjes moeten dus de FB7590 instellingen worden aangepast. Anders zal oudere/kleinere slomo Wifi-client geen verbinding kunnen maken met de FritzBox.
IK heb vanmorgen 8.00 op mijn 5530 Fiber gezet: geen problemen.
Maar: de mooie grafische weergave van mijn netwerk is veranderd:
Mijn desktop PC is bekabeld via een 1 Gb switch aangesoten. Maar het “Mesh plaatje” zegt dat de PC via een Powerline adapter met 100 Mbit/s (ook van AVM) is aangesloten!
Lijkt mij een bug; wie ziet op zijn 5530 met 8.0 ook zoiets?
Die bug zit ook in OS 7. Ik denk dat de powerline adapter aan de FB rapporteert welke MACs hij ziet, nog voor de FB zelf een goed overzicht heeft gemaakt. Na een tijdje (soms een dag) komt het wel goed.
Nou, ik heb een 6660 achter een 5530 hangen, beide voorzien van OS 8. Sindsdien veel packetloss, een kleine test (6660 er tussenuit) lijkt de 6660 aan te wijzen als schuldige. Beetje spelen met pakket versnelling lijkt te werken, maar dat heeft een zeer negatief effect op de snelheid. Ik kan helaas niet terug naar een vorig OS (geen backup gemaakt).
Zal ik doen. Nader onderzoek en diverse scenario’s uitsluiten, leert dat het probleem niet zit in de 6660, maar in de 2,5 Gbit-port van de 5530. Uiteindelijk die port nu niet gebruikt en ik heb geen problemen meer.