[ HelpDesk-drukte: ] Help de HelpDesk

Regelmatig merken wij hier dat bij de HelpDesk een aantal verzoeken lang (moeten) blijven liggen.
De nietsvermoedende gebruiker zóu het idee kunnen krijgen dat er (te) weinig aan z’n vraag wordt gedaan.
( de titel had dan moeten wezen: “Help !!! de HelpDesk” )

Freedom gaat er zelf van uit, dat zij geen ondersteuning hoeven te geven op niet geleverde hardware/systemen.
Maar er zullen regelmatig vragen binnenkomen bij de HelpDesk, die tòch gaan over zo een geval.

Nou zwerf ik hier al een tijdje rond in deze Freedom-Community en merk ik dat er een aantal forum-leden zijn, die veel kennis hebben van bepaalde zaken.
Meestal zijn dat ook nog eens mensen met een behulpzame instelling.

Bij deze ‘daag’ ik de HelpDesk èn ons uit voor het volgende:
Zodra er een vraag binnenkomt bij de HelpDesk, die niet per sé door hen hoeft worden opgelost,
doe dan het volgende:

Voordeel is dat er veel kundige mensen naar kijken,
èn
dat de oplossing later voor meerderen op te zoeken is.

( ik schrijf deze tip naar aanleiding van een paar actuele draadjes op dit forum,
te weten:

en

en

)

Het is aan de @HelpDesk om hiermee te beginnen.
Het is aan ons om de handschoen op te pakken.

Dan wordt de titel van deze draad: “De HelpDesk helpt”

6 likes

Helemaal mee eens. We zijn een community (en een bedijf) laten we elkaar helpen, en mijn approach is dus ook altijd: eerst forum, daarna, if all else fails helpdesk. Ik heb de ervaring dat de helpdesk echte superurgente dingen snel oppakt, en andere dingen even blijven liggen, en datlijkt me logisch.

Dingen van “help mijn lijn is instabiel “ of “ help ik heb helemaal geen connectie “ worden naar mijn ervaring direct opgepa, en dingen als “kan ik een extra ab krijgen voor mijn stb” mogen en kunnen wachten, imho

Laten we met z’n allen de helpdesk helpen, ontlasten en kennis opbouwen. Ik zie dit helemaal als community effort. Help de helpdesk

Dit hoeft zeker niet alleen of eerst van de helpdesk af te komen, laten we samen vragen oppakken die op het forum langskomen, en waar je expertise op hebt. De helpdesk zal ons dankbaar zijn, en de communty met ons….

Een goed initiatief!
Misschien beter onder een aparte, nieuwe categorie?

We hebben hier ooit een een enorme waslijst gemaakt over tv problemen.
Ik weet zeker, dat de helpdesk hier ook veel tijd in moet steken.
Ik had de hoop dat de software in de set-up box zou verbeteren.

Inmiddels ben ik van mening dat Canal Digitaal ongelooflijk schijt heeft aan klanten.
Ze hebben ook wat nieuws bedacht, wat mijn irritatie groter maakt.
Als het ding aan doe, moet ik eerst de uitzending van de vorige dag stoppen.

Aan de andere kant is er inmiddels een topic waar mensen de poort waar hun amino op aangesloten hebben geforceerd op 100 mb gezet hebben en dit vooralsnog (iig voor een aantal mensen) een enorme verbetering blijkt te zijn.
Heb zojuist ook oon oproep daar geplaatst om te vragen of het voor meerdere mensen een verbetering geeft.

Dit zijn de punten, inclusief oproep tot testen, die wij hier erg goed op kunnen pakken.

1 like

Eigenlijk moet je de opgebouwde kennis onderbrengen in een wiki: helpdesk.freedom.nl (?) als die nog vrij is.
Een wiki pakket is zo geïnstalleerd op een virtuele server (Dokuwiki/Mediawiki of een andere) en maak alle regelmatige community members automatisch editor op de wiki (met single login).
Dan blijft het forum voor de vragen en de discussie en wordt de wiki het naslag werk met antwoorden (ook te koppelen aan de FAQ) waar iedereen vanuit de algemene help pagina’s read-only access heeft op de wiki …
Ik droom maar wat.

1 like

Dat voorstel is al meerdere malen gedaan, inclusief complete inhoudsopgave, alleen niet overgenomen. Mogelijk denkt Freedom daar inmiddels anders over.

1 like

Het is misschien een beetje gek om community members hier edit rechten in te geven zonder een extra check. Het gaat hier om de reputatie van Freedom, een serieuze provider wat internet betreft. Community members die zonder overeenkomsten gewoon wiki’s kunnen bijwerken onder een subdomein is riskant en als iemand ervoor kiest verkeerde, foute informatie te delen, kan dit serieus gevolgen hebben voor Freedom.

Een community is tot daar aan toe. Mocht je met een publieke wiki willen werken, moet het naar mijn idee wel iets zijn waar een medewerker bij Freedom de audit doet op correctheid. Of wellicht werken met git, waar iedereen een commit naar kan pushen, en alleen bevoegden van Freedom het kunnen pullen oid.

Wiki is wel min of meer in voorbereiding, maar dan in beheer door de moderators. Maar door drukte, tijdgebrek en dergelijke staat dat al weer een tijdje in de koelkast.