Hoort de internetverbinding meteen na installatie te werken?

Vanochtend heeft een monteur mijn Freedom-internetaansluiting geïnstalleerd. In de mail die ik van tevoren kreeg stond dit:

Uw telecomaanbieder activeert uw verbinding als de aansluiting op het glasnetwerk (stap 1) is gerealiseerd. Na deze activatie kunt u gebruikmaken van uw afgenomen diensten. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met uw telecomaanbieder.

Echter, de monteur zei dat ik direct mijn router zou moeten kunnen inpluggen en dat het dan zou moeten werken. Maar helaas, mijn router (een Linksys EA6400) zegt dat er geen verbinding is:

image

Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat een verbinding geactiveerd wordt? Met andere woorden, wanneer weet ik of er iets fout is, of dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben?

Gebruik je je router als modem? Of zit er nog een Fritzbox tussen?

Hoi

Heb je DSL? Wat voor een modem gebruik je en hoe is het geconfigureerd?
Heb je glas? Hoe is je router geconfigureerd?
Voor internet heb je PPPoE via VLAN 6 nodig. Kan je vast wel ergens instellen.

Vr.Gr,
Rob

Er zit geen Fritzbox tussen.

Heb je DSL? Wat voor een modem gebruik je en hoe is het geconfigureerd?
Heb je glas? Hoe is je router geconfigureerd?
Voor internet heb je PPPoE via VLAN 6 nodig. Kan je vast wel ergens instellen.

Als het goed is hebben wij glasvezel; ik gebruik een Linksys EA6400. Misschien voor wat context: ik heb tot nu toe altijd een kabel in mijn router gestopt en had vervolgens internet, dus ik ging ervan uit dat zoiets nu ook zou kunnen. Dat was wel altijd met gedeelde internetaansluitingen in huurhuizen. Ik weet hier helaas dus allemaal niet zoveel vanaf, dus misschien is mijn aanname dat ik geen Fritzbox nodig zou hebben verkeerd?

Ik zal in ieder geval als ik weer in de buurt ben eens rondneuzen in de instellingen. Jullie vragen hebben me in ieder geval al op het juiste spoor gezet dat ik zelf dingen moet instellen, en daarmee op deze pagina - daar kom ik hopelijk verder mee. Binnenkort meer :slight_smile:

Oef, ik begin bang te worden dat ik heb onderschat hoe doenlijk het voor mij is mijn eigen router te gebruiken / of mijn router uberhaupt wel geschikt is. Hij draait (helaas!) geen OpenWRT, en lijkt niet de optie te hebben de benodigde instellingen te configureren. Specifiek: ik kan als Mode PPoE instellen, en een gebruikersnaam en wachtwoord invullen, maar ik zie bijv. geen referenties aan VLAN, PPP authenticatie, MTU-waarde (ik kan een “size” instellen, maar niet groter dan 1492), MSS clamping:

Het voelt als opgeven, maar ik begin te denken dat ik toch maar zo’n Fritzbox moet bestellen :frowning:

Zeker geen FritzBox bestellen. Het lukt je heus wel.

Haha, dank voor de aanmoediging, en de hulp! Wordt zeer gewaardeerd :slight_smile:

MTU 1492 is op zich geen probleem als je MSS Clamping aanzet. 1500 is mooier, maar lang niet elke router ondersteunt RFC4638.

OK, dus als ik het goed begrijp is dat invoerveld gelabeld “Size” waar ik MTU op 1492 kan invoeren? Alleen geen idee hoe ik dan MSS Clamping aanzet :confused:

IPv4 zet je op PPPoE met iets als username en password (maakt niet uit wat, hoeft niet je echte account te zijn).

Mooi, dat kan ik.

IPv6 zet je op Automatic / Native / DHCPv6 (wellicht kan je een screenshot van dat tabblad laten zien).

Dat lijkt ook te kunnen:

(6rd tunnel kan ik op “Disabled”, “Automatic” en “Manual” zetten, waarbij “Manual” de onderste vier velden activeert.)

Dan moet je alleen nog ergens VLAN-tags / 802.1Q instellen, en de WAN-interface op VLAN 6 zetten. Meer is het niet.

Kijk hier eens naar: Officiële ondersteuning van Linksys - Hoe VLAN configureren op uw Linksys Smart Wi-Fi Router

Maar hier zit het probleem; ik heb het vermoeden dat mijn router de juiste instellingen helemaal niet ondersteunt? In de screenshots in de handleiding die je deelde zie ik een tabje “VLAN”, maar in mijn interface zie ik die helemaal niet… En daarmee dus ook geen manier om VLAN-tags in te stellen, en (denk ik) ook niet om de WAN-interface op VLAN 6 te zetten. De handleiding zegt ook:

OPMERKING: Deze functie wordt mogelijk niet ondersteund in sommige Linksys Smart Wi-Fi Routers.

Hier screenshots van de andere tabs, voor het geval je daar kan zien waar ik wel de juiste instellingen zou kunnen invoeren:

(Ik weet niet wat allemaal gevoelige informatie is, dus ik heb redelijk liberaal dingen uitgeveegd.)

Ik zag wel gisteren dat DD-WRT welliicht wel mijn router ondersteunt, dus ik zou nog kunnen proberen dat te installeren, maar dan ben ik wel heel erg aan het yak shaven… En als het probleem bij de hardware ligt, zal dat natuurlijk niet helpen.

Ik denk dat het heel verstandig is af te stappen van de standaard firmware van deze router. De laatste update is van 2017 (!). In de release notes, zie ik ook geen enkele melding van vlan. Je zou kunnen proberen de laatste update erop te zetten, al denk ik dat het onverstandig is om router als poortwachter van je netwerk te gebruiken die niet meer wordt onderhouden.

Ik denk inderdaad dat wat @anon97139585 zegt je enige optie is. De instructies om dit te doen zijn redelijk duidelijk:
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_EA6400

Maar ik kan mij voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Hmm, ik moet zeggen dat het idee van open source firmware gebruiken me ook wel aanstaat, dus als jullie verwachten dat hardware het probleem niet is, wordt dat wel een aantrekkelijk idee. Enige mogelijke complicatie is dat ik een verwijzing zie naar CFEEdit.exe (en sowieso dat de instructies gericht lijken te zijn op Windows), terwijl ik op Fedora zit, dus daar moet ik dan nog iets op vinden. Ik ga ernaar kijken, dank voor de pointers!

Even terug naar de basis:

Heeft de monteur wel gecontroleerd en bevestigd dat hij iets werkend heeft opgeleverd aan jou?

Eerste succes: mijn router draait nu DD-WRT! Mijn oude internetverbinding werkt, dus dat is een goed teken. Morgen nog maar eens proberen met Freedom te verbinden. Heel erg bedankt voor de aanmoeding, dit is tof!

Oh, en:

Heeft de monteur wel gecontroleerd en bevestigd dat hij iets werkend heeft opgeleverd aan jou?

Hij heeft geen laptop eraan gehangen en verbinding gemaakt met het internet, nee. Ik heb daar ook niet naar gevraagd, omdat ik niet verwachtte dat hij dat zou kunnen, omdat ik geen router erbij had aangevraagd.

1 like

Hmm OK, Ik heb nu geprobeerd @Kevins handleiding te volgen, maar ik heb een beetje moeite met het vinden van de equivalente opties van OpenWRT in DD-WRT. Hieronder wat screenshots van wat ik denk dat de relevante schermen zijn, en hoe ik ze nu heb ingesteld.

Ik kan PPPoE instellen en een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven:

En hier wat ik zie als ik “Advanced settings” aanzet:

Ik denk dat dit het gedeelte is voor het kopje “VLAN’s instellen”, alleen zie ik in de handleiding geen kopjes “WAN” en 1, 2, 3 en 4.

En dan is er nog dit scherm, wellicht ook relevant:

Als iemand me nog wat verder in de juiste richting zou kunnen wijzen, zou ik dat zeer waarderen :slight_smile:

Helaas lijkt DD-WRT redelijk snel te crashen, waaronder één keer dat ik via de hardwareknop moest resetten, dus mijn instellingen van gisteren zijn weer weg - ik ga het vanavond nog een keer proberen, ook met dat KPN-draadje erbij. Hij staat nu weer ingesteld voor mijn oude internetverbinding, als dat relevant is voor de output hier beneden.

Helaas lijkt /etc/config/network niet te bestaan:

# cat /etc/config/network
cat: can't open '/etc/config/network': No such file or directory

(Wel bestaan /etc/config/networksettings.brcm.webconfig en /etc/config/networksettings.brcm.nvramconfig.)

En voor ip addr show:

# ip addr show
1: lo: <LOOPBACK,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN qlen 1
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
2: teql0: <NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 100
    link/void 
3: ctf0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 1000
    link/ether 00:23:6a:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
4: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:59 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: vlan1@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br0 state UP qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:59 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
6: vlan2@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:5a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.178.16/24 brd 192.168.178.255 scope global vlan2
       valid_lft forever preferred_lft forever
7: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel master br0 state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:5b brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
8: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel master br0 state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:6d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
9: br0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP qlen 1000
    link/ether c8:d7:19:39:e1:5b brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.1/24 brd 192.168.1.255 scope global br0
       valid_lft forever preferred_lft forever

Shit… Volgens mij heb ik mijn router gebricked, door te proberen er FreshTomato op te installeren in de hoop dat dat minder vaak zou crashen en de juiste instellingen makkelijker te vinden zouden zijn :frowning: Dan lijkt het nu dus echt tijd om er eentje bij Freedom te bestellen. En het zag er zo hoopvol uit op een gegeven moment - wat een deceptie, haha.

Ja ga ik wellicht ook nog naar kijken, maar ik heb nu toch wel snel mijn internetverbinding nodig… In je handleiding heb je het ook over een “ZTE ZXHN F3100 gigabit media converter / NTU”, heb ik dat ook nog nodig dan?

Wat betreft bricken, heb al een aantal dingen geprobeerd, maar ik kan mijn router niet eens pingen (en ik zit als het goed is wel op hetzelfde subnet), en het normale statuslicht gaat ook niet aan. Wellicht nog iets om verder in te duiken als ik werkend internet heb, maar voor nu begint dat toch wel echt mijn prioriteit te worden.

Hmm, hoe weet ik dat? Ik heb nog niet eerder van die term gehoord.

Dat is geen reden dat je hem niet via TFTP zou kunnen repareren.

Ha OK, dat is sowieso nog wel interessant om uit te zoeken, want dan zou ik hem evt nog als extender kunnen gebruiken. Maar als ik het me goed herinner kreeg ik van tftp gisteren ook iets als “Connection timed out” terug, dus dat wordt nog even graven.

Zal iig even kijken of ik zo’n ding snel op de kop kan tikken.

Oh die is super, dank je wel! Volgens mij dan wel, maar toch ook maar een foto:

Ik heb vandaag een nieuwe (tweedehands) router gekocht die op de “Ideal for OpenWrt”-lijst stond: een Netgear R7000. Echter, blijkbaar zegt dat alleen iets over dat de hardware krachtig genoeg is, en niet dat OpenWrt er echt goed op draait - er zit blijkbaar toch een Broadcom-chip in waardoor de wifi niet zou werken. Heb er helaas dus toch maar FreshTomato op geïnstalleerd.

Helaas kreeg ik het ook daar niet mee aan de praat. Net als eerder bestaat /etc/config/network niet. Hier mijn instellingen:

En hier de VLAN-pagina:

En de output van ip addr show:

$ ip addr show
1: lo: <LOOPBACK,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
2: ifb0: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether a2:3c:91:99:61:fc brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: ifb1: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether fa:a2:4a:55:67:39 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
4: ifb2: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether 96:17:cf:5f:f4:bc brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: ifb3: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether 72:1e:25:ed:d9:2b brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
6: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
9: dpsta: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN 
    link/ether 00:00:00:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
10: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:2a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
11: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:2e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
19: vlan1@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
20: vlan2@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:38 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
21: br0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.1/24 brd 192.168.1.255 scope global br0

Ah OK, ik heb 'm nu VID gegeven, en vlan6@eth0 verschijnt nu inderdaad onder ip addr show:

$ ip addr show
1: lo: <LOOPBACK,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
2: ifb0: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether 42:45:a9:4c:88:a5 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: ifb1: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether fa:64:ce:6e:fb:e1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
4: ifb2: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether d6:92:ea:c0:4f:b2 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: ifb3: <BROADCAST,NOARP> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 32
    link/ether fe:f3:b1:bf:a9:1c brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
6: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
7: vlan1@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
8: vlan6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:38 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
9: dpsta: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN 
    link/ether 00:00:00:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
10: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:2a brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
11: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:2e brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
12: br0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/ether e4:f4:c6:12:8d:28 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.1/24 brd 192.168.1.255 scope global br0
13: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1448 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 3
    link/ppp 
    inet 45.80.168.xxx peer 185.93.175.234/32 brd 45.80.168.xxx scope global ppp0

Helaas heb ik daarna nog steeds geen verbinding met het internet :frowning:

Hmm ok, dat klinkt als vooruitgang. Ik kan iig nog niet een website bezoeken vanaf mijn laptop met de kabel in de router.

Als ik naar mijn router SSH en ping, zie ik dit:

$ ping google.com
ping: bad address 'google.com'
$ ping 1.1.1.1
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1): 56 data bytes
ping: sendto: Network is unreachable

Dit is ip route show:

$ ip route show
192.168.1.0/24 dev br0  proto kernel  scope link  src 192.168.1.1 
127.0.0.0/8 dev lo  scope link

Dat IPv6 niet werkt heeft hiermee te maken, gok ik?

Onder “Disabled” zit een aantal opties:

image

Voor het geval het iets met de firewall is:

Met “je echte IPv4-adres” bedoel je het adres dat Freedom me een tijd geleden heef gemaild? (Waarin stond: “Je krijgt de volgende IP-adressen”)

Als ik die invoer krijg ik:

$ ip route add <ip adres dat ik van Freedom heb gekregen> via 185.93.175.234 dev ppp0
Cannot find device "ppp0"
$ ip route add default via 185.93.175.234
RTNETLINK answers: No such process

Onder “DHCPv6 with Prefix Delegation” krijg ik nog een aantal opties waarvan ik niet zeker ben wat de juiste waardes zijn:

Ah, dank daarvoor, ik weet niet zo goed welke output gevoelig is en welke niet. (En dank voor je enorme geduld en hulp!)

Inderdaad was ppp0 weer verdwenen uit de output van ip addr show. Na een reboot en het uitvinken van “Use DHCP” kwam hij wel weer tevoorschijn, en daarna werkten je commando’s wel. Pingen werkte helaas nog steeds niet.

Daarna heb ik de IPv6-instellingen ingevoerd. Toen verdween inet even uit de output van ip addr show, maar even later kwamen daar toch regels voor IPv4 en IPv6 achter te staan, waarna een ping naar google.com werkte, en ik ook op mijn laptop naar buiten toe kan!

Dus ik denk dat dan dus de vraag is waarom dat ip route add niet automatisch gebeurde? Moet dat nu elke keer dat de router opstart uitgevoerd worden?

FreshTomato lijkt wel nog wat meer verschillend:

$ cd /etc/config
-sh: cd: can't cd to /etc/config: No such file or directory

Wellicht dat je hier wel iets aan hebt?

$ ls /etc/
TZ                      hosts.dnsmasq           passwd
dhcp6c.conf             hotplug2.rules          profile
dnscrypt-resolvers.csv  ip6tables               protocols
dnsmasq.conf            iproute2                resolv.conf
dropbear                iptables                resolv.dnsmasq
e2fsck.conf             l7-protocols            services
ethertypes              ld.so.conf              shadow
fstab                   machine-id              ssl
gcom                    mke2fs.conf             trust-anchors.conf
group                   motd                    usb_modeswitch.conf
gshadow                 mtab                    usb_modeswitch.d
hosts                   ntp.conf