Mail bij Freedom aanschaffen of bij Strato

Over een half jaar, ongeveer, loopt mijn contract af van mijn mailserver, bij een andere provider. Deze is nogal vrij duur en heb eens rond gekeken en kwam uit bij een mailserver abonnement bij Strato, nu eerste 12 maanden 1,- euro per maand en daarna 3,- euro per maand (36,- euro per jaar).

Leuk natuurlijk, maar nu komt Freedom ook opeens met een Mail mogelijkheid en daar zie ik dat deze 60,- euro per jaar kost. Naast de 5GB en 25 basic postvakken bij Strato, krijg je bij Freedom 25GB met 4 mailboxen.

Wie kan mij helpen wat ik nu het beste kan doen. Uiteraard Freedom kiezen want wij hebben gekozen voor een beter internet en Freedom is nu onze provider en hebben een appel puntje gekocht, dan zou je zeggen, neem Freedom. Maar is Strato dan niet net zo goed? Naast dat deze hun servers hebben in Duitsland en niet in Nederland :slight_smile:

Iemand die advies kan geven? Wil wel een zeer betrouwbare provider en niet eentje waar je vaak storingen bij hebt en/of regelmatig contact op moet nemen met de provider omdat het niet werkt. Nu een goede provider, maar zeer prijzig en eigenlijk NOOIT problemen. Dus ja, wat is wijsheid?

Wijsheid is om je goed te informeren en niet op 1 bron je beslissing te baseren. Dus volgens mij ben je op de goede weg. :wink:

Ik denk dat wat vooral belangrijk is, om voor jezelf voorwaarden te maken waaraan een product moet voldoen en mogelijk ook deze met ons (de community) te delen. Dan kunnen we je denk ik met z’n allen wel een goed advies geven.

Daarnaast heb je wanneer je internet bij Freedom hebt ook al de mogelijkheid om een domein aan te vragen (of naar ons toe te verhuizen). Dan kan je met de e-mail accounts die je hier hebt eventueel ook je mail al laten afleveren. Mocht je te weinig mailboxen hebben, kun je die voor je domein tegenwoordig ook bij kopen :slight_smile:

Maar kies vooral voor de dienst die aan jouw voorwaarden voldoet en waar jij je prettig bij voelt.

2 likes

Ik gebruik sinds 4 jaar Protonmail Plus en betaal daarvoor 126,48 euro per twee jaar.
Dat is inclusief cloud-opslag en VPN-basic.
Ze hebben nooit storingen en indien ze onbereikbaar zijn t.g.v. een DDos aanval
kun je via het Tor-netwerk je e-mail account toch nog bereiken.

Strikt genomen kan je ook rechtstreeks naar Soverin voor €3,25/mnd.
Hier https://www.privacytools.io/ een overzicht van privacy minded links.
Zelf vind ik privacy en het eigendom als uitgangspunt belangrijk en inzake gevoel van veiligheid gooi ik in voorkomende gevallen PGP daarboven. Ik gebruik Thunderbird die dat tegenwoordig geheel transparant maakt.

Waarom Freedom omdat er meer is dan mail en ik haar uitgangspunten op die manier wil ondersteunen die bij xs4al verloren zijn gegaan.

2 likes

Bedankt voor je antwoord. Dingen die belangrijk zijn voor mij is zo ie zo stabiliteit, genoeg GB om mail te kunnen laten staan, eigenlijk zoveel mogelijk mailboxen kunnen aanmaken om daar weer aliassen op te kunnen aanmaken (dat is in het begin een hoop werk, maar als er dan iets mis gaat met een website, dan weet ik dat direct en kan ik actie ondernemen).

En weet je, goedkoop is ook niet altijd goed, daar ben ik zeker van. Maar ik merk dat er goedkopere oplossingen zijn dan ik nu heb, en dat is dan wel jammer. Aangezien ik nu bij de Freedom club behoor, dacht ik dus op jullie te wachten. Maar merk dat daar toch ook een kaartje aanzit. Ik heb overigens al een domeinnaam aangemaakt, gratis via Freedom, daar ben ik dan nu ook mee bezig om websites op aan te passen van mijn mail adres. Maar mijn huidige mailserver wil ik toch ook behouden en kijken of ik ergens anders heen kan.

Nice website, zo krijgen we ook weer een inzicht. Handig om eens door te nemen, nooit gezien die site. Merk overigens toch wel op dat veel van de community (forum) mensen hier veel weten en met websites komen waarvan ik zelf nooit had gehoord. En dat is ook wel heel erg fijn!

Misschien eens een topic openen met websites die voor veiligheid en/of andere dingen belangrijk zijn om eens door te lezen? Of is die er al? :slight_smile:

PGP? Ik zal wel een keer gelezen hebben hier, maar wat is dat ook alweer?

Een mooie oplossing Edward. Echter, ik heb nu nog een VPN provider (NordVPN) en dan is het zonde om er 2 te hebben. Nu hoor ik mensen al zeggen, NordVPN, hoe kun je daar een abonnement bij nemen? Hmm, iemand anders dan een betere oplossing :slight_smile:

Ik heb ook maar gekozen waarvan ik zelf dacht dat goed zou zijn. Maar goed, als Proton VPN sneller, beter en veiligers is, dan zou ik daar altijd nog over kunnen nadenken.

Interessant die privacytools.io, dank voor de tip PtrO

1 like
1 like

Ik dacht al, kan maar beter vragen dan gaan zoeken. Lui, ja sorry, soms wel. Maar wel heel erg bedankt voor deze info @anon17744841

1 like

@Internetjunk Sowieso vinden we de community ook nog niet heel goed doorzoekbaar. Gaan we mee bezig. :wink:

Dus vragen is helemaal goed. :slight_smile:

1 like

PGP → Pretty Good Privacy - Wikipedia

PGP~~>versleutelen mail. Zie wiki link.

Praktisch kan je je mail (erg zwaar) versleutelen zodat alleen de corresponderende ontvanger(s) de inhoud kan lezen. Voorafgaand wisselen partijen hun publiekelijk sleutelcode uit die wordt gebruikt om mail mee te versleutelen. Voor het ontsleutelen, gebruikt een ontvanger de eigen/persoonlijke code. Onderdeel van PGP is het doortimmerde sleutelbeheer en (gecontroleerde) uitgifte daarvan.

Fijn bij Freedom is dat PGP uitstekend/gewoon ook kan worden ingeregeld via de Webmail.

  • Het blijft dan natuurlijk zaak Webmail goed af te schermen. Desgewenst kunnen ontsleutelcodes weer worden apart voorzien van wachtwoorden. Zelf heb ik meerdere (privé)sleutels zoals een versie die ik (alleen) thuis - in eigen beheer - hanteer. Versleutelde mail kan ik dan niet in webmail uitlezen maar wel in mijn Thunderbird of desnoods door de inhoud op de commandline te decoderen. Het kan hier net zo complex worden gemaakt als iemand dat nuttig/leuk vindt.

En nee, ik heb niets te verbergen; wil alleen zelf (kunnen) bepalen wie toegang tot mijn mailinhoud heeft.

1 like

Wat is daar mis mee?
Ik heb er ook een abbo die volgend jaar ergens afloopt, dus mocht ik iets niet weten … zou ik dat graag willen weten :wink:

Ik heb mijn mail/webruimte al jaren bij een plaatselijke provider.
Snelle reactie, als je even hulp nodig hebt.
Ook deze is aan het veranderen.
Ik wil hier geen reclamebord zijn voor andere providers.
Als je details wenst, even PM

Nou @anon0224 , dat klinkt goed en je hebt gewoon gelijk om dit zo te doen. Waarom mensen dan gelijk weer denken dat je iets te verbergen hebt, geen idee. Zelf ben ik ook het liefst heel veilig en altijd op zoek naar een systeem dat me hierin goed kan helpen. Net zoals een code nodig hebben om een mail uit te lezen of zoiets (waarschijnlijk dat PGP verhaal).

Ik wil zoiets liever niet in ander beheer hebben, maar zou het wel zelf willen hebben op mijn iMac met Mail programma. Het is juist fijn om te controleren of mensen wel DE mensen zijn waarmee je wil mailen en wil dat die je terug mailen. En ja, beveiligd, dat is wel handig. Ben altijd alleen zo bang dat het te ingewikkeld is. Heb al eens zitten denken aan ProtonMail, die zeggen goed beveiligd te zijn. Maar heb een eigen mailserver en liefst gebruik ik gewoon mail op mijn iMac.

Nee, zo bedoelde ik het niet.
Maar het is vaak zo als je in kringen zegt dat je NordVPN hebt dan zeggen ze dat een andere veel beter is. In het begin had in PIA, daar moest ik echt van af want die zou in verkeerde handen zijn gekomen (overgekocht). Daarin heb ik me natuurlijk laten meeslepen en daarom NordVPN genomen.

Daarom mijn reactie, er zullen vast weer mensen zijn die zeggen juist deze niet te nemen. En dan ben ik natuurlijk altijd wel weer benieuwd welke dan wel goed is en of ik dan weer over te halen ben :slight_smile:

Ik snap … gelukkig … ik dacht al iets gemist te hebben :wink:

Ik keek vroeger altijd naar thatoneprivacysite comparison chart, deze lijkt nu geredirect te worden naar 10 Best VPN Services (2021): Security, Features + Speed, waar je naar de verschillen kunt kijken.

Misschien heb je er ook wat aan :slight_smile:
Vooral de Excel sheet is interessant.

1 like

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Ik gebruik bij voorkeur een mailprogramma op mijn PC zelf. Bij Freedom kan je ook alles (webmail) online doen. Inzake veiligheid bedenken waar precies de sleutels gaan worden bewaard.
Ik bewaar de sleutels op/in mijn PC en een andere (wat beste een kopie kan zijn) op Webmail.
het is niet ingewikkeld maar vooral even wennen en goed onthouden wat je doet.

Wanneer ik iemand mail, moet ik zijn publieke mailkey gebruiken om mij inhoud mee te versleutelen. Die ander ontvang mijn voor hem versleutelde inhoud en die kan dat zichtbaar maken met zijn privésleutel. Vervolgens kan die de mail beantwoorden in omgekeerde volgorde.
WebMail en bv ThunderBird (ook voor Mac) neemt je dat denkproces uit handen. Het enige dat een keer moet worden gedaan is a) eigen privé/publieke sleutels aanmaken en b) de publieke sleutels van anderen PGP-partners inlezen. De (publieke) sleutels daarvan krijg je vaak toegezonden of staan ergens op centrale PGP-indexservers. Het verwerken van die sleutels gaat super eenvoudig met TB/WM.

Wat ik zelf doe met vaste partijen, is een daarvoor aparte mail identiteit te gebruiken die standaard versleuteld zodat ik dat niet vergeet aan te zetten. Alles gaat dan dus automatisch en vanzelf.
Ik kan je aanraden om het gewoon 's te gaan proberen.

1 like

Ik heb al een kleine 10 jaar een mail pakket bij Strato, en daar meer.
Verder uiteraard bij Freedom, waar ik de mailbox dus meer administratief gebruik.
Over Strato. Vroeger heel goed. Tegenwoordig meer klantonvriendelijk met als voorbeeld dat als je bij een domain pakket het domain laat vervallen dat je ook (op e.o.a. manier) ook moet zorgen dat het pakket als geheel opgeheven wordt, anders krijg je gewoon weer de rekening voor een lege schil.
En importeer niet een domain van een andere klant bij Strato, want in tegenstelling tot als dat domain van een andere provider komt moet je als het bij Strato weg komt extra betalen…
Daarnaast een klantenservice die het niet aan kan.

Maar, dat mail pakket werkt gewoon probleemloos. En omdat ik het al heel lang heb, ook voor een leuke prijs. Daarom dus nog maar niet over gegaan naar de 5GB versie.