Hallo allen,
Ik heb momenteel een eigen domein, buiten freedom geregistreerd. Binnen freedom heb ik nooit een domein geregistreerd. Ik heb ook een email-server draaien (synology, mail server) en die draait opzich goed.
Mijn huidige oplossing is niet perfect. Ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen:
- Geen gedoe met microsoft die mijn server blokkeert. Ik heb enkele keren gehad dat microsoft mijn server blokkeert om onduidelijke redenen. En ik heb geen zin om hier continu achteraan te moeten.
- Geen single point of failure. Een kapotte NAS heeft me enkele dagen downtime gegeven en daardoor heb ik mail gemist. Als dit tijdens een vakantie was gebeurt had het probleem veel groter geweest.
Naast bovenstaande punten voor verbetering zijn onderstaande punten ook belangrijk:
- Email zenden en ontvangen moet ook buiten de freedom internet verbinding. Mijn ouders gebruiken via KPN mailboxen op dit domein.
- Enkele software pakketten willen automatisch email kunnen sturen (mastodon, synology DSM)
Acties te ondernemen door mij (voor zover ik weet):
- DNS verhuizen naar freedom.
- Freedom instellen dat ze de email beheren.
- Data migreren
- Gebruikers/Famillie overzetten.
Mijn vragen:
-
Klopt mijn aanname dat Freedom wel actief microsoft blokkades van de mailserver najaagt?
-
Wanneer ik een DNS naam (.nl) verhuis van Argeweb naar Freedom. Wat is de downtime? En kopieert Freedom de huidige regels in DNS zodat alles na migratie werkt (met oorspronkelijke emailserver nog in gebruik).
-
Is er ergens een beschrijving over migratie van eigen email server naar freedom? Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten of ik een imap.[mijndomein].nl en smtp.[mijndomein].nl kan maken, en of gebruikersnamen dan formaat [user]@[mijndomein].nl formaat hebben.
-
Email ophalen (IMAP) en zenden (SMTP) beheerd door Freedom mail kan probleemloos buiten een freedom verbinding? Mijn ouders via een KPN internet verbinding moeten probleemloos kunnen zenden en ontvangen.
-
Is er een manier om email van de oude naar de nieuwe server te verhuisen (IMAP copy?)
-
Ik neem aan dat na volledige migratie naar de Freedom oplossing ik de DNS record m.b.t. email niet meer hoef/mag aanpassen?
-
Ik kan andere DNS records nog wel maken?