Migratie eigen mail-oplossing en DNS naar Freedom-mail. Verwachtingen kloppen?

Hallo allen,

Ik heb momenteel een eigen domein, buiten freedom geregistreerd. Binnen freedom heb ik nooit een domein geregistreerd. Ik heb ook een email-server draaien (synology, mail server) en die draait opzich goed.

Mijn huidige oplossing is niet perfect. Ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen:

• Geen gedoe met microsoft die mijn server blokkeert. Ik heb enkele keren gehad dat microsoft mijn server blokkeert om onduidelijke redenen. En ik heb geen zin om hier continu achteraan te moeten.
  • Geen single point of failure. Een kapotte NAS heeft me enkele dagen downtime gegeven en daardoor heb ik mail gemist. Als dit tijdens een vakantie was gebeurt had het probleem veel groter geweest.

Naast bovenstaande punten voor verbetering zijn onderstaande punten ook belangrijk:

• Email zenden en ontvangen moet ook buiten de freedom internet verbinding. Mijn ouders gebruiken via KPN mailboxen op dit domein.
  • Enkele software pakketten willen automatisch email kunnen sturen (mastodon, synology DSM)

Acties te ondernemen door mij (voor zover ik weet):

• DNS verhuizen naar freedom.
  • Freedom instellen dat ze de email beheren.
  • Data migreren
  • Gebruikers/Famillie overzetten.

Mijn vragen:

• Klopt mijn aanname dat Freedom wel actief microsoft blokkades van de mailserver najaagt?

• Wanneer ik een DNS naam (.nl) verhuis van Argeweb naar Freedom. Wat is de downtime? En kopieert Freedom de huidige regels in DNS zodat alles na migratie werkt (met oorspronkelijke emailserver nog in gebruik).

• Is er ergens een beschrijving over migratie van eigen email server naar freedom? Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten of ik een imap.[mijndomein].nl en smtp.[mijndomein].nl kan maken, en of gebruikersnamen dan formaat [user]@[mijndomein].nl formaat hebben.

• Email ophalen (IMAP) en zenden (SMTP) beheerd door Freedom mail kan probleemloos buiten een freedom verbinding? Mijn ouders via een KPN internet verbinding moeten probleemloos kunnen zenden en ontvangen.

• Is er een manier om email van de oude naar de nieuwe server te verhuisen (IMAP copy?)

• Ik neem aan dat na volledige migratie naar de Freedom oplossing ik de DNS record m.b.t. email niet meer hoef/mag aanpassen?

• Ik kan andere DNS records nog wel maken?

Nee, want de email wordt door Soverin gedaan. Die zullen dit vast wel doen, hoe goed ze dit doen weet ik niet. Ik heb een setup zoiets als jij nu hebt, maar gebruik voor verzenden de mailserver van TransIP, vanwege het microsoft gedoe. Nooit meer problematiek gehad, mail komt wel gewoon binnen op mijn eigen server. Voor het geval van onbereikbaar zijn heb ik een 2e server die als backup MX fungeert (bij hetzelfde TransIP), dus als ik er dan onverhoopt uitlig, wordt de boel daar netjes vastgehouden totdat de verbinding of server weer terugkomt.

Als je de boel echt naar Freedom/Soverin wenst te verhuizen, bedenk dan wel dat Soverin nog wel eens aparte opvattingen over mail, bezorging en instellingen heeft, en ook dat er nog wel eens configuratiefouten voorkomen.

1 like

Er is een tool om imap te verhuizen naar een andere provider. Heb ik ooit gebruikt om mijn eigen domein te verhuizen van yourhosting naar bhosted. Zal ook werken voor verhuizing van Argeweb naar Freedom of Soverin. Het tool heet imapsize en ik heb een versie uit 2009 liggen die voor mij perfect gewerkt heeft. Was niet heel gebruikersvriendelijk, en het kostte een paar probeersels voor ik goed door had hoe het werkte. Maar daarna feilloos gemigreerd. Maar ik had niet een eigen mail server.

Alternatief: imapsync Tool for incremental and recursive IMAP transfers between mailboxes
imapsync kan gebruikt worden om IMAPaccounts synchroon te houden. (Dat is meer dan een eenmalige copy).

Kop van de manpage:

IMAPSYNC(1)                                                       User Contributed Perl Documentation                                                       IMAPSYNC(1)

NAME
       imapsync - Email IMAP tool for syncing, copying, migrating and archiving email mailboxes between two imap servers, one way, and without duplicates.

VERSION
       This documentation refers to Imapsync $Revision: 1.977 $

USAGE
        To synchronize the source imap account
          "test1" on server "test1.lamiral.info" with password "secret1"
        to the destination imap account
          "test2" on server "test2.lamiral.info" with password "secret2"
        do:

imapsync \
          --host1 test1.lamiral.info --user1 test1 --password1 secret1 \
          --host2 test2.lamiral.info --user2 test2 --password2 secret2

1 like

Migratie heeft plaatsgevonden, hieronder uitleg over hoe het is verlopen:

Op Donderdag ben ik begonnen met de migratie van mijn domein en email oplossing naar freedom (soverin). Vrijdag was ik zo goed als klaar. Tot nu toe ben ik heel tevreden over hoe alles gegaan is en hoe alles werkt. Hieronder uitleg in de hoop dat iemand hier in de toekomst iets aan heeft.

Startpunt

Voor de migratie had ik de volgende oplossing:

• Een eigen domein geregistreerd bij Argeweb (Yourhosting).
  • Een freedom internet verbinding (al ongeveer 5 jaar).
  • Een synology NAS met email server geconfigureerd.
  • 3 actieve gebruikers voor de email oplossing.
  • Enkele programmas die ook email moeten sturen (mastodon, gitea, synology zelf).
  • DNS entries die wijzen naar een computer buiten freedom (de NAS van mijn ouders heeft een makkelijkere naam)
  • DNS entries voor subdomeinen op de NAS, voor mastodon en gitea

Dit alles werkte redelijk goed, al kreeg ik steeds meer problemen met Microsoft en anderen die mijn server blokkeren, waarschijnlijk omdat het IP in een blok zit te gebruiken door consumenten (sta niet op blacklists, geen open relay, had SPF, DKIM e.d. configured). Dit werd een dusdanig probleem dat ik wil oplossen door de email oplossing naar soverin te verhuizen.

Verhuizen Domein & acounts

Het verhuizen van de domeinnaam ging heel eenvoudig. Bij de bron (waar domein was, Argeweb) vraag je een verhuiscode aan wat een HTML formuliertje is. Bij freedom vul je de domeinnaam en verhuiscode in.

Let op:

• Freedom verhuisd de domeinnaam, NIET de huidige records. Je moet zelf de records verhuizen die je wilt behouden.
  • Freedom (soverin) voegt eenvoudig de juiste MX, TXT en CNAME records toe die nodig zijn voor email.
  • TTL (time to live) van de nameserver records bij Argeweb (andere providers waarschijnlijk gelijk) is standaard 24hr. Dus vanaf het moment dat je migratie begint tot 24hr later kunnen er clients zijn die de oude nameserver gebruiken, die dan ook oude records hebben. Ik kan me voorstellen dat je dit beter kan voorbereiden en de TTL verlaagt een dag voordat de migratie gebeurt.

Redelijk snel na het starten van de verhuizing kun je email accounts maken en dat zul je ook moeten! Direct na het starten van de migratie is het al mogelijk dat er email naar de soverin servers binnenkomt voor jou domein, maar er zijn geen accounts. Begin dus ook direct met het maken van de email accounts zodat de tijd dat je email bounced minimaal is. Het maken van een email account gaat gelukkig erg snel (gewenst email, telefoonnummer, klaar)

Email accounts bij freedom kun je koppelen aan een telefoonnummer wat ik ook heb gedaan. Dit zorgt ervoor dat mijn ouders (de andere 2 gebruikers) een SMS krijgen met hun wachtwoord tot hun mijn.freedom.nl omgeving.

Verhuizen data email boxen

Dit was eenvoudig. Freedom heeft in zijn mijn.freedom.nl omgeving een mogelijkheid om data te importeren van een willekeurige andere email aanbieder, in mijn geval via IMAP heeft freedom alles gekopieerd.

Na de verhuizing

Met betrekking tot de email heb je een standaard freedom oplossing en kan je via imap.freedom.nl en smtp.freedom.nl email zenden en ontvangen, ook buiten het freedom netwerk. Ben nog niet tegen een beperking hier aangelopen.

Email sturen in scripts en automatische processen
Ik heb een eigen mastodon server en nog wat andere zaken die automatisch email sturen. Voor deze zaken heb ik een eigen email account gemaakt met eigen inloggegevens en daarmee kunnen die processen toch hun email sturen.

DNS records die ik nu in de web omgeving zelf kan aanpassen zijn A, AAAA, CNAME, TXT, SRV, SSHFP, TLSA, CAA. Dus GEEN MX records. Dit is omdat ik de Freedom DNS instellingen voor email gebruik.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.