Nu zelfs Ziggo aangeeft 8Gbit verbindingen te gaan leveren, ben ik als Freedom gebruiker een beetje teleurgesteld in het uitblijven van een multi-gigabit abonnement. Ik heb voor Freedom gekozen omdat deze de spirituele opvolger zou zijn van XS4All, een van de pioniers van het Internet in Nederland. Ik had dan ook verwacht dat Freedom voorop zou lopen bij technische ontwikkelingen, zeker omdat v.z.i.w. de doelgroep van Freedom juist de meer technisch onderlegde gebruiker is.
Het zou toch zonde zijn als we straks moeten overstappen naar de grote groene reus (brrr…) omdat Freedom achter de feiten aan blijft lopen. Is er enige ontwikkeling op dit gebied bij Freedom?
Tja, ik vind het sowieso vreemd dat Freedom routers levert bij hun internet aansluitingen, dat is toch iets wat klanten zelf regelen, iig bij een provider als Freedom. Geef mij gewoon 1 10 Gbit netwerk poort en een of meerdere routeerbare IP adressen en de rest regel ik zelf wel. (Nog mooier zou zijn als je gewoon zelf een blok IPs kon kopen en deze via BGP kon advertisen, helaas lastig gezien het tekort aan IPs).
Je kan gewoon voor de 10Gbit klanten een duurder abbo aanbieden. Genoeg mensen die het er voor over hebben. Ik kan me nog herinneren dat toen Tweak als eerste meer dan 100Mbit aanbood ik €125/maand voor 200/200 betaalde.
Als ze geen modem meeleveren wordt het natuurlijk een veel te niche provider = meer kosten of zelfs niet levensvatbaar.
Maar een multi-Gb optie voor ‘gevorderde’ gebruikers die ze dan zonder modem leveren zou een mooi compromis zijn mijns inziens. Koop dan zelf wel een 4690.
Uiteraard zijn er veel ‘nerds’ onder de Freedom abonnees, maar vergeet niet dat ze als provider wel voldoende klanten moeten hebben dus ook de meer doorsnee gebruiker moet zich welkom voelen. Logisch dus dat je toch een router geleverd krijgt. Je kunt er bij Freedom voor kiezen om geen router af te nemen en dan een router van eigen keuze te installeren.
Ik ken meerdere mensen die Freedom abonnee zijn vanwege de principes, maar die dat echt niet zouden kunnen regelen. Laat staan de RJ45 plugjes in de goede stand in het juiste gaatje steken…
Je zou natuurlijk een ‘pro’ abonnement kunnen aanbieden, waarbij de gebruiker eerst een relevant diploma moet overleggen (minimaal HBO informatica of equivalent) voordat ze dat mogen afsluiten. En dat je dan ook toegang hebt tot een helpdesk met meer kennis van zaken. Dat als je opbelt om te melden dat ze een packet loss probleem hebben tussen X en Y, dat je dan niet iemand aan de lijn hebt die vraagt of je je modem wilt rebooten.
Met het beschikbaar komen van de 4690, en op termijn de aangekondigde 5690 XGS, zal het aanbieden van multi-Gbit een optie worden voor Freedom, al zal daar ook nog wel een berg voorbereidend werk aan voorafgaan.
Maar realistisch gezien is 100Mbit voor >90% van de gebruikers ruim voldoende. Daarnaast zijn er nog genoeg mensen die nog steeds geen andere optie dan VDSL hebben, waarbij je als je geluk hebt meer dan 70Mbit download haalt, en je een staatslot kan kopen als je een van de gelukkigen bent met een upload van meer dan 20mbit…
Je kunt natuurlijk heel principieel bij Freedom blijven, en dan genoegen nemen met 1Gbit, maar het staat iedereen vrij om iets minder principieel een muli-Gbit abbonnemen af te sluiten bij een andere provider, en bij Freedom terugkeren als er wel multi-Gbit geleverd kan worden. Je kan ook voor de middenweg kiezen door dan wel een Freedom Mail dienst af te nemen, wat voor €60,- per jaar best een redelijke prijs is.
Voor alle opties is er alle begrip bij Freedom, dus daar hoef je het iig niet voor te laten, en je wordt ongetwijffeld ook weer van harte verwelkomd als je na een tijdje weer terug komt bij Freedom.
Blijf vooral voor jezelf de vraag stellen: Heb ik multi-Gbit nodig?
Maar realistisch gezien is 100Mbit voor >90% van de gebruikers ruim voldoende
Als zelfs niemand-heeft-snel-internet-nodig Ziggo al begint met 8 gbit aansluitingen vind ik dat een beetje moeilijk vol te houden. We hebben het hier over een partij die het liefst nog IP pakketjes per postduif zou versturen.
Blijf vooral voor jezelf de vraag stellen: Heb ik multi-Gbit nodig?
Nee natuurlijk niet, maar dat is een kip-ei verhaal. Niemand gaat diensten ontwikkelen die multi-gbit nodig hebben als er geen potentiële klanten zijn. Diensten als Youtube en Netflix kwamen ook pas van de grond nadat een groot aantal mensen sneller internet had, daarvoor was een ISDN lijntje ook voldoende en had je sneller ook niet nodig. Als iedereen zo’n instelling had woonden we nu nog in grotten.
Daarnaast vergeet je ook nog een heel belangrijk argument: hoe sneller je internet is, hoe groter je e-piemel.
Ziggo verliest keer op keer tienduizenden klanten doordat deze overstappen naar (de snellere) glasvezel. Freedom heeft lang gewacht met het aanbieden van de hogere snelheden, maar moet niet dezelfde fout gaan maken als ziggo. Al zou je het maar beperkt aanbieden als start, dan doe je wel weer mee.
Ben het zeker met je eens, dat diensten pas ontwikkelen als de (technische) mogelijkheden daar aanleiding toe geven.
Maar toch is op het moment meer dan 1Gbit nog niet nuttig, iig nog niet voor het grote publiek, ik kan zo een aantal toepassingen noemen waar het wél nuttig is: eentje is bijvoorbeeld m’n zwager die een grafisch ontwerp bureau heeft, en alles in de “cloud” opgeslagen heeft, zodat er makkelijk vanuit huis gewerkt kan worden, opdrachtgevers snel de voorstellen kunnen downloaden etc, etc.
Persoonlijk zou ik het ook best fijn vinden als ik ipv 100mbit VDSL, voor ongeveer hetzelfde geld 1Gbit symmetrisch glas zou hebben, heb ik het echt nodig? Dat niet, updates van een spel zouden sneller downloaden, maar zelfs voor spelen en tegelijkertijd via Discord (nul privacy, maar voor het spelen van een spel is dat gelukkig niet zo heel erg) streamen gaat ook met de ca 25Mbit upload van VDSL prima, en er kunnen daarnaast nog makkelijk 2 TV streams lopen, icm met de Discord streams van 2 andere spelers die ik dan zelf ook nog op secundaire beeldschermen open heb staan, met de 100Mbit download via VDSL.
Verder juich ik de verdere ontwikkeling van hogere snelheid zeker toe, vooral in de hoop dat de “lagere” snelheden ook wat goedkoper worden
Ik moet zeggen dat ik ook denk dat zulke snelheden onzinnig zijn, maar ik kan me wel vinden in de gedachte dat “de markt” of “de mensen” nu eenmaal denken dat meer (of in Aaaarghs geval groter) beter is. Dus qua marketing en positionering zou Freedom er wel goed aan doen om het in ieder geval aan te bieden, desnoods voor achtelijke prijzen. Je kunt geen (technische) voorloper zijn als al je concurrenten je op papier en in de media aftroeven.
Je kunt geen (technische) voorloper zijn als al je concurrenten je op papier en in de media aftroeven.
Precies dit. Als je je als ISP positioneert als vooruitstrevend dan verlies je je geloofwaardigheid als je in plaats van voorop te lopen bij nieuwe ontwikkelingen je niet eens de gevestigde orde kan bijbenen. Misschien moet Freedom maar gewoon de 10Gbit overslaan en meteen met 40Gbit aansluitingen komen.