Multi-gigabit internet bij Freedom

Vooruitstrevendheid is beter om die tot uitdrukking te brengen in achtergebleven faciliteiten. Freedom zou dan meer zijn dan een low-end connectivity provider om als koppelverkoper de afgeperkte mail/voip/tv-functie van een ander aan te bieden.
Ik noem maar wat: firewall, usenet, irc, chat, (s)ftp, telnet, ssh, web, vps, vpn, proxy, backup, xxxdav, 4/5g, domotica, (my)sql, mqtt, nodered, grafana, ifttt etc.etc. server functies.

Investeren in alleen (gedeelde connectivity?) snelheid en (die als doel?) afwentelen op de klantengroep, is gemiddeld genomen onzinnig wanneer de gebruikers dat niet behoeven en onderliggende (beheer)infrastructuur het in capaciteit niet biedt.

1 like

Bandbreedte is een leugen :slight_smile:

Latency is veel relevanter. Die multi-GB abonnementen is aandachttrekkerij. Laat Freedom liever een filmpje maken waarbij het belang van latency helder wordt dan dat er dom meegeklungeld wordt met multi-GB abonnementen terwijl gemiddelde systemen die mensen gebruiken, zelf al nauwelijks 1 GBit/s halen.

4 likes

Het jammere is dan dat voor een grote groep gebruikers blijkt dat de latency (veel) lager ligt wanneer ze een groene klant zouden zijn, dan wanneer ze gele klant zijn. Dus het is wat hopeloos om daar een punt van te gaan maken. Het zou dan verstandiger zijn om te roepen dat >1 Gbps helemaal nergens voor nodig is, dat je pas als je 40 streaming abbonnementen hebt om op 4K kwaliteit tegelijk te kijken in de buurt komt van je limiet. (Maar dat je dan allang niet meer een “logische” gebruiker bent, met alle gevolgen van dien.)

4 likes

Als ik naar de vragen in het forum kijk dan hebben veel “Netwerk deskundigen” toch problemen met het aansluiten/ gebruiken van eigen apparatuur!
Ik vergelijk het met vroeger waren er veel mensen die zelf aan auto’s sleutelden dat was veel beter en goedkoper maar ze hadden ook altijd problemen en pech. Als dit je hobby is akkoord!

3 likes

Zou kunnen, fibercrew heeft al elders 10 GB lijnen aangeboden. Ik heb persoonlijk geen flauw idee wat je er mee zou moeten. 20 Mbit was al voldoende, maar dat wer min 50 mbit en ik heb nu 1 Gbit omdat ik geen kpn belichter meer wilde die voor het zelfde geld 50 Mbit wilde verkopen.

Voor ‘de gemiddelde’ gebruiker is 1 Gbit meer dan voldoende, het interne netwerk is toch d e limiterende factor. (zeker als ze alleen wifi gebruiken)

Alles gaat via een eigen router, waar je bij Freedom prima voor kan kiezen. Is een optie als je een lijn afneemt, geen modem. (scheelt ook iets per maand), maar is niet de default.

Ik durf het nog scherper te stellen: niet alleen bandbreedte is een “leugen”, ook latentie is een “leugen”, jitter is een onderbelicht maar heel belangrijk component in hoe de kwaliteit van een (internet)verbinding wordt ervaren.

Nu is er natuurlijk ook nog wel wat nuance aan te brengen, maar de gemiddelde gebruiker doet vooral aan streaming, en wellicht een online spel.
Veel bandbreedte (snelheid) is eigenlijk alleen van belang tijdens het installeren of updaten van een spel.
Latentie (ping, of beter de request-response roundtrip-tijd) is prima als die stabiel (en hier kom ik zo op terug) lager is dan 200ms, en je leest dat goed, twee tiende van een seconde.
Nu komen we bij de stabiliteit van de latentie, ook wel jitter genoemd, en het is precies deze jitter die mensen het beste waarnemen, of beter, die mensen het liefst niet waarnemen. Bij het streamen merk je niet zo snel wat van jitter, als de latentie regelmatig een uitschieter heeft naar 1 seconde merk je daar niet zoveel van, ga je echter een spelletje spelen waar reactie nauwkeurigheid een rol speelt, niet alleen bij een shooter, maar ook bij behendigheids spelletjes die je met meerdere spelers online speelt, voetbal, etc, zal dat je spel beleving ontzettend bederven, ook al denk je op het juiste moment input te geven, door de jitter wordt jouw precieze timing om zeep geholpen. Bij een heel stabiele latentie, waar de jitter kleiner is dan 2ms, heb je daar geen last van.
Gelukkig is juist dit iets waar Freedom veel aandacht voor heeft, en ook zeer goed voor elkaar heeft, stabiele verbindingen met minimale jitter. Een latentie van 200ms met een jitter van 2ms voelt stabieler en sneller, dan een latentie van 10ms met een jitter van 100ms.

2 likes

Ook hier kan Freedom echt niet zoveel doen hoor. Delta verbindingen zijn echt zo brak als wat qua jitter, net ziggo wat dat betreft.

Tsja, het wordt anno 2025 weleens tijd dit serieus op te gaan pakken voor Freedom. De vrienden van Trined (bedrijf achter belichter Fiber Operator) bieden hier op E-Fiber/ODF inmiddels 2,5 down en up aan voor € 5,- per maand extra t.o.v. 1 Gbit. Odido zelfs tot 8 Gbit over dezelfde glasvezel.

Ik begin inmiddels toch te overwegen om over te gaan stappen. Maar zou het wel jammer vinden, ik draag Freedom een warm hart toe, maar het uitblijven van meer dan 1 Gbit en de aanhoudende personele problemen bij de klantenservice, het geduld is een keer op….

Net nog even zitten rekenen voor Trined, bij een maandelijkse prijs van € 56,- euro, de eerste 6 maanden € 31,- korting en via cashbackxl/breedbandwinkel in totaal nog € 27,50 korting kom ik uit op een bedrag van nog geen € 47,11 per maand gedurende 2 jaar voor een 2,5 Gbit up en down verbinding over dezelfde fiber als ik nu heb, via dezelfde belichter. Bij Freedom kost dit me € 50,- per maand voor 1 Gbit up en down.

Hmmm, wordt zo wel erg lastig zo om bij Freedom te blijven. Via Odido kan een 2 Gbit verbinding zelfs nog iets goedkoper (8 Gbit is wel fors duurder). Maar ja, Odido is eigenlijk geen optie voor mij. Trined daarentegen is gewoon een fatsoenlijke partij.

Nog maar even een paar nachtjes over slapen voordat ik de knoop definitief doorhak. Of kunnen we binnen afzienbare tijd toch nog iets verwachten van Freedom? @randal

Ik begrijp het. Ik neem alleen een 1Gb/s internetverbinding af. Verder gebruik ik niets van Freedom (niet dat er zoveel is…).
Er was bij de oprichting van Freedom veel beloofd en tot nu toe vrijwel niets waargemaakt. Daarom neem ik allerlei diensten bij anderen af, zoals TV, e-mail, domeinnamen, web hosting, cloud (webdav), viruscontrole, telefoon en eigen FRITZ!Box router/WiFi. Allemaal beter, goedkoper of zelfs niet bij Freedom verkrijgbaar. Ook het twee weken wachten op een e-mail reactie van de helpdesk is niet een top provider waardig.

Ik droeg Freedom een warm hart toe en heb letterlijk geinvesteerd om ze een kans te geven er een waardig opvolger van XS4ALL van te maken.

Ik zou willen dat freedom zich inzet voor nieuwe extra diensten en vooruitstrevende techniek en geen woke gedoe zoals als toen met het sluiten van de helpdesk met Keti Koti of met de proeftuin van Stichting 48percent. Het kost hoe dan ook Freedom werktijd en/of geld en daar hebben ze niet genoeg van.

Als ik zie wat ik voor dezelfde fysieke glasvezelverbinding en dezelfde snelheid bij KPN betaal is dat een stuk minder, zeker als je de korting voor de eerste zes of negen maanden er in meereken.
Ik heb nog even de tijd om een besluit te nemen want ik zit nog in het begin van mijn jaarcontract. De verleiding om over te stappen naar de grote groene broer wordt echter wel steeds groter.

Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen :wink:
Persoonlijk vind ik snelheden hoger dan 1Gbit/s voor consumenten echt een wedstrijdje ver plassen door de providers. Het liefst geven we iedereen de maximale snelheid, helaas werkt dat niet altijd zo aan de inkoopzijde. Ik blijf het zonde vinden van het geld als iemand 1Gbit/s afneemt en niet meer nodig heeft dan 100 Mbit/s.

Met de komst van de AVM 7690, 4690 en de 5590 zijn we aan onze kant klaar voor hogere snelheden. Dat de consument intern vaak nog niet multigig klaar is, zullen we op moeten vangen bij support en duidelijk aan moeten geven tijdens het bestelproces.

We hebben besloten te gaan testen met 2,5 Gbit/s via Fiber Operator. Wanneer we precies live kunnen gaan hangt even van de prioriteiten intern af.

Wanneer we zullen starten met KPN en Delta weet ik nog niet precies. Hier hebben we nog een aantal technische afhankelijkheden zoals het upgraden van de WAP poorten naar 100Gb wat een aanzienlijke kostenverhoging met zich meebrengt.

9 likes

Dat klinkt goed! Voor mij tenminste, aangezien Trined/Fiber Operator hier al 2,5 Gbit kan leveren, neem ik aan dat ik bij de eerste groep klanten hoor die dit kan gaan bestellen? Is er al een verwachte datum wanneer dit mogelijk gaat zijn? En waar we aan moeten denken qua financiële kosten? En tot slot: dit gaat dan neem ik aan over XGSPON ipv GPON, zoals nu het geval is?

KPN test al sinds 2022 met 25G-PON

In mijn buurt hebben we Fiber-Operator AON en KPN XGS-PON
Het gaat in de wijk over dezelfde glasvezel.
Ik denk dat ik het beste af ben met mijn 1024Gbit/s bij FO met AON
Denk ook niet dat ik het verschil ga merken, als het nog sneller wordt.

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Waar ik echter een probleem mee heb is de KPN praktijk van knijpen van de lijn naar 50-100 Mbit terwijl voor het zelfde geld er een belichter is die 1 Gbit kan leveren, maar daarbij zegt ‘afhankelijk van de belasting’.

Ik zou zeggen, lever een lijn en de snelheid is maximaal ‘x’. Als je verder dan de buren gaat loop je al tegen andere beperkingen aan waardoor je de Gbit toch al niet haalt. De meesten hebben dat ook nooit nodig.

Ik ben (als Freedom klant) van 50 Mbit KPN naar 1Gbit Fibercrew gegaan en merk ik het verschil in normaal gebruik… nop. Financieel merk ik er echter ook niets van. TV via Fibercrew is iets uitdagender, maar dat is hier alleen maar behang (en Canal+ was toch een bende, nu minder bende). Niet dat ik die 1 Gbit haal, de router hier is de limiterende factor. Is sneller nodig… nee. is het prettig, yup, maar ik kan wachten als het even niet wil vlotten.

Ik zou zeggen, lever een lijn voor een vast bedrag en indien een klant toch een minimaal gegarrandeerde snelheid wil, laat 'm die dan inkopen. De meesten merken het niet als hun lijn van 1 Gbit even inzakt naar 100 Mbit als het druk is, maar als die snelheid gegarrandeerd moet zijn, laat ze er dan maar voor dokken. (meestal is dat dan toch een bedrijf aan huis, die kan dat als onkosten post opvoeren)

Dat met die KPN snelheden is ook verkoop tactiek.
In de xs4all jaren is de snelheid steeds iets verhoogd, tot de volgende stap.
Kort daarna, ging de prijs naar het tarief van de volgende stap.

Toen de snelheid nog 100Mbit was en de fiber ook.
Later ging de fiber naar Gigabit met 100Mbit beperking.
De response van de lijn was echt merkbaar sneller.

Ik heb ooit een stok oude pc voorzien van een gigabit netwerk kaart.
Ik had toen minder file in mijn netwerk.
De enige met een slome poort nu, is dat tv kastje.

Hoi

Het is nogal niche, maar er een toepassing waarvoor een lage latency wel vereist is: In een band spelen waarbij de muzikanten op verschillende locaties zijn; Maximale latency 10 ms en maximale jitter 1 ms.
Natuurlijk moeten de buffers in de gebruikte software klein zijn, anders introduceren die weer te veel latency. En kleine buffers kan alleen bij kleine jitter.
Er zijn vast niet veel mensen voor wie een SIP sessie ook een jam sessie is, maar het is leuk als het kan.
Noot: Een hoge throughput is voor dit alles dus niet vereist.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Da’s natuurlijk aan de klant zelf om te beslissen.

Waarom denken jullie dat dat moet? Jullie verantwoordelijkheid houdt toch op bij punt waar het glas de woning binnenkomt. De klant is zelf verantwoordelijk voor alles in z’n eigen netwerk.

Je energiemaatschappij komt toch ook niet helpen met het aanleggen van elektriciteitdraden in je woning. Als ik door Enexis 3-fasen krachtstroom laat aanleggen dan verwachten ze toch ook dat ik zelf een elektriciën bel om alles vanaf de meterkast te regelen. Hetzelfde lijkt me voor je interne netwerk, als je het zelf niet kan dan huur je maar iemand in die het wel kan.

Da’s natuurlijk beter dan niets, maar waarom zo’n rare tussensnelheid en niet gewoon meteen 10Gbit of 40Gbit?

Dat is een hele leuke, en idd erg niche, toepassing waarbij zowel de latentie als de jitter belangrijke factoren zijn.

Overigens zul je dan niet te ver bij elkaar vandaan moeten verblijven, want zulke lage latenties zijn alleen haalbaar binnen een straal van een 1500-2000km

[Global Ping Statistics - WonderNetwork] (Global Ping Statistics - WonderNetwork)

Deze website geeft een goede indicatie wat je kan verwachten tussen locaties wereldwijd

U vraagt, wij draaien!
Of meer dan 1Gb/s zinvol is, is niet aan anderen of de provider om te beoordelen.
Ook al zou het een hype zijn, dan nog doet Freedom er commercieel verstandig aan om dit zo snel mogelijk aan te bieden.
Hooguit waarschuwt Freedom de klant dat de al aanwezige (meestal een FRITZ!Box) router/WiFi deze snelheden niet aan kan.

Is dit zo?? Ik denk dat dit maar een kleine groep is die die willen claimen de snelste netwerkverbinding te hebben of ze dat gebruiken/ nodig hebben of niet.!.
Gezien de score van de Consumentenbond is de grootste groep Freedommers tevreden met het huidige snelheidsaanbod.