Multi-gigabit internet bij Freedom

Stilstand is achteruitgang. Je kan, zeker in deze branche, niet achteroverleunen en denken “we hebben het helemaal gemaakt, x aantal klanten die onze snelheid prima vinden, dat blijft vast zo”. Dan krijg je Ziggo taferelen, die weten ook al jaren dat ze achter de feiten aanlopen, doen alsof hun neus bloedt (“want niemand heeft dat nodig”). Ziggo is inmiddels aardig aan het leeglopen en ontslaat zelfs veel personeel. Terecht en het gevolg van wanbeleid.

Het is verder ook niet aan wie dan ook om te oordelen of iemand anders iets wel of niet nodig heeft en om welke reden iemand anders iets wel of niet koopt. Het gaat een ander helemaal niks aan. Wat is het volgende? Krijgen mensen die een dure BMW de showroom uitrijden straks ook commentaar dat ze dat helemaal niet nodig hebben, want een Dacia voldoet ook? Waarom al die luxe? Omdat iemand dat zelf bepaalt, net zoals jij vrij bent om te bepalen dat jij het niet wilt.

1 like

Allemaal waar, waarbij Freedom, zo ja technisch überhaupt haar mogelijk (gemaakt), wel dan die investering daarvoor moet zien rond te krijgen om generiek aan te kunnen bieden.
Het bekende verhaal daarin; wie gaat dat “hoe dan” regelen en “door wie” laten (af)betalen.

Er zijn wel veel meer - imo nuttiger - zaken die klanten in hun abbo (beter/terug) willen en Freedom om allerlei redenen daartoe niet in staat blijkt te, willen, zijn.
Laten we er verder geen doekjes om winden, Freedom is een makelaar en technisch 100% afhankelijk van wat andere marktpartijen haar (ergens) mogelijk (willen of kunnen) maken.
Freedom is o.a. afhankelijk van haar belichters en als die het - haar - (nog) niet voldoende betrouwbaar kunnen bieden, kan iemand op zijn kop staan met dat het toch zou moeten maar het daarmee nog niet direct zal komen.

Los daarvan is er nog iets van marktconformiteit en doelgroep waarbij 1Gbit wmb momenteel ruim voldoende is om als normale particulier gebruik te kunnen maken van een internetaansluiting.

Ik denk dat de eerste brug voor Freedom zal moeten zijn dat elk geconnecteerd huishouden, tenminste 1Gbit tegen uniforme kostprijs kan verkrijgen en dat die verbinding dan met een lage latency/jitter door verdere diensten optimaal is te gebruiken.
Hierbij kan het wel nuttig zijn om hier of daar, om ter ervaring, een afgeperkt proefprojectje te hebben draaien.

En nee, meer snelheid is niet daarom een maatstaf voor vooruitgang. Sec snelheid in mijn wereld van meerdere 100Gbit+, is het geen kunst noch toonbeeld om vooruitgang te vertonen. Dat nodig hebben of kunnen, is alleen maar een kwestie van pecunia. In labs kan al 300Tbit worden aangevuurd.
Het gaat ook of de voorziening als geheel E2E in verhouding staat tot realiseerbare wensen en in toepasbaarheid ook bruikbaar zijn om met onderliggende diensten vooruit te komen.

Dat zal met verschillende netwerken nooit kunnen, tenzij jij het eerlijk vindt dat iemand die op een goedkoop netwerk zit, de KPN belasting van een andere klant mee moet betalen. Ik vind dat in ieder geval niet eerlijk. Juist door duidelijk te zijn en inzichtelijk te maken in wat een partij als KPN dus onnodig duurder is dan andere netwerken, is alleen maar positief denk ik. Wij hebben hier Glaspoort/KPN en OpenDutchFiber binnen liggen, Freedom kan over beide aansluitingen leveren, maar via KPN is dat uiteraard fors duurder. Die fiber ligt dus mooi ongebruikt in de grond en de ODF fiber is in gebruik. Als KPN wil dat we die fiber gaan gebruiken, zullen ze eerst eens fors moeten snijden in hun tarieven. En dat gaat niet gebeuren, dus dan ben ik blij daar in ieder geval geen euro aan bij te hoeven dragen.

Overigens, het niet binnen afzienbare tijd gaan aanbieden van meer dan 1 Gbit gaat ongetwijfeld opzeggingen opleveren, onder andere van ondergetekende. Zeker als je bedenkt dat je bij de collega’s van Trined voor minder meer kan krijgen (zie mijn berekeningen een paar posts terug). Als dat maar lang genoeg duurt, wordt Freedom een Ziggo 2.0, dan resulteert dat in veel te hoge prijzen voor een minderwaardige dienst. Prijzen moeten daardoor elke keer omhoog omdat er steeds minder klanten zijn, waardoor weer meer klanten vertrekken en “the perfect storm” is compleet. Freedom hoeft van mij geeneens de goedkoopste te zijn, ik vind het prima om meer te betalen dan bijv. bij Trined voor 2,5 Gbit (doe ik nu ook al en krijg daarvoor slechts 1 Gbit). Maar ik verwacht wel dat een partij als Freedom vooruitloopt. En duurder, en minder snel, is niet houdbaar. Een van de twee moet beter zijn dan “standaard”. Op prijs moet een Freedom denk ik niet willen concurreren, dus blijft de dienst over die bij de top hoort te horen, dat kan niet door maar te blijven hangen in de huidige situatie.

1 like

Helder wat hierin je verwachting is en helaas - ook voor mij; dan kijk ik naar matige faciliteiten - kiest Freedom voor een makelende middenweg door zich te concentreren om lopende producten (als ingekleurd afgenomen van anderen, trachten) als pakket te stroomlijnen.

Ik denk niet dat veel gebruikers om redenen van sec hogere connectiesnelheid elders - zo ja dat voor hun prijstechnisch beschikbaar is - Freedom daarom zullen verlaten. De vraag zal daar ook zijn of die snelheid dan in een verwachting tot haar recht gaat komen.

Ik neem gemakshalve weer aan dat men destijds niet alleen snelheid maar primair een algehele overweging reden vormde, om Freedom klant te willen zijn.
En ja, de ooit impliciete belofte om als “xs4all 2.0ook technisch en qua infra vooruitstrevend te zijn, (b)lijkt in de kille praktijk helaas (nog) niet echt tot een wasdom te gaan komen.

Het is wel de provider die de rekening van een dikkere glas link naar de straatkastjes krijgt.
Dan wel een grotere over subscription moet laten accepteren door de eindklant.
Dan krijg je weer van die toestanden dat je WEL 1 Mbps aansluiting kon krijgen maar niet meer dan X GB / maand mocht downloaden. (effectief dus ook een rem op de capaciteit).

Probleem is dat je een wijkcentrale kastje wat nu pak weg X aansluitingen van 1Gbps heeft niet zonder schade naar X * 2.5Gbps kan omvormen. Wel naar (X/2.5*1) * 2.5… of de uplink moet hoger worden.
Uplink van 10Gbps → 100Gbps… dan moeten er ook zwaardere switches in de straatkastjes… etc. Dan wel meerdere vezels aansluiten (als de switches meerdere uplink poorten hebben).
Ugrade klinkt zo simpel…als het om een enkele aansluiting gaat. Alleen praatje hier over enkele duizenden, tienduizenden… (paar miljoen uiteindelijk).
Dus een poortupgrade van zeg 1M * 1Gbps → 1M *2,5Gbps is best een aanslag op AMSIX van
in theorie een uitbreiding voor 2.5Ebps (Exabits/second) switch capaciteit.

Maar wie gaat ODF / KPN / etc. (ook de ISP’s) de versnelde afschrijving van apparatuur vergoeden ivm technische vervanging.

En als de provider die rekening niet kan of wil betalen, dan prijzen ze zich waarschijnlijk langzaam uit de markt.
Dat is triest, maar zo werkt dat nu eenmaal in een competitieve markt.
Nogmaals: los van of meer dan 1Gb/s zinvol is.

Of er is een markt waarin een monopolist (duopolist met verdeling) de prijzen nadelig beinvloeden.

Gecombineerd met een koppelverkoop die door EU is verboden maar in NL wordt getolereerd. (Ondanks dat de kleinere markt in Belgie wel TV en internet los heeft)

2 likes

@Twan zou je hier nog op willen antwoorden?

Komt net weer brief in de bus van de KPN. Op uw adres is 4 Gb snelheid mogelijk. Internet + TV 35 euro per maand voor 2 jaar inclusief gratis Netflix. Betaal nu 69 euro Internet en bellen voor 1 Gb. Ik heb geen TV, gebruik NLziet. Als Freedom ook 4 Gb zou kunnen aanbieden wordt de prijs natuurlijk nog hoger.

Die aanbieding zie ik ook.
Na 9 maand betaal je de volle mep.

KPN is simpel bezig de providermarkt stukje bij beetje naar zichzelf toe te trekken.
Zij begrijpt als geen ander, dat de toekomst vooral zit in diensten verlenen en niemand zonder haar netwerk kan.

Freedom kan simpelweg niet goedkoper zijn dan KPN zonder o.a. haar uitgebreide (cq verplichte) diensten e.d.

In welk postcode gebied zit je ?
Weet je zeker dat die (vrijwel zeker xxPON) aanbieding geldt voor 4Gbit en niet voor kaal 100mbit ?

Zit in postcode 2105 en heb xg-pon en 35 euro was voor 4 Gbit. Als ik inlog bij KPN zie ik ook dat je na 9 maanden volle bedrag ga betalen. En dan scheelt het niet veel met prijs Freedom. Eerst kwamen ze paar keer aan de deur nadat de glasvezel was aangesloten, met verhaal dat ze veel goedkoper waren dan Freedom en nu beginnen met geadresseerde brieven, met aan de bewoners van dit huis.

Je moet de KPN 1Gb/s (en niet de 4Gb/s) vergelijken met de prijs van 1Gb/s van Freedom voor (jouw keuze) een twee jarig contract. Daar moet je dan ook de KPN korting voor de negen maanden in verdisconteren.

Ach ja, wat is veel, ik heb nu een jaar 1Gb KPN voor minder dan eur 40 terwijl ik op hetzelfde adres bij Freedom eur 73 (via Delta want daar kunnen ze niet via KPN leveren) moet betalen. En ik weet dat Freedom aangeeft dat het echt niet goedkoper kan gezien de inkoopprijs die zij moeten betalen aan KPN of Delta, maar dat verschil wordt toch wel wat groot.

Ik kreeg vandaag ook een brief met €35 waarbij hier momenteel alleen 1Gbit mogelijk is. Netflix krijg je alleen ‘erbij’ wanneer mobiel wordt gecombineerd.

Ik ga nog wel benieuwd zijn of je nog iets kan zeggen over de kale prijs - zonder korting (vs 100Mb, 500Mb, 1Gbit) - van 4Gbit bij KPN?

//–//
Terzijde, alltijd wel vermakelijk hoe happy reclame/marketing inwerkt met ‘perfect’ en subtiele tekstwoorden als ‘tot’* & ‘en’ ; waarin de suggestie ligt dat je voor €35 helemaal (volgens brief 6 of 12 maanden) klaar bent en bij bestellen dit trouwens maar 6 of 9 maanden korting is.
  * dat een aansluiting een bepaalde snelheid aankan, zegt mij niet dat het daarmee ook gegarandeerd E2E is te gebruiken.

Opvallend is wel dat de prijsmarges tussen verschillende internetsnelheden*, inmiddels minimaal is en mij dan vertelt dat daarin totaal geen onderscheidende kostverschillen meer zitten.

Zonder korting zou ik bij KPN voor Internet: 100Mbit=€42,50 , 200mbit=€43,50 , 500mbit=€50 en voor 1Gbit=52,50 betalen.
Terwijl ik nu bij Freedom* (met dus de maildienst) 1Gbit=€52 zit.
  * Overstappen naar KPN zou bij ons ws ook betekenen dat we van AON naar xxPON moeten migreren.
Voor ons is wel de vraag of de mailvoorziening nog rechtvaardigt om qua connectie bij Freedom te “blijven”.

Het is als prijzen van “spot-ify” mechanisme, niet dat een dienst echt die kosten(dekking)* noodzaakt maar dat een kostprijs in rekening gebracht; “graag” door gebruikers gaat worden betaald.
  * dat netwerkcapaciteit geen beperkende factor meer is, zorgt helaas wel dat allerlei (web)sites - zo ook bij Freedom - geen boodschap meer hebben aan hun veroorzaakt datavolume.

Tragikomisch is ook de verleidende marketingtruc om mensen naar het ‘snellere’ internet te trekken. Dit tijdens de kortingsperiode voor eenzelfde prijs (all-in €35) aan te bieden. Daarna gaat een gebruiker, de rest van de periode, de volle mep betalen.

Zover ik kan terugvinden kost dat (zonder met korting rekening te houden) eur 67.50 / mnd

Of dat soort snelheden voor de gemiddelde gebruiker noodzakelijk zijn is een heel andere vraag :wink: (ik denk zelfs dat daarvoor 1 Gb nog overgedimensioneerd is, maar marketing is een ander vak :wink: )

1 like

Als ik op de website van Freedom kijk, kost op mijn adres een 1Gb/s over een XGS-PON glasvezelverbinding van KPN €66,- zonder FRITZ!Box en zonder welkomst kortingen.

Ws met innige dank van aandeelhouders aan de netwerkeigenaar die deze doorgifteprijzen kan opleggen.

Ik vind het anno nu onacceptabel dat er nog dit soort regionale aansluitverschillen zijn. Ik bezie Internet als nutsvoorziening.
Freedom zit inmiddels met haar prijzen (en wmb voorzieningen) simpelweg aan erg hoge kant, dit even los van imo vreemde internet-eend cheapconnect die de allerduurste is. Freedom (als intermediair) is helaas daarin afhankelijk van wat anderen haar willen toe(be)delen.

Een kennis kan - zonder korting - nu 8Gbit (Odido) verkrijgen voor €85 en dan begint zijn ca. €70 voor Freedom inmiddels een (ZSPeed=need) nobrainer te worden. Hier bedenken dat voor 1GBit daar dan €45 hoeft te kosten.

Klopt, net als telefonie, TV en energie. Allemaal aan de markt vergeven.
Het enige wat nog niet vermarkt (geliberaliseerd) is, is het energie netwerk en de waterlevering.