[Overheidsbeleid:] Corona / vaccinatiepaspoort / ID-bewijs

Lees verder

Vaccine Passport Missteps We Should Not Repeat

By Alexis Hancock, Adam Schwartz, and Jon Callas

August 31, 2021

covid passport image with eye in background

Vaccine mandates are becoming increasingly urgent from public health officials and various governments. As they roll out, we must protect users of vaccine passports and those who do not want to use—or cannot use—a digitally scannable means to prove vaccination. We cannot let the tools used to fight for public health be subverted into systems to perpetuate inequity or as cover for unrelated, unnecessary data collection.

Over the past year, EFF has been tracking vaccine passport proposals and how they have been implemented. We have objections—especially when rolled out by opportunistic tech companies that are already creating digital inequity and mismanaging user data. We hope we can stop them from transforming into another layer of user tracking.

Paper proof of vaccination raises fewer concerns, as does a digital photo of a paper card displayed on a phone screen. Of much greater concern are scannable vaccination credentials, which might be used to track people’s physical movements through doors and across time. Thus, we oppose any use of scannable vaccination credentials. At a minimum, such systems must have a paper alternative, open source code, and design and policy safeguards to minimize the risk of tracking.

Last year “immunity passports” were proposed and sometimes implemented before the science was even well-developed on COVID-19 immunity and vaccination. Many governments and private companies apparently were driven less by informed public health and science, as by the need to promote economic movement. Some organizations and governments even took the opportunity to create a new, digital verification system for the vaccinated. The needed transparency and protection has been lacking, and so have clear boundaries to keep them from escalating into an unnecessary surveillance system. Even though we recognize that many vaccine credentialing systems have been implemented in good faith, there are several examples below of dangerous missteps that we hope will not be repeated.

New York State’s Excelsior Pass

Launched in April, this optional mobile application has had gradual adoption. Three key issues appeared with this deployment.

First, IBM was not transparent on how this application was built. Instead, the company used vague buzzwords like “blockchain technology” that don’t paint a detailed picture on how they are keeping user data secure.

Second, the Surveillance Technology Oversight Project (S.T.O.P.), a member of the Electronic Frontier Alliance, uncovered a contract that New York State had with IBM, outlining a “phase 2” of the passport. It would have not only a significantly higher price tag ($2.5 million to $17 million), but an expansion on what Excelsior can hold, such as driver’s licenses and other health records.

Third, a bill was introduced to protect Covid data a month after the Excelsior Pass was launched. It passed the NY State Assembly, but was never taken up by the NY State Senate. The protections should have passed through before the state rolled out the Excelsior Pass.

A “Clear” Path to Centralizing Vaccination Credentials with Other Personal Data

CLEAR displays a company slogan at San Francisco’s airport.

CLEAR already holds a place in major airports across the United States as the only private company in TSA’s Registered Traveler program. So this company was primed for launching their Health Pass, which is intended to facilitate Covid screening by linking health data to biometric-based digital identification. CLEAR’s original business model was born out of a previous rush to security, in a post-9/11 world. Now they are there for the next rushed security task: vaccination verification for travel. In the words of CLEAR’s Head of Public Affairs, Maria Comella, to Axios:

“CLEAR’s trusted biometric identity platform was born out of 9/11 to help millions of travelers feel safe when flying. Now, CLEAR’s touchless technology is able to connect identity to health insights to help people feel confident walking back into the office.”

A restaurant reservation app, OpenTable, just announced plans to integrate CLEAR’s vaccination credentials into its own system. There is no logical limit to how centralized digital identifications like those created by CLEAR might spread into our lives by facilitating proof of vaccination, and with it new vectors for tracking our movements and activities.

Of course CLEAR is not the only company openly luring large government clients to merge scannable proof-of-vaccination systems into larger digital identification and data storage systems. For example, the National Healthcare System in the U.K. contracted with Entrust, another company that openly contemplated turning vaccination credentials into national identification systems (which EFF opposes). With no federal laws adequately protecting the privacy of our data, we are being asked to trust the word of profit-driven companies that continue to grow through harvesting and monetizing our data in all forms.

Likewise, U.S. airlines are using vaccine passports, subject to policies that reserve the corporate prerogative to sell data about customers to third parties. So any scan of passengers’ health information can be added to profiles of the thousands that travel each year.

Illinois’ Approach

In Illinois earlier this month, the state’s “Vax Verify” system launched to offer digital credentials to vaccinated citizens. A glaring flaw is the use of Experian, the controversial data broker, to verify the identity of those accessing the portal. The portal even asks for Social Security numbers (optional) to streamline the process with Experian.

Many Americans have been targets of Covid-based scams, so one of the main pieces of advice is to freeze your credit during this turbulent time. This advice is offered on Experian’s own website, for example. However, to access Illinois’ Vax Verify, users must unfreeze their credit with Experian to complete registration. This prioritizes a digital vaccine credential over the user’s own credit protection.

The system also defaults to sharing immunization status with third parties. The FAQ page explains that users may retroactively revoke so-called “consent” to this sharing.

A New Inequity

We have had concerns about “vaccine passports” and “immunity passports” being used to place company profit over true community health solutions and amplify inequity.

Sadly, we have seen many take the wrong path. And it could get worse. With more than one hundred COVID-19 vaccine candidates undergoing clinical trials across the world, makers of these new digital systems are advocating for a “chain of trust” that marks only certain labs and health institutions as valid. This new marker will deliberately leave behind many people across the world whose systems may not be able to adhere to the requirements these new digital vaccine proof systems create. For example, many of these new systems entail elements of public key infrastructure governance for public key cryptography, which creates a list of “trusted” public keys associated with “trusted” health labs. But the definition of technical “trustworthiness” has not been agreed upon or enforced pre-Covid, raising concerns that imposing such systems on the world will lock out hundreds of millions of people from being able to obtain visas or even travel—all because their country’s labs may not clear these unnecessary technical hurdles. An example would be the EU’s Digital COVID Certificate system. That requires a significant list of technical requirements to achieve interoperability that include data availability, data storage formats, and specific communication and data serialization protocols.

Overview of EU’s Digital COVID Certification System that lays out backend and gateway communications for verifying a vaccine

Overview of EU’s Digital COVID Certification System. Source: https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/ehealth/docs/digital-green-certificates_v5_en.pdf

This primary reliance on digital passports effectively pushes out presenting paper options for international travel, and potentially domestic travel as well. They devalue paper as a proper check of vaccination proof because the verifier can’t scan a public key. The only viable paper option is printing out the QR Code of the digitally verified credential, which still locks people into these new systems of verification.

These new trust-based systems, if implemented in a way that automatically disqualifies people who received genuine vaccinations, will cause dire effects for years to come. It sets up a world where certain people can move about easily, and those who have already had a hard time with visas will experience another wall to climb. Vaccines should be a tool to reopen doors. Digital vaccine passports, as we’ve seen them deployed so far, are far more likely to slam them shut.

Het vandaag verschenen artikel van de EFF geeft in eerste instantie de indruk dat het gerelateerd zou zijn aan de situatie in Amerika. Niets is minder waar. Er worden duidelijke verbanden gelegd met de internationale dataverzameling en de commercie die hier op in is gesprongen.

Ook de situatie in de EU wordt tegen het licht gehouden en de mogelijke gevolgen ervan; niet alleen voor wat betreft de mobiliteit maar ook de diskwalificatie van ‘papieren’ alternatieven die het moet afleggen tegen een snel opgezet systeem dat is afgedwongen in een tijd en situatie die niet normaal was. Dit heeft iedereen ertoe aangezet om een systeem te accepteren en genoodzaakt dit te ‘vertrouwen’; onder normale omstandigheden zouden we hier als democratische maatschappij niet mee hebben ingestemd! De voorbeelden tonen aan hoe moeilijk het zal worden om in de toekomst te ontkomen aan de dwang tot het conformeren aan de ingestelde digitale verificatiemethoden.

"This primary reliance on digital passports effectively pushes out presenting paper options for international travel, and potentially domestic travel as well. They devalue paper as a proper check of vaccination proof because the verifier can’t scan a public key. The only viable paper option is printing out the QR Code of the digitally verified credential, which still locks people into these new systems of verification.

These new trust-based systems, if implemented in a way that automatically disqualifies people who received genuine vaccinations, will cause dire effects for years to come. It sets up a world where certain people can move about easily, and those who have already had a hard time with visas will experience another wall to climb. Vaccines should be a tool to reopen doors. Digital vaccine passports, as we’ve seen them deployed so far, are far more likely to slam them shut."

1 like

@Sven
Dit is een Opiniestuk, hier is wel wat op aan te merken en wat mij betreft vooral ten aanzien van de conclusie die hier wordt getrokken. Om het uitwisselen van politieke standpunten te voorkomen zal ik dat niet doen, maar je verwijst naar 'het redactioneel commentaar van NRC. Waar kan ik dat commentaar teruglezen?

Hierbij een quote van mezelf als inleiding. Een paar dagen verder heb ik een definitief antwoord, alleen strookt dat nog steeds niet met de eerder opgedane kennis. Opvallend genoeg wordt er op mijn vragenlijst (inclusief strikvraag) niet met ja/nee geantwoord.

Bij deze deel ik de correspondentie in de hoop dat het geinteresseerden in de community verder kan helpen.

Lees de correspondentie

Beste [Naam],

Ook zonder DigiD is het mogelijk om een bewijs op te vragen. Je kunt dan telefonsich contact opnemen met onze helpdesk, waarna je wordt doorverbonden met een afdeling waar er op basis van je BSN nummer en adres een bewijs voor je wordt aangemaakt. Dit staat los van CoronaCheck.

CoronaCheck slaat geen gegevens op. Hierover is meer te lezen op Coronabewijs voor reizen naar het buitenland | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl.

Daarnaast is het ook mogelijk om een bewijs op te vragen bij je vaccinatiezetter. Dus een huisarts, zorginstelling of de GGD kan een bewijs voor je maken en deelt alleen indien gewenst de vaccinatiegegevens met het RIVM.

Wanneer deze gegevens niet gedeeld mogen worden met het RIVM, is via de huisarts of zorginstelling de print route vanuit de huisarts (HKVI route) de enige optie.

Je kan dus een bewijs opvragen bij de backoffice van de GGD zonder dat je gegevens bekend zijn bij het RIVM.

Met vriendelijke groet,

[Naam medewerker Y ]

CoronaCheck Helpdesk

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

T 0800-1421
E helpdesk@coronacheck.nl

W www.coronacheck.nl

De CoronaCheck is in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkeld.

Beste [Naam medewerker Y ],

Dank u wel dat u de vraag even hebt overgenomen en zo snel een reactie hebt willen sturen.

Afgezien van de meldingen via DigiD, maak ik uit mijn eerdere informatie en uw reactie op dat:

a. een vaccinatiebewijs niet te verkrijgen is zonder DigiD login;

b. een vaccinatiebewijs altijd via de CoronaCheck organisatie loopt, ongeacht de zorgverlener waar de vaccinatie is toegediend;

c. de Coronacheck organisatie de entiteit is die als enige en altijd de gegevens ophaalt bij RIVM en GGD, dus niet bij RIVM of GGD;

d. vaccinaties via de huisarts; gegevens worden altijd doorgegeven aan het RIVM (als gevaccineerde geen keuze), daar haalt ook de Coronacheck organisatie de gegevens digitaal uit de RIVM/CIMS database;

e. vaccinaties via de GGD of derden: indien geen toestemming voor RIVM worden gegevens uitsluitend geregistreerd en bewaard in de eigen database van de regionale GGD of derde partij;

f. gegevens in de database van de regionale database van de GGD zijn in geen enkel geval gekoppeld aan de database van RIVM;

g. op het moment dat een gevaccineerde bij de GGD heeft aangegeven niet in de database van RIVM geregistreerd te willen worden maar toch een wettelijk bewijs wil hebben

kan dit alleen gebeuren door de GGD via de CoronaCheck organisatie deze gegevens op te laten halen uit de (regionale?) GGD database, dus zonder tussenkomst van RIVM;

h. Ingeval van g.) worden door de Coronacheck organisatie de gegevens niet ingezien en/of opgeslagen in een database, noch van Coronacheck noch in die van het RIVM (CIMS of anderzins);

i. een ‘papieren versie’ via de GGD wordt verkregen door gegevens op te vragen via de GGD back-office. De regionale GGD heeft me laten weten dit niet zelf te doen maar via Coronacheck,

oftewel een ‘papieren versie’ is een digitaal verkregen vaccinatiebewijs dat een QR-code en persoonsgegevens bevat die uit de koppeling komt van de GGD database voor vaccinatiegegevens en RIVM als QR-bron.

j. een toekomstige koppeling van databases (zoals door dhr. Rouvoet GGD GHOR voorgesteld) zou kunnen betekenen dat (regionale) GGD databases met vaccinatiegegevens worden gekoppeld aan die van de RIVM en daarmee alsnog eenzelfde bron gaan vormen

De routing en implicaties probeer ik te begrijpen, dus ik zou het fijn vinden als u bovenstaande kunt bevestigen of bij afwijkingen een toelichting kunt geven.

Mijn doel is om een vaccinatiebewijs te krijgen, direct via de zorgverlener (waar de prik is gezet) zonder tussenkomst van RIVM en/of Coronacheck en zonder een app te gebruiken. In mijn beleving staat een tussenkomst van RIVM en/of Coronacheck gelijk aan een datastroom/koppeling met derde partijen waar ik als gevaccineerde geen toestemming voor heb gegeven.

Vriendelijk verzoek ik u nogmaals om mijn constateringen te bekijken en te reageren.

Heel erg bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,

[Naam]

Beste [Naam],

Dank voor je mail en de uitvoerige informatie. Ik pak deze vraag over van mijn collega.

CoronaCheck haalt de vaccinatiegegevens op bij zowel het RIVM als de GGD. Wanneer iemand gevaccineerd is bij de huisarts, kunnen deze gegevens alleen gevonden worden door CoronaCheck indien deze zijn doorgegeven aan het RIVM. Voor gevaccineerden bij de GGD is dit niet het geval. CoronaCheck haalt de gegevens ook bij de GGD op, dus in jullie geval zou dit ook zonder registratie bij het RIVM moeten kunnen.

Uit je verhaal begrijp ik dat het toch niet mogelijk is om de gegevens in CoronaCheck in te laden. Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen ben ik benieuwd wat je/jullie zien wanneer je inlogt met DigiD om de vaccinatiegegevens op te halen.

  1. Krijg je/jullie de melding ‘Geen gegevens gevonden’? Dan kan CoronaCheck de gegevens niet ophalen uit de database van de GGD. Neem dan contact op met de backoffice van de GGD (0800-5090) om de gegevens te laten controleren en aanpassen indien nodig. Zelfs als ze hierin goed staan kan het dat het nog niet wordt doorgegeven aan CoronaCheck. De backoffice van de GGD kan dan een bewijs naar je mailen welke je vervolgens in CoronaCheck kan inladen. Helaas kan ik dit niet voor je doen, aangezien wij geen gegevens kunnen inzien of aanpassen. Wettelijk is bepaald dat alleen de vaccinatiezetter dit kan en mag.

  2. Worden er wel gegevens opgehaald maar lukt het niet om een bewijs te maken, of is er een ander probleem, dan hoor ik het heel graag, zodat ik met je mee kan kijken naar een oplossing.

Met vriendelijke groet,

[Naam medewerker Y]

CoronaCheck Helpdesk

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

T 0800-1421
E helpdesk@coronacheck.nl

W www.coronacheck.nl

De CoronaCheck is in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkeld.

Hallo [Medewerker X ], Uit uw ‘canned reply’-antwoord blijkt duidelijk dat u mijn bericht niet (goed) hebt gelezen en afdoet met een . Dit is erg jammer, ik heb moeite gedaan voor het verwoorden van mijn bericht aan u, de reactie getuigt ervan dat ik als burger niet serieus wordt genomen, is dan ook onbevredigend voor een antwoord van een instantie die betaald wordt van belastinggeld. Ik verzoek u daarom vriendelijk de e-mail nogmaals te lezen, een passend antwoord te vinden en mij zo spoedig mogelijk te berichten. Kunt u het juiste antwoord niet formuleren of bent u bent u hiertoe niet bevoegd, schakelt u dan a.u.b. iemand in die dit wel kan. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, [Naam]

Beste meneer, mevrouw,

In sommige gevallen wil je liever een papieren QR-code uitprinten. Bijvoorbeeld als je geen smartphone hebt. Of als je een QR-code wilt maken voor je kinderen. Ga naar www.coronacheck.nl/print en volg de stappen.

Is dit niet mogelijk? Dan kunt u contact opnemen met de CoronaCheck Helpdesk op 0800-1421. U wordt dan doorverwezen naar een speciale helpdesk. Daar kunt u met uw burgerservicenummer (BSN) en uw postcode een papieren coronabewijs aanvragen, welke u binnen 5 werkdagen zult ontvangen.

Meer informatie

Heeft u verder nog vragen? Kijk dan op onze website, neem telefonisch contact op of verstuur een mail.

Met vriendelijke groet,

[Medewerker X ]

CoronaCheck Helpdesk

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

T 0800-1421
E helpdesk@coronacheck.nl

W www.coronacheck.nl

De CoronaCheck is in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ontwikkeld.

OORSPRONKELIJK BERICHT

Geachte heer/mevrouw,

Vandaag heb ik via verschillende partijen binnen de Corona-‘bedrijfskolom’ geprobeerd inzicht te krijgen in de wijze waarop het mogelijk is om voor burgers een analoge versie te verkrijgen van een vaccinatiebewijs. Via het landelijk informatiepunt, de (regionale) GGD en Coronacheck (webhelp Nederland) is het mij echter niet gelukt hier een passend antwoord op te krijgen, vandaar dat ik de situatie en vraag aan u wil voorleggen.

Situatieschets:

Als gezin hebben wij ons laten vaccineren tegen Corona, uitgevoerd door de GGD. Dit hebben wij gedaan niet alleen gedaan uit persoonlijke bescherming maar ook vanuit het motief van solidariteit zodat de samenleving weer zoveel en zo snel mogelijk kan opengaan. Bij de vaccinatie-oproep van de zorgverlener is destijds de keuze geboden “Toestaan van het delen van gegevens met het RIVM” Ja/Nee. De gewenste keuze uit principe-overweging voor alle gezinsleden was ‘Nee’ en is zo geregistreerd. Wij zijn inmiddels ruim 4 weken na de 2e vaccinatie, hebben allen een volledige registratiekaart en een gestempeld ‘Geel Boekje’.

Onze kinderen (14 en 15 jaar) worden nu door school uitgenodigd om deel te nemen aan een excursie en rondleiding in het Feyenoord stadion. Tegelijkertijd kunnen de ouders kunnen deelnemen aan een symposium in een nabijgelegen locatie. Zowel Feyenoord als de conferentielocatie vraagt om een geldig vaccinatiebewijs.

Ten aanzien van vaccinatiebewijzen heb ik het volgende kunnen concluderen:

De minister heeft toegezegd dat er voor mensen die zich niet willen registreren bij het RIVM een alternatieve methode zou volgen en deze is er ook gekomen. Althans, die indruk wordt gewekt. Wanneer namelijk een ‘analoge versie’ dient te worden aangevraagd gebeurt dit op de volgende wijze, afhankelijk van de entiteit waar de vaccinatie fysiek heeft plaatsgevonden:

  1. Via de huisarts (als je daar bent gevaccineerd): deze voert de gegevens in via het HKVI gegevens. Daarna wordt een digitale bevestiging gestuurd met een QR code;

  2. Via de GGD, Ziekenhuis, of een derde partij: deze verwijst door naar de Helpdesk Coronacheck. Dit is Webhelp Nederland die namens de overheid de gegevens registreert en een QR code genereert.

Zowel in situatie 1. als 2. worden kennelijk de gegevens naar/via het RIVM gestuurd om het enige geldige vaccinatiebewijs te kunnen verkrijgen. Hieruit maak ik op dat je op GEEN ENKELE andere manier een vaccinatiebewijs kan krijgen zonder digitaal te zijn geregistreerd bij het RIVM. Huisartenverenigingen maar ook andere platformen doen het voorkomen alsof een ‘handmatige’ aanvraag van een vaccinatiebewijs, dus op papier met een QR code, juist geen digitale registratie en opslag van gegevens met zich meebrengt. Dit lijkt me geheel onterecht.

Mijn GGD bevestigt eveneens dat de Coronacheck-app de gegevens via hun database opvraagt om een QR code te kunnen genereren. Deze app heb ik niet omdat ik mijn gegevens niet met het RIVM wil delen. Zo zijn er nog veel mensen die welwillend zijn ten aanzien van het vaccinatie en test-beleid, maar zich om andere redenen (bijv. privacy, kans op datalekken, minimale bewartermijn van 20 jaar) niet willen laten registreren bij het RIVM.

Uiteraard begrijp ik dat het Ministerie van VWS als verwerkingsverantwoordelijke een registratie vereist, zelfs nog dat een registratiekaart of Geel Boekje niet als (wettelijk) bewijs wordt gezien, maar de opties voor digitaal (Coronacheck) of ‘analoog’ vereisen digitale registratie bij het RIVM. En dat is geen keuze.

Gezien de situatieschets, achtergrondinformatie en de conclusie ten aanzien van de onontkoombare digitale registratie:

Hoe kunnen wij als gevaccineerd gezin ingaan op de uitnodiging van de school en deelnemen? Welk alternatief is er voor ons en de vele bereidwillende gelijkgestemden die eveneens aantoonbaar gevaccineerd zijn maar niet geregistreerd willen worden buiten de database van hun eigen zorgverlener (in ons geval GGD regio X) om toch niet buitengesloten te raken?

Met heel veel belangstelling kijk ik uit naar uw spoedige reactie. Voor de versnelling van dit verzoek heb ik op advies van Webhelp Nederland de code 1979 opgenomen in de onderwerpregel.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite en welwillende medewerking.

Met vriendelijke groet,

[Naam]

1 like

Dank je @Sven . Dit is dus een opiniestuk van het NRC. Dat kan en geeft hun invalshoek.

De laatste alinea staat dan echter wel haaks op deze opinie.

De enige consequentie van niet-vaccineren tegen corona die geoorloofd zou zijn, is zorgverleners weren die zich niet inenten. Want zij werken dagelijks met heel zieke mensen die nog altijd gevaar lopen van een Covid-besmetting. Bij die patiënten loont het echt om de besmettingskansen zo laag mogelijk te houden.

Even voor mij dan, wie heeft dat bepaald?

“Bij die patiënten loont het echt om de besmettingskansen zo laag mogelijk te houden.”

Wat “loont”?
Is dat dan een kwestie van afweging van kosten/baten, van het individuele recht van de zorgmedewerker gedeeld door het aantal levens dat gespaard kan worden? En aan wie is het om voor een zorgmedewerker (die dag-in-dag-uit wordt blootgesteld aan Corona van diens patient!) te bepalen dat juist hij/zij verplicht wordt tot vaccinatie?

De zin zou dus eigenlijk moeten luiden:
“Bij die zorgmedewerkers loont het echt om de besmettingskansen zo laag mogelijk te houden.”

Om vervolgens te kijken wat de bezwaren zijn, deze weg te nemen waar mogelijk. Diezelfde zorgmedewerker heeft in de afgelopen maanden toch ook niet Corona-patienten geweigerd omdat zij willens en wetens geen Coronavaccin hebben genomen?

Het lijkt me dat een zorgmedewerker bij uitstek in staat is deze afweging zelf te maken, daar de juiste mensen voor kan aanschoieten en dat NRC-mensen achter een bureautje dat niet voor hen hoeven te doen,

Er is niemand die iemand schade wil berokkenen, zeker het zorgpersoneel niet. We moeten nu gewoon erkennen dat er teveel onduidelijk is. Eerder aangenomen stellingen van het OMT en politici kloppen in deze tijd niet meer, zoals bijvoorbeeld groepsimmuniteit en overdracht bij vaccinatie.

Nu de maatschappij verder open wil kunnen we dit alleen niet bij het zorgpersoneel neerleggen. Een verplichting daar, zelfs als men wel bereidt is tot vaccinatie, zal tot verder wantrouwen en demotivatie in de sector leiden en vertrek van personeel. (zie ook kritische berichten en reacties uit de praktijk)

Als ik de stelling zou deponeren dat niet-gevaccineerden vaak in aanraking komen met (semi-)ambtenaren (mensen van niet-Westerse migratie-achtergrond, ‘lager opgeleiden’, kinderen op school, etc) en dat om die reden alle (semi-)ambtenaren verplicht gevaccineerd zouden moeten worden dan hebben we ineens een heel andere discussie :thinking: :face_with_raised_eyebrow:. Niet dat ik daar naartoe wil overigens :wink:

Zoals eerder gezegd ‘een hellend vlak’ of beter in het Engels ‘slippery slope’ geeft aan welke kant we nu misschien op korte termijn opgaan en de keuzevrijheid in zijn algemeen grondig aantasten. Drastische maatregelen die in strijd zijn met individuele en collectieve rechten zullen onomkeerbare processen in gang zetten waarvan we de gevolgen niet kunnen overzien.

2 likes

Naast de Zorg, nu ook willen de werkgevers een vaccinatiebewijs verplicht hebben “om hun werk beter in te richten” en de werknemer te kunnen verplichten om van uit huis te werken. (een test ter plekke zal ook via QR-app gaan?)

De minister is deze maatregel alvast aan het inmasseren bij politici en burgers. In de hoop dat mensen nu alsnog gaan vaccineren. Staat de minister er ook bij stil dat er naast mensen die zich (ongeacht de reden) niet willen/kunnen vaccineren maar dat er ook mensen zijn die zich niet willen laten identificeren/authentiseren via een groen vinkje? Ook niet voor een werkgever.

Geen drang, geen dwang, … “dat past niet bij Nederland”. Blijkbaar wel dus.
Een werkgever die een maand lang zijn werknemer niet ziet verschijnen zal deze toch direct markeren als ‘niet-gevaccineerd’ ?

2 likes

In mijn beleving moet er een punt komen, dat we weer normaal gaan doen.
Tegenstanders van vaccineren hebben zelf de keuze gemaakt.
Er blijft dan een kleine groep over die te zwak is, die we moeten beschermen als ze dat zelf willen.
En dan een tijdje geen spuiten en neuspulk foto’s in de krant.

Die QR code hebben we helemaal niet nodig binnen Europa.
Het is een doorgeslagen ziekelijke registratie drang van de overheid.

4 likes
Lees verder

Meerderheid werkgevers wil inzicht in vaccinatiestatus personeel

70 procent van de werkgevers wil kunnen controleren of medewerkers zijn gevaccineerd, meldt werkgeversvereniging AWVN na een ledenonderzoek. De meerderheid van de ondervraagde werkgevers maakt zich zorgen over de veiligheid van medewerkers nu steeds meer mensen naar kantoor of werkplek terugkeren.

De belangenvereniging wil dat er tijdelijke wetgeving komt zodat het in bepaalde omstandigheden en functies is toegestaan om naar de vaccinatiestatus van medewerkers te vragen.

Gisteren pleitten ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland ervoor dat bedrijven moeten kunnen zien of personeel is gevaccineerd, negatief is getest of is hersteld van corona. Dat is volgens hen nodig om werkplekken veiliger te maken.

Veiligheid en privacy

Aan het AWVN-onderzoek deden 603 werkgevers mee, vooral middelgrote en grote bedrijven. Die zeggen zich in een spagaat tussen veiligheid en privacy te bevinden als het gaat om de vaccinatie van hun werknemers. Aan de ene kant zijn ze verplicht een veilige werkomgeving te bieden, maar tegelijkertijd mogen ze in de huidige regels niet vragen naar de vaccinatiestatus van hun werknemers. “Hoe kunnen we onze klanten beschermen als we niets mogen weten over onze eigen medewerkers?”, zegt een van de ondervraagde werkgevers.

Het gaat met name om sectoren waarbij mensen dicht op elkaar werken, zoals productie- en bouwlocaties, of waar gezondheidsrisico’s groter zijn, in de zorg. De werkgeversvereniging wil onderzoeken of op die plekken de CoronaCheck-app kan worden ingezet.

Sommige bedrijven nemen voortouw

Afgelopen week maakte autobedrijf Leaseplan al bekend dat alleen volledig gevaccineerde werknemers welkom zijn om terug te keren naar kantoor. Het is daarmee het eerste bedrijf in Nederland dat met zo’n expliciet verzoek komt. Amerikaanse bedrijven zoals Facebook, Google en Netflix voerden enkele weken eerder al zo’n vaccinatieplicht voor medewerkers die op kantoor willen werken in.

Ook de grootste branchevereniging in de ouderenzorg wil dat in de instellingen bekend wordt welke zorgmedewerkers tegen covid-19 zijn gevaccineerd en welke niet. De Nederlandsche Bank gaat het personeel verzoeken om, als ze niet gevaccineerd zijn, een zelftest te doen voordat ze naar kantoor komen, al kan en zal de bank daar niet op controleren.

‘Iemand hoeft geen antwoord te geven’

Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland zijn begonnen met een campagne om werkgevers en medewerkers te wijzen op het belang van vaccineren. Zij willen dat werkgevers de mogelijkheid krijgen om werknemers die er voor kiezen zich niet te laten prikken, verplicht thuis te laten werken of hen bij binnenkomst te testen.

Demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge reageerde daar gisteren op. “Stel de vraag, maar weet dat mensen geen antwoord hoeven te geven”, zei hij. De Jonge zegt vooralsnog niet van plan te zijn om werkgevers meer mogelijkheden te geven voor toegang tot ‘corona-informatie’ van personeel.

“vooral middelgrote en grote bedrijven. Die zeggen zich in een spagaat tussen veiligheid en privacy te bevinden als het gaat om de vaccinatie van hun werknemers. Aan de ene kant zijn ze verplicht een veilige werkomgeving te bieden, maar tegelijkertijd mogen ze in de huidige regels niet vragen naar de vaccinatiestatus van hun werknemers.”

Dat recht wordt de werkgevers niet voor niets ontzegd door de wet. Net zo goed als dat ze geen recht hebben op informatie over andere ziektes.

Hebben de werkgevers er ook belang bij om te weten of de werknemer een verhoogd risico heeft op Aids en daardoor mogelijk andere werknemers of klanten kan besmetten? Toch ook nooit naar gevraagd? Wil de werkgever in de kantine werknemers, voordat zij salades uit de koelvitrine pakken, ook controleren op de E-coli bacterie als deze uit het toilet komt? Dat gebeurt niet, maar toch is er een enorme controlebehoefte bij de werkgevers. Dat kan en dat mag, maar een werkgever zou zich moeten afvragen welke grenzen deze bereid is over te gaan en welke prijs daarvoor betaald gaat worden. Waar komt deze controlebehoefte vandaan?

“Het gaat met name om sectoren waarbij mensen dicht op elkaar werken, zoals productie- en bouwlocaties, of waar gezondheidsrisico’s groter zijn”

Nederland behoort tot de landen met de hoogste vaccinatiegraad. Op de (meeste) werkplekken zal het aantal gevaccineerden hoog zijn. Dat wil nog niet zeggen dat zij niet besmettelijk zijn en zal daar ook nauwelijks verschil zijn met niet-gevaccineerden.

Als niet-gevaccineerden naar deze werkplek komen dan is hun risico om besmet te worden juist veel hoger. Wordt het voor werkgevers niet eens tijd om te kijken hoe zij voor hun niet-gevaccineerde medewerkers kunnen zorgen? Vanuit hun positie lopen zij het meeste gevaar op de werkplek. Voor hen is een gang naar de werkplek zoiets als een Russisch Roulette aan het worden, zeker met de nieuwe mutaties. Zij zien mensen ‘normaal’ met elkaar omgaan, vervolgens hetzelfde gedrag naar de ongevaccineerde werknemer vertonen. De gevaccineerde werknemers kunnen hun eigen collega’s daarmee direct besmetten, terwijl die laatste hen al bijna niet meer kan ontlopen of met de rug aangekeken te worden. Daar hoor ik geen debat over, terwijl die werknemers kennelijk om hun eigen reden hun keuze hebben gemaakt. Deze dwang kan er voor zorgen dat werknemers minder vertrouwen krijgen in hun werkgevers en deze zich ervan af zullen keren. De consequenties van het dwingende karakter zal de werkgever zich ook goed moeten realiseren, het kan ervoor zorgen dat (kritische) werknemers elders willen gaan werken.

“Demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge reageerde daar gisteren op. “Stel de vraag, maar weet dat mensen geen antwoord hoeven te geven”, zei hij. De Jonge zegt vooralsnog niet van plan te zijn om werkgevers meer mogelijkheden te geven voor toegang tot ‘corona-informatie’ van personeel.”

Dit lijkt me een moreel zeer verwerpelijk uitgangspunt, zeker uit de mond van een minister. Hij geeft hiermee werkgevers een referentiepunt op basis waarvan werkgevers zich gesteund voelen om dit in de praktijk te brengen om daadwerkelijk de vraag te gaan stellen. Als werknemer wordt je dus met de rug tegen de muur gezet; geef je geen antwoord of het gewenste antwoord dan heb je meteen een sterretje achter je naam.

1 like

Als je met de wetenschap van nu dit topic vanaf het begin weer leest, dan zie je de rode draad van de opkomende dwangmatigheid opdoemen.

In april hadden de belangenorganisaties de juiste argumenten al op tafel gelegd (zie bijv EFF argumenten).

Heb je verwijzingen die aantonen dat er een verschil zit in hoe makkelijk je besmet raakt als je wel of niet gevaccineerd bent?

Kort of lang antwoord? Gekwantificeerd of OMT-kansmodel addendum?

Edit:
Nee, ik bedoel natuurlijk dat als de meerderheid van je collega’s gevaccineerd zijn en jijzelf ongevaccineerd bent, dat je dan als ongevaccineerde veel meer risico zou lopen als je continue in die omgeving bent. De gevaccineerden kunnen gewoon het virus overbrengen, zeker als de maatregelen niet in acht worden genomen of losgelaten worden.

Bedoel je zoiets als hieronder?

Samenvatting

Deze tekst wordt verborgen

1 like

Dank je wel voor de verduidelijking.

Lees verder

Zorgbestuurder Maurice van den Bosch: “Vaccinatie is een recht en geen plicht”

sep 6, 2021

Prof. dr. Maurice van den Bosch, voorzitter raad van bestuur van het OLVG ziekenhuis Amsterdam, is bezorgd over de tweedeling die kan ontstaan tussen (bijvoorbeeld) zorgpersoneel inzake het opvragen van vaccinatiestatus. Hij plaatste zondag 5 september een post op Linkedin na aanleiding van het NOS nieuwsartikel ‘Ziekenhuis wil alleen gevaccineerd personeel laten werken met kwetsbare patiënten‘. Beleid dat zorgt voor een tweedeling is iets dat we volgens hem niet moeten willen. Daarbij benadrukt hij “meest belangrijk: het wetenschappelijke fundament is er niet, gevaccineerde medewerkers kunnen nog steeds overdragen.”

LinkedIn/Maurice van den Bosch: “Vaccinatie is een recht en geen plicht. Al enkele weken is er een beweging aan de gang om het wettelijk mogelijk te maken voor werkgevers om naar de vaccinatiestatus van medewerkers te vragen. De belangrijkste reden hiervoor is dat na het kennen van de vaccinatie status het mogelijk is om alleen gevaccineerde medewerkers in te zetten bij kwetsbare patiënten. Gisteren werd dit standpunt voor het eerst door een ziekenhuis publiekelijk onderschreven :point_right:t3:Zie NOS nieuwsartikel ‘Ziekenhuis wil alleen gevaccineerd personeel laten werken met kwetsbare patiënten’

De vraag is welke consequenties dit eventuele beleid gaat krijgen. Ik ben zelf gevaccineerd en ons ziekenhuis liep voorop in het vaccineren van personeel, omdat vaccineren, zoals bekend is, de medewerker zelf beschermt tegen een ernstig ziektebeloop van een corona-infectie. Hierbij hebben we aan onze mensen vertrouwd en vaccineren aangeboden als een recht, en daarmee gelukkig een hoge vaccinatiegraad tussen de 80-90% gehaald.

Wat ook bekend is (helaas) is dat vaccineren niet beschermt tegen transmissie. Dat wil zeggen: gevaccineerden zijn net als niet-gevaccineerden in staat om het virus over te dragen. :point_right:t3: Zie nieuwsartikel The Guardian: ‘Jabbed adults infected with Delta ‘can match virus levels of unvaccinated’. Dit betekent dat alleen “inzet van gevaccineerden bij kwetsbare patiënten” zelfs kan resulteren in schijnveiligheid.

Veel belangrijker in zorg en ziekenhuizen is het respecteren en handhaven van de regels in het contact met patiënten. Waarbij handen wassen, 1.5m afstand, mondneusmakser in binnenruimten en bescherming zoals isolatiejassen en FFP2 maskers bij Covid verdachte patiënten, bekende voorbeelden zijn. Zo hebben onze toppers, onze medewerkers, met elkaar het afgelopen jaar uitstekend voor alle patiënten, ook de meest kwetsbare gezorgd!

Het bekend maken van de vaccinatiestatus is de eerste stap op weg naar een tweedeling van onze dierbare zorgprofessionals. Dat moeten we ons goed realiseren en niet willen. Daarnaast en meest belangrijk: het wetenschappelijke fundament is er niet. Gevaccineerde medewerkers zijn namelijk wel voor zichzelf beschermd, maar kunnen nog steeds overdragen. Hoe je samenwerkt en beschikbaarheid van beschermingsmiddelen is dus veel belangrijker.

Tot slot: We hebben alle professionals hard nodig voor het werk dat ons wacht! Gisteren werd duidelijk hoe de situatie zich in de UK ontvouwt, medewerkers stemmen met hun voeten en verlaten de zorg. :point_right:t3: Zie nieuwsartikel The Guardian: ‘Care workers in England leaving for Amazon and other better-paid jobs’. Laat ons dat nooit gebeuren!”

Bron: Maurice van den Bosch on LinkedIn: Care workers in England leaving for Amazon and other better-paid jobs | 210 comments

Het Artsen Collectief vindt het hard nodig dat topmannen zoals Maurice van den Bosch zich uitspreken. Iedereen heeft recht op een vrije keuze. Zonder drang of dwang. Gezondheidsdiscriminatie dient te allen tijde voorkomen te worden!

De kop zal door menigeen niet gedeeld worden, de boodschap om te kijken naar wat er op dit moment in een soortgelijke situatie staat te gebeuren zal toch een waarschuwing moeten zijn als we weten dat de pandemie-ontwikkeling in de UK al een paar keer ons voorland heeft getoond. In het stuk is ook een link opgenomen naar een artikel in The Guardian, hierbij voor het gemak:

Lees verder

Care workers in England leaving for Amazon and other better-paid jobs

Retailer is luring staff with 30% higher wages, while some workers object to the care sector’s ‘no jab, no job’ policy

The National Care Association has warned that care homes in England could face a staffing shortfall of 170,000

The National Care Association has warned that care homes in England could face a staffing shortfall of 170,000. Photograph: Andrew Matthews/PA

Robert Booth Social affairs correspondent

Sat 4 Sep 2021 07.00 BST

Care workers are quitting to become Amazon warehouse pickers and for other better-paid jobs in a growing staffing crisis which operators now warn could leave 170,000 vacancies by the end of the year.

In a further blow to the care sector, NHS figures published this week revealed slowing rates of double Covid vaccination among care home staff, with 87,000 in England still not fully jabbed. From November, they will have to be fully vaccinated against the virus in order to carry out frontline work.

Underlining the struggle to recruit and retain staff amid a broader UK-wide labour shortage, a care home manager told the Guardian that Amazon’s new warehouse in Nottinghamshire was luring staff with 30% more pay.

Anita Astle, manager at Wren Hall care home near Nottingham, has lost two staff recently to the online retail giant, six to better-paid jobs in the NHS, where vaccination is not yet mandatory, and four who quit because they do not want to have the jab. An evening housekeeper on £9.30 an hour left to take a job picking orders in the Amazon warehouse on £13.50 an hour. The retailer is also offering a £1,000 joining bonus.

“She said she loves her job and doesn’t want to leave but going to Amazon she can work three days a week and earn more,” said Astle. “Society doesn’t value the work being done in social care.”


UK rights watchdog endorses compulsory Covid jabs for care home staff


Read more

Meanwhile three-quarters of care home operators are reporting an increase in staff quitting since April, the key reasons being a desire for less stress and for higher pay, and to avoid mandatory vaccination, which comes into effect on 11 November. Last night the health worker union Unison called on ministers to immediately scrap the “no jab, no job” policy, warning they are “sleepwalking into disaster”.

One manager told a new survey of charitable operators by the National Care Forum that the staffing crisis was the worst in 25 years. Eight out of ten operators said levels of service are under threat, with some capping resident numbers even before unvaccinated staff have to be laid off in November. More than 200 managers told a separate survey by the Institute of Health and Social Care Management that they declined care requests in the last month for lack of staff.

41,000 care home workers in England have still received no vaccine at all, according to the latest NHS data released on Thursday, and 18%, or 87,000, are not yet double-vaccinated. In the last recorded week, only 3,459 carers received their second dose, which means less than half of the remaining staff will have been vaccinated by the deadline, unless the rate picks up.

Across England only 82.4% have had both jabs, falling to less than 70% in Luton, Sandwell and Westminster. Care homes employ a relatively high number of young women and a common cause of vaccine hesitancy is fear of damage to fertility and pregnancy, though there is no evidence that the jabs raise the risk of miscarriage or stillbirth or affect fertility.

There were already estimated to be more than 120,000 social care vacancies before the pandemic and the government last month calculated that in a worst-case scenario as many as 68,000 care workers could be lost as a result of the decision to make vaccination a condition of employment in care homes.


Forcing Covid jabs on England’s exhausted care home staff won’t work | Caroline Abrahams


Read more

The National Care Association, which represents independent operators, has now warned that care homes across England are facing a staffing black hole of 170,000, equivalent to more than 10% of posts, the worst on recent record. The figure outnumbers the shortage of hauliers that has caused widespread supply problems.

“In the bigger picture the NHS will have to pick up this mess,” said Nadra Ahmed, executive chairman of the National Care Association, who said dozens of providers are reporting staffing crises. She is calling for an urgent review of the government’s “no jab, no job” policy, while others in the industry are calling for ministers to announce a tax-free retention bonus for care staff in England to shore up the workforce.

A care home manager who is losing staff over the vaccination policy, as well as overseas workers departing the UK, told the Guardian: “Working short-staffed is a daily occurrence. Even using five or six agencies, I can only find cover for maybe 60% of uncovered shifts right now.”

In a competitive job market with hospitality employers offering plentiful work, care staff pay rates remain stagnant. They averaged just £8.50 an hour in independent care homes in 2020, according to the charity Skills for Care. Pay rates are often tightly constrained by levels of council funding and per-person public spending has fallen since 2011.

Astle said the vaccine policy is also demotivating staff who are happy to have the jab, because it conveys the message that “it’s a sector that doesn’t value you and takes away your choice”. She pointed out that under the current rules, care staff who quit because they don’t want a vaccination would still be able to visit the people they cared for, because visiting policies do not prohibit entry from unvaccinated people.

Unison general secretary Christina McAnea described the policy as bullying staff and said: Widespread care home closures could be the consequence if they ignore the warnings. This would be disastrous for elderly people and those who cannot live without care support.”

The Department of Health and Social Care said the government has tried to boost recruitment with a national campaign and pushing care posts in jobcentres.

“We are working with local authorities and providers to ensure we have the right number of staff with the skills to deliver high-quality care to meet increasing demands,” a spokesperson said. “The vast majority of care staff are already vaccinated and we are focusing on encouraging even more staff to get jabbed to protect their colleagues and those they care for.”

Amazon has been contacted for comment.

@Sven
Het is absoluut niet mijn bedoeling om complot/anti-vax of andere bijdragen te leveren of in de mix te brengen. Wat ik wel merk is dat de traditionele media een mainstream gedachte volgen.

Wat ik met bovenstaande duidelijk wilde maken is dat er een tegengeluid nodig is om ook op consequenties van het volhardende en dwingende beleid te wijzen. Het aantal niet-geregistreerde burgers zijn niet alleen mensen die zich niet hebben gevaccineerd terwijl men in de politiek en de media doet voorkomen alsof dat de enige reden is.

Overigens is het bericht van NRC ook van commentaar voorzien

Vroeg me al af of de vraag in z’n algemeen gesteld werd of dat je een direct antwoord van mij verwachtte - en daarmee ook de oplossing voor deze situatie (no pressure). Uit je reactie maak ik op dat het aan mij was gericht. Heb er wel een idee bij daar niet van, maar dat wordt dan een flink relaas ben ik bang :grin:

Hou ook even in gedachten dat we al een eerdere Sars virus uitbraak hebben gehad (2002/2003), dat is uitgedoofd door tijdige maatregelen is de verspreiding alleen in een klein gebied geweest. En daarna ook nog een Mexicaanse Griep (MERS, 2012) die uitgedoofd is (waarschijnlijker door per ongeluk de juiste maatregelen, er was geen duidelijk moment waardoor het uitdoofde).

Sars-2 is verder verspreid door de gekozen stategie van de struisvogel politiek in de eerste weken. De arts die het als eerste als nieuw virus identificeerde moest z’n uitspraken herroepen van de plaatselijke overheid.

Na dit virus zal er weer een komen etc. en als we over die aarbol blijven scheuren met snelheden korter dan een incubatie tijd zal een grote verspreiding een grote kans maken. Als een reis om de wereld een week of twee duurt met bv. een schip is OF iedereen ziek geweest en genezen, of overleden aan de ziekte met een incubatie tijd van een paar dagen. Kortom het probleem “lost” zich veelal vanzelf op.

In het verleden was de reis tijd dus de oplossing tegen een boel ziekten. Graag correct citeren, niet de helft.

Dus om het even heel kort te maken ik pleit voor een vliegreizen van 2 weken. ipv. 2 uur.
Dan is reizen geen wereld risico, mogelijk wel en persoonlijk risico… dat is in ieder geval een kleinere schade.

Dat neemt niet weg dat sommige ziekten ook een dergelijke reis kunnen overleveren (pokken), er zijn verschillende ziekten op die manier naar de Amerika’s is ge-exporteerd.
Voor de scheepvaart zijn er dan ook uitgebreide regels mbt. besmettelijke ziekten en hoe ermee om te gaan.
Het was belangrijk genoeg dat in de visuele seinen (seinvlaggen) voor de scheepvaart 1 letter (Q) speciaal hiervoor gereserveerd is.

Dat klopt niet helemaal. Dat er bij de eerdere SARS en MERS uitbraken snel kon worden opgetreden heeft alles te maken met de ernst van de symptomen van die virusinfecties. Er kon veel sneller en effectiever geïsoleerd worden, en zijn er dus ook veel minder mutanten. COVID19 is in veruit de meeste gevallen heel mild, en werd zeker in het begin niet als zodanig herkend/enorm onderschat.