Plotseling "Migratie aangevraagd"

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker bij Freedom. Geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om weg te gaan. Rekeningen keurig betaald, niks aan de hand. Plotseling kreeg ik vanmorgen deze mail:

Beste WarnerJan ,

We ontvingen een bericht dat je internetverbinding bij Freedom wordt overgenomen door een andere provider.

Je internetlijn op onderstaand adres wordt op 19 december 2023 overgenomen door een andere provider.

— Adres —
— snip----

Freedom beëindigt op 19 december 2023 jouw abonnement voor: Internet en Bellen. Indien je nog in contract zit, zullen de betalingen pas stoppen aan het einde van het contract.

Klopt er iets niet aan bovenstaande gegevens, ben je niet op de hoogte van je beëindiging of zie je er toch vanaf? Neem dan contact op met de helpdesk op helpdesk@freedomnet.nl of bel 088-0115666.

Met vriendelijke groet,
Team Freedom

Ik controleren en ja hoor, internetverbinding weg. WHAT THE HELL, FREEDOM??? Wie heeft dit aangevraagd? Ik ZEKER niet!!

Als dit een systeem-fuck-up is, dan is dit een enorme deuk in mijn vertrouwen richting Freedom… :frowning:

Update:
10:00 uur, helpdesk gebeld. Letterlijke tekst helpdesk-nummer: “Wegens onvoorziene omstandigheden kunnen we u op dit moment niet te woord staan. Dank je voor je begrip”.

Fucking hell, Als je mensen over de rooie wilt hebben,is dit dé manier… Is hun internetaansluiting ook “gemigreerd”? Pfffff.

Hi WarnerJan,

Ik had vanochtend exact hetzelfde. Ook zelf niets aangevraagd.

Maar ik kan je wel helpen denk ik. Ik merkte dat TV het nog wel deed bij mij; er moest dus nog internetverbinding mogelijk zijn. En jawel, wat blijkt, alleen DNS wordt inactief gemaakt.

Dus als je inlogt bij je Fritzboix, en je gaat naar ‘Internet, Account Information, Tabblad DNS Server’, dan kun je daar zelf een publieke DNS server invullen. (later weer op automatisch zetten)
Ik heb 1.1.1.1 en de DNS server van mijn werkgever ingevuld.

Dat is slechts toeval, er was vanochtend een DNS storing: Complete DNS outage

Ah ok. Bij mij deed Internet en telefoon het niet, TV wel. TV is kennelijk de enige dienst die niet afhankelijk is van DNS?

Beste @WarnerJan ,

als iemand een migratie aanvraagt,
dan is ( volgens mij ) het protocol als volgt:
.1. de Nieuwe-Provider controleert op welke datum de boel omgezet zou kunnen worden ( belichter, enz. )
.2. de Nieuwe-Provider informeert de volgende reeks:

  • klant
  • Nieuwe-Belichter ( licht AAN op moment-X )
  • Oude-Belichter ( licht UIT op moment-X )
  • Oude-Provider ( jouw klant vertrekt op moment-X )

Dus als iemand ( onder jouw naam ) een afspraak maakt met een nieuwe provider op jouw adres, dan wordt dit rijtje uitgevoerd, dus zegt :spraydot: Freedom-internet jou netjes:

De Oude-Provider zal ook hun vertrekkende klant informeren, voor het geval dat er iets niet goed is gegaan (zoals bij jou)
De fout hoeft niet bij Freedom te liggen !

Voorbeeldje ?
Dochterlief huurt een appartement in een gloednieuw gebouw; zij bestelt internet bij XS, bevestigt, alles, OK.
Ze ontvangt de FritzBox … … EN … …
een dag later het bericht dat zij - net als jij - heeft besloten te vertrekken !?!?!

Lange navraag maakte het volgende duidelijk:
op het nieuwe huur-adres had KPN maar één huisnummer staan, in plaats van de huisnummers-met-volgletter !
Gevolg:
als iemand in dat gebouw een aansluiting vroeg, dan werd op dat adres aan alle vorige afspraken de afsluiting aangezegd èn uitgevoerd !

Conclusie:
ofwel iemand heeft (per vergissing) jouw adres ingevuld
ofwel in de aansluiting-registratie (in handen van KPN) gaat iets fout
ofwel … …

Maar het zou ook een vergissing bij Freedom kunnen wezen.

Hopelijk heb je iets aan deze uitleg, en kan Freedom jou snel weer opnemen in de klantenkring.
(Laat hier even wten wat het was; leren we allemaal van)

1 like

Hi PaulH,

Bedankt voor je reactie, dat zal ik even proberen.

Heb jij trouwens ook die mail gehad?

@freedom:
Kijk, dat de interwebs er uit ligt vanwege [vul maar wat in] kan een keer gebeuren, zal niet de eerste keer zijn. Ergens een gammele DNS server omgevallen, prima, kan ik mee leven. Maar dat mailtje lijkt me géén gevolg van een omgedonderde DNS doos. Het jaagt je de stuipen op het lijf. (Sorry voor de rant :slight_smile: )

Even naar aanleiding van je protocol:
Ik vind het best ongelukkig als je pas bericht krijgt op de dag dat het gebeurt. Aankondiging en executie mogen best een week (of meer) uit elkaar liggen toch?

Conclusie is toch nummer 3; fout ligt bij Freedom.
Ik heb zojuist dit bericht gekregen van Freedom:
Je hebt vanmorgen een mailtje van ons ontvangen waarin staat dat we je abonnement hebben opgezegd. Dit mailtje kun je negeren, want je abonnement loopt gewoon door. Excuus voor het ongemak!

Met vriendelijke groet,

Team Freedom

1 like

Bedankt voor je uiteenzetting. Alhoewel ik zelden verhuis van provider (en fysiek adres) heb ik wel een beeld van hoe dit werkt. Het vreemde is, ik vanaf het begin klant bij Freedom, mijn kinderen wonen allebei nog thuis.

Update: het was een foutje:

Beste WarnerJan,

Je hebt vanmorgen een mailtje van ons ontvangen waarin staat dat we je abonnement hebben opgezegd. Dit mailtje kun je negeren, want je abonnement loopt gewoon door. Excuus voor het ongemak!

Met vriendelijke groet,

Team Freedom

[sarcasm]
Nou, is dat even een meevaller! Er is niks aan de hand! Gewoon negeren! Dat was toch niet zo erg?
[/sarcasm]

Nou, ik kan je vertellen, de combinatie internetverbinding weg en dat mailtje heeft behoorlijke paniek veroorzaakt. Heel fijn voor de feestdagen gedonder met je provider, omdat je niks beters te doen hebt…

@freedom: Fijn dat je me op de hoogte stelt. Jammer dat het zo even weggewimpeld wordt zonder uitleg.

/rant

1 like

… … maar jouw internet lag er wel UIT ?!? … …

( ook “gewoon negeren” ?!? )

@WarnerJan , wel dank voor jouw verslag hier.

Dat mailtje was een gevolg van een fout in onze automatisering. Maar zo’n mailtje was natuurlijk behoorlijk schrikken.

Dat beide DNS-servers tegelijk omvielen is iets dat gewoon niet had gemogen en daar gaan we mee aan de slag.

2 likes

Hoi

Ik heb zoiets jaren geleden ook eens meegemaakt. Ik zou ‘verhuizen’ van XS4ALL naar Ziggo. En daar had ik dus echt niet om gevraagd!
Het bleek dat een winkelier bij de aanschaf van een settop box door mij een formulier verkeerd had ingevuld.
Ik denk dat toch wel even uitgevist word wat er is misgegaan. En dat je dat dan ook te horen krijgt.

Vr.Gr,
Rob

:trophy:De understatement van de dag :trophy:

Dat maitje had ook niet gemogen, zet die ook maar op de todo-lijst van vandaag.

Omdat ik geen enkele site meer kon opvragen ben ik meteen in m’n Fritzbox router pagina gedoken. Ik denk dat ik net op een slecht moment gekeken heb:
image

Om 8:05 was het DEFCON5 in huize WarnerJan. In de minuten daarna is de verbinding wel weer gekomen, maar toen lag de DNS er nog uit, dus ging ik door in de veronderstelling dat mijn abonnement opgezegd was.

1 like

Haha, maar ik kan het me wel helemaal voorstellen. Door een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden (De DNS crash) ging je er helemaal vanuit dat het allemaal al gebeurd was. En dan zie je direct al voor je welke ellende en tijd dit allemaal kan gaan kosten om dit recht te zetten tijdens deze drukke periode aan het einde van het jaar :sweat_smile: gelukkig viel het dus mee! :face_with_peeking_eye:

1 like

Nou, dit precies! Jij hebt het begrepen. :wink: Gelukkig viel het uiteindelijk mee, maar vanochtend ging de bloeddrukmeter wel door het dak :smiley:

Het lijkt mij dat Freedom wel iets goed te maken heeft bij de klanten die dit is overkomen…
Doosje kalmeringspillen bijvoorbeeld?

De excuses zijn al geweest. Het onderwerp van de mail was: “Sorry, je ontving per ongeluk een verkeerd mailtje”, afgesloten met “Excuus voor het ongemak!”. Daar kunnen we dus niks van zeggen. Ook heeft @arien van Freedom gereageerd, koeltjes, maar desalniettemin gereageerd.

Waar nog wat werk zit, is

  1. dat de helpdesk telefonisch onbereikbaar was (VoIP stuk want geen DNS, resiliency/failover/backup?)
  2. dat mijn mail aan de helpdesk onbeantwoord blijft. (Uiteraard heb ik na het onvangen van de mail zo snel mogelijk geëscaleerd naar de helpdesk, maar tot op nu nog geen reactie gehad)

Wat ik veel belangrijker vind, is dat dit niet zo maar even als shit-happens-incident wordt weggezet, maar dat er gekeken wordt hoe dit structureel beter kan. Denk aan een 4-ogen principe voordat deze mail de deur uit gaat, een handmatige goedkeuring van “iemand”, extra verificatie, whatever, verzin wat. Het is amper te beschrijven wat dit met een klant doet (alhoewel dat uit mijn relaas misschien wel duidelijk is geworden), die afhankelijk is van zijn internetverbinding voor bijvoorbeeld thuiswerken.

1 like

Excuses zijn gratis, mag wel iets meer zijn.

Freedom zou haar klantencommunicatie bij een andere provider moeten onderbrengen zodat, als sh@t happens met hun eigen spul, ze nog gewoon bereikbaar zijn.
De status website van Tweak (tweakstatus.nl) is ook bij een andere provider ondergebracht, precies om deze reden.

De meest geweldige omschrijving voor paniek en stress in 2023 !
Ik heb een paar jaar geleden een touringcar vol met "muziek"liefhebbers naar DEFCON gebracht en ze mochten van mij hun eigen muziek afdraaien. De speakers vielen uit het plafond van de touringcar, dus ik snap precies wat in huize Warner gebeurde …