Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Dit lijkt mij een duidelijk voorbeeld van een oneerlijke handelspraktijk (Oneerlijke handelspraktijken - Wikipedia). Melden bij de ACM zou ik zeggen, als ze maar genoeg meldingen krijgen…

2 likes

Melden bij de ACM lijkt net als melden bij AP… de eerste reactie is: heb je al met je partij “X” waar je over klaagt gepraat…?
(ik geloof dat ze actief zaken proberen af te houden… want niet genoeg capaciteit om alles aan te pakken).

Las vandaag nog dit.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/delta-fiber-verloochent-eigen-woorden-en-legt-zelf-wederom-dubbel-glasvezel-aan/

[quote=“Erik, post:375, topic:1498”]
DPG Media Privacy Gate
[/quote]

Dit is weer een typische Delta uitspraak, het alleenrecht om vervolgens de hoofdprijs te kunnen vragen (zie de Delta tarieven van Freedom). Een tweede of derde net is dus niet verkeerd!

Hoe kom ik erachter of het Delta netwerk bij ons vóór of na 4 okt 2022 ‘met vraagbundeling’ is aangelegd? Of beter: wanneer kan ik hier Freedom over glasvezel krijgen? Hier in Zutphen is vandaag het Delta-fibertje binnengebracht, dus het netwerk is hier nog ‘in aanleg’. Ik hoop dus van harte dat ik hier ook Freedom als provider kunnen gaan kiezen (Nu heb ik Freedom via kpn-koper.). als we hier al in zo een ‘met vraagbundelings’-ding zitten, dan kan ik wat meer hoop hebben.

Het echte testen is begonnen:

Dus “hold your horses and be patient” het zal nu eerder weken zijn dan maanden voordat iedereen in Delta Fiber gebied Freedom kan afnemen via de glasvezel.

Hier in Amsterdam Slotermeer is ODF ook begonnen met de aanleg en zijn de sprietjes bij de huizen en appartementengebouwen al zichtbaar. Bijzonder is alleen dat volgens de planning op ODF website aanleg in kwartaal 4 van 2024 begint. Op de T-Mobile website lees ik

Er wordt nu Glasvezel aangelegd in jouw wijk. We verwachten vanaf week 46 je woning aan te sluiten op het nieuwe netwerk.

Wanneer ik volgens Hoe kan ik naar een andere techniek op mijn adres overstappen? | Freedom Helpdesk via Verhuizen | Freedom de zogenaamde tech change probeer aan te vragen, dan krijg ik de optie voor pre-order echter wel met netwerk en belichter KPN

500 Mbit/s glasvezel € 71,00
Download: 512 Mbit/s
Upload: 512 Mbit/s
Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: XGSPON
Dit betreft een pre-order product en is nog niet direct leverbaar.

Is het handig om alvast een pre-order aan te maken of kan ik beter wachten totdat ODF daadwerkelijk de verbinding heeft opgeleverd. En zou dit een teken zijn dat het eerste jaar T-Mobile voor nieuwe ODF geen exclusiviteitsrecht meer heeft op het netwerk van ODF?

Melden bij de ACM lijkt net als melden bij AP… de eerste reactie is: heb je al met je partij “X” waar je over klaagt gepraat…?
(ik geloof dat ze actief zaken proberen af te houden… want niet genoeg capaciteit om alles aan te pakken).

ACM maakt het lastig om te klagen middels een handhavingsverzoek waarop ze moeten reageren met een beschikking (een bestuursrechtelijk besluit). Het verzoek kan bijvoorbeeld alleen met een brief via de post worden ingediend [1] (ik sluit niet uit dat deze procedure alleen dient om te klagen over de ACM zelf).

Wat ze wel makkelijk maken is het doen van meldingen [2], maar dat is niets meer dat hen informeren en de informatie die zij op die wijze ontvangen gebruikt de ACM voor het maken van (beleids)keuzes voor de toepassing van hun handhavende bevoegdheden (prioritering handhavingsonderzoeken [3]) wat in de praktijk niet echt tot doortastend optreden lijkt te leiden.

Bij het doen van een formeel verzoek om handhaving is nog een extra hobbel dat de ACM het veelal niet ontvankelijk vindt omdat de klager (consument) geen rechtstreek en direct eigen belang bij de handhaving zou hebben [4].

Dat Nederland een handhavingsdeficit kent op vele gebieden bijt steeds meer.

[1] https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/11499_stcrt-2013-klachtenregeling-acm.pdf
[2] http://www.consuwijzer.nl/
[3] Staatscourant 2023, 15184 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
[4] Besluit ACM over handhavingsverzoek consument | ACM.nl

Weet iemand of ik in Middelburg 4337 via glasvezel Freedom internet kan krijgen? Er ligt hier in de wijk glasvezel maar ik krijg alleen DSL als mogelijkheid.

Vermoedelijk Delta Fiber netwerk? In dat geval nog even geduld, het komt er zeer binnenkort aan. Zie ook: Update DELTA Fiber

Uit de Freedom nieuwsbrief van vandaag:

We zitten daarom nu in de testperiode. Zodra deze met succes is afgerond kan er een Freedom internetabonnement worden besteld in zowel de gebieden waar DELTA Fiber gaat aanleggen als de gebieden waar DELTA Fiber al ligt. We houden jullie op de hoogte.

Dit zou kunnen betekenen dat ik dit jaar nog glasvezel bij Freedom via Delta zou kunnen bestellen, ware het niet dat ik vastzit aan een contract bij diezelfde Delta, waar ik zelfs met advocaat blijkbaar niet onderuit ga komen. Helaas.

Volgens de aannemer Circet Nederland wordt het netwerk hier (Oisterwijk) actief in oktober. Iets zegt me dat het testen dan wel voorbij is.

1 like

Beste Anco,

Van Open Dutch Fiber krijg ik de reactie dat “zich geen partijen hebben gemeld”.
Nou vertrouw ik Freedom meer dan Open Dutch Fiber… maar wat is hier aan de hand?

Wat hier aan de hand is, is dat Open Dutch Fiber hier liegt dat ze barsten…

3 likes

Wat is hier de logica achter? ODF heeft banden met Deutsche Telekom en tot een klein jaar geleden was Deutsche Telekom de eigenaar van T-Mobile. T-Mobile NL is verkocht aan een Amerikaans en Brits investeringsfonds en staat nu dus los van Deutsche Telekom.

Daarnaast zitten op het E-Fiber netwerk wel zo’n beetje alle partijen (incl. tegenwoordig T-Mobile). E-Fiber is ODF.

En tot slot, waarom zou je je bedrijf Open Dutch Fiber noemen, als je eigenlijk helemaal niet open wilt zijn?

Ik zie echt niet de logica van het handelen van ODF.

1 like

ODF heeft geen banden met Deutsche Telecom maar is in handen van DTCP en KKR. Wel heeft T-Mobile een exclusiviteitscontract met ODF waarbij het eerste jaar na openstelling van een POP zijn het alleenrecht als ISP. Andere mogen in dat eerste jaar geen aanbieding doen EN geen voorbereidende werkzaamheden verrichten om te kunnen gaan leveren. ODF wil op zich wel maar is aan handen en voeten gebonden door dit contract. T-Mobile doet er ook alles aan om daar ODF ook strak aan te houden. T-Mobile is momenteel keihard bezig marktaandeel te kopen om zo hun verkoopprijs voor de volgende private equity partij zo hoog mogelijk te krijgen.

4 likes

DTCP was spun out of Deutsche Telekom in 2015. With Deutsche Telekom as an anchor investor, DTCP retains a close partnership and supports T.Capital, the corporate venture capital arm of Deutsche Telekom

Bron: The Firm

Van Overheid.nl. Al gaat dit over reclame borden tijdens de aanleg.

Haarlem, verleende omgevingsvergunning Schalkwijk, 2021-05994, tijdelijk (6 maanden) plaatsen van viertal projectborden tijdens aanleg glasvezelwerkzaamheden door Open Dutch Fiber (voorheen T-Mobile), activiteit bouwen, activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening, verzonden 23 december 2021

In de jaren '50 van de vorige eeuw nam de overheid een kloek en wijs besluit: elke woning in Nederland zou een telefoon aansluitpunt krijgen, ook als de bewoners op dat moment geen abonnement wilden. Staatsbedrijf PTT moest het betalen en organiseren en heeft dat ook voortvarend gedaan. Reken maar dat dit enorm bijgedragen heeft aan de economische groei in de tweede helft van de vorige eeuw.

Eind jaren '90 (de uitrol van DSL moest nog beginnen!) was er een lobby van o.a. hoogleraren uit de ICT hoek bij de ministeries van Verkeer en Waterstaat, EZ en de directie van KPN om dit concept te herhalen met glasvezel. Het was nog voor het drama met de UMTS licenties en KPN bulkte van het geld. Internet toegang en andere diensten zou de markt verder leveren, maar het netwerk zelf was onmisbare landelijke infrastructuur en moest verzorgd worden door - en eigendom blijven van de overheid. Die zou KPN de opdracht moeten geven om dit glasvezelnet te realiseren.

Helaas, het was de tijd van de Paarse kabinetten van Wim Kok, feitelijk een VVDer op dit gebied. De markt zou alles oplossen, ook glasvezel.

Dit is, een kwart eeuw later, hoe de markt het ‘oplost’…

2 likes

De markt lost pas wat op als er geld te halen is…, of minder geld te verliezen is… (belasting, boetes).
Anders is het gewoon een no-go area. En de oplossing hoeft niet optimaal te zijn, wat werkt alleen in markten waar aanbod en afname enigszins in overeenstemming zijn.
Bij schaarste aan een van beide kanten (geld vs. goederen/diensten) zijn er extreme daling/stijging waar te nemen. (actueel woning markt, graan markt)…
Reparatie van een falende markt is “eenvoudig” zorg dat vraag en aanbod in elkaars buurt blijven. Geld is dan meestal het minste probleem, de andere kant is de uitdaging want die laat zich vaan niet zo makkelijk vormen.

Even een kleine update mbt onze testen met Delta. Helaas verloopt dat, tot onze grote frustratie, niet zoals we hopen. De nieuwe Delta orderinterface heeft nog steeds veel problemen en processen die niet goed lopen. Dat betekent dat we tot op heden bij de testgroep nog geen succesvolle oplevering hebben gerealiseerd. Zolang dat niet naar behoren werkt kunnen we nog niet ‘los’. Daar balen wij natuurlijk stevig van en ons team doet er alles aan om het voor elkaar te krijgen maar zien we dat er echt nog veel verbeterpunten zijn bij Delta. Het wordt dus geen juli, maar ik denk ook geen augustus helaas. We houden jullie op de hoogte!

5 likes